Stort akvarium + små fiskar = mycket snyggt

#1 - 29 juni 2007 10:20
Såg i går ett relativt stort akvarium (ca 300 liter) där det simmade ett stim Microrasbora kubotai och måste säga att det var grymt snyggt :p Inte bara för att akvariet var snyggt inrett, men för att med så små fiskar såg akvariet ut att vara enormt och dessutom får man ett naturligt intryck.

Från och med nu ska jag hålla detta i minnet varje gång jag skaffar fiskar :)
#2 - 29 juni 2007 10:30
Håller helt med dig! Stora kar gör sig mycket bra med små fiskar.
Har själv haft en dröm om ett stooooort Tanganyika-kar.
Drömmen är nu uppfylld och 960-litaret står på plats och skall börjas inredas!:)
#3 - 29 juni 2007 10:42
MaxB!
Du får starta en tråd om 960an i Projekt-avdelningen, verkar vara ett kul idé!
#4 - 29 juni 2007 10:47
Vic skrev:
MaxB!

Du får starta en tråd om 960an i Projekt-avdelningen, verkar vara ett kul idé!

You bet!:) Håller på att fotografera för fullt - så lägger jag upp lite sköna pix sen när det blir småfärdigt. Soooooon, sooooon...
#5 - 29 juni 2007 10:54
MaxB skrev:
Håller helt med dig! Stora kar gör sig mycket bra med små fiskar.

Har själv haft en dröm om ett stooooort Tanganyika-kar.

Drömmen är nu uppfylld och 960-litaret står på plats och skall börjas inredas!:)

Vad kul! :p

När jag nån gång flyttar till en större bostad ska jag också ha ett stooort akvarium. Eller 2 :D
#6 - 29 juni 2007 17:28
mm, håller med dig helt batski!

själv har jag drömmen om ett 720 l med fjärilsciklider, kardinaltetror och pansarmalar...

stora fiskar i ett akvarium ser så konstigt ut tycker jag (om det inte är jääättestort vill säga)...
#7 - 29 juni 2007 17:33
Visst, Smurfmats! Tänk dig, kanske fyra - fem stöddiga fjärilspar som måttar, leker och trivs, samtidigt som malarna småstädar och Kardinalerna simmar ovanför i hundratals... Bliss!:)
#8 - 29 juni 2007 17:36
Jag instæmmer:) Ska snart starta ett 250 liter med biotodoma cupido och apistos. Kanske inte så jætte små fiskar, men ændå:D
#9 - 29 juni 2007 17:51
MaxB skrev:
Visst, Smurfmats! Tänk dig, kanske fyra - fem stöddiga fjärilspar som måttar, leker och trivs, samtidigt som malarna småstädar och Kardinalerna simmar ovanför i hundratals... Bliss!:)

mmmmm... kan se det framför mig... massor av rötter och lite växter... tefärgat vatten...
Bilagor:
#10 - 29 juni 2007 18:05
Fint....

batski skrev:
Såg i går ett relativt stort akvarium (ca 300 liter) där det simmade ett stim Microrasbora kubotai och måste säga att det var grymt snyggt :p Inte bara för att akvariet var snyggt inrett, men för att med så små fiskar såg akvariet ut att vara enormt och dessutom får man ett naturligt intryck.

Från och med nu ska jag hålla detta i minnet varje gång jag skaffar fiskar :)

[COLOR=olive]....tips du kom med. Ska också hålla det i minnet då jag riggar om mina kar....tackar![:-176][/COLOR]

[COLOR=green]Smurfmats: Det där med tefärgat vatten håller jag med om, kan vara helläckert![/COLOR]
#11 - 29 juni 2007 18:17
Håller med till fullo, Mitt snyggaste kar ju nu är ett 250liters där det går 60 stycken små goldenyngel i en flock.
#12 - 29 juni 2007 18:49
smurfmats skrev:
själv har jag drömmen om ett 720 l med fjärilsciklider, kardinaltetror och pansarmalar...

Låter riktigt trevligt :p

smurfmats skrev:
stora fiskar i ett akvarium ser så konstigt ut tycker jag (om det inte är jääättestort vill säga)...

Ja verkligen. Fiskar som däremot har gott om plats rör sig mer naturligt. Både vackert och trevligt :)

Malinitzi: Te-färgat vatten är verkligen snyggt! Jag har det i två av mina akvarier :D

Beträffande små fiskar finns det en del små rasboror som är både trevliga och fina.
#13 - 29 juni 2007 20:44
smurfmats skrev:
mmmmm... kan se det framför mig... massor av rötter och lite växter... tefärgat vatten...

