Störs dom?

#1 - 5 augusti 2003 03:54
I samma rum som jag har akvariumen har jag även stereon.
Inget problem säger allla då i kör, för de har väl alla??
Men problemet är att mina högtalare är ett par infinity ref 61i på 300w och att förstärkaren lämnar sina modiga 175w per kanal.

Frågan är om invånarna i mina akvarier tar skada av mina "konserter för hela samhället" som mina förälddrar brukar kalla det.
#2 - 5 augusti 2003 04:44
Beror lite på vad du har för fiskar..
Blir det vibrationer i vattnet så är det för högt..
mina diskusar gillade när ja tittade på 2 fast 2 furius i söndags med ganska hög volum.. dom lekte hehe
[8D]

#3 - 5 augusti 2003 09:11
Såg på en amerikansk sida en kille som ställt sin nanotank i samma hylla som han subben till bion enligt honom så hade han inga problem. syns basen i vattenytan?
#4 - 5 augusti 2003 09:18
När jag drar på riktigt högt så går de inte o vara kvar i rummet utan då e de trädgården som gäller, så jag har ju inte direkt kollat om de blir några vibrationer.......
Nämnas bör kanske att stereoprylarna e köpta från ett dansställe för att dom inte behövde fullt så stora o starka prylar....
#5 - 5 augusti 2003 09:29
Varför inte skaffa ett par mindre högtalare att ha i trädgården så slipper du fixa bubbelpool till firrarna?
om man inte är helt döv måste man ju inte ha sån volym..hehe
#6 - 5 augusti 2003 09:32
Glömde visst o nämna att de mest e tung metal som spelas.
#7 - 5 augusti 2003 10:46
metal gör sig utmärkt på en normal stereo med bara så du vet ;-)

lyssnar precis på Amon Amarth på jobbet på datorhögtalarna, det gör sig dock inget vidare, men det verkar irritera mina popmusiklyssnande arbetskamrater likafullt.
#8 - 5 augusti 2003 14:22
Vad var din egentliga poäng med tråden? Att fråga om fiskarna störs (vilket de troligen gör med tanke på deras känsliga sidlinjeorgan), eller att få sagt en gång för alla att du är ballaste killen i kommunen som lyssnar på metal i dina snorstora högtalare? Sorry ya wanker, me not impressed...
#9 - 6 augusti 2003 03:01
Frågan e om dom störs för dom har verkat lite skygga på sistone o jag hade mina aningar om att de kunde bero på musiken.
O när JR sa att jag skulle köpa mindre högtalare nämnde jag bara att de va metal eftersom jag anser att de ska spelas på riktigt stora dunka-dunka högtalare.
#10 - 6 augusti 2003 08:22
Ursprungligen skickat av TaNk girL

Sorry ya wanker, me not impressed...

Hade du skrivit det där på svenska så hade nog Kjell plockat bort det. Personangrepp hör inte hemma här oavsett om det är utländsk slang eller ej.

Peter
#11 - 6 augusti 2003 09:09
Ok, förlåt. Jag skäms. Kände inte till att "wanker" har två betydelser; 1) Den där typen av unga killar som lånar pappas bil och kör runt korvmojan med jättehög musik 2) en annan, mycket ful, betydelse som inte alls var vad jag menade. Betydelse (1) används framför allt i australien/N.Z och (2) i USA/GB. jag ska genast be tio Ave Maria.
#12 - 6 augusti 2003 09:17
Oavsett om man lyssnar på dödsmetall, dansbandsmusik eller barnvisor så bör man nog undvika att ha så hög volym att man kan se vibrationer på vattenytan i karet. Sånt kan med största sannolikhet upplevas som störande för fiskarna.
Normal till normalhög lyssningsnivå klarar fiskarna däremot utmärkt.

Sedan så måste jag fråga samma sak som JR, varför skaffar du inte särskilda högtalare eller t.o.m en särskild stereo till trädgården? Ljudet som tar sig ut ur huset och ut på trädgården måste låta så sunkigt att det knappt går att höra vad som spelas längre. Förstör inte så "vacker" musik som metal på detta sätt.

Mvh Fredrik Isaksson
#13 - 6 augusti 2003 10:15
...eller varför inte skaffa ett par grymma hörlurar?
#14 - 6 augusti 2003 11:28
Ursprungligen skickat av TaNk girL

Ok, förlåt. Jag skäms. Kände inte till att "wanker" har två betydelser; 1) Den där typen av unga killar som lånar pappas bil och kör runt korvmojan med jättehög musik 2) en annan, mycket ful, betydelse

Håhå... ;-) Jag kände bara till den andra betydelsen.

