Största Akvarium och Akvrie-fisk ihandeln?

#1 - 20 februari 2007 11:58
Vet nån hur stort det största akvariumet är som går att köpa? och vet nån hur stor den största akvarie fisken blir asså som man köper i en vanlig zoo-afärr?
#2 - 20 februari 2007 12:06
akvarier på över 1000 liter säljs sällan i akvariebutiker. STörre akvareirar är oftast måttbeställningar.

Jag tror att paroonhajjen (Pangasius sanitwongsei) är den största fisken som normalt säljs. Finns ju i var och varannan affär. Konstigt nog...
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1091
#3 - 20 februari 2007 12:37
OKej.. ja tycker det är taskigt att sälja paroonhaj för dem blir så himmla stora..!
#4 - 20 februari 2007 13:24
Åleds gör akvarium på 1400 l tror jag...
#5 - 20 februari 2007 13:33
cobra skrev:
Åleds gör akvarium på 1400 l tror jag...

aah. Har också hört något sådant. Men det verkar ju inte säljas i "vanliga" affärer :(
#6 - 20 februari 2007 14:16
Min polare råkade köpa hajmalar, de blir ca en meter långa. Tänk vad man lär sig...
#7 - 20 februari 2007 14:34
Ciklidhobby har följande på sin hemsida
1125lit 250x60x75 6995:-
#8 - 20 februari 2007 15:03
Ja ska imon till Havshuset i lysekill och det är 40 akvarium där och 265.000 L sammanlagt inget som man kan köpa då men det är väldigt stort:D längtar som as:D
#9 - 20 februari 2007 15:07
Marcus.N skrev:
Ja ska imon till Havshuset i lysekill och det är 40 akvarium där och 265.000 L sammanlagt inget som man kan köpa då men det är väldigt stort:D längtar som as:D

Mmm :)
Där är trevligt. har iofs aldirg varit ett fan av stället. Alltid fiskat så mycket själv, så jag är lite mätt på "kustnära vattendjur i bohuslän" som de har i akvarierna på havets hus.
Universeum därimot :) Wow.
Ha det så trevligt förresten :P
#10 - 20 februari 2007 16:13
Åleds 1400 (ja, jag har ett) specialbeställs...
Ciklidhobby m.fl har nog det största "vanliga" akvariet på 1125liter.
Annars e nog 720 det största dom flesta butiker har eller kan ta hem.
#11 - 20 februari 2007 16:28
arowana é la rätt stora fiskar ?....
#12 - 20 februari 2007 17:31
Men en Arowana klår ju knappast en Paroonhaj, i naturen.....
I akvariet har jag aldrig sett en Paroon större än 50cm!
#13 - 21 februari 2007 21:32
Stew skrev:
akvarier på över 1000 liter säljs sällan i akvariebutiker. STörre akvareirar är oftast måttbeställningar.

Jag tror att paroonhajjen (Pangasius sanitwongsei) är den största fisken som normalt säljs. Finns ju i var och varannan affär. Konstigt nog...

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1091

Silurus glanis blir 500cm så den klår paronhajen;)
Har faktist sett den någon enstaka gång i butik[:o]
#14 - 22 februari 2007 01:18
Glenn skrev:
Silurus glanis blir 500cm så den klår paronhajen;)

Har faktist sett den någon enstaka gång i butik[:o]

skojar du, var!? var!? var!? var!? var!? [:-84]
#15 - 22 februari 2007 02:10
Tror inte det verkligen var Silurus glanis den affären i Sverige hade???? Dom svenska är fridlysta och man får inte importera fisk som finns i svenska vatten...... http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/inutforselavlevandedjur/ovrigasallskapsdjur/akvariefisk.4.7502f61001ea08a0c7fff51395.html Annars är det bara att läsa lite på Zoopet http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=249&Itemid=131
#16 - 22 februari 2007 08:49
Finns ett företag i Helsingborg som kunde ta hem 2000 någonting liters.
#17 - 22 februari 2007 11:58
eriahl skrev:
Tror inte det verkligen var Silurus glanis den affären i Sverige hade???? Dom svenska är fridlysta och man får inte importera fisk som finns i svenska vatten...... http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/inutforselavlevandedjur/ovrigasallskapsdjur/akvariefisk.4.7502f61001ea08a0c7fff51395.html Annars är det bara att läsa lite på Zoopet http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=249&Itemid=131

300% säker på att det var Silurus glanis. Antar att det var kundbeställning som hade tillstånd eller något men inte säker.
#18 - 22 februari 2007 12:10
Eller så skiter dom i den lagen.
#19 - 22 februari 2007 15:42
THE_DUDE skrev:
skojar du, var!? var!? var!? var!? var!? [:-84]

HA, Ha, ha.

