STORT akvariumprojekt

#1 - 28 juli 2005 23:06
Hallå, hallå...

Håller på att planera ett akvarium till mitt framtida hus (om sisådär 1,5 år...). Hade tänkt bygga det i glasfiber (då jag jobber med sådant). Och storleken? Hmmm...

En sisådär...

8 meter brett, 4 meter djupt och 2 meter högt.

64 000 liter (tror jag det blir) :eek:

Ramen kommer att kosta mig ca 20 000 att bygga. Glasfiber + polyester kommer gå på ytterliggare 20 000. Men nu är min stora fråga, vart får man tag på ett tillräckligt tjockt glas? Och vad kommer det gå på? Ska i så fall vara 16 stycken bitar som är 99*99 cm.

Någon som kan hjälpa mig få reda på det?
#2 - 28 juli 2005 23:26
Varför i 1 kvadrats bitar? jag är inte säker, men jag tror att ett helt glas håller bättre, och oavsett behöver du samma totala storlek / tjocklek.

Det är möjligt jag har fel, beror antagligen även delvis på karets (polens) utformning.
B!
#3 - 28 juli 2005 23:33
Dels för att det blir billigare...

De övre bitarna behöver ju inte tåla samma tryck som de lägre.

Och sedan också för att det isåfall kommer vara inbyggt i källaren då det nog inte finns många hus som står pall för det. Försök få ner en bit på 8x2 meter för en trappa...

Alternativet är ju i så fall att skaffa ett hus med garage i källaren...

Notera dock att fortfarande är i planeringsstadiet. Lite drömmar bara som jag funderat över och som jag ska försöka göra verklighet av.
#4 - 28 juli 2005 23:33
Hmm läste igenom ditt inlägg igen...

Någon som vet säkert om hela glas håller bättre än bitar?
#5 - 29 juli 2005 01:18
helglas tar ju bort en massa skarvar som kan börja läcka men 2 meter högt.
låter väldigt extremt i mina öron då dom flesta akvariefiskar inte blir så stora.

tror inte helglas är mer problematiskt än delglas mer än att det kan va krångligare att transportera.
#6 - 29 juli 2005 12:59
grymt läckert :D ja vill å ha har haft lite funderingar på nå liknande när man skaffar hus men blir förmodligen bara en massa lite större akvarier å kanske en dam för mig men hur som helst är ganska långt bort för min del tjejen måste ju då ha pluggat klart först å sen ska ja å bestämma mig om ja ska plugga nå eller fortsätta jobba där ja jobbar nu sen så blir de å skaffa hus å sätta igång me mitt dröm projekt... va har du tänkt ha för fiskar där?

mvh Daniel
#7 - 29 juli 2005 14:17
[QUOTE=Danne_K]grymt läckert :D ja vill å ha har haft lite funderingar på nå liknande när man skaffar hus men blir förmodligen bara en massa lite större akvarier å kanske en dam för mig men hur som helst är ganska långt bort för min del tjejen måste ju då ha pluggat klart först å sen ska ja å bestämma mig om ja ska plugga nå eller fortsätta jobba där ja jobbar nu sen så blir de å skaffa hus å sätta igång me mitt dröm projekt... va har du tänkt ha för fiskar där?

mvh Daniel[/QUOTE]

:confused: Världsrekordsförsök i världens längsta mening?

