Storröjning i växtakvariumet

#1 - 17 maj 2005 22:43
Hej!
Idag ledsnade jag äntligen på den övervuxna och planlösa designen i mitt 375 liters växtakvarium och gjorde en storröjning. Har spenderat nästan hela dagen med att skyffla runt plantor och mina fingrar är fortfarande skrynkliga. Men nu har jag äntligen blivit nöjd.
Har slängt ut massor med växter för att få mer öppna ytor på kanterna och för att få en design som åtminstone påminner en aning om Amano. Det kanske inte ser ut som om jag rensat så jätte mycket, men då skulle ni ha sett hur det såg ut innan. Total jungel. ;)

Nu skulle jag bli mycket glad om ni kunde skriva vad ni tycker och gärna tipsa om hur jag skulle kunna få det ännu bättre. Konstruktiv kritik är mycket välkommen!
Måste säga att jag själv tycker det blev ganska bra. :) Är extra stolt eftersom man egentligen kan säga att det här är min första "riktiga" aqua scape! Tidigare har jag bara satt växterna lite här och där, men nu har jag försökt hålla mig till en plan. Hade tänkt att det skulle bli ännu mer öppna ytor, men jag hade inte hjärta att kasta bort mer växter. ;)

Här finns en liten bild:
http://img2.imageweb.info/img2/iw566776.jpg

Här är en större om ni vill se nogrannare:
http://img1.imageweb.info/download.php?ref=JIba5Ud05Chi

Tyvärr suger våran digitalkamera på att fota akvarium. Blev tvungen att göra bilden mörkare för att man skulle kunna se något då det blev alldeles för ljust annars. Tyvärr ser allting väldigt grått och trist ut då, men jag kan försäkra er om att det INTE är så i verkligheten. :)

Jag har alltid varit förtjust i nålgräs så min tanke med layouten var att jag skulle ha det där man nu ser sanden. Men nu är jag tveksam. Är ganska syggt att man kan se sanden. Nålgräs kanske skulle göra det för plottrigt. Vad tror ni?
#2 - 18 maj 2005 02:29
högre växter i högra hörnet för att dölja det som finns där.
ta bort växter så roten kommer fram lite mer.
kanske nån riktigt låg täckande växt nära båda hörnerna vid framsidan.
eventuellt ta bort några av dom vita stenarna alternativt sätta nån växt framför så dom döljs lite men ändå finns där.
just nu tycker jag dom fångar blicken lite mycket.
kanske stoppa i några små mörka stenar.
lite mer kuperad botten.

annars såg det helt ok ut.
har du min åsikt om det.
#3 - 18 maj 2005 04:57
[QUOTE=Raven]högre växter i högra hörnet för att dölja det som finns där.
ta bort växter så roten kommer fram lite mer.
kanske nån riktigt låg täckande växt nära båda hörnerna vid framsidan.
eventuellt ta bort några av dom vita stenarna alternativt sätta nån växt framför så dom döljs lite men ändå finns där.
just nu tycker jag dom fångar blicken lite mycket.
kanske stoppa i några små mörka stenar.
lite mer kuperad botten.

annars såg det helt ok ut.
har du min åsikt om det.[/QUOTE]

Växterna i högra hörnet växer väldigt snabbt så det löser sig nog ganska fort. Tror jag ska ta bort gruppen med vatten ormbunke som är en aning till höger precis framför roten. Vet inte riktigt varför jag satte dom där. Ville inte slänga dom antar jag. ;)

Dom vita stenarna var egentligen aldrig planerade att dom skulle vara där. Men jag fick några över från mitt Malawi akvarium och testade att ha dom där. Vet inte om jag ska ha kvar dom.

Tack så jättemycket för dina åsikter! :)
#4 - 18 maj 2005 05:19
Ja, kalkstenarna förstår jag inte varför du har lagt dit. Inte nog med att de passart in dåligt i karet, de är placerade så att det skapar symetri och en ram åt akvariut. Usch för symetri. Annars tycker jag att det är väldigt fint.

Tillsätter du co2?
MVH
Magnus
#5 - 18 maj 2005 05:36
Är rätt förtjust i dom stenarna. :) Fast kanske inte just där. Dom passar mycket bättre i malawiburken. Dom får nog åka ut. Som du säger så blir det alldeles för symmetriskt.

Jag göder med PMDD och Co2. Ljusmängden är 4 x 36W.
#6 - 18 maj 2005 06:02
Om du göder med co2 kan du inte ha kalk i karet. Co2 löser upp kalket och spjälkar det i karbonat och kalcium. Detta höjer kh och ph, men ger ingen som helst löst co2 i karet. Så även om du tycker att stenarna är snygga bör du nog ta bort dem för att hålla växterna fina.
MVH
Magnus
#7 - 18 maj 2005 08:14
Jasså! Dert hade jag inte en aning om! Då åker dom direkt. Tack såmycket!
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 18 maj 2005 08:24
Om du göder med co2 kan du inte ha kalk i karet. Co2 löser upp kalket och spjälkar det i karbonat och kalcium. Detta höjer kh och ph, men ger ingen som helst löst co2 i karet.

