Stort kar liten möbel?

#1 - 7 januari 2006 17:15
Hej!

Jag har ett 100x40x40 akvarium (160 l) som jag skulle vilja ställa på en byrå som har måtten 76x38. Kommer alltså sticka ut 12 cm på vardera sida. Jag har tillgång till en masonitskiva som är lika stor som akvariet. Frågan är nu bara om det håller? Ett alternativ vore kanske att köpa en mer stadig planka att ställa det på.

Glasets tjocklek är 0,5 cm, kommer det att klara påfrästningen? Nån som har erfarenhet?

// Christian
#2 - 7 januari 2006 17:19
Jag skulle inte ställa den på en masonitskiva den är för mjuk för ett akvarium.Ta en vanlig bänkskiva lr nått brukar finnas billigt på ikeas fyndhörna :))
#3 - 7 januari 2006 17:21
har inga erfarenheter av de, men ja tycker absolut inte att du ska ställa den där utan skivan, men den skivan skulle de väl gå kanske men de e dumt o chansa.. 160l vatten e inte roligt,, själv har ja haft ett kar på 220l som sprack i botten när ja låg o sov, när ja vaknade va de bara några cm vatten kvar, fiskarna låg på sidan :(
#4 - 7 januari 2006 17:22
[quote=santa]Jag skulle inte ställa den på en masonitskiva den är för mjuk för ett akvarium.Ta en vanlig bänkskiva lr nått brukar finnas billigt på ikeas fyndhörna :))[/quote]

Jag har alla mina akvarier på var sin bänkskiva som jag köpt som stuv hos en byggvaruaffär. Kostade mellan 150-200:-/st, beroende på storleken.
Jag skulle inte chansa på en masonitskiva... låter riskabelt!
#5 - 7 januari 2006 17:23
Tänk bara på att 160 liter vatten väger 160 kg och att möbeln måste tåla det.
#6 - 7 januari 2006 17:24
Tänker att om det bara är 12 cm det handlar om kanske masoniten är tillräckligt med stöd! Borde gå att räkna ut vad det handlar om för krafter!

(Långt till Ikea från Umeå)
#7 - 7 januari 2006 17:45
Ett 160 liters väger ju kanske runt 200-250 kilo med sand,sten och vatten.
Massonit drar åt sig fukt o blir lika hållbart som papper när det blir fuktigt.
#8 - 7 januari 2006 18:48
[quote=santa]Massonit drar åt sig fukt o blir lika hållbart som papper när det blir fuktigt.[/quote]

Sant! Man måste tänka på den biten också! Tack för hjälpen!
#9 - 7 januari 2006 20:58
masonit är för mjukt.

ska man ha nåt ska de va mdf skiva eller hellre hdf som är mer vattentålig
#10 - 7 januari 2006 21:59
Jag får känslan av att det inte är masonit Flugan menar utan spånskiva. Jag skulle då aldrig komma på tanken att masonit (som är ungf. 4mm tjock och böjer sig av sin egen vikt även vid mycket liten storlek) skulle kunna ge något som helst stöd.
En 16mm spånskiva däremot skulle fungera, men som sagt fukt och spånskivor är ingen bra kombination.
#11 - 7 januari 2006 23:58
Kolla om du inte har någon lokal snickerifirma.
Hör med dom om dom har en bit diskbänksskiva över som du kan ta.
Kantlister och så kan du ju själv stryka på i efterhand.
Men jag hade aldrig ställt akvariet så att det sticker utanför ytan det ska stå på.
Har haft läckor vad jag ska :)
#12 - 8 januari 2006 00:24
[quote=heeke]Jag får känslan av att det inte är masonit Flugan menar utan spånskiva. [/quote]

givetvis menar jag spånskiva, förlåt, förlåt. Men som sagt samma problem där! Jag skulle kunna skruva isär en terrariebänk och komma åt en mer robust skiva, vet inte vad de heter exakt heller, men mer av typen Ikea/billy. Den är också c:a 1,5 cm och känns lite mer tillförlitlig.

Rent principiellt då, om man bara har en bra skiva så går det att ha ett kar som är större än bänken den står på? Right?
#13 - 8 januari 2006 00:28
[quote=Flugan]Rent principiellt då, om man bara har en bra skiva så går det att ha ett kar som är större än bänken den står på? Right?[/quote]

sålänge skivan inte sviktar så ja.
16mm spånskiva räcker inte långt då det sviktar rätt bra.
#14 - 8 januari 2006 00:30
[quote=Flugan]Jag skulle kunna skruva isär en terrariebänk och komma åt en mer robust skiva, vet inte vad de heter exakt heller, men mer av typen Ikea/billy. Den är också c:a 1,5 cm och känns lite mer tillförlitlig.[/quote] Oxå en spånskiva, fast med laminat på...
#15 - 8 januari 2006 00:31
Raven, vad är mdf/hdf? tjocklek, material?
#16 - 8 januari 2006 00:35
[quote=rea]Oxå en spånskiva, fast med laminat på...[/quote]

Har disikerat lite och det verkar vara trä rakt igenom, men ska undersöka saken närmare imorgon (när det är ljust).
#17 - 8 januari 2006 00:43
Lite info om byggskivor
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktKategori.aspx?id=7358
Formplywood eller Marinplywood rekomenderas om man vill ha fukttåligt.
Själv har jag 16mm Formplywood som bottenplatta i min egentillverkade akvarievägg, fast med ett gäng reglar under naturligtvis :-)
#18 - 8 januari 2006 06:58
mdf/hdf är spånskivor men är mer hållbara o stabilla än vanliga spånskivor.Dom är lite dyrare än vanliga bara.

Annons