Multie: Får man glida över med cyklop och snorkel, när du är klar? :D
Vad har du tänkt på för invånare?
JeBoro
#8 - 29 juli 2005 17:17
låter häftigt!
Hur gör man ett akvarium i glasfiber, har oxå tänkt på det men har ingen kunskap för det.
#9 - 29 juli 2005 17:19
kan ju göra en stöddig träram som kläs med glasfiber invändigt till exempel.
#10 - 29 juli 2005 17:35
Fyrisskolan I Uppsala hade något liknande projekt på 1980-talet.
Jag tror att de hade stora problem med akvarieglaset...
Dom skulle/hade(?) sedan en vatten-show i detta akvarium.
Sedan var det meningen att UAF skulle befiska akvariet.
Men mitt intresse för akvaristiken var då i nedförsbacken...
Så jag vet aldrig vad det slutligen blev av projektet.
Någon som vet? :)
#11 - 29 juli 2005 18:30
Vet en kille som byggde ett 2m brett och 2m högt hörnakvarium (saltvatten) J*ligt snyggt! Min man byggde träakvarier förut och tanken är att bygga ett på 1000L nån gång framöver.

//Camilla
#12 - 30 juli 2005 10:10
[QUOTE=Chrilleus][QUOTE=Danne_K]grymt läckert :D ja vill å ha har haft lite funderingar på nå liknande när man skaffar hus men blir förmodligen bara en massa lite större akvarier å kanske en dam för mig men hur som helst är ganska långt bort för min del tjejen måste ju då ha pluggat klart först å sen ska ja å bestämma mig om ja ska plugga nå eller fortsätta jobba där ja jobbar nu sen så blir de å skaffa hus å sätta igång me mitt dröm projekt... va har du tänkt ha för fiskar där?

mvh Daniel[/QUOTE]

:confused: Världsrekordsförsök i världens längsta mening?

Multie: Får man glida över med cyklop och snorkel, när du är klar? :D
Vad har du tänkt på för invånare?[/QUOTE]

jepp klarade ja de?
#13 - 30 juli 2005 11:19
Otroligt häftig idé. Dels att stå bredvid akvariet och det går verkligen från golv till tak.. Dels att kunna simma i det. Vad ska du ha för fisk? Vore ju onekligen häftigt med saltvatten.. men jag tror att en riktigt naturtrogen biotop från Malawi- eller Tanganyikasjön vore rätt fint också. Tio kolonier om 100 tropheus :)

Ett förslag på hur du ska bygga det i källaren, om du ska bygga hela huset helt nytt, är att bygga källaren först och sedan bygga akvariet på plats innan du bygger resten av huset. Då kan du lyfta in tunga saker (tex glas) med kran direkt ner i källaren.

För att inte behöva använda flera dm tjockt glas skulle en idé kanske vara att sätta "pelare" kanske varje 1.5 eller 2m. Då får du glasskivor som är 2*2m. Har ingen aning om hur tjock en sådan glasskiva skulle behöva vara, men det låter (iaf i mina öron) snyggare än med bitar på 1*1m.
#14 - 2 augusti 2005 20:50
Ni får gärna snorkla hur mycket ni vill om det blir av ;-)

Som sagt är det bar tankar och funderingar än så länge, men jag vill ha allting klart för mig innan, så att det går rakt igenom ifall det blir av.

Befolkning har jag inte tänkt på. Har inte ens kommit så långt att jag lagt fram några ritningar. Håller på att spara ihop ett startkapital just nu så att jag kan få ta ett lån till huset. En sak är säker i alla fall, att någon form av stimfisk ska finnas. Gärna någon liten sort också. Skulle ju vara maffigt att se en sisådär 500 neontetror eller liknande simma förbi en, istället för de 8-9 stycken man är van vid från vanliga akvarium...

Söker dock fortfarande svar på det med glaset. Det är det som fattas för att jag ska kunna sätta mig ner och kunna räkna på hur mycket kalaset skulle gå på.

Dock kommer jag väl få leva på ravioli för att ha råd med strömförbrukningen. Har funderat på olika sätt att värma upp det på, men dock inte kommit på någon direkt bra lösning.

Tacksam för alla tips, funderingar, idéer och svar.
#15 - 2 augusti 2005 20:54
i den storleksskalan du sitter o räknar på, kanske det kan löna sig med en bergvärme anläggning? värmer ju restan av huset med, så det borde inte vara en ren förlustaffär.

