stort misstag!

#1 - 12 augusti 2008 01:01
jag kan INGET om datorer! men jag köpte iaf. en ny för någon vecka sedan.
gjorde dock misstaget att ta en med windows vista på... jag har verkligen försökt att gilla det, men det går inte. jag bara hatar det mer & mer för varje dag!! :(

så min fråga är: kan man byta från vista till xp på något sätt? och hur gör man i så fall? :rolleyes:
#2 - 12 augusti 2008 01:39
Japp det går att byta det till XP. Om jag hade vart du hade jag blåst ur skiten och börjat med en XP skiva i istället, men jag är skit trött just nu och behöver sömn innan jag förklarar mer.. I'll be back..
#3 - 12 augusti 2008 07:37
Se dock till att dubbelkolla så att alla drivrutiner din burk behöver finns för XP - i vissa fall så är det vista-only.

//C
#4 - 12 augusti 2008 10:39
Drivrutiner.. Windows har de senaste 15 åren tillämpat universal drv, genom att själv plocka hem det man behöver till det man använder spar man både diskutrymme, arbetsminne och får produkter som uppför sig så som dom en gång byggdes att göra, problemet är att folk dels är för lata och eller skiter i vilket tills den dag när deras tidigare "monstermaskin" håller en snitthastighet som skulle få en 8086 att flina av lycka..
#5 - 12 augusti 2008 12:03
kan nästan säga att du kommer få problem med drivrutiner till ljudet och grafiken .nästan alla nya datorer är byggda för vista om dom kommer med det orginal .så fråga gärna någon som kan riktigt mycket om datorer .annars lev med vista :p
#6 - 12 augusti 2008 12:34
Proffsen på jobbet här säger att det inte är några problem att byta... Kontakta affären där du köpte om du är osäker.. du måste ju ändå ha programmet... :)
#7 - 12 augusti 2008 14:15
Windows XP "andra utgåvan" is the shit. De är ju dyrt med operativsystem :o
#8 - 12 augusti 2008 14:45
[quote=Tougaye;1177053]kan nästan säga att du kommer få problem med drivrutiner till ljudet och grafiken .nästan alla nya datorer är byggda för vista om dom kommer med det orginal .så fråga gärna någon som kan riktigt mycket om datorer .annars lev med vista :p[/quote]
Det ska inte vara några problem att byta, Nej man bygger inte datorer bara vista.

Men de flesta datorerna idagens läge behöver vista för att kunna använda till max. T.ex kan du inte använda dina 64 bit i din processor om du kör med XP 32 bit. Samma gäller grafikkortet, med vista kan du köra DX 10, xp klarar bara DX 9. Med Vista kan du även ha mer ram-minne, xp stöjder max ca 3gb ram, medans vista är obegränsat (har jag för mig)., men ska iaf gå att ha minst 8 gb på vista som jag själv personligen vet.
#9 - 12 augusti 2008 15:28
Nu tycker jag att ni snackar i nattmössan, jag har personligen stött på flertalet laptops som inte funkar till 100% med Windows XP just eftersom att drivrutinerna helt enkelt inte finns. Så visst byggs det Vista-only-burkar, det gör det. Sen kanske inte det är vanligaste på marknaden.

Men det är bara att kolla på tillverkarens hemsida, dom brukar ju faktiskt ha drivrutiner till både XP och Vista nuförtin'.

För övrigt anser jag att Debian borde bli de facto standard som OS på PCs.

//C
#10 - 12 augusti 2008 15:42
The_dude jag orkar inte ta och hålla föredrag här i forumet så om du behöver hjälp så kan du gå in på min profil och lägga till mig på msn, så hjälper jag dig gärna.
#11 - 13 augusti 2008 20:37
[quote=Radioaktiva Räkor;1177142]

För övrigt anser jag att Debian borde bli de facto standard som OS på PCs.

//C[/quote]

Ja, visst är Windows för dyrt. Leve "open source!" Jag dricker tom UBUNTU Cola om jag får chansen!:)
#12 - 16 augusti 2008 01:00
Nixx går inte att byta utan vidare!
Du måste ha business eller "högre" alltså basic eller premium räcker inte.
Vill du verkligen byta till XP som kom 2001, wow det är gammalt i datorvärlden.
Förövrigt var det världens ramaskri när XP kom också, så det är bara att gilla läget.
antingen ett 7år gammalt operativ (som är på dispens från pyttemjuk vad gäller support) till ett nytt som "gäller" just nu, dröjer säkert inte länge (~2-3år till nytt kommer, eller open source tagit över hihi...

Annons