Större Sydamerikanskt Akvarium med Möbel

#1 - 24 juni 2012 19:26
Tjena! Postar redan nu ett nytt projekt med ett större akvarium. Flyttar till ny lägenhet och planerar ett 720. Om det inte funkar med storleken kan det bli ett 540. Är väldigt sugen på lite större central/sydamerikanska ciklider alternativt jordätare. Rockor eller nåt annat kul är också intressant. Har sedan innan en Sturisoma aureum och en L-177 som går i ett tillfälligt kar, har även adopterat en del olika Anubiasarter i olika storlekar, tanken är dock att inte ha för mycket växter.

Första steget blir att planera storlek på karet och göra en möbel. Inflytt blir 1 aug.

[ATTACH=CONFIG]54202[/ATTACH]
#2 - 24 juni 2012 19:31
klart du ska ha ett par rockor.. ;D
#3 - 24 juni 2012 19:35
Tips på en stor sydamerikan, som jag är förtjust i, och troligtvis kommer att skaffa, om jag skaffar ett kar i den storleken: chokladcikliden :)
#4 - 25 juni 2012 14:52
[COLOR=#333333]klart du ska ha ett par rockor.. ;D[/COLOR]

Rockor är ju feta ju!

[COLOR=#333333]Tips på en stor sydamerikan, som jag är förtjust i, och troligtvis kommer att skaffa, om jag skaffar ett kar i den storleken: chokladcikliden [/COLOR][:)]

Har allt spanat in den. Tankarna går åt något större som t.ex. Vieja. Det hade varit roligt att kombinera några större o lugnare arter som funkar bra ihop, kanske chokladcikliden kan vara en av dessa. Har du erfarenhet av fisken?

Jag är ju väldigt isnöad på dvärgar också, så faen vet vad det blir av detta. Är verkligen öppen för förslag.
#5 - 25 juni 2012 16:37
[QUOTE=tommy_g;1598159]Rockor är ju feta ju!

Har allt spanat in den. Tankarna går åt något större som t.ex. Vieja. Det hade varit roligt att kombinera några större o lugnare arter som funkar bra ihop, kanske chokladcikliden kan vara en av dessa. Har du erfarenhet av fisken?

Jag är ju väldigt isnöad på dvärgar också, så faen vet vad det blir av detta. Är verkligen öppen för förslag.[/QUOTE]

äh men kom igen nu, köp ett par motoro, 2500kr för ett par.. varenda jävel vågar ju köpa en chokladciklid eller vieja, färre kan säga att haft ett par rockor.. eller varför inte båda för den delen..
#6 - 25 juni 2012 16:40
[QUOTE=tommy_g;1598159]Rockor är ju feta ju!

Jag är ju väldigt isnöad på dvärgar också, så faen vet vad det blir av detta. Är verkligen öppen för förslag.[/QUOTE]

Jag har 4st choklader, dessa går med 4st hantlar. Funkar inte alltid så bra då de konkurerar om samma utrymme. Dock inga bråk som slutat i dödsfall, men de bråkar. Viktigt tror jag är att de är i samma storlek så inte någon åker på däng varje gång, nu turas mina om och ska inreda med mer stora rötter så akvariumet blir mer uppdelat. Fler revir tror jag ger lite mer frid
#7 - 25 juni 2012 17:50
[QUOTE=tommy_g;1598159]

Ja, har haft några olika par (några av bilderna i artbeskrivningen är tagna av mig), och jag tycker att de är riktigt fina, gillar färgerna, de långa fenorna, och deras lite slöa, majestätiska beteende. De har även ett intressant sätt att söka föda, då de simmar lodrätt, med nosen mot ytan, och spanar efter insekter ovanför ytan. Av denna anledning köpte jag syrsor ibland, till mitt senaste par, de åkte ner utan problem.

Ja, det finns många fina dvärgciklider, tror nog faktiskt att med bra inredning och en del växter, så skulle du nog faktiskt kunna ha nå´n Laetacara (t.ex curviceps, dorsiger, eller araguaiae) tillsammans med chokladciklid. Ge den mindre arten möjlighet att dra sig undan bland växter och rötter, så tror jag det går bra. Tror heller inte de konkurrerar så mycket.
#8 - 25 juni 2012 18:11
Jag har också varit sugen på Chocklad ciklider till mitt nya kar men jag är bara ute efter ett par och då är de svårt att köpa från någon butik eftersom där köper man ju bara småttingar och då är det nästan omöjligt att se kön på dem.

Men jag tittade lite på fisklistorna i alla fall och såg att akvarieteknik hade fått in Hypselecara coryphaenoides alltså en annan art som bara verkar skilja i färgen, blev svårt sugen men har inte plats för nog många när de väl växer upp för att para ut sig just nu.

Hoppas någon här köper ett gäng så man kan få se lite nya live bilder på dem *hint hint*
#10 - 25 juni 2012 20:04
mm, där snackar vi dyrt.. 2800 för fiskfan och 10 000 för att mata igång den haha! :D
#11 - 25 juni 2012 20:58
[COLOR=#333333]Jag har 4st choklader, dessa går med 4st hantlar. Funkar inte alltid så bra då de konkurerar om samma utrymme. Dock inga bråk som slutat i dödsfall, men de bråkar. Viktigt tror jag är att de är i samma storlek så inte någon åker på däng varje gång, nu turas mina om och ska inreda med mer stora rötter så akvariumet blir mer uppdelat. Fler revir tror jag ger lite mer frid[/COLOR]

Bra tips där. Spelar nog ingen roll hur lugna många arter är - mot artfränder tycks det alltid uppstå bråk. Vad har du mer för fisk tillsammans med dessa? Vore kul att se lite bilder. =)

[COLOR=#333333]Ja, har haft några olika par (några av bilderna i artbeskrivningen är tagna av mig), och jag tycker att de är riktigt fina, gillar färgerna, de långa fenorna, och deras lite slöa, majestätiska beteende.[/COLOR]

[COLOR=#333333]såg att akvarieteknik hade fått in [/COLOR]Hypselecara coryphaenoides [COLOR=#333333]alltså en annan art som bara verkar skilja i färgen[/COLOR]

Sjukt snygg!
#12 - 26 juni 2012 00:03
[QUOTE]såg att akvarieteknik hade fått in [COLOR=#0033cc]Hypselecara coryphaenoides [/COLOR][COLOR=#333333]alltså en annan art som bara verkar skilja i färgen

[/COLOR]
Sjukt snygg![/QUOTE]

Efter lite mer undersökning från min sida visar det sig att dessa fiskar bara bli just över 15cm och bilderna är på lekande fiskar och det annars bara är nästan helt görna/färglösa så då är nog hypselecara temporalis roligare i färgerna även när den inte leker.
#13 - 27 juni 2012 18:59
Kan säga att mina inte är ett dugg gröna, helt bruna. Dock ej fullvuxna ännu. Har en massa bolivianer med dem, 1 black ghost några corrys och någon mal. Ska inhandla någon dvärgciklid, kejsartetror och är väldigt sugen på scalare också men vete fan hur dem funkar ihop med de andra fiskarna =/
#14 - 9 december 2012 18:09
Okej, det tog sin tid men nu är ritningen för akvariebänken klar. Det här är alltså en ritning till en ganska hög akvariebänk för ett helglasakvarium på 720 liter, måtten på akvariet är 200 x 60 x 60 cm. Bänken är ritad för köksluckor och täcksidor från Ikea, ni som känner att ni har användning för ritningen får gärna använda er av den, jag har ritat enkla lister, beslag o.s.v. väldigt basic. Val av beslag, färg på luckor etc. kan man välja själv.

Ritningen är anpassad så att det finns marginaler i måtten, trä är ju ett levande material som inte alltid beter sig som man har tänkt sig. Förhoppningsvis kommer bygget igång under mellandagarna, jag kommer att dokumentera arbetsprocessen "på riktigt" med foton också.

[ATTACH=CONFIG]58265[/ATTACH]
Det här är visionen, den färdiga möbeln.

[ATTACH=CONFIG]58266[/ATTACH]
Köksluckor från Ikea är relativt billiga och har många färger och utföranden, här är måtten för dessa.

[ATTACH=CONFIG]58269[/ATTACH]
5 st av dessa stommar kommer att utgöra grunden för konstruktionen.

[ATTACH=CONFIG]58270[/ATTACH]
Borra och limma samman med träplugg. Plugg bör också användas till de nedre "mittreglarna".

[ATTACH=CONFIG]58267[/ATTACH]
Bänken sedd bakifrån med köksluckor och täcksidor.

[ATTACH=CONFIG]58271[/ATTACH]
2 st av de övre reglarna håller samman konstruktionen.

[ATTACH=CONFIG]58272[/ATTACH]
Dessa kan också limmas med träplugg.

[ATTACH=CONFIG]58273[/ATTACH]
De 2 överliggande reglarna.

[ATTACH=CONFIG]58274[/ATTACH]
Fler reglar håller ihop bänken nedtill. Återigen, borra/plugga/limma.

[ATTACH=CONFIG]58276[/ATTACH]
Jag vill använda mig av någon sorts höj - och sänkbara ben för att kunna ställa in akvariet i våg. Höjden på reglarna är anpassade efter detta. Vissa anser att det inte behövs om man har ett "rakt" golv, men jag chansar inte. Hela bänken kommer också att stå på en MDF-skiva för att skydda parketten.

[ATTACH=CONFIG]58281[/ATTACH]
Reglarna nedtill förstärks ytterligare, dessa går bra att skruva ihop.

[ATTACH=CONFIG]58282[/ATTACH]
Förstärkningen.

[ATTACH=CONFIG]58283[/ATTACH]
Eftersom bänken är för ett helglasakvarium vill jag ha karet vilande på en frigolitplatta. Frigoliten ligger på en MDF-skiva som skruvas fast direkt i ramen.

[ATTACH=CONFIG]58284[/ATTACH]
Så som bänken ser ut med akvariet på frigoliten och MDF-skivan. Tjocklek på frigoliten kan anpassas efter önskemål.

[ATTACH=CONFIG]58285[/ATTACH]
Lister kan monteras direkt i ramen i nederkant för att dölja benen och fästas i överkant direkt på MDF-skivan.

[ATTACH=CONFIG]58287[/ATTACH]
Måtten på MDF-skivan är för säkerhets skull någon centimeter bredare och djupare än akvariet. Normalt är ett 720 liters helglasakvarium exakt 200 x 60 x 60 cm i ytterkant.

[ATTACH=CONFIG]58288[/ATTACH]
Ikeas köksluckor skiljer sig lite i höjd jämfört med täcksidorna, listerna bör då sågas till om man vill ha en jämn botten.

[ATTACH=CONFIG]58289[/ATTACH]
Listerna kan göras i stort sett hur som helst, här är de 40 mm höga och täcker en bit av glaset. Detta gör inget eftersom en hel del bottensubstrat kommer att bygga höjd i akvariet.

[ATTACH=CONFIG]58290[/ATTACH]
Bänken och akvariet sett bakifrån, bänken vilar på en MDF-skiva som skyddar golvet. Hyllplan sågas till och skruvas direkt i ramen. Här kan man modifiera lite som man vill för diverse grenuttag, timers eller ytterfilter. Jag föredrar en öppen baksida för strömsladdar m.m.

[ATTACH=CONFIG]58291[/ATTACH]
Den färdiga bänken med akvariet. Jag kommer att använda andra beslag på dörrarna samt förse akvariet med en tunn list som skyddar hörnen. Ang. ljusrampen så har jag inte bestämt mig än, det kommer förmodligen att bli någon form av list som går i stil med bänken eller en hängande armatur. Viktigt för mig är att det blir snyggt och avskalat, samt lättskött med matning, vattenbyten och rengöring.

#15 - 9 december 2012 19:47
Ser verkligt gediget ut... Någon sorts höj- och sänkbara ben, skriver du och det tror jag att man behöver ha. Finns det några på IKEA, som kan passa din konstruktion? Var annars? Clas Ohlson?

Ska bli spännande att se detta i verkligheten. Ser ut att bli några arbetstimmar. :)
#16 - 9 december 2012 20:51
[COLOR=#333333]Ser verkligt gediget ut... Någon sorts höj- och sänkbara ben, skriver du och det tror jag att man behöver ha. Finns det några på IKEA, som kan passa din konstruktion? Var annars? Clas Ohlson?[/COLOR]

[COLOR=#333333]Ska bli spännande att se detta i verkligheten. Ser ut att bli några arbetstimmar. [/COLOR][:)]

Höj- och sänkbara ben finns nog lite varstans, som du säger Claes Ohlson, kanske Rusta, Harald Nyborg, Beijer, Byggmax, Bauhaus m.m.

Bänken är ritad i 3D i gratisprogrammet Google Sketchup. Vem som helst kan ladda ned programmet och skapa egna 3D-modeller. Man kan även ladda hem färdiga modeller och använda verktyg som t.ex. ett måttband för att se avstånd exakt i detalj. Modellen på akvariebänken ovan finns att ladda hem här.
#17 - 9 december 2012 22:45
Bra genomtänkt plan för bygget.
Men jag funderar på 2 saker bara
[QUOTE=tommy_g;1625969]
[/QUOTE]
Denna variant kommer göra hörnen veka då väldigt lite vilar på den lodräta delen.
Varför lät du inte dom vågräta delarna sluta helt ovanpå dom lodräta??