Nu blir jag konfunderad och måste fråga eftersom jag alltid kört med kalk i mina akvarier, dvs även i de växtakvarier där jag använt CO2 och det har funkat utomordentligt bra.
Problemet i Sverige är ju att vattnets buffringsförmåga är väldigt låg och den går ju upp om man kör med lite kalkmjöl i akvariet. Kommer t.ex. ihåg att det t.o.m. stod angivet i bruksanvisningen för en CO2-anläggning att man aldrig skall använda en sådan om KH är för lågt (dvs 3 eller under 3) vilket det är på många ställen i Sverige.
Har också hört flera växtföredrag (senast av Claus Christensen) där det rekommenderas att man skall köra med kalk om man har ett så lågt KH.
#9 - 18 maj 2005 08:59
Visst kan små mängder kalk ligga och buffra vattnet utan att det slukar all co2n. Allt handlar väl om vilka mängder man har.

Vilka co2 nivåer har du hållt i de karen med co2 och kalk, Kjell?

Vill man ha perfekta co2 nivåer i karet så kan det bli svårt. Karbonathårdheten ökar konstant när kalken löses. Efterssom co2 nivåen bestämms genom ph i förhållande till kh så måste man mäta och justera hela tiden.

Om man har kritiskt lågt kh(under 1) så bör man göra något åt saken. Jag rekomenderar hellre kontrolerad tillsats av bikarbonat istället för kalksten i karet. Detta gör jag för att man med bikarbonattillsats kan nå det kh man vill ha direkt efter vattenbyte och sen hålls det utan variationer tills nästa vattenbyte. Har man kalksten i karet kommer kh och därmed co2 nivå att variera okontrolerbart. Har man stora mängder kalk som frågeställaren kommer den att neutralisera all co2 i karet.

Har man co2 controller i karet så kan kalk innebära döden för fiskarna. Kh ökar konstant, men ph hålls stabilt med hjälp av styrning. Detta leder till att co2 nivåerna ökar hela tiden tills fiskarna dör och även förbi den punkten. Givetvis går det att undvika med mycket små mängder kalk, men varför schansa?
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 18 maj 2005 09:15
Vilka co2 nivåer har du hållt i de karen med co2 och kalk, Kjell?

Kommer faktiskt inte ihåg - det var ju några år sen jag hade ett växtkar med CO2 igång (fast det blir nog ett nu igen efter att jag flyttat hem kontoret) - men jag körde i alla fall med en s.k. "kontinuerlig mätning" och där låg det hela tiden inom det rätta intervallet. Alla växter växte i alla fall som ogräs så det funkade uppenbarligen
#11 - 18 maj 2005 16:29
Nu har jag tagit bort stenarna. Blev faktiskt bättre. Dom passade inte riktigt in, och om dom skulle kunna påverkar Co2'n vill jag ju verkligen inte ha dom.

Fler kommentarer? :)
#12 - 18 maj 2005 18:33
Ser riktigt bra ut. Bra jobbat!
Jag är väl inte den som ska komma med förslag på aquascaping eftersom jag inte lärt mig grunderna ännu men ett par kommentarer kan jag hosta ur mig:
Det känns som du lagt tonvikt på centrum av karet. Då känns det lite halvhjärtat med de halvhöga växterna i bakre hörnen. Jag skule satsa på att runda av där de vita stenarna ligger/låg och lämna öppet i hörnen. Att den tekniska apparaturen syns är bara en gammal vana för ögat (aja, baja förr i tiden - göm allt som går för tusan ;) ).
Du har mycket grönt som bryter av snyggt med bruna partier (rötter). Jag tror det skulle bli ännu ett lyft om du ersatte lite grönt med någon röd solitär som bryter ännu mer.
En sista synpunkt. Ditt landskap "växer" från bakre hörnen mot centrum av framrutan. Det kan bli lite för symetriskt. Det skulle kanske bli bättre om det växte mot en punkt lite mer ocentrerat?
#13 - 19 maj 2005 13:39
Tack! Det är faktiskt din burk som har inspirerat mig till att testa den här layouten! :) Fast jag hatar att slänga växter så det blev inte så mycket öppna ytor som jag tänkt.
Tack för bra tips!!!
Jag har gjort som du sa och tagit bort växter ur hörnen. Det vänstra är tomt men det blev en del kvar i det högra. Testade att ha så för att göra det hela mindre symmetriskt och jag tycker det blev lyckat.
Angående en stor röd solitär så har jag också tänkt på det. Hade tidigare en fin röd tigerlotus, men tyvärr lyckades jag inte få den att överleva särskilt bra när akvariumet började läcka och jag blev tvungen att limma om det. Det enda som blev kvar av den var en liten liten algövervuxen plutt som jag bestämmde mig för att ge upp med för ett tag sen. Jag gillade den växten, så en ny lotus skulle nog inte vara fel!
Men en fråga angående lotusar bara. Den jag hade (röd tigerlotus) var inte särskilt knallröd utan mer mörkorangeaktig. Men jag har sett många på bilder som är otroligt vackert vinröda. Är det en annan art? Hur får man tag på den?