Nu vaknade minsann THE_DUDE. :) :p
#20 - 22 februari 2007 20:55
Världens tyngsta fiskarter - enbart sötvatten
1 Insjöstör (USA, 1987) Acipenser fulvescens (VU) > 450 kg / 6m
2 Mekongjättemal, Asien Pangasianodon gigas (CR) 350 kg / 300 cm
3 Mal Silurus glanis (CR) 330 kg / 500 cm
Källa: http://hem.passagen.se/kent.andersson/v-record.htm

Ja inte passar Malen i akvarie inte.... ;)
#21 - 23 februari 2007 01:07
Menar inte att vara otrevlig men. Kan inte ha varit Silurus glanis till salu i affär eller specialbeställd. Liiiiitet lagbrott om det skulle stämma. Tror knappast dom skulle skylta med en sådan OM någon nu lyckats smuggla in eller tjuvfiskat upp en. Att få tillstånd för att ta in Silurus glanis och sälja, knappast. Läs på länkarna i förra inlägget. En liten bit av det som står i länkarna: 4. Att fiskarna inte tillhör någon av följande arter:
a) Fiskarter som förekommer naturligt i svenska vattendrag såsom löja, abborre, ål, mal m.fl

Mallis till vänster hälsar förresten (Silurus glanis)
#22 - 23 februari 2007 01:42
Här och här kan man titta på ett stort akvarium (40 kubik) och en stor fisk (150 cm Arapaima gigas).
Själv har jag en L-mal som enligt vissa uppgifter kan bli 120 cm.[:O]
#23 - 23 februari 2007 01:53
VAd är det för mal Daniel?
#24 - 23 februari 2007 02:12
Richard.R skrev:
VAd är det för mal Daniel?

En sån här.
#25 - 23 februari 2007 02:27
den va ju nästan fin
#26 - 23 februari 2007 02:34
eriahl skrev:
Menar inte att vara otrevlig men. Kan inte ha varit Silurus glanis till salu i affär eller specialbeställd. Liiiiitet lagbrott om det skulle stämma. Tror knappast dom skulle skylta med en sådan OM någon nu lyckats smuggla in eller tjuvfiskat upp en. Att få tillstånd för att ta in Silurus glanis och sälja, knappast. Läs på länkarna i förra inlägget. En liten bit av det som står i länkarna: 4. Att fiskarna inte tillhör någon av följande arter:

a) Fiskarter som förekommer naturligt i svenska vattendrag såsom löja, abborre, ål, mal m.fl

Mallis till vänster hälsar förresten (Silurus glanis)

Jag har inte sagt att jag har sett den i butikens försäljningsakvarium eller hur? Det jag skrev var att jag har sett den i en butik men detta behöver inte betyda att jag har sett den i något försäljningsakvarium.

Och varför skulle det vara så omöjligt för? Finns ju butiker som säljer tex Procambarus alleni och Procambarus clarkii
#27 - 23 februari 2007 16:21
Var rädd för att du skulle ta det på fel sätt vilket inte var min mening, sorry. Vilken affär har visar såna ibland? Kunde vara intressant att titta på den/dom isf. Du skrev att du sett såna i butik någon enstaka gång. Därför jag tog det som att dom var till salu. Att det skulle vara väldigt osannolikt beror på att det är just den malen. Lånas inte ut hur som helst sas. Om det inte är offentligt akvarium du menar förstås.
Att kräftor säljs öppet överallt trots förbjudet kan man tycka konstigt. Men går så länge ingen bryr sig.
#28 - 23 februari 2007 21:50
eriahl skrev:
Var rädd för att du skulle ta det på fel sätt vilket inte var min mening, sorry. Vilken affär har visar såna ibland? Kunde vara intressant att titta på den/dom isf. Du skrev att du sett såna i butik någon enstaka gång. Därför jag tog det som att dom var till salu. Att det skulle vara väldigt osannolikt beror på att det är just den malen. Lånas inte ut hur som helst sas. Om det inte är offentligt akvarium du menar förstås.

Att kräftor säljs öppet överallt trots förbjudet kan man tycka konstigt. Men går så länge ingen bryr sig.