[QUOTE=tommy_g;1625969]
Ikeas köksluckor skiljer sig lite i höjd jämfört med täcksidorna, listerna bör då sågas till om man vill ha en jämn botten.
[/QUOTE]
Är det inte lättare att såga till täckskivorna istället för listerna??
#18 - 9 december 2012 23:20
Du får säga till om du behöver nån hjälp med bygget. :)
Du har ju lite samma idéer som jag med mitt påtänkta 720 lite större sydamerikanska ciklider :)
#19 - 10 december 2012 12:00
[QUOTE=tommy_g;1625969]Okej, det tog sin tid men nu är ritningen för akvariebänken klar. Det här är alltså en ritning till en ganska hög akvariebänk för ett helglasakvarium på 720 liter, måtten på akvariet är 200 x 60 x 60 cm. Bänken är ritad för köksluckor och täcksidor från Ikea, ni som känner att ni har användning för ritningen får gärna använda er av den, jag har ritat enkla lister, beslag o.s.v. väldigt basic. Val av beslag, färg på luckor etc. kan man välja själv.

Ritningen är anpassad så att det finns marginaler i måtten, trä är ju ett levande material som inte alltid beter sig som man har tänkt sig. Förhoppningsvis kommer bygget igång under mellandagarna, jag kommer att dokumentera arbetsprocessen "på riktigt" med foton också.

Köksluckor från Ikea är relativt billiga och har många färger och utföranden, här är måtten för dessa.

Borra och limma samman med träplugg. Plugg bör också användas till de nedre "mittreglarna".

Jag vill använda mig av någon sorts höj - och sänkbara ben för att kunna ställa in akvariet i våg. Höjden på reglarna är anpassade efter detta. Vissa anser att det inte behövs om man har ett "rakt" golv, men jag chansar inte. Hela bänken kommer också att stå på en MDF-skiva för att skydda parketten.

Förstärkningen.

Eftersom bänken är för ett helglasakvarium vill jag ha karet vilande på en frigolitplatta. Frigoliten ligger på en MDF-skiva som skruvas fast direkt i ramen.

Så som bänken ser ut med akvariet på frigoliten och MDF-skivan. Tjocklek på frigoliten kan anpassas efter önskemål.

Lister kan monteras direkt i ramen i nederkant för att dölja benen och fästas i överkant direkt på MDF-skivan.

Måtten på MDF-skivan är för säkerhets skull någon centimeter bredare och djupare än akvariet. Normalt är ett 720 liters helglasakvarium exakt 200 x 60 x 60 cm i ytterkant.

Listerna kan göras i stort sett hur som helst, här är de 40 mm höga och täcker en bit av glaset. Detta gör inget eftersom en hel del bottensubstrat kommer att bygga höjd i akvariet.

Bänken och akvariet sett bakifrån, bänken vilar på en MDF-skiva som skyddar golvet. Hyllplan sågas till och skruvas direkt i ramen. Här kan man modifiera lite som man vill för diverse grenuttag, timers eller ytterfilter. Jag föredrar en öppen baksida för strömsladdar m.m.

Den färdiga bänken med akvariet. Jag kommer att använda andra beslag på dörrarna samt förse akvariet med en tunn list som skyddar hörnen. Ang. ljusrampen så har jag inte bestämt mig än, det kommer förmodligen att bli någon form av list som går i stil med bänken eller en hängande armatur. Viktigt för mig är att det blir snyggt och avskalat, samt lättskött med matning, vattenbyten och rengöring.

[/QUOTE]

men va fan !!!!

Här har vi ett klockrent exempel på hur en bänk skall byggas !!!

släng ihop en riktig artikel om detta och fråga om du kan posta den zoopet.

alternativt starta en trås: Guide till bänkbygge

gällande justerbara ben, håller med, bör finnas, IKEA's rostfria CAPITA är klockrena för ändamålet.

.

I övrigt begriper jag inte folk som yrar om rockor....varför ha en platt fisk på tvären när man
kan ha platt fisk på längden....ex skalarer eller discus.....;)
#20 - 10 december 2012 12:15
[COLOR=#333333]Bra genomtänkt plan för bygget.[/COLOR]
[COLOR=#333333]Men jag funderar på 2 saker bara[/COLOR]
[COLOR=#333333][FONT=Tahoma]
Ursprungligen postat av tommy_g

[/FONT]
[/COLOR]
[COLOR=#333333]Denna variant kommer göra hörnen veka då väldigt lite vilar på den lodräta delen.[/COLOR]
[COLOR=#333333]Varför lät du inte dom vågräta delarna sluta helt ovanpå dom lodräta??[/COLOR]

Tjena! Tack för tipsen, och bra tänkt! Jag tyckte också att det först såg klent ut, men jag har ändrat uppfattning. Hela idén till bygget kommer från en snubbe som byggde en liknande bänk till ett 720 på Zoonen (kan ses här). I hans stommar verkar det vara ännu mindre yta för den vågräta regeln att vila på. När de 2 överliggande längre reglarna sätts på plats så håller de ihop hela konstruktionen bättre än om man bara hade lagt de rakt på. Detta blir alltså mer bastant och inte lika vingligt om de hade legat rätt på.

Jag pratade med en annan konstruktör när jag gjorde en bänk till ett större terrarium, han sade att de lodräta reglarna är viktigare än de vågräta eftersom dessa tar all tyngd.

[ATTACH=CONFIG]58318[/ATTACH]

Ang. listerna så tänkte jag att det var bättre att såga i dessa än i själva täcksidorna. Ofta tål inte lacken på dessa spånskivor att såga i, det trasar sig och blir fula ärr längs såglinjen, därför tänkte jag att det var bättre att såga i listerna eftersom kortsidan till denna kan döljas lättare än täcksidan. Jag har aldrig sågat i en Ikea-lucka, men av tidigare erfarenhet har jag varit med om det, man kan ju alltid testa.
#21 - 10 december 2012 12:25
[COLOR=#333333]men va fan !!!![/COLOR]

[COLOR=#333333]Här har vi ett klockrent exempel på hur en bänk skall byggas !!![/COLOR]

[COLOR=#333333]släng ihop en riktig artikel om detta och fråga om du kan posta den zoopet. [/COLOR]

[COLOR=#333333]alternativt starta en trås: Guide till bänkbygge [/COLOR]

[COLOR=#333333]gällande justerbara ben, håller med, bör finnas, IKEA's rostfria CAPITA är klockrena för ändamålet. [/COLOR]

Tackar Ken! Men idén är inte min från början, jag moddade bara om den för Ikeas köksluckor. Den ursprungliga konstruktionen kan ses här.

Tack för tipset om justerbara ben, får inhandla dessa också.
#22 - 16 december 2012 17:15
Snygga planer! Beträffande ställbara fötter skulle jag inte våga satsa på IKEA eller andra som monteras på det sättet och är så pass ranka. Läser även att liknande modeller tål 50 kg/st, så det kan bli spännande med ett kar på minst 700 kg. Borra hål och slå in förlängsningmuttrar M10 förslagsvis eller M12 http://biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Mutter/El-och-Blankforsinkat/Islagsmuttrar-20-st-86195/ pluss lite lim. Sedan kan du gå loss med vilken fot du vill som har samma gänga eller varför inte vanlig sexkantsbult http://biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Skruv-och-Bult/Rostfritt-stal-och-Syrabestandigt-A4/6-kantsskruv-rostfri-19110/ med möbeltass under. Du ska ju ändå ha "tassarna" dolda. Ställbara fötter är annars bra från t.ex. Wieberger, men då måste man ha firma för att kunna handla... När ska du sätta igång med det praktiska?
#23 - 16 december 2012 21:14
[COLOR=#333333]Snygga planer! Beträffande ställbara fötter skulle jag inte våga satsa på IKEA eller andra som monteras på det sättet och är så pass ranka. Läser även att liknande modeller tål 50 kg/st, så det kan bli spännande med ett kar på minst 700 kg. Borra hål och slå in förlängsningmuttrar M10 förslagsvis eller M12 [/COLOR]http://biltema.se/sv/Bygg/Fastelemen...r-20-st-86195/[COLOR=#333333] pluss lite lim. Sedan kan du gå loss med vilken fot du vill som har samma gänga eller varför inte vanlig sexkantsbult [/COLOR]http://biltema.se/sv/Bygg/Fastelemen...rostfri-19110/[COLOR=#333333] med möbeltass under. Du ska ju ändå ha "tassarna" dolda. Ställbara fötter är annars bra från t.ex. Wieberger, men då måste man ha firma för att kunna handla... När ska du sätta igång med det praktiska?[/COLOR]

Tack för tipsen, har printat ritningen och ska iväg och inhandla reglar så fort julstressen släpper.
#24 - 19 december 2012 20:55
[QUOTE=tommy_g;1625969]Okej, det tog sin tid men nu är ritningen för akvariebänken klar. Det här är alltså en ritning till en ganska hög akvariebänk för ett helglasakvarium på 720 liter, måtten på akvariet är 200 x 60 x 60 cm. Bänken är ritad för köksluckor och täcksidor från Ikea, ni som känner att ni har användning för ritningen får gärna använda er av den, jag har ritat enkla lister, beslag o.s.v. väldigt basic. Val av beslag, färg på luckor etc. kan man välja själv.

Förstärkningen.

[/QUOTE]

Mkt gediget bygge verkar det som, kul att du får input som kan vara till nytta, kul också att få veta hur det är tänkt bakom själva skissen :D
Uppdatera gärna sedan angående hur du gör med fötterna ;)
#25 - 14 januari 2013 15:33
Bygget har startat...

Det var inte så lätt som jag trodde att hitta bra virke, ville först ha tall-fur men orkade inte vänta på specialbeställningar för detta, så det blev gran. Jag försökte hitta bra reglar men de flesta var sprängfyllda med kvistar, så jag letade istället upp kärnvirket i större plank som jag sedan klöv till egna reglar.

[ATTACH=CONFIG]59261[/ATTACH]
Planken redo för klyvning.

[ATTACH=CONFIG]59262[/ATTACH]
Planket innan till vänster, reglarna till höger.

[ATTACH=CONFIG]59263[/ATTACH]
Slarvkapning med sticksåg.

[ATTACH=CONFIG]59264[/ATTACH]
Planhyvling och rikthyvling så reglarna blir fina.

[ATTACH=CONFIG]59265[/ATTACH]
De färdiga reglarna... man kan se att de är lite finare i ådringen på kortsidorna.

[ATTACH=CONFIG]59266[/ATTACH]
Jag fräste ur överliggaren och sågade de stående benen i omgångar, jag lät klingan ta bort lite i taget.

[ATTACH=CONFIG]59269[/ATTACH]
Sen mätte jag ut allting och markerade varje bit för borrning.

[ATTACH=CONFIG]59270[/ATTACH]
Gjorde det lätt för mig genom att ställa upp alla bitar som de ska vara.

[ATTACH=CONFIG]59267[/ATTACH]
Ett stopp på borret underlättar borrdjupet för pluggen.

[ATTACH=CONFIG]59268[/ATTACH]
O sen borra typ 350 miljarder hål... *pust*

[ATTACH=CONFIG]59271[/ATTACH]
Limning med tvingar...

[ATTACH=CONFIG]59272[/ATTACH]
5 st "stegar" är limmade och klara, och där stannar vi för denna gången. Nästa gång ska de långa överliggarna göras i ordning och resten av bänken limmas.

[ATTACH=CONFIG]59278[/ATTACH]
Köksluckor + gångjärn, täcksidor och socklar är inköpta.

[ATTACH=CONFIG]59279[/ATTACH]
Jag har låtit svetsa up M8-bultar med plattor i rostfritt för bänkens 10 fötter. Islagsmuttrar kommer användas direkt i träet underifrån. Glömde plåta dessa, men det kommer längre fram.
#26 - 14 januari 2013 17:15
Gött du kommit igång :) ser bra ut so far!
#27 - 14 januari 2013 18:57
Ja det ser jävligt fint ut på bilderna! :) Men i verkligheten (IRL) är jag glad över att allt kommer att döljas av köksluckorna... Kommer på massa idéer när man står o jobbar: T.ex. hur sjukt briljant själva idén om en sump är. Man kan ha sumpen med allt vad filtrering innebär under karet med en enorm filtervolym. Kanske är lite försent att tänka på det nu, men jag gjorde mittstagen så långt ner jag kunde för att få plats med ett eller två mindre akvarium inuti bänken. Även om det inte blir en sump så är det bra med ett karantän/yngel/foder-akvarium.
#28 - 14 januari 2013 22:02
Nice, plugg är svårt att få rätt även med riktiga maskiner jag hade förborrat och skruvat. Det är väldigt liteannlignings yta och tvärträ vilket ger en svag fog. Kul med lite DIY.
#29 - 16 januari 2013 07:43
[COLOR=#333333]Nice, plugg är svårt att få rätt även med riktiga maskiner jag hade förborrat och skruvat. Det är väldigt liteannlignings yta och tvärträ vilket ger en svag fog. Kul med lite DIY.[/COLOR]

Yep. Har dock förstärkningar som skruvas i det sista. Ang. förborrning så är det nog att föredra till vad man än skruvar som t.ex. MDF-skivor m.m.
#30 - 19 januari 2013 17:59
Bygget fortsätter...