B!
#16 - 5 augusti 2005 16:14
Varför skulle det kosta att värma det? Du måste ju ändå värma huset.
#17 - 5 augusti 2005 19:18
Danei>> Man har ju en fin doppvärmare i småakvarier....

Blir väl kanske till att ha fiskar som trivs i 22-24 grader då kanske
#18 - 5 augusti 2005 20:41
Jag tror Daniel har rätt, det blir gärna varmare i akvariet än i omgivningen har du 26grader i akvariet har du nog fortfarande inte mer än 20-23c i rummet där det står... även om det rör sig om 64 kubikmeter... det kan varma delar av huset, men troligtvis inte hela... med lite tur slipper man problem med överhettning iom att det är i källaren på sommaren...

B!
#19 - 6 augusti 2005 15:28
har du funderat nå på belysningen?
#20 - 7 augusti 2005 08:36
Jag är nyfiken på vilken pump och filter.
#21 - 7 augusti 2005 09:08
Metalhalogen lampor borde kunna belysa det rätt bra, det kommer klart att kosta men det tror jag är på det stora hela "självklart", pumpar och filter är antagligen samma sak, det är helt möjligt att köra en samling paralella eheims... syncroniserade intervallfilter, för att generera / styra strömar?

Annars ett par rejäla cirkulationspumpar avsedda för vattenburen värme kan vara en tanke.
B!
#22 - 7 augusti 2005 09:23
Swimmingpool-konsulter är väl rätt ställe att vända sig både för glas och andra beräkningar. Även fuktbelastningen i huset måste nog tas med i beräkningen, bara att lägga ut täckglasen över tanken är ju ett halvt dagsverke.

Värmekostnaden behöver du som sagt nog inte bekymra dig för, men se bara till att inte värma vattnet med el, då får du i princip ren elvärme i huset. En VVS konsult kan istället dimensionerna en värmeväxlare från värmepannan så kan du värma vattnet med pellets, fjärrvärme, ved eller vad känner för att installera i huset.

Kostnaden för belysning är nog värre om du vill ha växter som trivs. Ett tips skulle vara att ha glastak över tanken/poolen så du utnyttjar en del av dagsljuset.
#23 - 7 augusti 2005 12:40
Det blir rätt så fuktigt i en källare med 64 kubik vatten som är varmare än luften.
#24 - 7 augusti 2005 21:21
Angående värme var så funderade jag på att dra aluminiumrör från någon form av kamin. Alumunium rostar ju inte, plus att det leder ut värmen till vattnet bra. Sedan så ´får det nog bli någon form av värmare också som får ta vid när det inte brinner i kaminen.

Hade funderat på att använda mig av någon form av dammpump eller något då dessa är hyffsat billiga. Sedan får vattnet gå igenom några mindre behållare med aktivt kol och vanligt filtermaterial.

Belysning blir med lysrör i taket av baljan och sedan spotlights utmed väggarna. Eller så har jag tänkt i alla fall.

Ska försöka ta reda på vilket tryck glaset måste tåla och sedan kolla upp med en kille jag känner som säljer glas.

Någon som har ekvationen som behövs?
#25 - 8 augusti 2005 00:08
[QUOTE=Chrilleus]Multie: Får man glida över med cyklop och snorkel, när du är klar? :D
Vad har du tänkt på för invånare?[/QUOTE]

hehe jag tror han behöver minst 4-5pers med snorkel till inredningen och en lyftkran eller nåt om han ska ha nån gigantisk sten eller rot i vilket vore enormt häftigt!
#26 - 8 augusti 2005 06:44
En dammpump på 38700 l/t kostar ca 11500:- och är på 645 W. slang 63 mm drifkostnad ca 4802:- år.
#27 - 8 augusti 2005 19:15
Tastyfish: Annars kan jag ju stycka en större rot och sedan sätta ihop den igen på något diskret sätt...
#28 - 9 augusti 2005 17:53
Maila TV4 och fråga om du får köpa deras akvarium, det som är med i Stadskampen [:-54]
#29 - 9 augusti 2005 18:05
http://www.gd.se/Article.jsp?article=59627 Här ser man det i bakgrunden.
#30 - 12 augusti 2005 08:02
Om man ska bygga nytt hus så varför inte mura akvariet angränsande till tvättstugan och bara ha en glas ruta jämns med väggen?
#31 - 12 augusti 2005 15:46
Antagligen kommer inget nybygge att ske.