Nej jag tog det inte alls hårt eller illa vid mig av det du skrev innan, jag orkade bara inte sätta ut smilies som ;) och :) för att visa det:p

Mjo kanske var lite dumt att skriva enstaka, borde ha skrivit 1 gång istället[:o]
Sen så kanske jag också borde ha skrivit att det inte var i något försäljningsakvarium som jag hade sett den[:o]

Det var i ett akvarium i en ställning i en butik som endast personal normalt har tillgång till men då jag "känner" ägaren så fick jag kolla på dom akvarierna. Det var dock ungefär 2år sedan som jag såg den.
#29 - 24 februari 2007 00:26
Tveksam ändå. Var skulle den kommit ifrån. Nyfiken på affären oxå, om den finns kvar vill säga. Ingen mal för "privatpersoner" sas därför jag är så nyfiken. Om någon hade en sån skulle han/hon nog inte vilja att det kom ut. Leker man med tanken att affären fått låna en, inte troligt "vit" mal, av någon anledning får den nog inte sättas ut pga smittrisk efter att ha gått i affärakvarium även om bakom. Vet att svenska malar i akvarium inte fått matas med frysta mörtar mm pga smittrisk, helt sjukt, av egen erfarenhet. Därför jag har så svårt för att tro på att en affär haft Silurus glanis. Själv är jag lite allergisk mot smileys. Säkert lätt att misstolka mig och mina ev skämtförsök ibland pga det.
#30 - 24 februari 2007 01:38
Ja affären finns kvar men tänker inte namnge den eller något då dom tydligen gjort något som är fel plus att jag nu "känner" den här personen som äger den.

Jag har ingen aning om den var inköpt/insmugglad eller vad den nu var men jag tvingar ingen att tro på mig. Huvudsaken är att ag själv vet vad jag såg sen så får andra tro vad dom vill:)
#31 - 24 februari 2007 02:06
Om det är en Silurus glanis är det fel gjort. Du glömde att den kan vara uppfiskad, nog ännu värre, kanske. När den vuxit ur akvarierna vilket en sådan gör. Vad gör någon som verkligen har en sådan då?? Släppa ut den med smittrisk är inte bra. Avliva vore synd. Gå till ett offentligt akvarium....? Finns bara avliva kvar för den isf och fram med grillen med stort G. Så jag tror inte på Silurus glanis utan foto på den ärligt talat. Jag hoppas jag har rätt utan att låta elak.
Så jag tror inte på det som du skrev att andra fick göra, inte utan foto.
#32 - 24 februari 2007 02:10
Jag ser ingen mening med att argumentera emot för du lär inte tro på mig iaf men som sagt, jag struntar i om andra tror på mig eller ej.
#33 - 24 februari 2007 02:18
Jo det blir mycket hit och dit bara. Ett foto på den är enda sättet för mig att verkligen tro på en sådan mal iaf. Sen får ni bjuda mig på grillpartyt om det stämmer. Sen kan man iofs få vad som helst om man har gott om pengar när det gäller vad som helst.
#34 - 24 februari 2007 02:21
lite svårt att lägga upp foto då jag inte går runt med en kamera 24/7 men skall se om ägaren eventuellt kan ha ett foto på den.
#35 - 24 februari 2007 07:09
Ja bara gå på vad en akvariebutik skrivit på glaset är ju helt kass...
Enl. butiken där jag köpte min Arowana skulle den vara Asiatisk, men Australiensisk va mera korrekt. (Formosus - Jardini)
#36 - 24 februari 2007 13:46
Ja men här hade dom inte skrivit något på glaset...

Men aja jag orkar inte sitta och tjaffsa med folk och jag struntar i vad ni tror. Nu lämna jag den här tråden...
#37 - 24 februari 2007 16:10
Ja bara gå på vad en akvariebutik skrivit på glaset är ju helt kass...

Enl. butiken där jag köpte min Arowana skulle den vara Asiatisk, men Australiensisk va mera korrekt. (Formosus - Jardini)

Säg inte det jag hittade en zoopet beskrivning på glaset i en zooaffär en gång :)
#38 - 24 februari 2007 19:05
Apropå kamera. Har du inte en sån med dig jämt? Jag försöker ha det. Men standard är att jag kollar inte batteriet. När jag då ser något att fota så säger batteriet glöm det såklart. Sätter elegant i reservbatteriet jag har. Självklart har jag glömt att ladda det mer än en gång mitt pucko....
Morrhoppa: Väldigt bra om dom har art och skötsellappar på akvarierna. Men det här gällde en speciell art.
Får välan oxå skippa tråden då. Men tror det jag tror. Annars är det Grillen som gäller om något år

Annons