[ATTACH=CONFIG]59432[/ATTACH]
Sådär, stegarna limmade och klara, räta vinklar, färdigborrade. Sketa-bra. [:-159]

[ATTACH=CONFIG]59433[/ATTACH]
Ett problem har uppstått som jag inte har tänkt på... eller snarare MÅNGA problem.... [:-129] Jag tänkte inte alls på hur gångjärnen såg ut på Ikeas köksluckor. Jag trodde jag kunde sätta de vart jag ville på luckan i höjdled, men fästena är redan urfrästa i själva luckan. Det innebär att jag behöver mer höjd på benen till bänken. Så ni som följer denna ritning; tänk er för med luckorna samt gör benen extra långa. Bredden kommer också bli problem med, det glipar en del på vänster sida som ni ser på bilden, jag kommer tvingas hitta någon annan lösning för hörnen.

[ATTACH=CONFIG]59435[/ATTACH]
Letar lösningar.......

[ATTACH=CONFIG]59434[/ATTACH]
Jag håller mig till planen ang. de överliggande reglarna och bestämmer mig för att ta problemet med luckorna när de kommer...

[ATTACH=CONFIG]59438[/ATTACH]
Här låter jag klingan göra jobbet, sågar först ut kanterna med en bräda bakom för att kanten inte ska flisa sig, sen är det bara att såga ut mellanrummet.

[ATTACH=CONFIG]59439[/ATTACH]
Det saknas någon millimeter, men det slipar jag ned det sista.

[ATTACH=CONFIG]59440[/ATTACH]
Bänken ihoplimmad med de resterande mittreglarna. De två överliggande reglarna limmas inte i denna fas. Vet ärligt talat inte om jag vill limma de alls...

[ATTACH=CONFIG]59436[/ATTACH]
Så här ser de 10 fötterna ut i rostfritt stål, islagsmuttern slås in i ett borrat hål under varje regel.

[ATTACH=CONFIG]59437[/ATTACH]
Förstärkningen till nederdelen.

Har ångrat mig med MDF-skivan(orna). Jag ska istället försöka få tag på vattentålig plyfa, typ formplyfa. Befarar att MDF-en kan svälla i kontakt med vatten, man sölar ju alltid när man grejar vid VB. Vill inte att den drar åt något håll i framtiden och hamnar ur våg.
#31 - 19 januari 2013 18:26
Ok här kommer några tankar. Du kan ju borr nya hål till gångjärnen det finns vita täcklock att sätta i de gammla. Lösningen på dit problem på vänstersidan är att bytta fäsplatan (delen man skruvar i stommen) finns en variant som kallas renoverings plattor.

http://www.theofils.se/productlist.aspx?subgroupid=2008&menuitemid=2008

Gångjärnen du köpt med kommer täcka ut 16 mm +/- 2mm på benen på de ben som det blir 2 luckor på så kommer du få en 13 mm glipa.

MDF går alla tiders att använda men man måste vara på det klara med att man inte kan fuska med ytbehandlingen. Finns även exteriör kvalite på MDF håller det på ytterdörrar och liknande tror jag det håller på en akvariebänk.. Formplyffa kan vara skev och lite bökig att få plan kräver att man skruvar fast den på rätt många ställen.
#32 - 22 januari 2013 14:18
Tackar för inputen Lillfrasse! Jag fattar ändå inte hur renoveringsplattan funkar? Ok att Ikeas gångjärn täcker 16mm, men här snackar vi ju 45mm = bredden på regeln. Känns som om renoveringsplattan bygger på djupet och inte i sidled. Grymt svåra att få tag i dessutom, har ringt runt o kollat överallt, Theofils hade störst sortiment som du visade, det som ligger närmast är i Göteborg (8 mil från där jag bor). Sen hittade jag dessa på nätet: Vedum webbshop, men dessa var bara för 19mm. Vet inte riktigt vad jag ska göra just nu.
#33 - 3 februari 2013 20:03
....... snaaaaaart klar...

Det har varit bökigare än förväntat, men nu börjar det bli färdigt. Jag har fått såga i köksluckorna, något jag inte velat från början men vart illa tvungen. Så nu måste jag lacka kanterna på luckorna, har några vita Montanaburkar liggande nånstans för detta ändamål. ;)

Jag tog in bänken i huset för att den skulle stå på ett någorlunda rakt golv och sedan skruvat fast all förstärkning. Listerna är på plats och köksluckorna får ställas in först när karet kommer på med vatten. Nu är det egentligen bara täcksidorna kvar, samt lite småpill när bänken kommer på plats i lägenheten. Skivan som sågats till för hyllplanen var en bänkskiva från Ikeas fyndhörna, man kan hitta mycket fint byggmaterial där.

[ATTACH=CONFIG]59796[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59798[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59799[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59800[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59801[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59802[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59803[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59804[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59805[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59806[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59807[/ATTACH]
#34 - 3 februari 2013 21:37
Vilket jävla bygge, där snackar vi kärlek..

Får ta av mig hatten och hoppas att du bygger en bänk till en 3-kubikare nästa gång och säljer den där som domkraft till dem som snor hjulen på lastbilar..

Tycker fortfarande att du ska ha en rocka eller 2.. :D
#35 - 3 februari 2013 21:49
[QUOTE=ettfettbranamn;1635372]

Tycker fortfarande att du ska ha en rocka eller 2.. :D[/QUOTE]
I ett 720, skojar du eller?..
#36 - 4 februari 2013 02:39

[QUOTE=stefanr72;1635374]I ett 720, skojar du eller?..[/QUOTE]

Och det skulle inte gå för att...?
#37 - 4 februari 2013 05:49
[QUOTE=robidobban;1635385]Och det skulle inte gå för att...?[/QUOTE]
För att det är för litet..
#38 - 4 februari 2013 06:36
Hade det varit en valhaj hade jag hållit med dig, eller om han hade bott på arktis.. En rocka klarar sig utmärkt i ett 720 i 2 år och har relativt högt andrahandsvärde.. Det betyder att

A; tommy skulle ha gott om tid att tappa rockorna eller bestämma sig för att, fan, dey här var nog inget för mig ändå men jag tog ändå steget bortom gnällspikarnas safety zone men nu är det läge att lägga upp en annons på rovfisk.se för inköpspris så kommer någon och hämtar dem till helgen..

B; det verkar ju inte som att det saknas varken pengar eller do it yourself-möjligheter om man tittar på bänken och det faktum att han ändå startar ett såpass stort kar nu.. Det leder mig att tro att hann precis som kristianE kan köpa ett 220x100/120x60 för 6000kr (kristians pris om jag minns rätt) eller 150x150x75 för 5000 (mitt pris) och kunna ha rockorna nästan garanterat livet ut..

Så nej, jag skämtar inte :)
#39 - 4 februari 2013 08:35

[QUOTE=ettfettbranamn;1635389]En rocka klarar sig utmärkt i ett 720 i 2 år[/QUOTE]

Retic och dom andra mindre arterna klarar sig ännu längre, kanske kan ha dom hela livet? :)
#40 - 4 februari 2013 08:41
[COLOR=#333333]I ett 720, skojar du eller?..[/COLOR]

För litet... T.ex. en Motoro kan växa till sig så att disken blir 50 cm i diameter. Om du har sett sådana rockor i ett "vanligt" stort akvarium på säg 720l med 60cm djup så ser man att de inte får plats. Halva disken viker sig mot frontrutan och man undrar om man överhuvudtaget får plats med inredning i karet. Dessutom är de ganska rovlystna.

[COLOR=#333333][FONT=Tahoma] Ursprungligen postat av [/FONT][/COLOR]robidobban[COLOR=#333333][FONT=Tahoma] [/FONT][/COLOR][COLOR=#333333][FONT=Tahoma]Och det skulle inte gå för att...?

[/FONT]
[/COLOR]
[COLOR=#333333]För att det är för litet..[/COLOR]

Aye.

[COLOR=#333333]Vilket jävla bygge, där snackar vi kärlek.. [/COLOR]

[COLOR=#333333]Får ta av mig hatten och hoppas att du bygger en bänk till en 3-kubikare nästa gång och säljer den där som domkraft till dem som snor hjulen på lastbilar..[/COLOR]

[COLOR=#333333]Tycker fortfarande att du ska ha en rocka eller 2.. [/COLOR][:D]

Haha, tack. Fast kärleken har övergått till frustration och bråk. Ang. rockor, se ovan.

[COLOR=#333333]Hade det varit en valhaj hade jag hållit med dig, eller om han hade bott på arktis.. En rocka klarar sig utmärkt i ett 720 i 2 år och har relativt högt andrahandsvärde.. Det betyder att [/COLOR]

[COLOR=#333333]A; tommy skulle ha gott om tid att tappa rockorna eller bestämma sig för att, fan, dey här var nog inget för mig ändå men jag tog ändå steget bortom gnällspikarnas safety zone men nu är det läge att lägga upp en annons på rovfisk.se för inköpspris så kommer någon och hämtar dem till helgen..[/COLOR]

[COLOR=#333333]B; det verkar ju inte som att det saknas varken pengar eller do it yourself-möjligheter om man tittar på bänken och det faktum att han ändå startar ett såpass stort kar nu.. Det leder mig att tro att hann precis som kristianE kan köpa ett 220x100/120x60 för 6000kr (kristians pris om jag minns rätt) eller 150x150x75 för 5000 (mitt pris) och kunna ha rockorna nästan garanterat livet ut..[/COLOR]

[COLOR=#333333]Så nej, jag skämtar inte [/COLOR][:)]

Det var ett väldigt frikostigt påstående måste jag säga. Faktum är att jag är en vanlig Svensson utan gränslösa ekonomiska tillgångar. Pengarna som finansierar detta bänkbygge är noga sparat från ett tidigare sålt 540l-kar, den lilla maskinparken är min pensionerade fars som jag lånar och kör med hans överinseende. Och det nya inkommande akvariet har jag arbetat och slitit ihop. Jag kunde ha prioriterat andra saker i livet just nu, t.ex. ett par riktiga vinterdäck till bilen, men akvariehobbyn är stark.
#41 - 4 februari 2013 09:23
Haha.. Jodå.. Man ska gå på fälgarna lite.. Menade bara att du kan ju uppenbarligen bygga en livskraftig bänk och med tanke på hur lite relativt stora kar kostar nu när det dykt upp en andrahandsmarknad är det ju inte omöjligt att skaffa större.. :)

Scobina och retics klarar sig länge om inte livet ut som robban säger men folk är så jävla snabba med att säga att det inte går och då ser jag hellre möjligheterna.. Exempelvis att våga testa och sedan sälja eller byta upp sig :)
Christer5
#42 - 4 februari 2013 10:59
Verkligen roligt att följa ditt bygge:)

Önskar att man hade tillgång till dina verktyg och naturligtvis din byggkunskap !
#43 - 4 februari 2013 15:27
[COLOR=#333333]Haha.. Jodå.. Man ska gå på fälgarna lite.. Menade bara att du kan ju uppenbarligen bygga en livskraftig bänk och med tanke på hur lite relativt stora kar kostar nu när det dykt upp en andrahandsmarknad är det ju inte omöjligt att skaffa större.. [/COLOR][:)][COLOR=#333333] [/COLOR]

[COLOR=#333333]Scobina och retics klarar sig länge om inte livet ut som robban säger men folk är så jävla snabba med att säga att det inte går och då ser jag hellre möjligheterna.. Exempelvis att våga testa och sedan sälja eller byta upp sig [/COLOR][:)]

Förstår vad du menar, finns ju sjukt fina som inte blir så stora heller. Men efter att ha läst på om dem tycker jag ändå de ställer för höga krav, bl.a. på inredningen i karet, de behöver stor bottenyta och funkar inte klockrent i ett "average sällskapskar". Jag gillar sand som bottensubstrat men vill gärna jobba mer med inredningen. Monsterfisk i all ära, men jag tycker att själva akvarierna blir ointressanta, de flesta av vad jag sett som håller stora monster kör bare bottom eller extremt avskalat för att kunna hålla rent m.m. Jag tycker att inredningen är prio ett om man ska få ett fint helhetsintryck.

[COLOR=#333333]Verkligen roligt att följa ditt bygge[/COLOR][:)]

[COLOR=#333333]Önskar att man hade tillgång till dina verktyg och naturligtvis din byggkunskap ![/COLOR]

Tack, det var roligt att höra. Men jag har egentligen tummen mitt i näven. Det är sant. All information om hur man bygger en akvariebänk har jag läst på nätet. T.o.m. ritningen är från början snodd av en annan kille.
#44 - 4 februari 2013 15:52
Haha, jag förstår.. Inte så att jag ska sitta och tjata på dig.. Tycker bara det är ruggigt fint med folk som kombinerar typ diskus, rockor och växter.. Jag försöker vara den som kör både monster och växter all in men du har ju helt rätt, just det kräver ju betydligt mer bottenyta..
#45 - 6 februari 2013 20:46
Så, nu är grovjobbet helt klart. Efter mördande blickar från flickvännen - när vi tillsammans bar upp den typ 80 kg tunga bänken (utan luckor och täckorsidor) 3 vån upp - står den äntligen på plats. I morrn sticker jag ned till min lokala zoohandlare och beställer karet. Kliar i fingrarna vill jag lova...

