Stort ytterfilter, teori och praktik? Tänkt rätt?

#1 - 20 januari 2013 20:24
Har byggt flera ytterfilter av avloppsrör, -billigt och säker tycker jag. Nu har jag byggt ett på 3 meter i krök till abborrar.

Alla ytterfilter jag sett av eheim och liknande som fylls med hävertprincipen har större "inslang" än "utblåsslang". Varför det? Det kommer väl inte in mer vatten än vad motorn kan pumpa undan?

Jag tänkte att alla ytterfilterkonstruktörer säkert har rätt så jag gjorde en inslang på 25 mm diameter. Utlopp är på 15 mm. Gjorde jag det i onödan?

Filtermedia är filtermatta pp 10 och lecakulor. Det finns 2 st förfiltreringar i karet också innan vattnet går in i ytterfiltret.) Antingen kör jag en pump på 600 l/h eller ett krafting på 3000 l/h... vad tycker ni?

Bilder finns nedan

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=303315&gid=3522624
#2 - 20 januari 2013 21:09
Visserligen har alla filter jag ser samma dimension på slangarna ut och in men det är faktiskt en poäng med grövre slang in. Varför? Ja till att börja med, de som egentligen kan det här kommer att se att det här jag säger nu inte är så där alldeles klockrent men det funkar för att förklara enkelt. Naturligtvis så får du inte mer igenom den grova slangen än genom den tunnare, det blir ju samma flöde överallt. Men vilket flöde du får beror på det samlade tryckfallet, bromsar du på ett ställe med en krök eller en strypning så minskar ju det totala flödet. Det man då kan säga är att det är lättare att trycka än att suga vatten genom en slang. Det är därför värre om det är trångt på vägen in än på vägen ut, flödet påverkas mer av en för tunn inloppsslang än en för tunn utloppslang.

Många filter använder ju för att det skall bli smidigt samma dimension ut och in. Men vill man optimera flödet och inte använda grövre slang än nödvändigt så kan det alltså vara helt rimligt att ha insuget något grövre.
#3 - 21 januari 2013 09:15
Bygert glöm inte att vissa ytterfilter har dubbla slangar in och endast en ut. (Eheim 2080 t.ex)
Principen blir ju samma som att det skulle vara en stor slang in och en liten ut.
#4 - 21 januari 2013 09:31
ja du får samma flöde men du för högre hastighet ut ur filtret med mindre dimension
#5 - 21 januari 2013 09:32
btw kan inte se några bilder :( man måste ju logga in. kan du inte lägga upp bilderna nån annanstans o länka hit?
#6 - 21 januari 2013 09:44
hannesc skrev:
btw kan inte se några bilder :( man måste ju logga in. kan du inte lägga upp bilderna nån annanstans o länka hit?

Klicka på länken under istället, så hittar du bilder :)
#7 - 21 januari 2013 10:01
fan du hade ju lite roliga ideer. gillade verkligen karet i billy-hyllan. älskar kar med lite konstiga mått.
#8 - 21 januari 2013 10:22
Förstår dock inte syftet med så stora ytterfilter? Du får ju ut mer kräm ur ett droppfilter om du ändå är såpass händig?
#9 - 21 januari 2013 11:15
Att bygga filter i avloppsrör har jag också funderat på, genialt enligt mig, sålänge man kan dölja röret. Vilket flöde är man ute efter genom filtermediet? Någon som vet? Det borde bli olika för olika filtermedia, exempelvis lavasten är ju kompakt och borde ge ett mindre tvärsnitt än säg makaroner? Kan vara bra att veta när man skall dimensionera pumpen till sitt rör. Vad jag förstår finns det ett optimalt flöde för bakteriefloran, där den varken spolas bort eller får för litet flöde?

Mycke roliga projekt där "storfiskarn", kul läsning!!!

Styfv, Karlstad
#10 - 21 januari 2013 12:26
Det är nog inte så mycket spolas bort som att bakterierna kräver syresättning..
#11 - 21 januari 2013 13:29
Jag var också på väg att bygga ett sådant filter till mitt 720, för något år sedan. Köpte hem rören och fyllde dem med blå filtermassa. Gick i en hel del, och fick också flöde igenom. Problemet som mitt filter - som var ungefär 2 meter långt då - stupade på, var att det skulle bli överjävligt att rengöra. Inte för att man gör det ofta, men i ett så tubformat filter blir ju första delen av filtret som alltså sitter mot insuget, först fyllt med skit, och därmed bromsas hela flödet redan när det börjar sättas igen. Alltså får man rengöra oftare än man kan tro, beroende på att själva insugsdiametern är bara någon decimeter. All skit sätter sig alltså i första decimetern filter.