Peter
#15 - 6 augusti 2003 17:28
Sedan så måste jag fråga samma sak som JR, varför skaffar du inte särskilda högtalare eller t.o.m en särskild stereo till trädgården? Ljudet som tar sig ut ur huset och ut på trädgården måste låta så sunkigt att det knappt går att höra vad som spelas längre. Förstör inte så "vacker" musik som metal på detta sätt

Om du vetat nåt om HI-FI så hade du inte gjort detta uttalande då dessa högtalare kostar 11-15 000 och e gjorda just för o kunna spela ganska högt med bibehållen skärpa och klarhet, så ljudet som kommer ut i trädgården håller riktigt bra klass.
#16 - 6 augusti 2003 18:12
Åhhhh, har du högtalare som kostar 11-15000? Vad lycklig du måste vara! *gäspar*
Om du har hört talas om dynamitfiske någon gång så hajar du säkert vad tryckvågor gör med fiskar. Och ljud, det är longitudinella tryckvågor serrö. Högstadiefysik.
#17 - 6 augusti 2003 23:14
"Om du vetat nåt om HI-FI så hade du inte gjort detta uttalande då dessa högtalare kostar 11-15 000 och e gjorda just för o kunna spela ganska högt med bibehållen skärpa och klarhet"

I samma lokal ja. Är man riktigt insnöad i HiFi-träsket så kan man sitta i timmar för att få högtalarna i rätt vinkel i förhållande till lyssningspositionen, på den nivån så kan ljudbilden totalförstöras av så lite som att ena högtalaren är vinklad några grader åt fel håll... Ska ljudet ta sig ända ut ur huset och ut på trädgården så studsar ljudvågorna på så många ytor och korsar varandra så många gånger att det i stort sett bara är ett enda myller av reflekterade ljudvågor kvar och i denna gröt hittar du knappast varken någon stereobild, skärpa eller klarhet... :P

Mvh Fredrik Isaksson
#18 - 7 augusti 2003 12:21
Oki för dom e ställda så ljudet kommer genom fönstret så de e inga problem med att de ska studsa...
#19 - 7 augusti 2003 13:54
Hur som helst så är det nog bra om du sänker volymen litegrann om du inte vill att fiskarna ska må dåligt. Nästa gång du spelar så där högt så kan du ju gå in och kolla på vattenytan om du ser några vibrationer eller t.ex känna på glaset om du kan känna några vibrationer. Vibrerar akvariet så tror jag inte att fiskarna mår så bra...

Mvh Fredrik Isaksson
#20 - 7 augusti 2003 13:57
Du kanske skulle byta hobby, eller i alla fall satsa på en av dem???
#21 - 7 augusti 2003 14:46
Jag har hobbyna:Fotboll, Tennis, Fiske, Akvarier och musik.
Ser ingen anledning för o inte kunna kombinera dessa...
Får väll ta o sänka musiken lite...
#22 - 7 augusti 2003 16:43
VARFÖR utsätter man fiskar för detta??? Du spelar så högt på dina mega-giga-super-de-luxe-extra-woofer-power-högtalare så att DU som är någonstans mellan 1,5 och 2m inte kan vistas i rummet. Små fiskar på några centimeter skall däremot uppleva denna jordbävning och du undrar om det är skadligt. Hur tänker man då???

Fiskar mår i allmänhet inte dåligt av att det låter lite grann från utsidan, de vänjer och anpassar sig snabbt, men det finns ju gränser även för dem. (Och hur dina grannar är skapta förstår jag inte, hade jag varit din granne hade jag garanterat gått bärsärkargång vid det här laget)

Swetrot
#23 - 7 augusti 2003 17:10
TaNK giRL håller med swetrot, utom på en punkt: grannarna. Luciphers första inlägg i tråden tyder på att han bor hemma hos mammsi och pappsi i hus med trädgård. Kanske långt till närmsta granne? Men å andra sidan, en dag är det ju dags att ta sitt pick och pack och ge sig ut i den "riktiga, stora, världen utanför sundbyberg", och då kanske Lucipher inser innebörden av uttryck som "grannar" , "tryckvågor och vibrationer" och "det är töntigt att köpa fiskar, tala om hur för alla som orkar lyssna hur mycket de kostade och sedan stressa ihjäl dem".
#24 - 8 augusti 2003 12:30
Det e iofs rätt att jag bor kvar hemma men vi bor i lägenhet o grannarna klagar inte direkt, Har grannar som spelar ännu högre...
Men som jag skrev i förra inlägget så får jag väl dra ner på musiken då...
#25 - 8 augusti 2003 12:47
Mina fingrar kliar.. Och nej inte därför.. Utan, herregud! Tank girl; Man brukar säga att det är fegt att ge sig på mindre. Har du ingen lillebror att hoppa på?

Förresten kan man gå å köpa sig ett par infinity ref 61i för 3000:- och då kan man fråga sig om man inte hellre vill ha ett ytterfilter att koppla till förstärkaren. (finns ett hifiskämt där i nånstans)
#26 - 8 augusti 2003 15:45
Ursprungligen skickat av Igelkott

Har du ingen lillebror att hoppa på?

Jorå. Har en hel hög brorsor som får sina fiskar varma från tidig morgon till sen kväll[:-39].

Nu är ju alla, inklusive Lucipher själv, överens om att det kanske är läge att sänka musiken, så då är väl tråden avslutad och stridsyxan nergrävd[:-49].

Annons