[ATTACH=CONFIG]59849[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]59850[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]59851[/ATTACH]

[COLOR=#333333]Haha, jag förstår.. Inte så att jag ska sitta och tjata på dig.. Tycker bara det är ruggigt fint med folk som kombinerar typ diskus, rockor och växter.. Jag försöker vara den som kör både monster och växter all in men du har ju helt rätt, just det kräver ju betydligt mer bottenyta..[/COLOR]

Fattar vad du menar, tycker att rockor är sjukt häftiga djur och hade mer än gärna haft några st. Om du börjar avla fram mindre varianter av rockor som passar i lite "mindre akvarium" är jag absolut intresserad. ;)
#46 - 6 februari 2013 21:04
Blir det framruta i optiwhite?
#47 - 6 februari 2013 21:06
Han har frågat leverantören och de skulle kolla upp det, men sen har jag inte hört något...
#48 - 13 februari 2013 07:24
[ATTACH=CONFIG]59975[/ATTACH]

Nu är karet på plats. Äntligen. [:-38]
#49 - 13 februari 2013 08:21
Läckert! :)
#50 - 13 februari 2013 09:19
Gillar [:-106]
#51 - 13 februari 2013 23:21

Avundsjuk!!
#52 - 18 februari 2013 16:58
[COLOR=#333333]Läckert! [/COLOR][:)]

[COLOR=#333333]Gillar [/COLOR][:-106]

[COLOR=#333333]Avundsjuk!![/COLOR]

Tackar! Har testat med köksluckorna, men skulle behöva skruv till gångjärnen. Nån som vet vad för slags skruv det är till dessa? Det är till Ikeas standard-gångjärn "Integral". De sitter inte helt perfekt där jag fräste de nya hålen.

Annars är bänken inställd i våg, har fyllt upp till hälften för att bänken ska sätta sig ordentligt. Ska mäta igen och fylla upp om några timmar. Än så länge ser allt bra ut. :)

[ATTACH=CONFIG]60151[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]60152[/ATTACH]
#53 - 18 februari 2013 17:05
[QUOTE=tommy_g;1637813]Tackar! Har testat med köksluckorna, men skulle behöva skruv till gångjärnen. Nån som vet vad för slags skruv det är till dessa? Det är till Ikeas standard-gångjärn "Integral". De sitter inte helt perfekt där jag fräste de nya hålen.

Annars är bänken inställd i våg, har fyllt upp till hälften för att bänken ska sätta sig ordentligt. Ska mäta igen och fylla upp om några timmar. Än så länge ser allt bra ut. :)

[ATTACH=CONFIG]60151[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]60152[/ATTACH][/QUOTE]

Underbart Tommy, visst är det kul med akvarieprojekt :D Har idag själv fixat lite och på onsdag kommer min tangafiskar hem :)
#54 - 19 februari 2013 10:59
[COLOR=#333333]Underbart Tommy, visst är det kul med akvarieprojekt [/COLOR][:D][COLOR=#333333] Har idag själv fixat lite och på onsdag kommer min tangafiskar hem [/COLOR][:)]

Skoj! Då hoppas vi på mycket bilder. ;)

Håller just nu på och fyller upp det sista när det plötslig slog mig; Har jag verkligen mätt rätt? Jag har mätt bottenglaset i våg, det stämmer nu perfekt överallt, kortsidorna, långsidorna och diagonalen. (Det är bara de yttersta benparen som jag justerat, benen emellan har jag skruvat ned "löst" mot golvet och det mittersta benparet har fortfarande en liten glipa på kanske en halv mm.) Men sen testade jag att mäta sidorutorna i lod, dessa lutar ganska mycket, spelar det här någon roll? Eller är det bottenglaset som räknas?
#55 - 19 februari 2013 12:26
Alltså: bottenglaset är helt i våg, min de lodräta sidorna lutar lite framåt mot framrutan. Inga vridningar. Nån som har koll?
#56 - 19 februari 2013 16:14
[QUOTE=tommy_g;1637978]Alltså: bottenglaset är helt i våg, min de lodräta sidorna lutar lite framåt mot framrutan. Inga vridningar. Nån som har koll?[/QUOTE]

Du menar att hela karet lutar "framåt" d.v.s när du mäter på kortsidorna så blir vattennivån lite högre framtill mot frontrutan?
Hur mkt är det som diffar?
#57 - 19 februari 2013 17:42
[COLOR=#333333]Du menar att hela karet lutar "framåt" d.v.s när du mäter på kortsidorna så blir vattennivån lite högre framtill mot frontrutan?[/COLOR]
[COLOR=#333333]Hur mkt är det som diffar?[/COLOR]

Yes exakt. Sorry, var lite otydlig. Grejen är den att jag har mätt bottenglaset överallt som står i våg. När jag mäter hela bänken + akvariet med tumstock från golvet till översta glaset så stämmer det överallt på millimetern. Men när jag lägger passet i lod mot frontrutan så lutar den lite. Kan inte säga hur mycket, men bubblan är lite utanför strecket.
#58 - 20 februari 2013 08:37

Okej. Ja nej så otydlig var du ju inte, jag förstod ju rätt ;)
Ville mest dubbelkolla så jag inte svara fel sen.

Alltså om nu hela karet lutar lite och det är som du säger att bubblan ligger vid strecket eller precis efter? Så innebär det att karet lutar 1 cm på en meter ungefär. Men det står ju plant och sålänge måtten stämmer överens så inte botten eller något blir "vridet" framförallt på diagonalen så ska det ej vara några problem.

Jag har ett kar som lutar på samma vis och er annat som lutar åt vänster lite lätt. Men inget av de är snett på diagonalen så det ska gå bra sålänge det inte är några mastodontlutningar. ;)
#59 - 24 februari 2013 21:33
[COLOR=#333333]Alltså om nu hela karet lutar lite och det är som du säger att bubblan ligger vid strecket eller precis efter? Så innebär det att karet lutar 1 cm på en meter ungefär. Men det står ju plant och sålänge måtten stämmer överens så inte botten eller något blir "vridet" framförallt på diagonalen så ska det ej vara några problem.[/COLOR]

Tack för svar. Jo detta har jag varit noga med. Tyckte bara det var märkligt att bottenglaset var i våg samtidigt som sidorutorna inte var det. Har nu fyllt upp helt och väntar på att det ska sätta sig lite mer.

I väntan på inredning m.m. har jag fått dille på att konstruera en egen LED-ramp med automatiskt dimrad gryning/skymning/månljus. Jag har ändrat mig ang. drivdon, kylning och någon form av styrdator sen jag gjorde nedanstående skiss. Just nu lutar det mer åt LedGroupBuys Dim4-dator som kan styra ex. fläktar + månljus självt eller att programmera en egen Arduino från grunden.

Något som jag har bekymmer med är att komponera ihop LED-slingorna. Enligt skissen nedan vill jag köra 3 st kanaler:

1. Dagsljus (Olika neutrala/kalla vita) 8h (ex. 12.00-20.00)
2. Gryning/Skymning (varma/röda) 10h (ex. 11.00-21.00)
3. Månljus (Turkosa/blå)

Lamporna kommer inte vara exakt komponerade i rader som i skissen nedan, utan kommer att monteras lite mer "levande" och inte så exakt. 2 st drivdon för 2 par slingor (kanal 1 & 2). Tanken är att båda kanalerna körs samtidigt, kompositionen av ljus är att jag vill ha varmt ljus längre fram i karet och kallare i bakgrunden för att skapa ett djup genom atmosfärsperspektiv. När datorn t.ex. dimmrar över till skymning så dimras kanal 1 ned sakta medan de varma ljuset (kanal 2) dröjer för att simulera en varmare solnedgång.

Problemet är att få en "bra setup" LEDs. Jag har aldrig sett högeffektiva LEDs igång i verkligheten vilket gör det svårt att planera spektrat. Vad jag har förstått är att detta kommer ge sjukt mycket ljus, vilket jag också kommer ha kontroll över att kunna köra på halvfart. Jag kommer inte köra ett renodlat växtakvarium med CO2 den här gången, i allafall inte i början, men vill dock gärna ha möjlighet för det. Syftet är att få ett vackert och spännande skimmer som känns naturligt och inte "disco".

[ATTACH=CONFIG]60244[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]60245[/ATTACH]
#60 - 24 februari 2013 21:39
[QUOTE=tommy_g;1638982]Tack för svar. Jo detta har jag varit noga med. Tyckte bara det var märkligt att bottenglaset var i våg samtidigt som sidorutorna inte var det. Har nu fyllt upp helt och väntar på att det ska sätta sig lite mer.

I väntan på inredning m.m. har jag fått dille på att konstruera en egen LED-ramp med automatiskt dimrad gryning/skymning/månljus. Jag har ändrat mig ang. drivdon, kylning och någon form av styrdator sen jag gjorde nedanstående skiss. Just nu lutar det mer åt LedGroupBuys Dim4-dator som kan styra ex. fläktar + månljus självt eller att programmera en egen Arduino från grunden.

Något som jag har bekymmer med är att komponera ihop LED-slingorna. Enligt skissen nedan vill jag köra 3 st kanaler:

1. Dagsljus (Olika neutrala/kalla vita) 8h (ex. 12.00-20.00)
2. Gryning/Skymning (varma/röda) 10h (ex. 11.00-21.00)
3. Månljus (Turkosa/blå)

Lamporna kommer inte vara exakt komponerade i rader som i skissen nedan, utan kommer att monteras lite mer "levande" och inte så exakt. 2 st drivdon för 2 par slingor (kanal 1 & 2). Tanken är att båda kanalerna körs samtidigt, kompositionen av ljus är att jag vill ha varmt ljus längre fram i karet och kallare i bakgrunden för att skapa ett djup genom atmosfärsperspektiv. När datorn t.ex. dimmrar över till skymning så dimras kanal 1 ned sakta medan de varma ljuset (kanal 2) dröjer för att simulera en varmare solnedgång.

Problemet är att få en "bra setup" LEDs. Jag har aldrig sett högeffektiva LEDs igång i verkligheten vilket gör det svårt att planera spektrat. Vad jag har förstått är att detta kommer ge sjukt mycket ljus, vilket jag också kommer ha kontroll över att kunna köra på halvfart. Jag kommer inte köra ett renodlat växtakvarium med CO2 den här gången, i allafall inte i början, men vill dock gärna ha möjlighet för det. Syftet är att få ett vackert och spännande skimmer som känns naturligt och inte "disco".

[ATTACH=CONFIG]60244[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]60245[/ATTACH][/QUOTE]

Det var så lite så. ;) Ja märkligt var det. Men så är det ju så ibland här i världen ;)
Den där rampen ser jag fram emot att få se vidare, Nice! :D
#61 - 24 februari 2013 21:57
Nu skriver du ju redan att det där inte är slutgiltig placering, och det är bra för jag tror det där skulle se bedrövligt ut med dioderna placerade sådär :-) Tex att ha en djupröd i var kant och ingen annanstans. Det skulle bli underliga fält i ljuset i karet där fiskarna ser olika ut beroende på vart de simmar. Det blir ingen häftig effekt ens är min erfarenhet utan det ser bara konstigt ut. Det kan bli konstiga skimmer med i vattnet som kallas disco effekten populärt.

När jag planerar led så försöker jag först koka ihop hur många olika färger jag behöver på dioderna. För det blir bara svårare och svårare för varje färg man lägger ihop.

Hade jag byggt en belysning för ett sötvattens akvarium med växter så hade jag nog testat egentligen med en blandning av Cree xm-l dioder. Med en stor bas byggd på kallvita dioder med några neutralvita och få varmvita dioder som stöd. Sedan ha dimmer på detta så man kan justera fram en färgbalans man själv trivs med.

Eventuella färger till hade jag kollat på royalblue och 660 nm röda dioder. De blå för att kunna ge ett kallare ljus vid behov och de röda för växternas skull.

Min nyckel för att lyckas med att blanda många färger är att bygga grupper med dioder som sitter tätt ihop. I kluster. Det går jättelätt att bygga ett kluster om 7 dioder(1 i mitten och 6 runt om) till exempel och då sitter dioderna så tätt att man kan blanda ganska många färger utan att ljuset blir konstigt.

Sedan repeterar man detta kluster över karet och ser hur många man behöver. Genom att sätta de olika färgerna på dioder så tätt så blandas deras ljus väl. Speciellt om du kan ha lite avstånd mellan dioderna och karets yta. Desto högre desto bättre.
#62 - 25 februari 2013 08:12
Tack för extremt värdefulla tips! Jag kommer inte köra med så mycket optik (kanske några st för att få "solstrimmor" mot botten) för att få så mycket spridning som möjligt. Men som du skriver, jag vill absolut inte att man ska uppleva det som onaturligt. Tyvärr kommer dioderna sitta ganska nära vattenytan.