Ja, det är ju nåt magiskt med detta, mättat ljus som strilar ner genom rötternas grenverk, lugna corydoras som går å pular på botten, några par dvärgciklider som leker på olika ställen - en riktig John Bauer-skog, dunkel, tefärgad, kristallklar..... ...... ...... och Discus...[:o]
#14 - 29 juni 2007 22:31
Jag har precis samma tanke. Har precis beställt ett 540 l som ska byggas in mellan mitt vardagsrum och mitt vinterisolerade uterum.
Här kommer jag välja att bara ha fiskar upp till max 15 cm.
Tror att det kommer bli läckert.
Hellre ett snyggt stim än några stora.;)
#15 - 29 juni 2007 23:10
MaxB skrev:
Ja, det är ju nåt magiskt med detta, mättat ljus som strilar ner genom rötternas grenverk, lugna corydoras som går å pular på botten, några par dvärgciklider som leker på olika ställen - en riktig John Bauer-skog, dunkel, tefärgad, kristallklar..... ...... ...... och Discus...[:o]

Vilken fin och levande beskriving! Har du funderat på att bli författare? ;) :D
#16 - 30 juni 2007 00:13
Ja... ähum... Batski, vad kul att du hittade det "skrivande", kreativa i inlägget - det var just en sådan känsla jag försökte förmedla. Jag arbetar med musik och text - mina "skriveriförmågor" har renderat mig ett jobb som skribent och korrekturläsare på en tidning (hur kul det nu är att rätta dåliga skribenters alster - till läsbar svenska) här i Göteborg...
När det gäller akvarium finns det nästan, eller faktiskt inga, gränser för hur man uppfattar eller vill beskriva det akvaristiska konstnärliga uttrycket - Alla akvaristers drömmar och intryck är fantastiskt vackra i sig...
Dock, när det handlar om det magiska, mörka, malbefästa, ciklidbebodda, Scalarbemängda och Discusmättade Amazonasfloderna och dess Dvärgciklidrika och Storciklid och Malberikade tillflöden, så tycks det nästan inte finnas några gränser... Då hamnar vi i de mörka, tysta, mättade, fast ändå med en oanad decibelberikad ljudninå... lugn Amazonflod... där våra favorit-akvariefiskar lever och frodas...
Vill vi inte ge dem just precis deras naturliga "environment"? Fastän hemma hos... oss?
Ändå..?

Och Skapa en så naturlig och lugn tillvaro för dem... som möjligt...?

Edit; Ja, här ser man vad lite "författartakter", ett glas vin och "mittinatten" ställer till med...[:o]
#17 - 30 juni 2007 11:02
Jo det är just det vi vill :)

Vad kul att du jobbar med text och musik! Det måste vara roligt och stimulerande :p
#18 - 30 juni 2007 11:06
Jo, mycket, men redaktionsjobb kombinerat med mycket gigande sena nätter är slitsamt också... men som sagt, mycket roligt!
#19 - 30 juni 2007 11:15
MaxB skrev:
Ja... ähum... Batski, vad kul att du hittade det "skrivande", kreativa i inlägget - det var just en sådan känsla jag försökte förmedla. Jag arbetar med musik och text - mina "skriveriförmågor" har renderat mig ett jobb som skribent och korrekturläsare på en tidning (hur kul det nu är att rätta dåliga skribenters alster - till läsbar svenska) här i Göteborg...

När det gäller akvarium finns det nästan, eller faktiskt inga, gränser för hur man uppfattar eller vill beskriva det akvaristiska konstnärliga uttrycket - Alla akvaristers drömmar och intryck är fantastiskt vackra i sig...

Dock, när det handlar om det magiska, mörka, malbefästa, ciklidbebodda, Scalarbemängda och Discusmättade Amazonasfloderna och dess Dvärgciklidrika och Storciklid och Malberikade tillflöden, så tycks det nästan inte finnas några gränser... Då hamnar vi i de mörka, tysta, mättade, fast ändå med en oanad decibelberikad ljudninå... lugn Amazonflod... där våra favorit-akvariefiskar lever och frodas...

Vill vi inte ge dem just precis deras naturliga "environment"? Fastän hemma hos... oss?

Ändå..?

Edit; Ja, här ser man vad lite "författartakter", ett glas vin och "mittinatten" ställer till med...[:o]

Oooj, vad jag længtar efter att børja med mitt 250 projekt nu:)
#20 - 30 juni 2007 13:49
Spännande..

