Streama akvarium.

#1 - 20 februari 2008 21:52
Här kommer en länk på mitt akvarium Live som jag streamar.
Det är bara att klicka på bilden i länken så öppnas mitt akvarium i dim Windows Medi Player:)
http://down-under.mine.nu/

Om det är mörkt beror det på att...
Lampan är tänd mellan 10-22
#2 - 20 februari 2008 21:57
Ser snyggt ut! :)
#3 - 20 februari 2008 21:59
pallade inte hela filmen. men om man gillar filmer med en sten, lite vajande vattenpest och en golden som far in och ut i bilden lite då och då så e där nått.
#4 - 20 februari 2008 22:01
Vad är det för kamera och programvara du använder? Det är ju riktigt bra bild...
#5 - 20 februari 2008 22:03
patdah skrev:
Vad är det för kamera och programvara du använder? Det är ju riktigt bra bild...

Kameran är en vanlig billig webkamera och programvaran är Windows Media Encoder.
#6 - 20 februari 2008 22:05
pallade inte hela filmen. men om man gillar filmer med en sten, lite vajande vattenpest och en golden som far in och ut i bilden lite då och då så e där nått.

Jaja... det är live, har tyvärr inget manus till firrarna heller:D
#7 - 20 februari 2008 22:07
sry. bildkvaliten va ruskigt bra men den va lite tråkig
#8 - 20 februari 2008 22:10
sry. bildkvaliten va ruskigt bra men den va lite tråkig

Du väntade inte och såg slutet alltså...oj oj, du skulle bara veta vad du missade....

[;)]
#9 - 20 februari 2008 22:18
man kan ju inte spola fram. va hände?
Bilagor:
#10 - 20 februari 2008 22:51
En live-stream är alltså i realtid. Det är inte inspelat, utan hans webcam sänder i direktsändning...

Lite mörkt på min bild, den är nog inte anpassad för min dygnsrytm. ;)

Unicorn76: Jag har också streaming från mitt kar, med två kameror närmare bestämt. Det jag märkt är att den nyare kameran har sämre färgåtergivning och bildkvalitet, medan den som är 10 år gammal är knivskarp. Vad har du för kamera?
#11 - 21 februari 2008 07:28
Haha :)
"spola fram"
*Humor*

Funderar på att göra en liknande sak. Fast under linux istället!
Ska nog gå klockrent :)

Riktigt bra ide hur som helst. Väldigt nördig, men bra!
#12 - 21 februari 2008 07:30
Men varför är lampan tänd vid 8 på morgonen? :) Ändrat ljustiderna?
*Har på webcamen på jobbet, trevlig underhållning*
#13 - 21 februari 2008 08:10
Stew skrev:
Men varför är lampan tänd vid 8 på morgonen? :) Ändrat ljustiderna?

*Har på webcamen på jobbet, trevlig underhållning*

Var tvungen att sätta på lampan innan jag gick till jobbet, kändes lite dumt att lägga in ett nytt inlägg vid 10 på kvällen och sedan skriva att det inte tänds förän om 12 timmar igen [:o]
#14 - 21 februari 2008 08:22
unicorn76 skrev:
Var tvungen att sätta på lampan innan jag gick till jobbet, kändes lite dumt att lägga in ett nytt inlägg vid 10 på kvällen och sedan skriva att det inte tänds förän om 12 timmar igen [:o]

Äsch :) Det får man ta! :P

Får du inte algproblem när du har tänt så länge? Klart du har ju lite växtlighet... Jag har ingen :)
#15 - 21 februari 2008 08:33
Stew skrev:
Funderar på att göra en liknande sak. Fast under linux istället!

Ska nog gå klockrent :)

Vilken programvara har du tänkt använda då? Jag går i liknande tankar för att övervaka mina kar...
#16 - 21 februari 2008 08:58
patdah skrev:
Vilken programvara har du tänkt använda då? Jag går i liknande tankar för att övervaka mina kar...

