Ja, hur mycket skiljer de neutral från de varmvita och kallvita... Jag skulle nog säga att de är för gula för att ge ett trevligt ljus på egen hand, även om de inte är så extremt gula som de varmvita.
Jag har i min belysning(eller ja, en av de...) tre slingor:
1 - Kallvit
2 - Varm och neutralvit
3 - blå
Min är ju då byggd för saltvatten dock primärt. Men min innehåller väldigt få blå dioder egentligen jämfört med många andra saltvattensramper.
Normalt går bara slinga 1 och 3, kallvitt och blått med andra ord. Det ger ett ok ljus, men slingar med varmvita och neutralvita dioder gör otroligt mycket för att ta fram röda och gröna färger. Den är mycket mysig att ha. Men man bör nog ha en dimmer så man kan få lagom mycket ljus från de. För de tar fram färger kanonbra, men de dominerar lätt och ger ett väldigt gult ljus åt karet vilket inte alltid är önskvärt.
Jag har en tråd på saltvattensguiden på min ramp(bland annat, mest om det karet dock):
http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?46886-Planeringstr%E5d-mikoto-160-liter&p=476301&viewfull=1#post476301
Den är inte klar egentligen, men den lyser som den skall. Den ger ett väldigt bra ljus och färgerna blandar sig mycket väl. Jag har byggt en prototyp med till ett annat kar. Den hade stor blandning på dioderna. Röda, gröna, blå, varmvita och kallvita. Men det röda ljuset blanda sig inte alls bra på den, jag montera dock isär den innan jag testa mer. Men där var det ett stort kluster på 18 dioder(på en liten billig fläns, blev fruktansvärt varm utan kylning). Jag tror det är absolut bäst att bygga små kluster... Om man kör på en sådan lösning.
Din nya lösning där ser bättre ut. Jag hade inte satt det en rad i fram med varma och en ibak med kallvita dioder så som du gjort men det få du testa som du vill. Det kanske fungerar, det vet jag inte :-) Men jag hade lagt till en till cyan och två gröna till så att de två typerna av ljus finns med i fler delar av karet, bättre spridning.