MaxB skrev:

Ändå..?

[COLOR=royalblue]...med skrivande, kreativa medlemmar på Zoopet. Läste din profil och WOW, vad intressant med "levande" människor, välkommen in i cyberrymdens akvarieträsk![:o)][/COLOR]
#21 - 30 juni 2007 14:34
MaxB skrev:
Jo, mycket, men redaktionsjobb kombinerat med mycket gigande sena nätter är slitsamt också... men som sagt, mycket roligt!

Får man fråga vad det är för band?
#22 - 30 juni 2007 19:18
Det huvudsakliga bandet är det gamla goda; Strasse - ett "synt"-band med anor... Det är idag dock väldigt gitarrbaserat. Sedan är det en del olika kombinationer av musiker i olika "cover"-band, skulle man väl kunna säga... som kör lite kända låtar och ofta kompar inbjudna artister, allt i från Anne-Lie Rydé till Ola Salo. Tja, ungefär så:)
#23 - 30 juni 2007 19:49
Gitarrbaserad synth brukar vara bra :) Låter trevligt det där!
#25 - 30 juni 2007 20:13
Som alla andra här tycker jag att det e finare med ^^ alla fiskar gör så akvariumet ser mer levande ut.. Men jag tycker stora fiskar har mer.. Vet inte vad för ord som passar in men jag har en jack dempsey exempelvis som jag tycker e skitspeciell och som jag tycker om mer än alla nadra fiskarna i karet.. Med massa tetror eller nått så är det ju inte samma sak riktigt, bara ett sttim/flera som simmar omkring och dör än så är den död.. Man blir lessen naturligtvis men inte på samma sätt
#26 - 30 juni 2007 20:31
Som alla andra här tycker jag att det e finare med ^^ alla fiskar gör så akvariumet ser mer levande ut.. Men jag tycker stora fiskar har mer.. Vet inte vad för ord som passar in men jag har en jack dempsey exempelvis som jag tycker e skitspeciell och som jag tycker om mer än alla nadra fiskarna i karet.. Med massa tetror eller nått så är det ju inte samma sak riktigt, bara ett sttim/flera som simmar omkring och dör än så är den död.. Man blir lessen naturligtvis men inte på samma sätt

Jag förstår vad du menar. Tror dock inte att det beror på storleken, utan snarare på personligheten. Stimmfiskar beter sig som stimfiskar gör och vi kan uppfatta dem som lite "opersonliga", medans fiskar som t ex ciklider - även små - sticker ut mer. Har man ett riktigt stort akvarium kan det se bra ut med lite större fiskar tycker jag. Sen beror det även en del på hur de rör sig.
#27 - 30 juni 2007 20:33
MaxB skrev:

Inte riktigt min smak, men bra sound.
#28 - 1 juli 2007 18:54
jag sällar mig till skaran som hyllar stora akvarier med små fiskar!

I mitt 400 liters är Agassizii hanen den största fisken.

Mycket maffigare med bra stimfisk och mindre fiskar i ett större akvarium. Har aldrig förstått nöjet med att ha en 30 cm lång fisk i ett 2m långt akvarium...
#29 - 1 juli 2007 19:39
Om man nu skulle ha ett stort stim med småfiskar, säg 50-100 st, vilka fiskar håller i såna fall ihop bra?
Jag vet att i vanliga fall så är de flesta tetror relativt dåliga på att stimma tillsammans och de sprider ut sig en del i akvariet. Men är de bättre på att hålla ihop om man har ett stort stim? Eller ska man satsa på någon säker sort som rödmunstetran? Rasboror är väl bättre på att hålla ihop i stim? Det vore ju trist om man hade ett stort stim, men de simmar lite överallt i karet [:o]...

Kan tänka mig att kubotai-stimmet såg riktigt trevligt ut :).
#30 - 5 juli 2007 16:39
Jag kan tänka mig att små fiskar i ett rymligt akvarium håller ihop bättre än i ett litet akvarium där de alltid är nära varandra vart i akvariet de än befinner sig.
#31 - 5 juli 2007 20:00
Ja, lite bättre kan det säkert bli i ett stort kar, men nog sprider de ut sig en del ändå. Det gör i alla fall mina citrontetror, men då är de bara 15 st.

Frågan var ju om det gör någon skillnad med ett stort stim, t.ex. om man hade haft 100 st?
#32 - 5 juli 2007 20:28
Man kan ju ha nån större fisk i karet, då håller tetrorna ihop.

Annons