Jag har för mig jag hittade ett program för det. Men nu när jag söker efter det så hittar jag inget.
Verkar vara svåarare än vad jag trott...
Ska leta vidare :)
#17 - 21 februari 2008 09:50
Alltid kul med livesända akvarier =)
#18 - 21 februari 2008 10:51
Ahlqvist skrev:
Alltid kul med livesända akvarier =)

Kan inget mer än hålla med föregående talare :)
#19 - 21 februari 2008 11:12
Läckert!
#20 - 21 februari 2008 11:31
Jag skulle också vilja ha live på mina kar. Vilket program behövs???
#21 - 21 februari 2008 11:46
Sockan2005 skrev:
Jag skulle också vilja ha live på mina kar. Vilket program behövs???

Här är en sida jag har haft till hjälp.
http://www.stellanekman.com/undersidor/webcamguide.htm
Har försökt att ha datorn via en router men har inte lyckas, så jag fick koppla datorn direkt i modemet annars var det inga problem:)
Skulel vaa kul att se andras akvarium live...
#22 - 21 februari 2008 12:18
Tackar. Ska försöka att fixa ett eget. Utan gubben, haha. Är inte så bra på det tekniska.
#23 - 21 februari 2008 12:30
unicorn76 skrev:

Skulel vaa kul att se andras akvarium live...

Länk finns i min signatur. :)

Jag kör ett program som heter WebcamXP. Mycket smidigt att använda. Borde funka under linux också om man drar igång det i Wine.

Annars hittade jag ett program som heter Zoneminder, verkar främst vara inriktat på övervakning, men det är ju det vi gör på sätt och vis. :)
#24 - 21 februari 2008 13:30
Whistler84 skrev:
Länk finns i min signatur. :)

Jag kör ett program som heter WebcamXP. Mycket smidigt att använda. Borde funka under linux också om man drar igång det i Wine.

Annars hittade jag ett program som heter Zoneminder, verkar främst vara inriktat på övervakning, men det är ju det vi gör på sätt och vis. :)

Snyggt, körde WebcamXP förut också, men fick det inte att fungera som jag ville eller rättare sagt, jag förstog inte hur man skulle streama till fönstret...[:o]
#25 - 21 februari 2008 13:47
Du högerklickar där streamingen ska visas och väljer "connect" under VIDEO SOURCE. Sedan väljer du "Capture Sources (WDM)" och i den menyn ska du se alla kameror som kopplats till datorn. Jag hade lite problem med att programmet inte hittade någon kamera första gången, men en omstart löste det.

Har du fått igång så du kan se vad kameran filmar så är det bara att öppna porten för streamingen i din brandvägg och sen köra. Har du flera datorer på nätverket eller sitter bakom en router så kan du bli tvungen att sätta en Port Forwarding eller NAT i brandväggen till den dator som du sitter vid. Ska du själv titta på streamingen från en dator i ditt nätverk måste du ansluta via din lokala nätverksadress. Alltså, för att se den utifrån är det t ex http://85.226.216.61:8080/ medan inom det lokala nätverket t ex http://192.168.0.100:8080.
#26 - 21 februari 2008 16:02
Ok, får testa lite till helgen som kommer, får se om man får någon ordning på det.
Tack :)
#27 - 22 februari 2008 13:25
Whistler84 skrev:
Du högerklickar där streamingen ska visas och väljer "connect" under VIDEO SOURCE. Sedan väljer du "Capture Sources (WDM)" och i den menyn ska du se alla kameror som kopplats till datorn. Jag hade lite problem med att programmet inte hittade någon kamera första gången, men en omstart löste det.

Har du fått igång så du kan se vad kameran filmar så är det bara att öppna porten för streamingen i din brandvägg och sen köra. Har du flera datorer på nätverket eller sitter bakom en router så kan du bli tvungen att sätta en Port Forwarding eller NAT i brandväggen till den dator som du sitter vid. Ska du själv titta på streamingen från en dator i ditt nätverk måste du ansluta via din lokala nätverksadress. Alltså, för att se den utifrån är det t ex http://85.226.216.61:8080/ medan inom det lokala nätverket t ex http://192.168.0.100:8080.

Tack. fattade inte vad jag misslyckades med förra gången jag försökte:)
Nu är länken uppdaterad i min signatur nedan.

Annons