Storstädning i akvariet?

#1 - 30 augusti 2007 22:18
Hejsan!
Nu har jag haft mitt akvarium ett år och de börjar bli riktigt skitigt i även om man gör rent. Är det dags att göra en storstädning? och i så fall hur går man till väga? jag har hört att man kan koka gruset, ska man göra det? min yngelkasse har mycket gröna alger på sig, kan man tvätta rent det med något medel så inte fiskarna får det i sig?
tack på förhand

MVH Emmelie
#2 - 30 augusti 2007 22:34
Hej!

Koka gruset brukar inte behövas - att slamsuga igenom det räcker gott och väl och då behåller du alla mummiga bakterier. Du bör inte använda medel på något som ska i akvariet men skrapa rutor och vid behov plocka upp inredning och skrubba med vatten och en oanvänd diskborste går bra. Alger är fullkomligt ofarligt för fiskarna.

Hur är ditt kar skitet?
#3 - 30 augusti 2007 22:58
fifi skrev:
Hej!

Koka gruset brukar inte behövas - att slamsuga igenom det räcker gott och väl och då behåller du alla mummiga bakterier. Du bör inte använda medel på något som ska i akvariet men skrapa rutor och vid behov plocka upp inredning och skrubba med vatten och en oanvänd diskborste går bra. Alger är fullkomligt ofarligt för fiskarna.

Hur är ditt kar skitet?

okej, men de ser inte fint ut när de är alladeles grönt

altså gruset är brunt för jag har endel vita stenar och allt känns helt enkelt grönt och snuskit
#4 - 31 augusti 2007 06:17
Världens bästa sätt att förstöra ett fungerande akvarium är att göra en storstädning, hur ser det ut i naturen. Grönt och snuskigt, eller naturligt?
#5 - 31 augusti 2007 06:24
Gör framförallt inte allt på en gång då får fiskarna en chock. Ska du slamsuga så ta en bit varje gång du gör vattenbyte. Det kommer ta tid men det gjorde det att skita ner också.
#6 - 31 augusti 2007 07:41
Min yngelkasse i nät fick oxå alger, men det räcker med att skölja av under varmt kranvatten så blev den ren igen.

Brukar oxå ta lite "storstädning" ibland och möblera om.. :)
#7 - 31 augusti 2007 08:25
Det kan inte nog betonas att det är våra mänskliga behov av storstädning som är ett mycket vanligt problem i akvariet, orsakar fiskdöd, algangrepp, växter som inte trivs och sjukdomar.

Låt gruset vara så orört som möjligt, bakteriefloran i gruset behövs för att omvandla giftiga ämnen nill nitrat som i sin tur tas upp av växterna. Är det mycket alger i gruset så sök i forumet efter alger, algproblem etc. Lösningen sitter inte i renlighet, utan i bra rutiner gällande vattenbyten, matning och skötsel av filter.

Läs grundkurserna som du hittar under menyerna här på Zoopet, t.ex. denna artikel http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=240&Itemid=121
#8 - 31 augusti 2007 09:56
Det är något fel med handhavande av akvariet om man tycker att det behöver storstädas! mina kar ser ut som när de startades och jag har inte ens slamsugit botten på flera år! Det handlar om att ha tillräcklig cirkulation och filteryta och sköta sina delvattenbyten så är tvätt av rutorna det enda rengöring som behövs! (man måste givetvis rengöra sina filter ibland, jag rengör försiktigt mina filter 1g/mån, ytterfiltret häller jag bara ur bottenslammet som samlats för att minska belastningen på karet.)
#9 - 31 augusti 2007 10:32
jag håller med dom med de andra

håller man det bra från början till slut behöver man inte göra några störe ``storstädning´´

Genom att flytta om kring på saker och ting gör man fiskarna oroliga, och kan leda till att fiskarna kan dö av stress. men sällan det händer.

Man gör ordning akvariumet från början så att man är nöjd sen slutar man där o låter fiskarna bara få vara . byta filret när det börjar arbeta trögt, och bara slamsuga precis ovanför gruset så att inte all nyttiga bakterier kommer in i slangen,, o kastar bort dom.

Är man nöjd från början varför ändra och andra saker.
#10 - 31 augusti 2007 11:27
Japps. Storstädar aldrig mina burkar, bara slamsuger, byter vatten, tar bort döda blad plus rensar filtren då och då. :)
#11 - 31 augusti 2007 16:34
sköter man det ordentliggt behövs inga stora städning ``projekt´´

Annons