Hur mycket skiljer sig Cree´s neutral-vita gentemot de kallvita och varmvita? Det är just det här jag har svårt med, jag vill ju sprida ljuset bra utan att ha för mycket "kluster-grupper", samtidigt vill jag inte att vissa starkt färgade t.ex. turkos/blå/röd eller grön ska synas. Syftet med dessa extremfärger är egentligen att ta fram ett fullt färgspektra hos fiskarna. (T.ex. när man använder ett Aqua-Glo-lysrör över ett par Electric Blue Fjärilsciklider så lyser fiskarnas färger nästan.)

Du råkar inte ha bilder på ditt bygge?
#63 - 25 februari 2013 21:27
LED-bygge

Har ändrat lite i planen. Har tittat mer på controllern "dim4" från LedGroupBuy, det är en billig analog 4-kanals-dimmer som förenklar det mesta. Drivdonen på bilden nedan blir inte Mean Well ELN 60-48P, utan den analoga varianten 60-48D. Den klarar också att köra fläktar och några högeffektsdioder eller en slinga på en kanal utan drivdon, i det här exemplet månljuset.

[ATTACH=CONFIG]60275[/ATTACH]

Nån som har erfarenhet av LED DIY? Ser det bra ut? Hade ni kört med detta till ett 720 med kravlösa växter?
#64 - 25 februari 2013 21:58
Ja, hur mycket skiljer de neutral från de varmvita och kallvita... Jag skulle nog säga att de är för gula för att ge ett trevligt ljus på egen hand, även om de inte är så extremt gula som de varmvita.

Jag har i min belysning(eller ja, en av de...) tre slingor:

1 - Kallvit
2 - Varm och neutralvit
3 - blå

Min är ju då byggd för saltvatten dock primärt. Men min innehåller väldigt få blå dioder egentligen jämfört med många andra saltvattensramper.

Normalt går bara slinga 1 och 3, kallvitt och blått med andra ord. Det ger ett ok ljus, men slingar med varmvita och neutralvita dioder gör otroligt mycket för att ta fram röda och gröna färger. Den är mycket mysig att ha. Men man bör nog ha en dimmer så man kan få lagom mycket ljus från de. För de tar fram färger kanonbra, men de dominerar lätt och ger ett väldigt gult ljus åt karet vilket inte alltid är önskvärt.

Jag har en tråd på saltvattensguiden på min ramp(bland annat, mest om det karet dock): http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?46886-Planeringstr%E5d-mikoto-160-liter&p=476301&viewfull=1#post476301

Den är inte klar egentligen, men den lyser som den skall. Den ger ett väldigt bra ljus och färgerna blandar sig mycket väl. Jag har byggt en prototyp med till ett annat kar. Den hade stor blandning på dioderna. Röda, gröna, blå, varmvita och kallvita. Men det röda ljuset blanda sig inte alls bra på den, jag montera dock isär den innan jag testa mer. Men där var det ett stort kluster på 18 dioder(på en liten billig fläns, blev fruktansvärt varm utan kylning). Jag tror det är absolut bäst att bygga små kluster... Om man kör på en sådan lösning.

Din nya lösning där ser bättre ut. Jag hade inte satt det en rad i fram med varma och en ibak med kallvita dioder så som du gjort men det få du testa som du vill. Det kanske fungerar, det vet jag inte :-) Men jag hade lagt till en till cyan och två gröna till så att de två typerna av ljus finns med i fler delar av karet, bättre spridning.
#65 - 26 februari 2013 08:24
[COLOR=#333333]Jag har i min belysning(eller ja, en av de...) tre slingor:[/COLOR]

[COLOR=#333333]1 - Kallvit[/COLOR]
[COLOR=#333333]2 - Varm och neutralvit[/COLOR]
[COLOR=#333333]3 - blå[/COLOR]

[COLOR=#333333]Min är ju då byggd för saltvatten dock primärt. Men min innehåller väldigt få blå dioder egentligen jämfört med många andra saltvattensramper.[/COLOR]

Så de varmvita upplevs alltså som väldigt gula? Läste om ditt bygge på saltvattensguiden, intressant! Blir själv lite tveksam nu om drivdonen kommer räcka till, jag väntar ju på att Cree´s XM-L dioder ska dyka upp på RapidLED så jag har inte beställt än.

I din andra ramp - vilken röd var det som inte blandade sig bra? Deep Red?

Ang. de gröna och turkosa dioderna, du tror att de funkar med flera till? Det blir inte disco då? [:-176]Jag vill gärna plocka fram färgerna på fiskarna utan att man ser själva grön/turkost ljus i akvariet.
#66 - 27 februari 2013 07:07
Ja, jag tycker de är väldigt gula. En del tycker alla Crees vita dioder är väldigt gula men jag tycker de kallvita är helt ok :-) Lite gula kanske... Men neutral och varm vita är helt klart gula i tonen.

I min andra ramp var det röda dioder som ska vara på 660 nm(notera ska, de var mycket billiga dioder från kina...) som inte blanda sig så bra. Det blev ett rött fält i karet nästan. Jag tror det bästa med både röda och gröna dioder är att de körs ganska svagt, det är bättre att ha flera stycken och köra de svagt istället för att driva en starkt för att få samma totala effekt. De är två färger som lätt dominerar. De blå har inte alls samma problem.
#67 - 6 mars 2013 20:24

[ATTACH]60522[/ATTACH]

Funderar nu samtidigt på hur jag ska göra med huven/locket på karet. Vill ju inte att ett lock med vanliga gångjärn ska ta i väggen som karet står mot.

Så jag funderar på någon form av vertikal öppning för att underlätta skötseln. Googlar för fullt på "dragsspels-gångjärn" o allt vad det är. VAD i helv#%€$£•{*}e heter en sån öppningsfunktion som liksom hissar upp luckan?

Sent from my iPhone using Tapatalk
#68 - 6 mars 2013 20:26
Sv: Större Sydamerikanskt Akvarium med Möbel

Skulle det inte vara betydligt enklare med en hissanordning ifrån taket? Typ vinsch, du vevar upp hela rampen :)
#69 - 6 mars 2013 20:49
[COLOR=#333333]Skulle det inte vara betydligt enklare med en hissanordning ifrån taket? Typ vinsch, du vevar upp hela rampen [/COLOR][:)]

Bra idé! Jag har inte alls tänkt på att hänga upp grejerna, man kanske kan få det att se fint ut som upphängningen av en större gammaldags ljuskrona? Får fundera på det, men är fortfarande angelägen om dragspelsmekaniken, eller kanske som en gasdämpare? Tänk bagagelucka på bil.
#70 - 6 mars 2013 21:24
Hej! Går själv och klurar på olika lösningar vad det gäller mitt projekt som för närvarande krympt, av utrymmesskäl från 720 till 600 l

Har sågat till bänken av plyfa. Klurar lite på belysningen och rampen tidigare har jag gjort den tvådelad (på 60 cm breda akvarium och heltäckande) så att den främre delen typ 15-20 cm bred (där ingen belysning setat)har varit lätt avtagbar la bara lätt upp den på bakre delen på den för dagligt pyssel.Byggd i plyfa och främre täckglasen lika breda som den lätt avtagbara delen..Inne på något liknande nu...Eventuellt nu med en köpt underliggande låg, lätt "inneramp" skjutbar innåt/utåt. Hmm.. det här blev ju ingen kommentar vad det gäller din eventuella lösning mera mina egna funderingar..

Men det går säkert att fixa någon lösning på din "saxlift" systemet finns ju tex på arbetplatsformar, eldrivet.
#71 - 6 mars 2013 21:25
Sv: Större Sydamerikanskt Akvarium med Möbel

[QUOTE=tommy_g;1640546]Bra idé! Jag har inte alls tänkt på att hänga upp grejerna, man kanske kan få det att se fint ut som upphängningen av en större gammaldags ljuskrona? Får fundera på det, men är fortfarande angelägen om dragspelsmekaniken, eller kanske som en gasdämpare? Tänk bagagelucka på bil.[/QUOTE]

Jag kan ju inte påstå att jag är så insatt i hela dragspelsgångjärns branchen, men jag skulle nog vilja påstå att det tom är lättare att få min idé snygg! (jag vet, skryter lite nu ;))

Så som jag tänkte var: Du bygger din ramp, precis sån du har skiss på där, en klassisk sak. Du använder den som vilken annan heltäckande ramp som helst, men den har en extra funktion! Den ligger bara helt löst på akvariet och sitter med smala vajrar i taket. När du vill fixa med karet är det bara att veva lite och vips har du rampen svävande i luften, på en behaglig höjd! :D
#72 - 12 maj 2013 18:42
Hur går det med detta bygga egentligen? Ser ju hur schysst ut som helst, vill se mer! :D
#73 - 14 maj 2013 19:18
Här händer det prylar! Och nya spännande urflippningar som kommer bli bra ser jag ;) Beträffande lysrampen kan du ha ett lock med gångjärn som inte börjar precis i bakkant utan en bit in i rampen. I locket liksom som en större lucka i ett fast lock. Jäkligt snyggt bygge av bänken. Bra tänkt och schyst utrustning. Har du funderat på filter? Själv kommer jag nog klämma in en eller ett par Fluval FX-6. Innerfilter och fin sand funkar inte så bra har jag märkt. Ett jäkla tömmande och rengörande stup i ett med större ciklider som far runt och yr upp sanden in i filtret som sätts igen på nolltid.
#74 - 7 juli 2013 16:54
Det här projektet har legat lite lågt, har haft väldigt mycket att göra på jobbet och också väntat på att få hem rätt delar till rampen, har också börjat inreda med moduler, blir en liten djungelgrotta. :) Nu har jag nästan allt hemma.

Jag har ändrat planen om kylningen och konstruktionen av ljusrampen helt. Jag kommer att montera LEDarna på fyrkantsprofiler av aluminium istället för på en stor svindyr heatsink. Fyrkantsprofilerna kommer svetsas ihop så att de liksom fungerar som en vanlig ventilatonstrumma. :) Jag kommer använda mig av två st tryckfläktar som jag beställt från USA som kommer leda bort värmen enligt principen nedan. Skissen visar bara 4 fyrkantsprofiler men jag kanske behöver 5 st.

[ATTACH=CONFIG]62770[/ATTACH]
Upphängningen av alukonstruktionen kommer att ske med någon form av skenor på hjul så jag kan skjuva fram hela rampen när jag grejar i akvariet.

[ATTACH=CONFIG]62771[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]62769[/ATTACH]
LED-dioderna monterade på aluminiumstjärnor. Det blev ca. 70st på 3W st i olika spektrum.

[ATTACH=CONFIG]62772[/ATTACH]
5 st av dessa drivdon kommer att köras genom 4 kanaler med styrdatorn som ses nedan.

[ATTACH=CONFIG]62773[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]62774[/ATTACH]
Tryckfläktarna. 2 st av dessa kommer att tvinga bort den varma luften i fyrkantsprofilerna. Dessa kan även styras av datorn.
#75 - 8 juli 2013 18:07

Triumph> har sågat till en bit av en bakgrund för att ha som filterhörna med kuber och en liten cirk. pump på 1000l/h, tycker det är smidigt och effektivt. Kommer väl ha en till för att öka cirkulationen på andra sidan också.

[ATTACH]62782[/ATTACH]

#76 - 8 juli 2013 19:40
Jag byggde alldeles nyss ett vinsch/rep-system för att hissa upp ljuset. Det är svårt att få snyggt!
Mitt kar är inbyggt i väggen så ingen ser skiten där bakom.
Tror du ska jobba vidare på dina idéer så det döljs inne i locket.
Både för det visuella och klart mycket häftigare!
#77 - 14 juli 2013 08:30

[ATTACH]62858[/ATTACH]
[ATTACH]62859[/ATTACH]
Köpte jordade apparatkablar på Harald Nyborg som nu sitter monterade på drivdonen. Nu väntar jag bara på att min lokala aluminiumförsäljare ska komma tillbaka från semestern så jag har något att bygga på.

Messdelcavo> Fick en idé häromdan att göra armaturen så den funkar för sig själv samt att göra en täckande huv som också kan tas bort.

#78 - 27 augusti 2013 19:39
Nu är sommaren över och projektet är i gång igen. Har precis gjort en ny skiss på rampen. Den ska gå att skjuta fram- och tillbaka så man kommer åt i akvariet, samt få plats under en "möbelhuv". Nästa steg är att låta svetsa aluminium-ramen, sen blir det att montera LED:arna. Går i funderingar på plexiglas, det går ju att bocka till den form man önskar.

[ATTACH=CONFIG]63757[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]63758[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]63759[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]63760[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]63761[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]63762[/ATTACH]
#79 - 2 september 2013 21:03

Det här bygget tar tiiiiiiiiid........

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
#80 - 3 september 2013 13:35
Kul att se fler som tar ut svängarna och bryter ny mark! Blir det verkligen en sådan värmeutväxling så att du behöver kylfläktar? Montera dioderna fritt på en aluminumplåt? Neråt ger LED en försumbar värmepåverkan. Behövs kylningen för LEDen inta ska bli överhettade? Eller vill du ha profilerna som skydd för stänk? Hur kommer du åt att montera och löda i profilerna?
#81 - 2 oktober 2013 09:49
Hello!

