Stort o jobbigt eller stort o lätt

#1 - 9 augusti 2006 20:01
Funderar hit och dit om att skaffa ett 960l möbelakvarium. Ni som har så stort är det jobbigt med vattenbytena, måste man byta 25-30% var vecka som jag gör på mina andra. Är det en klumpig möbel eller ger rummet ett lyft? Ni som har så stort eller haft eller känner någon som har. Berätta vad ni tycker om ett så stort.
#2 - 9 augusti 2006 20:32
Enligt min erfarenhet, så är det lättare att hålla rent ju större akvariumet är.Har själv 2 stora (450 och 360) och har köpt ett till större (375).Jag tycker det är mycket lättare att hålla dom ren, än det är att hålla de tre mindre yngel/karantänkaren (100, 50, 30 liter)rena.

Mvh.Ida
#3 - 10 augusti 2006 08:27
Angående den estetiska aspekten så är ett stort akvarium en prydnad för de flesta rum. När jag var liten hade vi ett akvarium på 1000 l i vardagsrummet, och det lilla akvariet på 150 l i matsalen (och så några i hallen och sovrummet såklart). Det stora var absolut det vackraste och prydde verkligen sin plats. Har man utrymme ska man definitivt satsa på ett stort akvarium!
#4 - 10 augusti 2006 17:14
Själv tycker jag att det är jobbigare med större kar. Man får verkligen tänka igenom var man vill ha karet om det är modell större. Det är inte så lätt och moblera om ett rum med ett stort kar. Mindre kar kan man lätt flytta på. Att större kar ska vara lättare och hålla rent tycker jag inte. Visst är en större mängd vatten stabilare men vad skulle man skaffa större kar för om inte för att skaffa mer fisk så i slutändan har man i princip lika mycket fisk/liter vatten.

Men klart ska man ha stort kar. Mitt största kar är på 720 och det är helt klart värt jobbet.
#5 - 10 augusti 2006 17:44
Har ett på 912 liter. Stort och klupigt förvisso, men tycker de e värt det.
Större filter vilket gör att det inte är någon storrengöring särskilt ofta.
Vattenbyten kan väl för all del vara tråkigt, men det sköter ju å andra sidan sig själv så länge du håller ett öga på det.
#6 - 10 augusti 2006 17:56
Kan bara se en (1) riktig nackdel med småakvarier:
Den lilla vattenvolymen gör att temperaturen kan pendla rejält, framförallt på varma sommardagar.
Annars kan ett litet akvarium vara lika skötselfritt som en jätteburk - om man har vett att anpassa fiskarna (både antal och storlek) efter det lilla formatet.
Snyggast och roligast här hemma just nu är ett 20-liters med ett par Dario dario (maxlängd 15-20 mm) och ett par snäckor.
#7 - 10 augusti 2006 19:08
Tack för era råd. Jag har idag ett på 450l, ett på 240l, ett på 180l och ett på 45l lättast att sköta är de 3 större men 960l är mycket mer än 450l. Jag får tänka lite till. När jag byter vatten varje vecka i alla akvariumen pumpar jag ut vattnet i spannar som min man är snäll och tömmer efterhand. Köpte en lång slang som ska gå till vattenkranen men det tog ju evigheter. Så jag gick tillbaka till mina spannar Hur gör ni när ni tömmer?
#8 - 10 augusti 2006 19:17
[quote=miluhe]Tack för era råd. Jag har idag ett på 450l, ett på 240l, ett på 180l och ett på 45l lättast att sköta är de 3 större men 960l är mycket mer än 450l. Jag får tänka lite till. När jag byter vatten varje vecka i alla akvariumen pumpar jag ut vattnet i spannar som min man är snäll och tömmer efterhand. Köpte en lång slang som ska gå till vattenkranen men det tog ju evigheter. Så jag gick tillbaka till mina spannar Hur gör ni när ni tömmer?[/quote]Enkelt som helst 1 meter ifrån fönstret på bägge husen där jag har mina akvarium slangen ut bara man vattnar blommerna också på köpet:D men om man bor i lägenhet så finns där en pump som du kopplar till skruvdragaren eller borrmaskinen slang på bägge hållen den andre ner i karet den andre ner i vasken tex mycket billig pump kostar under 100 lappen.Sen när du ska hälla i gardena kopplingen på vasken slang till akvariumet:)
#9 - 10 augusti 2006 23:13
hur många timmar lägger ni på era 720+ kar i veckan?
#10 - 10 augusti 2006 23:40
max 1.
Vattenbytet sköter sig självt, slang ut i trädgården å så vänta en halvtimma å fyll på igen
#11 - 11 augusti 2006 06:16
Hinkar kan ju vara relevant om det är ett par hinkar per tillfälle. Ska man tömma stora mängder "manuellt" så kan man ju skaffa armerad 3/4" slang alltså 19mm som det heter med riktiga mått, hävert till golvbrunnen i badrummet så går det fort. Vill man att det ska gå fortare än så får man väl köpa en länspump.