Måste säga att jag själv inte störs särskilt mycket av att det är symetriskt. Jag gillar det nästan. :) Men jag ska göra ett försök att få det hela lite mer ocentrerat.
Så här ser det ut nu efter några små ändringar:

http://img1.IMGSatellite.com/u/05/138/15/HPIMLITEN2570.JPG
#14 - 19 maj 2005 13:59
Det är fräck det där med öppna sidor. Håller med Bluesboy om att brtya av med nån annan färg. Blir faktiskt lite inspirerad, mitt ser också ut som en (Crypto-) djungel.
#15 - 22 maj 2005 15:13
Jo lite röda växter står på önskelistan just nu. Skulle även vilja ha en schysst marktäckare. Och lite mer belysning vore ju inte helt fel. :)
Nu är det dags att trimmar ner det hela lite. Har vuxit en hel del. Ska även plocka bort alla fula svarta alger som jag har fått på en del blad. Hatar dom verkligen. Grymt fula!

Fler kommentarer? :)
#16 - 22 maj 2005 21:02
Har nu kollat en hel del på Riccia fluitans och blivit rätt förtjust. Den skulle jag vilja ha! :D Fast den verkar ju väldigt jobbig att hålla nersänkt och inte den lättaste att få tag på. Synd.
Men det får det vara värt. Den är ju grymt snygg! =)
#17 - 25 maj 2005 21:37
Jag tycker:
Att det ser skitsnyggt ut i det stora hela! Tycker absolut inte du ska täcka för mycket av sanden!, Kanske kan låta växtmassan krypa lite längre ut längst katerna men inte ända ut!
Det jag reagerar på är att det är ganska monotomt, det är inget fel med att hålla sig till få växtsorter men i dett5a fallet tycker jag det är för grönt! Såg att nån innan påpekat att du skulle ha nån växt med annan färg på! Jag håller med!. Det behöver inte vara nått rött jusst utan bara nått som bryter. Tycker inte du ska ha riccia då den är lika ljusgrön som resten av dina växter!
"Keep up the good shit!" :)
#18 - 26 maj 2005 15:20
Tack!
Håller med om att riccia egentligen inte passar riktigt i den nuvarande designen. Men när jag ledsnar på den då kommer jag garanterat köra riccia. :)
Men vilken växt kan ni rekomendera som avviker lite frön allt det gröna? Jag själv har funderat lite på någon sorts rotala och en tigerlotus.
Trimmade ner växterna lite idag. Till min glädje verkar jag äntligen blivit av med alla fula svarta alger! :D
För varje trimmning flyttas växtmassan allt närmare hörnen. Det är absolut inte meningen, men av någon anledning bir det bara så. Kanske är hamstern innom mig som protesterar mot att slänga fina växter. :P

Här är en nytagen bild: http://img1.IMGSatellite.com/u/05/145/17/HPIM26akva20.JPG
Tänk att det ska vara så svårt att ta bra bilder på akvarium...
#19 - 5 juli 2005 17:01
Länkarna fungerade inte för mig. Fick upp ett fönster som meddelade att mitt ip-nummer var med på en lista med icke tillåtna nummer och att jag därför inte var "authorized"... vem hatar mitt ip? ^^
#20 - 5 juli 2005 22:06
Jobbigt läge! :D Fast så brukar det ju bli när man gräver i gammla trådar. :) Sidan vägrar släppa in mig med så bilderna har nog blivit borttagna.
Om någon är intresserad så kan jag berätta att jag har en helt ny design på gång. Har gjort en plan i paint och har lagt ner lite mer tanke än i den gammla, som jag gjorde mest på ren instinkt. :)
Tyvärr så blev det lite jobbigt för i morgon ska vi åka till Skåne och Danmark, så aqua scapandet för vänta tills nästa vecka. Eller kanske ännu längre, beroende på hur lång tid det tar att få hem alla växter jag tänkt beställa. Men däremot så kom jag på igår att affärerna i Tropicas hemland nog borde vara hyffsat välförsedda med roliga växter! :D Ska kolla på Flyvefisken och Planteimport och alla andra affärer jag kan hitta i Köpenhamn. Om jag inte hittar växter så lär dom ju ha det bra med ciklider. Vilket ju inte är helt fel det heller. :)

Annons