Ursprungligen skickat av Ola Svensson
[quote]Jag hoppas bara att man delar in så att t ex ideella idrottsföreningar eller liknande som inte har någon vinstdrivande verksamhet undantas från momsen. Akvariefisk är faktiskt ett nöje och inget annat egentligen.
Jag förstår kanske hur du resonerar men du har fel! Att akvarieföreningar har auktioner och lotterier är inte för att få vinst. Det är för att få den IDEELLA verksamheten att gå runt. Alla jobbar gratis. Ingen (få) tjänar pengar. Det existerar som jag ser det ingen som helst skilnad mellan en idrottsförening på "låg" nivå och en akvarieförening. De gigantiska idrottsevenemangen är en annan sak (och en annan fråga).
[/quote]
Det är faktiskt så att om en förening ska bli tvungen att ta ut moms på sina saker som man säljer så får man även göra avdrag för momsen som man betalar. Det finns många auktioner där momsen tillkommer på priset som man har ropat in varan för. Det är inget konstigt.
Det är faktiskt så att staten på något sätt måste få in pengar för att vi ska kunna få vård, skola och omsorg. Om man väljer att ta in lite pengar av oss vuxna som är med i en förening så anser inte jag att det är något fel i det. Det var samma cirkus när man skulle behöva betala moms hos frisören när det infördes för några år sedan. Nu ser alla det som en del av priset.
Man betalar moms på fisken man köper i akvarieaffären. Varför inte göra det när man köper samma fisk på en auktion? Vissthar man auktioner för att föreningen ska få in pengar för att finansiera sin verksamhet men så är det med alla företag.