Är väldigt sällan inne här nu förtiden. Får bli ändring på det.

Yes, LEDarna behöver kylas. Det är inga vanliga LEDar som du ser i t.ex. slingor. Dioderna är högeffektiva på 3W styck, de lyser utav bara fan. =) Kylningen är till för att minska värmen runt dioden och bort från aluminiumstjärnan de är monterade på. Dioderna blir inte så varma att de ger en värmeutveckling i akvariet som t.ex. en MH, utan det är själva LED-chipen i sig som måste kylas när man kör på hög effekt för att de ska hålla över tid. Finns alternativ kylning också men en riktig heatsink kostar flos, och om jag skulle behöva köpa 70 st single heatsinks som på bilden nedan, så skulle det gå på 210 dollar plus frakt.

[ATTACH=CONFIG]64357[/ATTACH]

Profilerna kommer att fungera som ventilationstrummor, värmen stiger genom LED-stjärnan och den varma luften i profilerna förs bort av tryckfläktarna. Jag kommer att borra och gänga från utsidan, kablarna kommer också vara på utsidan så jag kommer inte göra något "inuti" profilerna. Skydd för stänk kommer att monteras på själva armaturen, även om jag kör täckglas.

Just nu väntar jag fortfarande på att profilen ska bli färdigsvetsad.
#82 - 7 november 2013 09:03
Massiv uppdatering, välkommen Sydamerika!

Det var nästan ett år sedan jag var och köpte virke inför bänkbygget. Nu är akvariet igång sedan en vecka tillbaka med växter och fisk, allt är inte färdigt än, belysningen är tillfällig och filtret inte i balans: Men det är äntligen igång!

Förarbetet
Tanken från början har varit att detta skulle bli någon form av "jungelgrotta" med ciklider och malar. Inredningen består av Back to Nature Slimlines, diverse moduler och en itusågad Rocky 150. Det har varit ett jäkla pussel för att få ihop det, jag gav upp helt i maj för att det blev så omständigt, men återupptog arbetet i augusti igen. Fan den som ger sig!

[ATTACH=CONFIG]65113[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65115[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65114[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65116[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65080[/ATTACH]
Filterkammaren i höger hörn verkar lovande, en Eheim Compact 1000l/h pumpar vattnet genom tillskurna filterkuber PPI 10. Vattnet är hur klart som helst, men det kan också bero på att karet är nystartat. :)
[ATTACH=CONFIG]65081[/ATTACH]
Täcker man botten med Slimlines så gör det inget om jordätare gräver upp sanden. Här är det färdigsilikonat och ligger i press.

Stensafari
Jag gillar inte när man blandar olika sorters sten i akvarium. Det förkommer aldrig i naturen eftersom platsen oftast består av samma geologiska grund. Därför ville jag ha stenar som påminner om Back to Nature-bakgrunderna i färg och struktur. Vid en kustremsa vid Vänern hittade jag sten som var ganska fyrkantiga i formen men samtidigt polerade av tiden i vattnet. Perfekt eftersom det är lättare att bygga med någorlunda boxformade stenar med lagom rundade hörn och kanter. Det värsta jag vet i akvarium är typ sprängsten, vassa och kantiga stenar som ser att komma från en byggarbetsplats. Onaturligt!

[ATTACH=CONFIG]65117[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65118[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65119[/ATTACH]

Akvariet igång
Har massor med bilder från hur jag provade med stenarna på botten för att få till olika rumsligheter, här är i allafall resultatet med två tillfälliga glödlampor.

[ATTACH=CONFIG]65082[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65083[/ATTACH]

Ny LED-belysning
Om ni läser tidigare i tråden så håller jag just nu på att bygga en egen LED-armatur med styrdator. Det bygget har också tagit sin tid och jag vill inte slarva, så under tiden beställde jag 4 st Flood Lights från Kina som tillfällig belysning. Det är LED på 10W styck, 3st kallvita och 1 varmvit. Ljuset blev verkligen över förväntan, färgerna kommer fram ok i fiskarna och det blir riktigt krispigt. Jag ska filma nån gång så ni får se hur ljuset glittrar genom ytströmmen mot botten. 500 spänn inkl. frakt (2 veckor), jag klagar inte. :)

[ATTACH=CONFIG]65120[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65085[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65086[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65087[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65088[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65089[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65090[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65091[/ATTACH]

Spontant fiskköp
Via en annons sålde en kille ut 4 st STORA L200 Hemiancistrus subviridis. Jag hade tänkt att införskaffa dessa eller L128 längre fram, men det här erbjudandet gick inte att motstå. De har varit i karet några dagar nu och är väldigt aktiva. Riktigt roligt att se.

[ATTACH=CONFIG]65121[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65122[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65123[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65124[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65092[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65093[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65094[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65095[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65096[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65097[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65098[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65099[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65101[/ATTACH]

Inflytt av de gamla dvärgarna
Mina gamla juveler fick flytta över från de gamla karen. Här nedan syns bågfensciklider samt A. macmasteri och en av två S. aureum. Jag ska köra med några dvärgar och sen köpa en grupp jordätare. Vet inte riktigt än vad det kan bli, har tänkt mycket på G. altifrons eller Orange heads...

[ATTACH=CONFIG]65100[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65107[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65102[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65103[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65104[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65106[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65108[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65109[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65110[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65112[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65105[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]65111[/ATTACH]

Inredning
Köpte nu Microsorum "narrow", odlad i Holland tror jag? Samt en svindyr kruka från Tropica. Den senare ser finare ut och är inte så stor och yvig, så vi får se. Det här är ju bara början och tanken är att det ska växa till sig rejält, kanske tar ett år innan det tar sig. Sen har jag tänkt att använda mycket Lotus-näckrosor för att skapa mer skuggor.
#83 - 7 november 2013 09:20
Härligt långt inlägg med massor av bilder :) gav mycket härlig inspiration!
#84 - 7 november 2013 09:23
Fantastiskt, Tommy!:)
Såhär skall jädrar i mej en slipsten dras! Mycket bra pusslande med modulerna och riktigt fint startup-resultat - Toppenfint!:)
#85 - 7 november 2013 09:46
Ja guud fantastiskt säger jag med - prata om inspirationsbilder :). Det känns som om jag vill dra plastsäckar över mina kar nu :D.

//Inger
#86 - 7 november 2013 11:32
Applåder! Ju fler lyckade installationer jag ser (och denna var verkligen exceptionellt lyckad) desto mer suktar jag efter LED. :) Jag är väldigt intresserad av styrningen till belysningen och kommer säkert att plåga dig via PM om det vad det lider. :)
#87 - 7 november 2013 11:59
Verkligen ett sanslöst snyggt kar med naturligt utseende!
Det är bara att gratulera! [:-106]'
LED-belysningen har du fått till kanonbra! :)
#88 - 7 november 2013 12:51
Verkligen jättefint, gillar den tredimensionella känslan som modulerna som sticker ut från backgrunden och in i sanden ger! :)
#89 - 7 november 2013 16:01
Tack hörrni!

[COLOR=#333333]Applåder! Ju fler lyckade installationer jag ser (och denna var verkligen exceptionellt lyckad) desto mer suktar jag efter LED. [/COLOR][:)][COLOR=#333333] Jag är väldigt intresserad av styrningen till belysningen och kommer säkert att plåga dig via PM om det vad det lider. [/COLOR][:)]

Ingen fara, plåga på! :) Jag är själv lite osäker på styrningen och tar det lite som det kommer. Rampen är nu på svetsning så jag ska börja planera kompositionen mer exakt när jag får den. De här flood lights:en är mest tillfälliga, tycker egentligen inte om principen att handla från Kina eftersom det slår hårt mot våra mindre detaljbutiker här hemma, men jag behövde ljus pronto och min akvariebudget är sedan länge överskriden. (Fan, nu när jag tänker efter så är nog akvariebudgeten ALLTID överskriden... [:-55] )

[COLOR=#333333]Verkligen jättefint, gillar den tredimensionella känslan som modulerna som sticker ut från backgrunden och in i sanden ger! [/COLOR][:)]

Om du tänker på stenen i mitten som fortsätter under sanden åt höger så är det ingen BTN, utan en vanlig sten. :)
#90 - 7 november 2013 17:00
Men asså det är ju löjligt snyggt tommy g! Du har ju en känsla som är exceptionell när du placerat stenarna och BTN-bitarna och inte minst roten, det här är världklass, top notch:)
#91 - 7 november 2013 18:49
Ja,det kom inte fram i mitt ljusnördiga inlägg, men det kan mycket väl vara det snyggaste kar jag sett. Ett otroligt arbete du har lagt ner. Bakgrunden är ju inte minst imponerande. Hur grymt som helst och tillsammans med bänken, övrig inredning och det nämnda ljuset blir detta något alldeles extra. Särklassigt grymt!

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
#92 - 7 november 2013 18:50
Jäklar! Vilket ruskigt snyggt kar. Fantastiskt bra jobbat. Gillar LED-belysningen skarpt också!
#93 - 7 november 2013 21:59

Jag saknar ord och får uttorkad munhåla av att jag sitter och gapar med tappad haka. Fattar inte att det är möjligt att få till en inredning som känns så äkta och levande trots så stora stenpartier. Så här är det beundran som gäller. Stor beundran av något så vackert att det svider.
#94 - 7 november 2013 22:03
Instämmer med de föregående inläggen, ett mycket mycket snyggt akvarium.
#95 - 7 november 2013 23:34
Ja jäklar vad fint det var! En dröm om man någonsin får till en inredning hälften så bra som det där. :)
#96 - 8 november 2013 10:04
Ojoj, vilken start på dagen med dessa komplimanger! Tackar ödmjukast! :)

Det har tagit ett år från idé - till att det är vatten i karet, men jag tror att det kanske tar ett år till innan jag nått de mål jag har satt upp. Jag är inte helt nöjd med vänstra sidan på "klippavsatsen". Det hade varit grymt att jobba med mossa och växtligheten på ett mer detaljerat plan, tycker dock mossa är lite jobbigt, det kräver extremt tålamod att få den tät och fin. Nu får javaormbunkarna sätta sig och förhoppningsvis sprida sig lite så de blir tätare.

Jag har en liten idé om att man kan jobba med inredningen som i ett nano fast i större akvarium för att få landskapet/undervattensmiljön att verka större än vad den är. Samtidigt får det inte bli för spretigt så det måste finnas en helhet som känns trovärdig. Det är lätt att glömma detta när man håller på, så jag får påminna mig om det efterhand. :) Detaljarbete kan ju göras lite efterhand.

Sen finns det en grej till som är viktigt om man gillar "naturliga" akvarium: Kill your darlings = skräpa ned karet lite. Som en god vän inom hobbyn en gång sade: "Det får inte se för perfekt ut, för då blir det inte trovärdigt." Har samlat på mig lite löv och grejer, men vill inte belasta akvariet mer nu i starten.
#97 - 8 november 2013 10:08
Klockrent, Tommy! Kan bara hålla med i det du skriver!
:)
#98 - 5 december 2013 11:17
Imponerande! Bland de det bästa jag sett. Mycket, mycket vackert.
#99 - 16 december 2013 21:29
Nörderierna når nya gränser

Aluminiumrampen klar
[ATTACH=CONFIG]66167[/ATTACH]
Hela konstruktionen bygger på dessa aluminiumprofiler
[ATTACH=CONFIG]66161[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]66162[/ATTACH]
4 st rader av profiler kommer att fungera som ventilationsrör och leder bort värmen från LEDarna.
[ATTACH=CONFIG]66160[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]66164[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]66165[/ATTACH]
En försänkning av innerväggen garanterar jämn fördelning av luftströmmen enligt principen om minsta motståndets lag.
[ATTACH=CONFIG]66166[/ATTACH]
Änden där fläktarna ska sitta.

Planeringen fortsätter
[ATTACH=CONFIG]66168[/ATTACH]
Jag printade attrapper av LEDarna i de färger som gällde och lade ut de med häftmassa under för att få en överblick över kompositionen.

[ATTACH=CONFIG]66169[/ATTACH]
Det underlättar också att lägga rampen över akvariet.

Borrning och gängning
[ATTACH=CONFIG]66177[/ATTACH]
När jag äntligen bestämt mig gjorde jag en mall i hård rostfri plåt och började borra alla 140 hålen. När man borrar i aluminium är det viktigt att smörja med t.ex. T-röd, materialet känns mjukt som gegga.

[ATTACH=CONFIG]66178[/ATTACH]
Jag valde skruvar i storleken M3, borret var i storleken 2,5. Sedan gängade jag alla hålen, här gäller det också att smörja med T-röd.

[ATTACH=CONFIG]66179[/ATTACH]

Montering
[ATTACH=CONFIG]66175[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]66170[/ATTACH]
Kylpasta som aldrig härdar.

[ATTACH=CONFIG]66171[/ATTACH]
Bara en liten dutt krävs.

[ATTACH=CONFIG]66172[/ATTACH]
Jag skruvar åt lite lagom. Ett tips är att försöka få tag på stjärnskruv, jag var nära att slinta ett par gånger och sätter man skruvmejseln rakt in i dioden så är det inte så roligt.

[ATTACH=CONFIG]66173[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]66176[/ATTACH]
Den lilla "droppen" i mitten genererar allt ljus.