Att mura är dumt, då man i så fall måste använda sig av leca som är dyrt, sedan så är det inte heller riktigt fuktbeständigt.
#32 - 13 augusti 2005 16:33
kan du inte ringa till tex Universium och kolla lite med någon där om glas. Någon chef borde ju veta vart deras glas kom ifrån...
#33 - 13 augusti 2005 17:54
[QUOTE=Multie]sedan så är det inte heller riktigt fuktbeständigt.[/QUOTE]

finns väl nån färg som kan användas som fuktspärr annars kan man ju lägga ett lager glasfiber.
#34 - 16 augusti 2005 15:03
[QUOTE=Multie]
Belysning blir med lysrör i taket av baljan och sedan spotlights utmed väggarna. Eller så har jag tänkt i alla fall.

Någon som har ekvationen som behövs?[/QUOTE]
Ähh ;)
Du kan inte fega sådär när det gäller ett projekt!!
Jag har 3X400W MH över mitt kar. Och det är nästan 58 ggr mindre än ditt blivande hehe.
#35 - 17 augusti 2005 11:01
För ett två meter högt kar tror jag att gals är uteslutet, plexiglas el. något liknande plastmeterial används uteslutande till större tankar.
#36 - 17 augusti 2005 20:01
[QUOTE=heeke]För ett två meter högt kar tror jag att gals är uteslutet, plexiglas el. något liknande plastmeterial används uteslutande till större tankar.[/QUOTE]

Akryl, eller laminerat glas är väl rätt vanligt..
#37 - 17 augusti 2005 20:14
laminerat har jag för mej dom har till säldammen i slottskogen göteborg.
#38 - 18 augusti 2005 19:00
[QUOTE=Chrilleus]Maila TV4 och fråga om du får köpa deras akvarium, det som är med i Stadskampen [:-54][/QUOTE]

Såg den tanken idag. Var där och jobbade... Kan ju säga att den är grymmt repig och inte speciellt vacker, men stor är den :)
#39 - 19 augusti 2005 09:00
[QUOTE=TastY][QUOTE=Chrilleus]Maila TV4 och fråga om du får köpa deras akvarium, det som är med i Stadskampen [:-54][/QUOTE]

Såg den tanken idag. Var där och jobbade... Kan ju säga att den är grymmt repig och inte speciellt vacker, men stor är den :)[/QUOTE]

Det är ju det som är problemet med plast, att det repar mycket lättare än glas.
För att få både hållfasthet och reptåligt får man väl sätta glas utanpå plast, kanske.
#40 - 19 augusti 2005 11:50
[QUOTE=heeke]För att få både hållfasthet och reptåligt får man väl sätta glas utanpå plast, kanske.[/QUOTE]

det kallas laminat
#41 - 7 september 2005 21:41
Värmen du har i vattnet borde man kunna utnyttja att värma andra delar av huset?? För att sänka totalkostnaden. Kan man inte lägga jordlingor i ett sånt stort kar??
#42 - 8 september 2005 05:39
Det fungerar inte. Vattnet värmer inte sig av sig själv eller hur?
Jag har själv 1200Watts belysning över mitt kar. Det räcker att värma upp mitt TV rum på 90m2 (3.20 till tak om det inte är -20c ute då får jag sätta på elementen.
Sommaren klarar sig också värmemässigt för det är så stor volym på rummet. Annars vore det problem med kokta fiskar.

Annons