Stort angrepp av vitaprick

#1 - 28 november 2007 18:13
Fick ett angrepp av Vitapricksjukan här för några vecka sedan som satte sig på mina fjärilar.. 3-4 dagar senare var det borta men nu har det kommit tillbaka något enormt efter att jag införskaffat 2st L-malar till. Alla malar har åkt på det (har en del fina L-malar som jag inte vill ska dö).. Jag medicinerade tidigare med Seras medicin och har gjorde även det nu i 2 dagar men det verkar inte byta. Nu är det punktol som gäller. Har satt in en ganska så stort dos nu. Kan jag göra mer för att få bort prickarna?.. Jag vill absolut inte att mina fina malar ska dö.

Det har varit ganska dålig cirkulation bakom min BTN-bakgrund och där har det bildats en hinna på ytan. Kan det vara en bidragande orsak?
Nu har jag i allafall 2st cirkulationspumpar som gör att det är bättre cirkulation där bakom
#2 - 28 november 2007 19:10
Du kan höja temperaturen så högt du vågar och tillsätta lite salt. Sök härinne efter dosering. Du lär också få behandla mer än en gång, minst 3 gånger, gärna fyra.
Jag tror inte att cirkulationen bakom bakgrunden spelar någon roll för sjukdomsutbrottet, däremot kanske där finns en del parasiter nu.
Läs på om L-malarna, jag har för mej att vissa är känsliga mot metaller i vattnet, och vita prick-mediciner innehåller ofta koppar.
#3 - 28 november 2007 19:19
Jens A. skrev:
Du kan höja temperaturen så högt du vågar och tillsätta lite salt. Sök härinne efter dosering. Du lär också få behandla mer än en gång, minst 3 gånger, gärna fyra.

Jag tror inte att cirkulationen bakom bakgrunden spelar någon roll för sjukdomsutbrottet, däremot kanske där finns en del parasiter nu.

Läs på om L-malarna, jag har för mej att vissa är känsliga mot metaller i vattnet, och vita prick-mediciner innehåller ofta koppar.

Hur mycket salt för jag ha i ett 375 liters kar?
#4 - 28 november 2007 19:55
Den som söker han finner... 2 dl per 100 liter. Det har ingen direkt effekt på parasiterna, men hjälper fiskarna att kämpa emot.
#5 - 29 november 2007 14:56
hmm jag har för mig det är 1 dl/ 100l.. tycker du ska börja lite försiktigt med tanke på att det du har malar i akvariet, och malar är väl rätt känsliga mot salt?
Bilagor:
#6 - 29 november 2007 15:23
aah. ta det lungt med salt...
Kör på med punktol. Det är effektivt. Höj tempen några grader. Tillsätt eventuellt lite salt. (jag brukar köra på runt 0.5dl / liter. Inte mer än så. Det kostar ofta fler fiskliv att överdosera salt än vad den faktiska sjukdomen hade kostat)
#7 - 29 november 2007 16:15
INTE salt till malar, höj temp och köp Aqualife Protozin, det är det bästa av alla vita prick preparat. Jag har aldrig förlorat någon mal med det. Men man ska aldrig säga aldrig, men malar brukar (iaf hos mig) tåla vita prick rätt bra.
#8 - 29 november 2007 17:03
Stew skrev:
aah. ta det lungt med salt...

Kör på med punktol. Det är effektivt. Höj tempen några grader. Tillsätt eventuellt lite salt. (jag brukar köra på runt 0.5dl / liter. Inte mer än så. Det kostar ofta fler fiskliv att överdosera salt än vad den faktiska sjukdomen hade kostat)

Blir mycket salt då. Förmodar att du missade att klämma dit /100liter
#9 - 29 november 2007 18:44
eriahl skrev:
Blir mycket salt då. Förmodar att du missade att klämma dit /100liter

aaah :) lite fel med decimalerna! Tack för att du upptäckte det (sådana skrivfel kan ju ge oönskade effekter...)
#10 - 29 november 2007 20:55
Äschda. Vart ska jag skicka fakturan. Men efter saltning så varmrökning och sälja dom som delikatessrökta sen. Affärsidé....

Annons