[ATTACH=CONFIG]66174[/ATTACH]
Ett misstag som jag gjorde var att jag inte gjorde lödningen på LED-plattorna före jag skruvade dit dom. Så jag fick förlöda alla LEDar på plats innan jag lödde fast själva kablarna.

[ATTACH=CONFIG]66180[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]66163[/ATTACH]
Inför montering av fläktarna har jag skurit till en gummiduk som ska dämpa vibrationerna i aluminumramen. Även om fläktarna knappt låter nånting över huvudtaget vill jag inte riskera att det börjar "sjunga" i ramen. Kommer även ha gummi i upphängningen sedan.

[ATTACH=CONFIG]66181[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]66158[/ATTACH]
Här är hela kompositionen, även om bilden inte är proportionerlig i bredd.

[ATTACH=CONFIG]66159[/ATTACH]
Så här kan en slinga se ut, här med två olika färgspektrum. Varmvit och kallvit.

Testkörning
[ATTACH=CONFIG]66184[/ATTACH]
Testkörning av bara styrdatorn och fläktarna. Det kliade bra i fingrarna här måste jag säga.

[ATTACH=CONFIG]66182[/ATTACH]
BOOOOM. Flashbang rakt in i hjärnan!!! Testkörning av 14st Royal Blue-ledar på 25%s kapacitet!!! Det jävligaste ljuset jag sett, höll på att trilla av stolen första gången.

[ATTACH=CONFIG]66183[/ATTACH]
Har testat datorn med de olika slingorna nu och saknar några få komponenter, bl.a. kontaktdon för montering till en centralbox. Det är alltså 14 kablar som kommer från rampen, 20 kablar in från drivdonen och 10 kablar till styrdatorn som ska organiseras så det blir lite ordning på grejerna. Känns som man är på gång nu. :)
#100 - 16 december 2013 22:00
Imponerande :)
#101 - 14 januari 2014 18:45
Testkörning av rampen

Har testkört rampen ett tag nu, fungerar riktigt bra. Jag kör alla 70 LEDs på ungefär 20%, det blir för starkt ljus annars. Tänker att jag kan dra på rejält om jag gör om till växtakvarium framöver, annars är det lagom nu.

[ATTACH=CONFIG]66715[/ATTACH]
[COLOR=#333333][FONT=lucida grande]Dagsljus. Jag försöker jobba med ett s.k. atmosfärsperspektiv genom att kyla ned bakgrunden med en kallare färgtemperatur. Jag inbillar mig att upplevelsen då [/FONT][/COLOR][COLOR=#333333][FONT=lucida grande]blir[/FONT][/COLOR][COLOR=#333333][FONT=lucida grande] att karet känns djupare och klippbakgrunden upplevs som "längre bort". Funkar sådär än så länge, det blir mer blått på fotot än i verkligheten.[/FONT][/COLOR]

[ATTACH=CONFIG]66716[/ATTACH]
Skymning... Jag ska byta ut 4 st CYAN-dioder mot mer röda. [COLOR=#333333][FONT=lucida grande]De var dessutom mycket grönare än jag trodde så jag har beställt röda CREEs för att få en mjukare temperatur. Det gröna känns ganska onaturligt, t[/FONT][/COLOR]änk om man bara hade vett nog att lyssna på Lasse Forsberg från första början? ;)

[ATTACH=CONFIG]66717[/ATTACH]
Kväll. Här ska det senare tona över mot lite kallare månljus.

Och ny fisk... :d
Geophagus altifrons, VF. Färgerna gör sig skitbra i ljusets olika dygnsrytmer, det är fortf. lite för starkt för att färgerna ska komma fram ordentligt. Men om jag lyckas täcka ytan med Lotus-näckrosor så blir det nog rätt gött ljus som sipprar ned mellan bladen. Har även 2 st UV-LEDs i den ena kanalen som försiktigt plockar fram färgerna i fjällen. Har gjort en räkmix med spirulina o lite grejer som ska ge fiskarnas färger en skjuts också.

[ATTACH=CONFIG]66718[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]66719[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]66720[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]66721[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]66722[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]66723[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]66724[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]66725[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]66726[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]66727[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]66728[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]66729[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]66730[/ATTACH]

Elektroniken har gått hyfsat ok, haft en del krångel men postar om det längre fram. Brände någon krets för fläktarna för att jag klantade mig, så nu får jag hitta en annan strömkälla för dom. Men annars börjar rampen bli klar rent funktionellt.
#102 - 14 januari 2014 18:59
Asballt. =) Nuff said
#103 - 14 januari 2014 19:19
Jag är något så grymt imponerad av den naturliga looken i det här karet, som utan tvekan är ett av de snyggaste jag någonsin sett! :)
Dessutom har du valt en av mina favoritarter som invånare, man blir ju mållös!

Vad är det för enorma snäckor du har förresten?
#104 - 14 januari 2014 19:27
Bilder och verklighet... Ja, jag själv vet ju hur svårt det är att få fram på bild, det man själv ser i verkligheten.
Men, för det första måste jag säga att dina tre bilder på de olika ljussättningarna, visar ett alldeles formidabelt fint kar - toppensnyggt, med en "lagom" och finkänsligt lagd inredning.
Jag tror du kommer att hitta flera ljussättningar som dels höjer inredningen i sig, men också kan simulera ett större djup. Med en lite kallare, eller dovare ljusridå vid bakgrunden accentueras det som finns i mitten och framtill i karet - så jag är säker på att du är på rätt väg där.

På bild tre ser det ut som du har färre ljuspunkter - och det är ett bra trick att belysa bakgrunder på. Du får då mörkare partier som gör att djupet i själva bakgrunden (om man nu har en sådan som du har) upplevs som djupare, då ögonen får svepa över ömsom mörka som ljusare partier.
Kan du kombinera ett mjukt ljusflöde från mitten och framåt i karet med en mer sparsamt, eller punktbelyst, bakgrund får du nog ett gott resultat (det ser redan vrålfint ut tycker jag).

Den här typen av blandad belysning är svår att riktigt fånga på bild då det oftast blir så starka kontraster i bilden - men när man sitter och kollar irl så är det väldigt snyggt!
Som sagt, toppenfint kar! Skall bli kul att se hur det utvecklar sig.
:)
#105 - 14 januari 2014 19:36
[QUOTE=Mr Woods;1682083]

Vad är det för enorma snäckor du har förresten?[/QUOTE]
Helt vanliga äpplen...
#106 - 14 januari 2014 19:48
Vilken planering du måste ha haft på hela projektet :). Vilket naturligt intryck man får av hela karet av dina olika ljussättningar - å fiskarnas färger ska vi inte prata om. Dessutom är du en fantastisk fotograf. Detta kar är bara...massor av tummen upp :D.

//Inger
#107 - 14 januari 2014 19:54
Underbart! Ser fram emot fler bilder på karets och teknikens utveckling.
#108 - 14 januari 2014 20:46
Wow... Jag är mållös, Tommy. Eller nästan iaf.

Stämmer in i hyllningskören. Otroligt vackert, naturtroget akvarium och med belysning i olika steg blir det en grym känsla i det hela. Jag är väldigt sugen på att skapa en liknande lösning, bara normala ekonomiska förhållanden infinner sig (när jag tar examen och får ett jobb igen). Denna tråd får tjäna som inspiration så länge. Grymt snyggt!

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
#109 - 14 januari 2014 21:00
Håller med dom tidigare talarna, riktigt, riktigt fint! :)
#110 - 14 januari 2014 21:33
Fina bilder och ett äckligt fint akvarium :)
Och själv hade man ju aldrig haft tålamodet att pussla ihop alla moduler till denna perfektion.
Snyggt, proffsigt och naturligt :)
#111 - 15 januari 2014 09:31
Tack! Jäklar vilken feedback, får ju nästan hybris. Jag är inte 100% nöjd än, men det kanske är bra så man har något att sträva mot.

Jag försöker få Lotus-växterna att sprida sig över ytan så det täcker nästan överallt, men de utvecklar stora blad som stannar mitt i akvariet, vad beror det på?
#112 - 15 januari 2014 09:58
[QUOTE=tommy_g;1682145]

Jag försöker få Lotus-växterna att sprida sig över ytan så det täcker nästan överallt, men de utvecklar stora blad som stannar mitt i akvariet, vad beror det på?[/QUOTE]
Minska ljuset kanske?
#113 - 15 januari 2014 10:12
Misstänkte det. Så en minskning av ljuset ett tag tills bladen täcker, sedan kan jag öka på igen när bladen väl täcker...
#114 - 15 januari 2014 11:16
Det kan kanske hjälpa med ljuset men mest tror jag bara du behöver ge dem tid. Jag upplever att de liksom jobbar sig uppåt och får längre stjälkar eftersom och när de väl nått ytan med några blad så blir efterkommande lika långa. Det är besvärligare att hålla dem korta, då får man ligga på och ansa de längsta hela tiden.
#115 - 19 januari 2014 20:04
[COLOR=#333333]Det kan kanske hjälpa med ljuset men mest tror jag bara du behöver ge dem tid. Jag upplever att de liksom jobbar sig uppåt och får längre stjälkar eftersom och när de väl nått ytan med några blad så blir efterkommande lika långa. Det är besvärligare att hålla dem korta, då får man ligga på och ansa de längsta hela tiden.[/COLOR]

Jag får helt enkelt vara tålmodig då. :)
#116 - 19 januari 2014 20:25
LED-testkörning forts.

Här kommer då ännu lite teknik-nörderi, här beskrivs de 5 olika drivdonen i samma ordning. Första bilden visar alla olika LEDar igång samtidigt. Sedan ett drivdon i taget.

[ATTACH=CONFIG]66832[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]66834[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]66833[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]66835[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]66836[/ATTACH]
Alla samtidigt:
[ATTACH=CONFIG]66831[/ATTACH]

De 4 turkosa (CYAN) LEDarna är utbytta mot CREEs röd-orange 610-620nm.

[ATTACH=CONFIG]66837[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]66838[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]66841[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]66839[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]66840[/ATTACH]

Alla samtidigt:
[ATTACH=CONFIG]66842[/ATTACH]

För att få lite ordning på elektroniken bestämde jag mig för att bygga in datorn i en gammal router som jag slaktade och göra en centralbox där elektroniken delar upp sig. Jag tänkte att VGA-kopplingar kunde vara bra eftersom de har 15 piggar, men mina bristande lödkunskaper gjorde att jag misslyckades och det blev kortslutning. Så jag övergav idén. Det var ett jäkla pillande.

[ATTACH=CONFIG]66845[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]66844[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]66843[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]66849[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]66846[/ATTACH]

VGA-anslutningen revs bort, orkade inte felsöka, så jag delade upp kabeln på de olika fördelarna direkt, just nu letar jag nya bra kontakter, helst 14 kanaler så jag bara behöver en kabel. Har kollat på DIN-kontakter, tror det kan funka.

Oooo givetvis lite nya innevånare i form av Svartvingade bilbukar VF. De är riktigt läckra när de simmar under ytan och glittrar i ljuset:

[ATTACH=CONFIG]66847[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]66848[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]66850[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]66851[/ATTACH]
#117 - 20 januari 2014 18:47
Läckert läckert! Klart du ska vara stolt! Vad har du för styrkort? Relä mellan det och drivdon? Kollade själv på prylar från Kjell c/o. Kolla d-sub kontakter på Elfa. Finns med crimp, löd och klämanslutning för flatkabel. Slipper man lodbryggor, pill och kortis
#118 - 21 januari 2014 08:13
[COLOR=#333333]Läckert läckert! Klart du ska vara stolt! Vad har du för styrkort? Relä mellan det och drivdon? Kollade själv på prylar från Kjell c/o. Kolla d-sub kontakter på Elfa. Finns med crimp, löd och klämanslutning för flatkabel. Slipper man lodbryggor, pill och kortis[/COLOR]

Tackar! Styrkortet heter dim4 från LedGroupBuy. Inga reläer behövs, bara att koppla in. Vill bara säga att jag är helt kass på elektronik, jag har fått läsa mig till det mesta. Det här är inga krångliga grejer, men nu har jag fått mersmak. Det är ju hur ball som helst! Har kollat på Arduino och allt som går att styra, så nästa projekt får bli en dator som kan styra "allt". [:-38]

Kollade Elfa, hemsidan ligger nere. Men på Conrad finns en hel del intressanta grejer.