Jag silikonade ihop två längre balkonglådor i plast istället, med flera större hål borrade längs den konstruktionen. Rejäl filtrering med bra flöde.
#12 - 21 januari 2013 16:59
Om man förfiltrerar borde man slippa det problemet och ha ett filter som kan gå år efter år.

Styfv, Karlstad
#13 - 21 januari 2013 18:54
perfetto skrev:
Jag var också på väg att bygga ett sådant filter till mitt 720, för något år sedan. Köpte hem rören och fyllde dem med blå filtermassa. Gick i en hel del, och fick också flöde igenom. Problemet som mitt filter - som var ungefär 2 meter långt då - stupade på, var att det skulle bli överjävligt att rengöra. Inte för att man gör det ofta, men i ett så tubformat filter blir ju första delen av filtret som alltså sitter mot insuget, först fyllt med skit, och därmed bromsas hela flödet redan när det börjar sättas igen. Alltså får man rengöra oftare än man kan tro, beroende på att själva insugsdiametern är bara någon decimeter. All skit sätter sig alltså i första decimetern filter.

Jag silikonade ihop två längre balkonglådor i plast istället, med flera större hål borrade längs den konstruktionen. Rejäl filtrering med bra flöde.

Om man vid inloppet till filtret sätter en stor och lång tratt så får man väldigt mycket större area till filtermaterialet och därmed kanske inget problem med att det sätter igen.

Det stod tidigare i tråden om lecakulor, har du lecakulor efter tratten så ska det nog mycket bös innan det sätter igen.
#14 - 21 januari 2013 19:31
Kul att att så många kollat mina projekt. Ändå har jag varit dålig på att fota. Finns mycket konstigt som aldrig dokumenterats.

Droppfilter är ju svårslagna (säkerhet, arbetsinsats och effektivitet) På minussidan är att de är högljudda och svårt att få snygga. I detta fall skulle dessutom droppfiltret vara över det översta karet i ställningen, m.a.o över 2 meter i lyfthöjd... funkar inte. Det kan kanske bli ett droppfilter till karet med malawi som skymtar i bakgrunden.. eller också blir det ett fluidiserande sandfilter av avloppsrör. Har hört att det finns genomskinliga sådana. Kanske lite för osäkert dock, de är skitbra när de funkar men inte så driftsäkra.

Jag har dubbel förfiltrering innan tremetersfiltret så det borde inte bli något stopp i det. Finns också olika distanser som fördelar vattnet jämt över filtermediat. Var mest fundersam över om en grov inslang mest var till för att minska risken för undertryck på pumpens sugsida eller om filtret hade blivit ännu mer effektivt om jag låtit sätta dit 2 tum inslang?? och andra sidan kan det ju inte passera mer vatten än vad resp powerhead kan pumpa? I mitt fall 600 resp 3000l/h.
#15 - 21 januari 2013 22:47
hannesc skrev:
ja du får samma flöde men du för högre hastighet ut ur filtret med mindre dimension

Nej. De pumpar som sitter i akvariefilter har ett flöde som starkt påverkas av mottrycket. Smalare slag ger större mottryck vilket ger mindre flöde. Hur mycket flödet påverkas beror på hur mycket man stryper åt, på grövre slang betyder det inte så mycket med nån mm hit eller dit men börjar man peta dit tunna slangar så minskar flödet mer, med riktigt tunna slangar radikalt. Sen innebär det ökade trycket också högre hastighet, det kan ju ibland vara en poäng.
#16 - 22 januari 2013 00:28

Var mest fundersam över om en grov inslang mest var till för att minska risken för undertryck på pumpens sugsida eller om filtret hade blivit ännu mer effektivt om jag låtit sätta dit 2 tum inslang?? och andra sidan kan det ju inte passera mer vatten än vad resp powerhead kan pumpa? I mitt fall 600 resp 3000l/h.
Undertryck är önskvärt för att minska läckagerisken eftersom det suger ihop locket, övertryck däremot jobbar ju för att pressa ut vattnet ur behållaren och det riskerar att det lyfter locket så det sipprar ut. Hur grov intagsslangen är har inget med undertryck eller ej att göra utan det handlar om var man placerar pumpen. Sätter du pumpen före behållaren får du ett övertryck och vise versa. vissa kraftiga ytterfilter har 2 intagsslangar, vilket underlättar för pumpen då den slipper suga vatten ur karet och du får då ut mer flöde från pumpen. Som bekant faller vatten saktare med hävert än om det forceras med en pump. För att närmare matcha utblås och insug så är insuget med fördel större.:)

Annons