stort snett kar! hjälp?

#1 - 15 september 2007 18:55
jag har ett nytt 500 l kar med aluminiumram runt, det står på 12 lecablock. under och över blocken ligger en plyfaskiva (1,2 cm tjock) och en skiva frigolit (1 cm tjock). när jag placerade ut lecablocken så såg det ut att vara lite ojämt på ena sidan med vattenpasset men när skivan och akvariumet kom på så visades det inte längre.

när jag sedan fyllde på med vatten hela biten upp såg jag genom framrutan att vattennivån föll åt höger nån millimerer och vid kortsidorna föll de också någon millimeter (alltså allt faller mot framrutans högra hörn) jag har kikat på lite trådar vad jag har förstått så e det inte alls bra!?

Sett framifrån märker man också att frigoliten pressats ner mer i mitten än vad den gjort på sidorna, knappt märkbart där.

har oxå sett flera som säger att man inte ska ha frigolit under när det är en aluminium runt karet och andra som här det ändå? vad är bäst egentligen?

Någon som har tips på hur jag kan få akvariumet att stå plant?
jag har iaf tömt ut allt vatten nu för säkerhets skull.
#2 - 15 september 2007 21:46
Lutar det bara mot ena hörnet så är det ingen större fara. Men har du möjlighet att åtgärda så gör det för att sova bättre om natten.

Om akvariet däremot lutar i både borte vänstra och främre högra hörnet så akvariet vrids så ska du omedelbart tömma det och justera underlaget.
#3 - 16 september 2007 04:33
MagArne skrev:
Lutar det bara mot ena hörnet så är det ingen större fara.

Men du har ju spänningar i karet med om det bara lutar i ena hörnet, sedan vilket det är spelar ingen roll.
Du bör nog justera underlaget innan du fyller på vatten igen.
#4 - 16 september 2007 05:55
Jepps...misstänker att det är lecablocken som är lite dåliga.
Jämna ut med papp och kolla med vattenpass.
#5 - 16 september 2007 06:21
Du ska inte ha frigolit till ett aluminiumramsakvarium, dom är inte gjorda för det och risken är att det blir spänningar som spräcker akvariet.
#6 - 16 september 2007 12:56
ok, det e helt klart lecablockens fel hur fixar jag det nu? vad kan man ha mellan dom för att jämna upp det? pappkartong? och ingen frigolit sen?
#7 - 16 september 2007 13:07
Moget.
#8 - 16 september 2007 13:57
Lekablock + skiva sedan ska det inte vara någonting mer.
#9 - 17 september 2007 12:45
ok nu har vi kämpat i 3 timmar med att få det rakt har satt masonit mellan lecablocken och tagit bort frigolit skivan. kollar man nu med vårat billiga claes ohlsson vatten pass är det perfekt! men fick låna ett långt jätte känsligt vattenpass och på den är bubblan lite utanför sträcket men längst hela den sidan så den lutar framåt enligt den men det syns inte alls på andra passet och inte heller på vatten nivån. är det ok ändå?
#10 - 17 september 2007 13:08
Lutar hela karet framåt så är det ingen fara.
Detta låter lite lustigt, men jag kan lova att det funkar: Sätt det tomma karet där du ska ha det och sedan lyfter du i varje hörn på det. Då kommer du att känna om det är lika tungt i varje hörne, och skulle det vara tex lite lättare i det ena så är bänken/underlaget för lågt där.
Funkar ypperligt när man har alu-bänk men funkar även för din del med.
När det är lika tungt i alla hörn står karet utan någon spänning i diagonalen.
#11 - 17 september 2007 14:36
Så länge karet står plant är det ingen större fara om det lutar något.
Hur kan det luta om det står plant tänker säkert någon då!?
En plan yta betyder inte att den är vågrät, men just i akvariesammanhang eftersträvar man båda kriterierna även om vågrätheten inte är lika kritisk som planheten.
(http://sv.wikipedia.org/wiki/Plan)

Annons