Bakgrunds info:
Har två akvarier (54L) uppsatta på väggen i köket, översta sitter på 1,5 meterhöjd
Det övre ska bli saltvattens akvarium och det undre är ett vanligt sällskapsakvarium med platy, tetror och en mal.
Akvarierna har stöd från golvet via två E formad ben som är fastskruvade i väggen dessutom
sitter det en vanlig standard konsol i mitten som avbelastning.
Incident:
när jag håller på att montera ena pumpen i det övre hör jag ett konstigt knaster, struntar i det
och fortsätter men hör likadant knaster igen men från ett annat ställe samtidigt känns det fel, hela
anläggningen känns svajig. När jag tittar efter så har alla väggfästen både för benen och konsolen släppt.
om jag flyttar mig kommer allt att tippa framåt...
det är ca 4 meter till diskhon som är närmaste avloppet, jag måste få dit vattnet på något sätt men om jag släpper taget så tippar allt. Som tur är så har jag en 5-6 meters slang för fyllning liggande under, lyckas på ca 5 försök kasta den så att den lägger sig runt kranen (såg det efteråt) sätter slangen på den största pumpen och hoppas att slangen ligger kvar i slasken. När det översta är tömt flyttar jag pumpen till det undre och tömmer det så mycket jag vågar (det går ju fisk i det). När båda är tömda så gott det går lyckas jag lyfta ner det övre utan att det tippar. Flyttar filter värmare och fisk till en hink (där de bor nu).
Varför skriver jag det här?
Dels för att folk ska få något att skratta åt (skadeglädjen den enda...) dels så kanske någon får en tankeställare, vad händer när man använder ordet nog i samband med akvarium, Exempel: Nu sitter det <u><b>nog</b></u> fast på väggen. :-)
MickeG