Den här behöver man bara skruva i kablarna:
http://www.conrad.se/Amphenol-717D-E09P-ST.htm?websale8=conrad-swe&pi=741041&ci=SHOP_AREA_86409_0224160

Den här t.ex. behöver man inte krångla med snäva lödningar, men bilden visar 9-pols, men det står 15? Fel?
http://www.conrad.se/-WAY-D-SUB-CONNECTOR,-PLUG,-CABLE-MOUNT.htm?websale8=conrad-swe&pi=566667&ci=SHOP_AREA_86409_0224160&otp1=tablink2

Jag behöver ha minst 10 poler. Men vilken kabel kan man använda?
#119 - 21 januari 2014 08:41
Hmm.. Jävligt snyggt! Nästan så snyggt att det kostade mig pengar.. Tror det blir att skrota min ljusramp och investera i led.. Färgåtergivniningen är ju helt vansinnig.. Det har varit en fet tråd trots att det inte blev någon rocka.. (Finns dock en hybridrocka på 20cm i sthlm som förmodligen kommer att hålla sig liten ;) ) kul med någon som verkligen kör.. Inget snack om att "åh det hade varit häftigt men blabla ursäkter" utan bara jävligt fett!
#120 - 21 januari 2014 09:56
[QUOTE=ettfettbranamn;1683005](Finns dock en hybridrocka på 20cm i sthlm som förmodligen kommer att hålla sig liten ;) )[/QUOTE]
Den vill jag ha! [:-100]
#121 - 21 januari 2014 09:56
[COLOR=#333333]Hmm.. Jävligt snyggt! Nästan så snyggt att det kostade mig pengar.. Tror det blir att skrota min ljusramp och investera i led.. Färgåtergivniningen är ju helt vansinnig.. Det har varit en fet tråd trots att det inte blev någon rocka.. (Finns dock en hybridrocka på 20cm i sthlm som förmodligen kommer att hålla sig liten [/COLOR][;)][COLOR=#333333] ) kul med någon som verkligen kör.. Inget snack om att "åh det hade varit häftigt men blabla ursäkter" utan bara jävligt fett![/COLOR]

Om det finns rockor som håller sig i den storleken så är det spikat. ;)

Kolla Ebay och andra ställen, det börjar hända grejer i LED-världen, och det har verkligen hänt grejer sen jag började bygga på det här projektet. Jag kör mina på 20-30% (lite olika beroende på vilket drivdon), och det räcker till gott, nu vet jag att jag kan köra detta på växtakvarium också och tillgodose växterna mer än väl, mina lotus har dubblat sina bladstorlekar sen jag började köra med rampen, göder bara med PMDD. Om man jämför vad rampen kostar med elförbrukningen på T8, T5 eller mardrömmen MH så sparar man igen dom pengarna ganska snabbt. Föredelen är ju också att LED inte utvecklar någon värme i akvariet alls.

Vet en snubbe som köpte en grym LED-ramp för dryga 2000 spänn: Full-RGB med fjärrkontroll, finns även med styrdator som dimmrar över tid:

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?68663-Recension-av-Ledramp-(Us-Current-Freshwater-LEDplus)
#122 - 21 januari 2014 11:19
[QUOTE=tommy_g;1683003]Tackar! Styrkortet heter dim4 från LedGroupBuy. Inga reläer behövs, bara att koppla in. Vill bara säga att jag är helt kass på elektronik, jag har fått läsa mig till det mesta. Det här är inga krångliga grejer, men nu har jag fått mersmak. Det är ju hur ball som helst! Har kollat på Arduino och allt som går att styra, så nästa projekt får bli en dator som kan styra "allt". [:-38]

Kollade Elfa, hemsidan ligger nere. Men på Conrad finns en hel del intressanta grejer.

Den här behöver man bara skruva i kablarna:
http://www.conrad.se/Amphenol-717D-E09P-ST.htm?websale8=conrad-swe&pi=741041&ci=SHOP_AREA_86409_0224160

Den här t.ex. behöver man inte krångla med snäva lödningar, men bilden visar 9-pols, men det står 15? Fel?
http://www.conrad.se/-WAY-D-SUB-CONNECTOR,-PLUG,-CABLE-MOUNT.htm?websale8=conrad-swe&pi=566667&ci=SHOP_AREA_86409_0224160&otp1=tablink2

Jag behöver ha minst 10 poler. Men vilken kabel kan man använda?[/QUOTE]

Denna från ELFA: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=55-735-54&toc=20228
Grötigt att hitta inne på Conrad. Man kan inte filtrera på antal ledare i kabeln.
Blir led-ljusen så pass varma att du verkligen behöver kylningen? I i planeringstagen gällande min stora drömbalja. Skulle du kunns lista eller skicka vilka komponenter som du använt? Så slipper en annan uppfinna för många hjul som vanligt ;)
#123 - 21 januari 2014 11:33
[COLOR=#333333]Denna från ELFA: [/COLOR]https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...5-54&toc=20228
[COLOR=#333333]Grötigt att hitta inne på Conrad. Man kan inte filtrera på antal ledare i kabeln.[/COLOR]
[COLOR=#333333]Blir led-ljusen så pass varma att du verkligen behöver kylningen? I i planeringstagen gällande min stora drömbalja. Skulle du kunns lista eller skicka vilka komponenter som du använt? Så slipper en annan uppfinna för många hjul som vanligt [/COLOR][;)]

Yes, kylning behövs. Nu kör jag LEDarna på så låg effekt att jag kopplat bort fläktarna, men drar man på till 50% så blir aluramen ljummen eller varm. Om man kör på maxeffekt behöver man nån sorts fläkt för att leda bort värmen.

Det här är grundprincipen;
" target="_blank">

Själva LEDarna samt drivdonen köpte jag här:
http://www.rapidled.com/
Drivdonen, Meanwell för analog dimming eftersom styrdatorn dimmar analogt:
http://www.rapidled.com/mean-well-eln-60-48d-dimmable-driver/

Jag valde att kyla LEDarna med den här typen av fläktar till vanliga aluminiumprofiler, vanliga kylflänsar i större storlek är svindyrt, så det här var en bra lösning för mig:
http://shop.stevesleds.com/Pressurizing-Cooling-Fan-with-Power-Regulator-Pressurizing-Cooling-Fan-w-plug.htm

Datorn:
http://www.ledgroupbuy.com/dim4-4-port-led-sunrise-sunset-controller-v1-0/

Själva datorn tycker jag är lättanvänd och bra, men jag tycker det är svårt att få till en bra fade:ning på när lamporna tänds och släcks. Håller fortf. på att experimentera med det.
#124 - 21 januari 2014 20:04
Tackar för det! Ska kolla och börja planera så smått. Halva nöjet ;)
#125 - 24 mars 2014 19:44
LED-rampen äntligen klar! (nästan)

Till min familjs lättnad är bordet i vardagsrummet äntligen fritt från elektronikskrot. Rampen är nu färdig med all elektronik, kylning och styrdator. Det enda som är kvar är att fixa nån form av upphängning. Det är väl inte det snyggaste man gjort, men hela armaturen ska ändå gömmas under en huv. Syftet från början var att skapa en prisvärd och energisnål armatur som lyfter fram fiskarnas färger och simulerar solens upp- och nedgång.

Halvlyckat kan jag tycka nu i efterhand, priset stannade inte alls där jag önskade eftersom många oförutsägbara utgifter tillkom som plexiglasskydd, kablar, elektroniska komponenter, lödutrustning m.m. Jag hade aldrig startat bygget om jag visste hur mycket arbete det innebar, klart mycket bättre att köpa en färdig LED-ramp. Jag ska dock säga att jag lärt mig en hel del under resans gång, och det var väldigt kul.

Måste också fixa till luckorna på bänken, några skruvar som saknas bara. Jag kan nu fokusera på att snygga till inredningen och lägga energin på innevånarna istället.

[ATTACH=CONFIG]68193[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]68194[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]68195[/ATTACH]
Jag fräste ur ett bakstycke och installerade knappar för alla LED-slingor samt en potentiometer för att kunna styra fläktarnas hastighet.

[ATTACH=CONFIG]68196[/ATTACH]
Ordning och reda!

[ATTACH=CONFIG]68197[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]68203[/ATTACH]
Utblåset.

[ATTACH=CONFIG]68201[/ATTACH]
Luftintaget.

[ATTACH=CONFIG]68202[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]68191[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]68178[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]68179[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]68180[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]68181[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]68182[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]68184[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]68183[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]68185[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]68186[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]68192[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]68187[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]68188[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]68189[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]68190[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]68199[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]68200[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]68198[/ATTACH]
#126 - 24 mars 2014 21:29
Jag tycker att du ska va väldigt nöjd med resultatet iaf för det är ett ordentligt snyggt akvarie :)
#127 - 24 mars 2014 21:33
Helt underbart! Plötsligt ser mitt 190 l kar ut som en sardinburk!
#128 - 25 mars 2014 02:02
Fantastiskt fint akvarium, bland det snyggaste jag sett faktis! Man kan inte få se en film på det kanske? :)
#129 - 25 mars 2014 06:37
Underbart vackert :).

//Inger
#130 - 25 mars 2014 06:51
Håller med. Sanslöst vackert och skulle gärna som Falkenator önskar se film på karet.
#131 - 25 mars 2014 08:16
Ska du göra något åt spridningen från dioderna sedan eller kan du balansera upp det mer? Det kanske blir bättre när du täcker in rampen ordentligt? Lite rött här, lite blått där, lite grönt och gult..

Jag kollade in Maxspect razor då jag tänkte abdikera och prova i alla fall, (du är ju medveten om att jag är skeptisk idag när det gäller de ordentliga lösningar som finns i Sverige)

Men, dioderna gör så att det blir punkter med olika färger i karet. Jag provade den över ett 112 liters och jag blev inte jättenöjd. Jag letar vidare.

Karet är galet snyggt, men det vet du redan att jag tycker. :)
#132 - 25 mars 2014 11:28
Sanslöst snyggt kar. =)
#133 - 25 mars 2014 21:39
Tack! Ska filma lite längre fram när jag blir nöjd med inredningen.

[COLOR=#333333]Ska du göra något åt spridningen från dioderna sedan eller kan du balansera upp det mer? Det kanske blir bättre när du täcker in rampen ordentligt? Lite rött här, lite blått där, lite grönt och gult..[/COLOR]

[COLOR=#333333]Jag kollade in Maxspect razor då jag tänkte abdikera och prova i alla fall, (du är ju medveten om att jag är skeptisk idag när det gäller de ordentliga lösningar som finns i Sverige) [/COLOR]

[COLOR=#333333]Men, dioderna gör så att det blir punkter med olika färger i karet. Jag provade den över ett 112 liters och jag blev inte jättenöjd. Jag letar vidare. [/COLOR]

[COLOR=#333333]Karet är galet snyggt, men det vet du redan att jag tycker. [/COLOR][:)]

Tackar! Jag kan inte göra så mycket med spridningen, det är just detta jag inte är så nöjd med. Jag har blandat för många färger i dioderna vilket gör det svårmixat. Precis som du säger så blir det glimmer av de olika färgerna mot botten. Det är särskilt påtagligt när ljuset bryter genom vattendropparna under täckglaset, ska prova att köra utan täckglas lite bara för att se.

Jag har beställt en LED-ramp till mitt nya 140-liters akvarium. Företaget heter Ledzeal och kan leverera en helhetslösning med inbyggd styrdator (med fjärrkontroll) och skräddarsydda LEDs. Inte CREE direkt, men ändå Bridgelux-dioder, så nu skippar jag det röda, turkosa och UV-LEDsen. Min setup blir med en bas i 2/4 kallvitt, 1/4 varmvitt och 1/4 royale blue fördelat på 4 kanaler, och 90-graders optik för att penetrera djupet. Om färgmixen blir bra så byter jag ut de röda dioderna på det här hemmabygget också, fiskarnas färger får nu en rejäl skjuts, men jag upplever att det stör mer omkring än vad det gör nytta. LEDarna måste sitta tätare, alternativt att man kör med RGB-dioder.

Det är faktiskt ett tips till er som bygger en egen setup; blanda inte för mycket färger!
#134 - 26 mars 2014 10:48
Väldigt imponerande bygge! Tror du att man skulle kunna bygga en liknande ramp av aluminiumprofiler utan att svetsa? Typ limma eller någon annan smart lösning. Det är riktigt irriterande hur dyrt och svårt det ska vara att skaffa stora kylflänsar.
#135 - 26 mars 2014 21:07
[COLOR=#333333]Väldigt imponerande bygge! Tror du att man skulle kunna bygga en liknande ramp av aluminiumprofiler utan att svetsa? Typ limma eller någon annan smart lösning. Det är riktigt irriterande hur dyrt och svårt det ska vara att skaffa stora kylflänsar.[/COLOR]

Tack!

Ingen aning. Om du vill garantera att det håller tätt är svetsning det bästa alternativet. Principen bygger på att luften rör sig effektivt i en riktning som tar med sig värmen till utblåset, om det läcker vet jag inte hur bra det kyler de sista LEDarna på profilen. Vet att kylflänsar kostar skjortan, speciellt när man kommer upp i större storlekar, det här var det effektivaste sättet för mig. Annars kostar faktiskt inte färdiga LED-ramper så mycket om man ser till det man får.

Ett alternativ kan ju vara att bygga något med mindre effektiva LEDar, jag tänker lite som ADAs Aquasky där dioderna drar ungefär en halv watt styck, de behöver fortfarande kylas och aluminium leder värme bra, men man kanske inte behöver kylflänsar? Man behöver fler dioder, och det är inte säkert att det fungerar i djupare kar än ungefär 30cm. Det finns de som rekommenderar 36 cm djup eller mindre för LED, annars är det MH som gäller, för växtakvarium då. Själv tror jag 3W-LEDar eller större borde funka med bra optik.
#136 - 29 februari 2020 19:27
Bygg ett till mitt 720 med, ordinarie bänk och lock börjar bli trött :cool:

Annons