stort eller litet vattenbyte

#1 - 7 november 2007 06:54
Vad är bäst; att byta en liten mängd vatten ofta (typ 1/5 varje vecka) eller byta större andel vatten lite mer sällan (typ 1/3 var 4:e vecka) ? [:-170]
#2 - 7 november 2007 08:49
Beror på hur stort akvariet är, vilka arter du har av fiskar, hur många fiskar.
Vissa ciklidarter skitar ner massa så då måste man byta lite oftare eller alternativt vatten.

10-20% av vattnet bör väl iallafall bytas varannan vecka.
Har man ytterfilter så kan det räcka med att byta 30% varannan vecka.

Själv byter jag vatten 10% var 3:dje vecka.
Detta då jag kör med överdrivet kraftiga ytterfilter och dessutom har fiskar som inte skitar ner så mycket.
#3 - 7 november 2007 09:12
Monily skrev:
Vad är bäst; att byta en liten mängd vatten ofta (typ 1/5 varje vecka) eller byta större andel vatten lite mer sällan (typ 1/3 var 4:e vecka) ? [:-170]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Frågan jag skulle ställa är snarare om det ska bytas 25% varje vecka eller 50% varannan vecka.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Har i perioder när intresse och tid inte varit på topp bytt vatten ungefär som du frågar (1/3 var 4:e vecka). Det blir bara problem, inte direkt men efter fyra till sex månader.[/SIZE][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 7 november 2007 09:16
Normalt sett är det bättre med täta vattenbyten med mindre vatten
#5 - 7 november 2007 09:59
Kjell- håller fullständigt med...täta vatten byten i mindre mängd.

Jag o andra sidan har faktiskt inte bytt vatten i mitt 2000liters akvarie på snart 8månader.
Så nog har storleken på karet en stor roll.

Enligt mig så behövs inte så täta vatten byten om karet är stort.
Detta eftersom ett sådant kar klarar av belastningen bättre.
#6 - 7 november 2007 10:27
Okej, tack för tipsen....! Mitt akvarium är på 135 liter och jag har 4 minde ciklider samt 3 malar.
Ska nog börja byta vatten varannan vecka åtminstone då ! Så att vattnet inte blir sämre på sikt.
#7 - 7 november 2007 11:21
Låter bra det.
Vad har du för ciklider?
#8 - 7 november 2007 11:27
en sak som man bör tänka på.

det är helt förkastligt att byta olika.....alltså en period varje vecka, sedan en period varannan vecka, tebax till varje vecka.

stabiliteten i vattnet är väldigt viktig. exempelvis, det är bättre för fisken med ett lite för högt/lågt PH om det är stabilt högt/lågt, än högt/lågt/högt/lågt.
#9 - 7 november 2007 11:30
Kör på varannan vecka så borde man klara sig även i mindre kar.

Exempelvis...mitt 90liters levandefödare akvarium har jag inte bytt vatten i på 2veckor.
#10 - 7 november 2007 14:35
Jag har ett par lyktögonciklider (Cryptoheros septemfasciatus) som är albino och jättefina, de har dessutom en kull yngel just nu :D

Sedan har jag oxå ett par Blå ciklider, men de är lite undankörda av den yngelvaktande hanen just nu så dem ser jag tyvärr inte lika mycket av...kommer mest fram och äter.

Hanen som vaktar sina yngel är dessutom jätteaggressiv mot min lilla Gibbicepsmal, har bitit stora hack i hans stjärtfena [B)] Jag trodde inte att de kunde bita av den tjockaste översta fenstrålen, men det klarar fiskmunnar tydligen....? Hoppas det lugnar sig när barnen blir lite större....

Annons