Storstädning i artkaoset

#1 - 28 december 2009 00:31
Hej alla projekt fans!

Efter att ha smygläst en hel del projekttrådar sedan 2005, så är det kanske på tiden att jag bidrar med en eget litet projekt.
Genom att ha läst många av era fantastiskt fina projekt, så har jag blivit inspirerad att göra något åt mitt kaos av alla arter jag samlat på mig under några år. Eftersom det blivit en hel del impulsköp av fiskar, så är det allmän fiskröra i mina akvarium.
Efter att ha plågat min sambo genom att ställa in minst ett akvarium per rum så är det nog dags att avveckla några av dom mindre.
Så efter lite räknande kom jag fram till att 112l + 54l = 240l ;)
Och av en händelse så råkade jag svänga in på Hornbach när vi var ute och åkte, där det av en slump råkade finnas ett 240l Juwel akvarium med tillhörande bänk som jag lyckades klämma in i min Seat Leon. :D
Eftersom jag är nästan 2 meter lång och smidig som ett kassaskåp så var det en upplevelse att få räta ut benen när vi kom hem efter 3 mil med knäna i hakan. Lite bilder kommer att dyka upp så småningom. /Per
#2 - 28 december 2009 01:10
vilka fiskar har du då?
#3 - 28 december 2009 12:51
pereli skrev:
Hej alla projekt fans!

Och av en händelse så råkade jag svänga in på Hornbach när vi var ute och åkte, där det av en slump råkade finnas ett 240l Juwel akvarium med tillhörande bänk som jag lyckades klämma in i min Seat Leon. :D

Eftersom jag är nästan 2 meter lång och smidig som ett kassaskåp så var det en upplevelse att få räta ut benen när vi kom hem efter 3 mil med knäna i hakan. Lite bilder kommer att dyka upp så småningom. /Per

Hahaha! Vad gör man inte för sitt intresse! :D Har du någon plan på hur du ska dela upp fiskarna? Efter världsdel eller liknande? Det blir lätt fisksoppa när det nu finns så många fina, fascinerande fiskar att välja mellan!

Har väl själv fått lite av en fisksoppa med lyrstjärtblackmolly, limia, platy, sebrafiskar, leoparddanio (som tror att de är sebrafiskar och går i stim med dem), kuhliålar, ancistrusmalar och flying fox... De bor i ett 170 liters, och det vore nog snyggare egentligen att ha färre fiskar av lite större storlek... Fast det blir ju roligare för fiskarna att vara små fiskar i ett stort akvarium :d.
#4 - 28 december 2009 14:11
Tänkte börja med att flytta ihop alla tetror till det nya 240l akvariet. Idag har jag dessa tetror spridda över 3 akvarier.
15st Kardinatetra
15st Svart Neontera
10st Koppartetra
20st Rödmunstetra
10 st Sorgmanteltetra
Sen kommer det att vara ett gäng Ancistrusar och äppelsnäckor tillsammans med tetrorna.
Sen kommer några Fjärilsciklider och Kakaduaciklider[COLOR=Black] att få bo tillsammans med [/COLOR]några L-malar i min 50cm kub.
Efter det återstår det att städa upp resten av blandningen i 375l karet./Per
#5 - 28 december 2009 14:17
Det skall bli spännande att få kolla hur du får ihop grejerna. Har du några bilder så släng gärna in dom - det är alltid lika kul att se lite nya kar!:)
Bilagor:
#6 - 28 december 2009 14:30
Här kommer lite bilder på det nya akvariet under uppbyggnad. /Per
#7 - 28 december 2009 19:35
pereli skrev:
Här kommer lite bilder på det nya akvariet under uppbyggnad. /Per

det ser ju bra ut! fortsätt så!
#8 - 28 december 2009 21:34
Så här ser det ut när jag stoppat in lite inredning från de avvecklade karen.
Eftersom sambon hade lite Greklands inspirerat tema på det gamla 54l akvariet fick hon inreda det högra hörnet vid filtret :D ./Per
Bilagor:
#9 - 28 december 2009 21:43
Har ägnat en stor del av kvällen med att jaga tetror från kuben och 375l karet. En uppgift som kräver list och kvicka rörelser med håven. [:-96]
Lyckades få tag i 90% av beståndet innan jag gav upp och vilade ut framför TV:n med Frölunda-Färjestad. [8D] Fler bilder dyker upp under morgondagen. /Per
#10 - 29 december 2009 10:48
Så här ser det ut nu. Tar tacksamt emot synpunkter på inredning, förslag på växter etc../Per
#11 - 29 december 2009 12:51
pereli skrev:
Så här ser det ut nu. Tar tacksamt emot synpunkter på inredning, förslag på växter etc../Per

jag tycker att det ser snyggt ut. Ser faktiskt riktigt häftigt ut med den blå sanden i hörnet ;)

Är det bara olika tetror i nu? Jag tycker nog att du ska hålla dig till småfisk iaf, blir rätt snyggt så.
#12 - 29 december 2009 16:26
Rockdoll skrev:
jag tycker att det ser snyggt ut. Ser faktiskt riktigt häftigt ut med den blå sanden i hörnet ;)

Är det bara olika tetror i nu? Jag tycker nog att du ska hålla dig till småfisk iaf, blir rätt snyggt så.

