Stort "akvarium"?

#1 - 17 februari 2009 21:24
Hej!

Har fått en liten ide om ett nytt större akvarium till våran red tail och våran snakehead.
I källaren på vårat hus har vi ett lagom stort förråd, tänkte att jag skulle göra om hela förrådet till ett enda stort akvarium. Med andra ord, gjuta igen dörren till förrådet och sedan kapa upp ett lagom stort hål för glasrutan.
Någon som har erfarenhet eller vet hur man ska gå till väga med ett sådant projekt?

Helene och Andreas
#2 - 17 februari 2009 23:43
Här har du en som har gjort ett litet projekt
http://www.monsterfishkeepers.com/forums/showthread.php?t=8952

http://www.monsterfishkeepers.com Är en sida för folk med lite större tankar än oss vanliga dödliga så det är väl värt att ta en titt där.
Min första tanke med ditt projekt är dock att trycket ifrån vattenpelaren som blir i rummet kommer bli ENORM och jag kan aldrig tänka mig att standardkonstruerade innerväggar kan vara på långa vägar tillräckligt starka för att hålla för detta.
Bilagor:
#3 - 19 februari 2009 17:25
Men det finns alltså ingen här i Sverige som har erfarenhet av väldigt stora kar?
#4 - 19 februari 2009 17:36
Men det finns alltså ingen här i Sverige som har erfarenhet av väldigt stora kar?

Det lär det väl finnas. Men definera stort kar? "Kjell" på denna sidan har ju ett på 3 kubik eller nåt sånt. Det är ju ganska stort.
#5 - 19 februari 2009 21:06
Det jag menar är kanske något större än så. Hur ska man kunna fixa detta med det förrådet då?
Guest
#6 - 19 februari 2009 21:11
Tänk på att de är jävligt dyrt att driva sånna kar.
#7 - 20 februari 2009 00:37
Hej!

Har fått en liten ide om ett nytt större akvarium till våran red tail och våran snakehead.

I källaren på vårat hus har vi ett lagom stort förråd, tänkte att jag skulle göra om hela förrådet till ett enda stort akvarium. Med andra ord, gjuta igen dörren till förrådet och sedan kapa upp ett lagom stort hål för glasrutan.

Någon som har erfarenhet eller vet hur man ska gå till väga med ett sådant projekt?

Helene och Andreas
Jag ser en mängd problem, du skriver gjuta igen dörren till förrådet så jag utgick från att det var ett tidigare skyddsrums förråd, berätta mer om hur det fn ser ut och då gärna med en ritning.
#8 - 20 februari 2009 10:19
Om ni bifogar en skiss (eller hellre en ritning) på hur väggen är uppbyggd, rummets utformning hur högt vatten ni vill ha osv. så är det lättare att svara på frågorna.
#9 - 20 februari 2009 18:37
Vi har ännu inte flyttat till det huset så några mått har jag tyvärr inte. Återkommer med det senare. Däremot kan jag säga att det är gjutna valv i källaren och därmed betong överallt. Detta är bara början på en ide om det är praktiskt genomförbart.
#10 - 20 februari 2009 18:37
inte kul om ett sådant akvarium skulle spricka!!!:p
#11 - 20 februari 2009 18:50
ankan94 skrev:
inte kul om ett sådant akvarium skulle spricka!!!:p

Men om allt där nere är betong och de har försäkring som täcker själva akvariumet så är det nog ingen katastrof ändå.

Fast det blir ju ändå problem att få bort vattnet förstås, men det sjunker iallafall inte in.
#12 - 20 februari 2009 18:59
Jösses vad det måste kosta pengar att driva ett "akvarium" av den sizen!

Vattenbyten och slamsugning av bottensedimentet är nog ingen lek heller ; )
#13 - 20 februari 2009 19:01
Nä och eftersom huset står på en sandbank så tror jag nog att vattnet rinner undan om det skulle läcka något vatten genom grunden.
#14 - 20 februari 2009 19:13
perfetto skrev:
Jösses vad det måste kosta pengar att driva ett "akvarium" av den sizen!

Vattenbyten och slamsugning av bottensedimentet är nog ingen lek heller ; )

Jag är absolut inte säker, men i ett så pass stort akvarium så blir det nog en så pass bra biologisk balans för att man inte ska behöva hålla på med vattenbyte.

Eller?
#15 - 20 februari 2009 19:39
Vattenbyte måste väl alltid göras. men det måste man ju lösa på något vettigt sätt också, som inte tar 10 timmar ;D
#16 - 20 februari 2009 19:47
JojjeN skrev:
Jag är absolut inte säker, men i ett så pass stort akvarium så blir det nog en så pass bra biologisk balans för att man inte ska behöva hålla på med vattenbyte.

Eller?

Jag kan tänka mig att du har rätt i det som du skriver!
#17 - 20 februari 2009 19:48
Johanski skrev:
Vattenbyte måste väl alltid göras. men det måste man ju lösa på något vettigt sätt också, som inte tar 10 timmar ;D

Man kan ju säga som så att det inte blir lätt att springa med 10 liters hinkar iallafall. ;)
#18 - 20 februari 2009 19:53
Hahaha.... nee eller med 1 liters tillbringare!
#19 - 20 februari 2009 21:57
Reningsverket som måste till, får ni nog beställa från kommunen gissar jag ; )
#20 - 20 februari 2009 21:59
Ja, herre gud att få tag i en pump till ett så stort akvarium. :D
#21 - 20 februari 2009 22:07
Snacka med Lasse här på forumet ang. teknik till karet, han är ansvarig för Oceanen nere på Universeum så han lär ha en aning eller två, men annars såtycker jag verkligen att du skall läsa på http://www.monsterfishkeepers.com, mycket matnyttigt där och många personer med liknande projekt i tankarna:)
#22 - 20 februari 2009 22:27
Sultanen skrev:
Snacka med Lasse här på forumet ang. teknik till karet, han är ansvarig för Oceanen nere på Universeum så han lär ha en aning eller två, men annars såtycker jag verkligen att du skall läsa på http://www.monsterfishkeepers.com, mycket matnyttigt där och många personer med liknande projekt i tankarna:)

Ja monsterfishkeepers är en riktigt bra sida. Är inne där ganska ofta o läser. Vart bara nyfiken på om någon här i Sverige har någon erfarenhet av så stora kar.
#23 - 21 februari 2009 11:03
Ja du har fått några tips!

Jag skulle också ta ett snack med Lasse, sen eventuellt kontakta nån byggnadsingenjör och ta reda på lite hållfasthet osv.

Eftersom trycket på "betongen" blir konstant är det ganska viktigt att tänka långsiktigt...

Ungefär hur många liter handlar det om?

Har suttit och läst om massor med liknande byggen av stora akvarium , mest på engelska...googla!

Annons