STORSTÄDNING - HJÄLP!!!

#1 - 17 oktober 2003 23:00
Ska tömma hela stora akvariet (170L) i morgon för både storstädning och ommöblering. Så här tänker jag gå till väga:

Tar upp alla fiskar, allt grus sparas i en hink, sparar ca. 60L akvarievatten samt det som går att få upp av slamvattnet nere i gruset. Lägger sedan i en frigolitskiva, ställer dit mitt "höghus" med grottor så de står plant (ska skaffa ciklider senare) och monterar fast två glasrutor på insidan av bakrutan (2 st 35 cm breda och 33cm höga) vilka jag har silikonat fast mängder med skifferbitar på . Blir en slags fattigmansvariant på Back To Nature, fast det kommer nog att se väldigt snyggt ut ändå. Sen är det i med gruset och slamvattnet så det får sjunka ner en aning innan jag häller i resterande vatten samt nytt kranvatten. Sen är det väl bara att släppa ner fiskarna och hoppas de inte dör av denna stora omställning. Har tyvärr inget extraakvarium så jag får ha fiskarna i en hink under hela proceduren, stackarna. Men om man kör en vanlig luftpump och slänger ner en syresten i hinken samt regelbundet häller i varmvatten så borde det väl förhoppningsvis funka. Ett problem är att jag ju måste ha motorpumparna igång hela tiden så att de drar in syre till filtermattorna (har kopplat filtermattor till pumphuvuden som jag har som innerfilter). Då de troligtvis är högre än mina hinkar vet i fan hur jag ska ordna detta.

Är det någon som har några iéer, tips, råd, synpunkter eller egna erfarenheter, som vill dela med sig av dessa? Vill göra det så humant som det går för mina fiskar men det lär ju som sagt bli en stor omställning för dom med allt nytt skiffer, vattenbalans, ommöblering etc. Hur ska jag på enklaste vis förebygga eventuella nitrittoppar och annat som skadar mina fiskar och växter? Vattnet ska bli en aning surt (Amazonasmiljö), vad behöver jag för att både påverka och kontrollera detta?
#2 - 18 oktober 2003 09:36
Är det verkligen ingen som har några idéer att sprida?
#3 - 18 oktober 2003 09:38
du kan ju alltid göra som du själv brukar föreslå? kör in gruset i 250 grader & häll kokande vatten i akvariet...
*lol*
#4 - 18 oktober 2003 12:03
Hej!
Jag tycker inte att du bör ta med slamvattnet i botten. Ta hellre med det rena vattnet. I hinken där du har fiskarna kan du ju stoppa ner doppvärmaren och som du sa en luftpump. Så har jag haft ett 10 tal platy i en vecka. Varför måste du ha igång pumparna hela tiden för? Lägg bara filtret i lite vatten så att det inte torkar ut.
Så tycker jag också att du bör vänta till sist med att stoppa tillbaka fiskarna. Vänta tills allt annat är klart. Sen kan du försiktigt koppa in fiskarna.
Mvh Maria
#5 - 18 oktober 2003 13:38
Ursprungligen skickat av Mariaa

Varför måste du ha igång pumparna hela tiden för? Lägg bara filtret i lite vatten så att det inte torkar ut.

Jag har fått lära mig att våra vänner bakterierna i filtermattan massdör om det inte är cirkulation på vattnet, och man därför ska skölja ur filtermattan om det varit strömavbrott e.d. Är det rätt, fel eller halvrätt?
#6 - 18 oktober 2003 14:21
Bakterierna behöver syre, inte kostigare än så.
#7 - 18 oktober 2003 14:41
Du behöver ju inte ha ytterfiltret I hinken, bara utblåset och insuget, det funkar bra! Hinner du dock göra rengörningen inom en timme så behöver du inte göra detta, men en helrengörning brukar ju ta längre tid än så..
#8 - 18 oktober 2003 16:12
Ursprungligen skickat av Igelkott

Bakterierna behöver syre, inte kostigare än så.