Jo, det är 5 sorters tetror plus några egen odlade ancictrusar. /Per
#13 - 29 december 2009 16:39
snyggt:D
#14 - 29 december 2009 16:40
Snyggt kar, men som du själv märker så finns det bara fisk i den nedre delan av akvariet. Ser tomt ut i övre delen. Fixa lite flytväxter och några fiskar i den övre delen.
#15 - 29 december 2009 16:42
Guy Palm skrev:
Snyggt kar, men som du själv märker så finns det bara fisk i den nedre delan av akvariet. Ser tomt ut i övre delen. Fixa lite flytväxter och några fiskar i den övre delen.

Lite flytväxter skulle vara snyggt! Och kanske ett gäng bilbukar? De ser rätt skoj ut ^^
#16 - 29 december 2009 16:48
Vackert men som Guy skriver finns det plats upptill. Har du slängt i all den där fisken i ett nystartat kar eller har jag missat något? I så fall bör du vara mycket försiktig.
#17 - 29 december 2009 16:58
Tack för synpunkterna. Håller med att det behövs något högre upp också.

Det mesta som finns i karet är hämtat från befintliga kar även sand och vattnet, så jag tror inte det ska vara någon större fara. /Per
#18 - 30 december 2009 23:49
Har nästan lyckats flytta över alla tetror till 240l karet med undantag för en koppartetra i kuben och en Sorgmanteltetra i 375l som jag inte lyckat överlista ännu.
Fjärilscikliderna och Kakaduacikliderna är flyttade till kuben. Har 2 Siameser kvar i kuben som ska flyttas över till 375l karet som får bli ett div. akvarium tillsvidare. För närvarande finns nedanstående arter där
Silverhajar, Siameser,Kopparbarber, Guppys, Palettciklider,L-malar och pansarmalar.
Får nog ta det lite lugnt ett tag med att flytta resterande fiskar så att jag inte stressar de allt för mycket. /Per
#19 - 3 januari 2010 18:56
Har äntligen överlistat Sorgmanteltetran. Nu återstår bara att fånga koppartetran innan 240l karet är komplett. /Per
#20 - 4 januari 2010 22:31
Nu har jag fångat den sista koppartetran så nu finns alla fiskar på plats i 240l karet som ser karet ut så här (bild1).
Ska en sväng till Halmstad i helgen och ska passa på att besöka Åleds på vägen hem. Får se om jag hittar några trevliga växter som skulle passa in i 240l karet. Ska nog fylla på med några Bilbukar också framöver.
Nästa steg är att fixa till kuben (bild2) som ser ut så här för tillfället. Tänkte fylla på med några till Dvärgciklider i det.
Tar även med en bild på 375l karet (bild3) så som det ser ut nu. Har ännu inte bestämmt vilken inriktning det ska få framöver. /Per
#21 - 4 januari 2010 23:10
Jag tycker du ska satsa på malawi:)
#22 - 4 januari 2010 23:17
Är nog inte en malawi fantast direkt :)
Gillar när det är massa gröna växter i karet. /Per
#23 - 4 januari 2010 23:25
Stora javaormbunkar?:P
#24 - 5 januari 2010 08:24
Japp, och Anubias. Lättskötta och tåliga :)
#25 - 7 januari 2010 15:22
Asien tycker jag! Det är fint :) Så kan du försöka ha bambu också!
#26 - 9 januari 2010 19:13
Rockdoll skrev:
Asien tycker jag! Det är fint :) Så kan du försöka ha bambu också!

Kan vara ett alternativ. Idag finns det fiskar från Asien, Afrika och Malar från sydamerika. /Per
#27 - 16 januari 2010 18:17
Fyllde på kuben med 5st Boliviansk fjärilsciklider (Mikrogeophagus altispinosus) idag. Min ensamma Fjärilsciklid (Mikrogeophagus ramirezi) adopterade nykomlingarna direkt och verkar hittills trivas tillsammans, men det är kanske inte så konstigt med tanke på att han stimmade tillsammans med Sorgmanteltetrorna innan jag flyttade han till kuben, så han saknade nog sällskap. /Per
#28 - 28 januari 2010 18:37
Några filmer på hur karen ser ut idag. /Per

240 liter Tetror

Boliviansk fjärilsciklider i Kuben

#29 - 28 januari 2010 18:39
Några till på 375 liter mix

#30 - 28 januari 2010 18:40
#31 - 28 januari 2010 19:35
Matdags för Gösta och han vänner. /Per

Annons