Det tar som sagt inte lång tid med en grov slang, sen beror ju bytes behovet lite på vad du har i karet, fisk, växter och filtrering, och hur mycket du matar. När du vant dig med att jobba med grov hävertslang utan veck och maximal fallhöjd tror jag dina vattenbyten kommer att bli mycket mindre besvärliga även med 960:it än vad de är nu.

Om man verkligen inte har tid med vattenbyten kan man intallera ett automatiskt eller semiautomatiskt vattenbytessytem, och om man inte har tid att mata kan man skaffa foderautomater. Har man inte tid att titta på fiskarna kan man ju sätta upp en webbkamera så kan andra göra det åt en :D
#12 - 11 augusti 2006 06:42
Jag menar inte att jag inte har tid. Jag tycker det är skoj att göra rent dem. Men med slangen tog 450l 2 timmar att tömma 30%, när vi använder hinkar 15min. Men får väl försöka med en grövre slang. Tack för alla råd

Mvh Cecilia
#13 - 11 augusti 2006 07:35
Biltema har många olika slangar. Använder 1 tum till att tömma och 12mm till att fylla på.
#14 - 11 augusti 2006 08:47
[quote=miluhe]Jag menar inte att jag inte har tid. Jag tycker det är skoj att göra rent dem. Men med slangen tog 450l 2 timmar att tömma 30%, när vi använder hinkar 15min. Men får väl försöka med en grövre slang. Tack för alla råd

Mvh Cecilia[/quote]

Jag tömmer mitt 450 liters på 15-20 minuter med slang. Man gör en hävert från tanken och nerför trappen til undervåningen.
Det är ju förvisso besvärligt om man bara bor på ett plan, men utigenom fönstret var ju också en ide, såvida du inte bor i höghus vill säga.
Du vet ligger slangen på samma höjd-/nivå som karet blir det ju besvärligt, då tar det ju evigheters evighet att tömma tanken.
Annars finns det ju pumpar man kan köpa och använda när man tömmer.

Mvh.Ida
#15 - 11 augusti 2006 15:56
Köp en länspump.
500 liter på 10 min.
Fylla på tar ju lite längre tid, en halvtimme kanske.
#16 - 11 augusti 2006 20:29
[quote=Buckshot]Köp en länspump.
500 liter på 10 min.
Fylla på tar ju lite längre tid, en halvtimme kanske.[/quot Länspump är väl lite överdrivet det har jag till min brunnar..Det finns en billig variant som man kopplar till borrmaskinen,väldigt lämplig om man bor i lägenhet:p
#17 - 12 augusti 2006 07:28
[QUOTE=miluhe]Jag menar inte att jag inte har tid. Jag tycker det är skoj att göra rent dem. Men med slangen tog 450l 2 timmar att tömma 30%, när vi använder hinkar 15min. Men får väl försöka med en grövre slang.

Mvh Cecilia[/QUOTE]

2 timmar för att tömma ?
Hade ni veck på slangen eller var det slangen till luftpumpen ?
Använder 1/2" trädgårdsslang till att både tömma och fylla på och det tar deffinitivt inga 2 timmar totalt.
Möjligen skulle man kunna koppla slangen till utblåset för att skynda på det hela något, men har man verkligen så bråttom egentligen ?
Dock har jag nu äntligen gjort ett vattenlarm av en avlagd brandvarnare, bra att ha när man fyller på och har en tendens att glömma bort sig ;)
#18 - 12 augusti 2006 08:11
Det va en 7m slang som man ska koppla till kranen. Akvariet står högre än vasken det rann inte snarare droppade:)
#19 - 12 augusti 2006 08:25
Golvbrunnar är verkligen en välsignelse. I mina två stora akvarier (1200 och 1000 liter) kan jag tappa ur vatten med hävert samtidigt som jag fyller på nytt med vattenslangen. Har lärt mig hur mycket vatten jag ska skruva på, så det är bara att låta det stå och rinna en timme eller så. Pumpar & värmare behöver alltså inte stängas av.

Annons