Är inte denitrifikationsbakterier anaeroba??
#9 - 18 oktober 2003 16:29
Jag skulle jättegärna se hur din bakgrund blir sedan med skiffret. Låter riktigt snyggt!
#10 - 18 oktober 2003 17:08
Hej!
Men det är väl inte ett ytterfilter som kampfisken har? Det är väl ett innerfilter. De är inte lika känsliga mot syrebrist och därför så kan man bara lägga dem i vatten så att de inte torkar helt och hållet för då dör väl bakterierna.
Mvh Maria
#11 - 18 oktober 2003 17:36
Har idag nog gjort en påtvingad storstädning efter att ha klåfingrat för mycket på mitt ytterfilter! det var lite luft i det så jag vändet helt enkelt på det för att få ut all luft varvid det givetvis sprutade ut en del gegga i karet som hade sammlats i filtret.... gjorde då ett mindre vattenbyte för att suga ut lite av det som kommit i karet men konstaterade att så fort jag rörde på ytterfiltret så kom det mer goja... så jag tog loss stora ytterfiltret och spolade egenom det i badkaret med kallt vatten, det hela tog 40 min innan allt var igång igen och det stora filtret hade under den största delen av tiden flöde av vatten egenom sig eftersom jag spolade det... har alla bakterier gått förlorade i det?!

det blev ju ett vattenbyte samtidigt som jag spolade egenom filtret... båda "förfiltrena" är orörda, det ena sitter i karet och det andra precis innan filtret(de är på ca 1 liter vardera)... borde väl inte vara några problem att få balans i det igen om bakterierna gått förlorade vid genomsploningen?

Du kommer nog bli nöjd med skifferbakrunden! :) jag har limmat upp stora bitar med skiffer som bakrund och ja tris kanon med det! :) billigt bra och snyggt! Lycka till!
#12 - 18 oktober 2003 17:41
det sitter så mycket bakterier på inredning/ i bottengruset så är det bara ett välinkört kar så ska det inte vara några som helst problem.. =) bara nyttigt att få bort lite klegg ibland .. hehe
#13 - 18 oktober 2003 23:48
Jag hade bara i en halvliter inkörd biomax och resten nytt filtermaterial i mitt 540-liters. Nitriten gick på 2-3 dar upp till 0,3 och sen ner till 0 igen så det funkade ju bra. Jag matade inte snålt eller nånting. Allt var nytt förutom biomaxen och lite växter som jag spolat under kranen. Jag använde ingen nitrivec men jag har inte någon direkt fiskbelastning ännu heller.
#14 - 19 oktober 2003 00:06
Nu är jag äntligen färdig, tog ca. 8½ timme! Sparade 60L av det rena akvarievattnet som jag sedan hällde tillbaka. Använde även detta vatten i en hink där växterna fick ligga i. Har själv tillverkat innerfilter av tillskuren filtermatta med pumphuvuden fastbuntade ovanpå. Då dessa måste ha konternuelig vattengenomströmning för att transportera syre till de nyttiga bakterierna inuti filtermassan (annars dör de och ersätts av giftiga bakterier som gör hela pumpen till en effektiv dioxidsprutare som förpestar hela akvariet med nitrittopp som följd) så la jag dom ner i en avlång bytta med akvarievatten i och lät pumparna stå på hela tiden. La gruset i hinkar utan vidare rengöring för att bibehålla bakteriefloran, men sög bort det mesta av äckelvattnet. Tog ur inredning och fiskar. Hällde i varmvatten och skurade rutor och lister inuti med en diskborste utan rengöringsmedel, körde även med algskrapan på rutorna innan jag tömde karet. La i en frigolitskiva i botten av karet med en fastsilikonad 70x3x3 cm frigolitremsa mot akvariets bakruta där jag ställde skifferbakgrunden på lutandes mot innerglaset, detta för att få upp bakgrunden en aning då jag har ett 4 cm djupt gruslager i karet. Passade på att möblera och plantera om i akvariet innan jag hällde i det sparade vattnet + nytt kranvatten. Kopplade in värmare och pumpar samt hällde i Aqua Safe och lät vattnet få omsättas och värmas upp till 27 grader innan jag släppte i fiskarna. Tyvärr klarade inte min sista fullvuxna scalarehane stressen så jag fick sorgligt nog nödavliva honom (hällde i honom i kokande vatten, han dog på någon sekund). Brukar normalt avliva mina fiskar i isvatten men då det här var rätt akut så var väl det här det mest barmhärtiga och snabbaste sättet får jag hoppas? Mina övriga fiskar verkar dock ha klarat omställningen väl och pilar ut och in i grottorna och ser allmänt pigga och levnadsglada ut ;-). Det blev jättevackert med skifferbakgrund! Köpte ett flertal skifferplattor som jag slog sönder i mindre bitar och silikonade fast omlott så de till slut täckte allt glas med flera osymetriska bitar ovanpå varandra (och med ett tjockare lager nederst så tyngdpunkten hamnade lägre ner) på två glasrutor som nu står i karet utan att jag behövde silikona fast dom mot det bakre innerglaset. Måste dock möblera om lite i akvariet och ta bort en del grottor för att verkligen kunna se skifferbakgrunden, men det tar ju inte lång tid. Jag är medveten om att jag har varit övertydlig på vissa delar av min arbetsbeskrivning, men har i åtanke att andra som känner sig osäkra inför ett liknande projekt/storstädning ska kunna finna lite enkel handledning på denna tråd. Tackar för alla svar och förslag ;-). Tyvärr har jag ingen digitalkamera (eller ens en vanlig) så bilder på nya bakgrunden lär dröja, men jag ska försöka låna en kompis kamera och knäppa några fina bilder. Håll kampandan uppe!
#15 - 19 oktober 2003 00:22
Inte för att va sån... Jag vet att jag avviker från ämnet nu, men Kampfisken tog upp det i sin beskrivning så jag måste bara fråga:

Avlivning i Isvatten? Det är väl ändå ett BIG "no no"???
Och hur är det med avlivning i kokande vatten? Det bör man väl inte heller göra??

Jag har hört att ett av de bästa sätten att avliva en fisk på är halshuggning, men jag kanske har hört fel?

Snälla någon, rätta mig om jag har fel?!

Mvh. Sara
#16 - 19 oktober 2003 00:47
Ja halshuggning är bra och är fisken för stor ska man se till att bryta nacken.
#17 - 19 oktober 2003 04:26
Faktum är att jordbruksverket rekomenderar halshuggning / nackbrytning som avlivningmetod (har jag läst någon annanstans här på forumet). Varför kokning är ett fullkomligt genomvidrigt sätt att dö på för fisken förklarade Azur i en annan gammal tråd som jag helst inte vill läsa igen. Men ISVATTEN?? Borde ju vara en utdragen pina a' la' Dantes nionde sfär...eller nåt? *mina tankar till scalaren*
#18 - 19 oktober 2003 08:02
fick sorgligt nog nödavliva honom (hällde i honom i kokande vatten, han dog på någon sekund). Brukar normalt avliva mina fiskar i isvatten men då det här var rätt akut så var väl det här det mest barmhärtiga och snabbaste sättet får jag hoppas?

Tycker att båda sätten låter fruktansvärda sätt att avliva fisk på. Att det tog någon sekund att dö i kokande vatten tyder väl även på det. Jag tycker att döden ska infinna sig direkt och det säkraste sättet är väl som tidigare nämnts halshuggning eller nackbrytning.

/Kalle
#19 - 19 oktober 2003 13:24
Hej!
Jag brukar avliva fiskar i isvatten (i alla fall små som t.ex. Guppy). Har hört att det är bra eftersom det är snabbt och fisken blir bedövad avsvimmad så fort den kommer i vattnet.
Men vad hände med din Scalare Kampfisken?
Mvh Maria

Annons