Ska tömma hela stora akvariet (170L) i morgon för både storstädning och ommöblering. Så här tänker jag gå till väga:
Tar upp alla fiskar, allt grus sparas i en hink, sparar ca. 60L akvarievatten samt det som går att få upp av slamvattnet nere i gruset. Lägger sedan i en frigolitskiva, ställer dit mitt "höghus" med grottor så de står plant (ska skaffa ciklider senare) och monterar fast två glasrutor på insidan av bakrutan (2 st 35 cm breda och 33cm höga) vilka jag har silikonat fast mängder med skifferbitar på . Blir en slags fattigmansvariant på Back To Nature, fast det kommer nog att se väldigt snyggt ut ändå. Sen är det i med gruset och slamvattnet så det får sjunka ner en aning innan jag häller i resterande vatten samt nytt kranvatten. Sen är det väl bara att släppa ner fiskarna och hoppas de inte dör av denna stora omställning. Har tyvärr inget extraakvarium så jag får ha fiskarna i en hink under hela proceduren, stackarna. Men om man kör en vanlig luftpump och slänger ner en syresten i hinken samt regelbundet häller i varmvatten så borde det väl förhoppningsvis funka. Ett problem är att jag ju måste ha motorpumparna igång hela tiden så att de drar in syre till filtermattorna (har kopplat filtermattor till pumphuvuden som jag har som innerfilter). Då de troligtvis är högre än mina hinkar vet i fan hur jag ska ordna detta.
Är det någon som har några iéer, tips, råd, synpunkter eller egna erfarenheter, som vill dela med sig av dessa? Vill göra det så humant som det går för mina fiskar men det lär ju som sagt bli en stor omställning för dom med allt nytt skiffer, vattenbalans, ommöblering etc. Hur ska jag på enklaste vis förebygga eventuella nitrittoppar och annat som skadar mina fiskar och växter? Vattnet ska bli en aning surt (Amazonasmiljö), vad behöver jag för att både påverka och kontrollera detta?