"Större" sällskaps-killi?

#1 - 21 februari 2006 20:55
Jag har ett 160l (40*40*100cm) som jag är lite sugen på att ha någon killifisk i (ej årtids.), skulle det funka med "vanliga" andra fiskar?
Jag hade tänkt Indisk Glasmal (Kryptopterus minor), Crossocheilus oblongus, kanske någon L-mal, t ex L260 eller L81, men det tror jag inte och så någon lite större killi-art, ca 10cm som håller.
Skulle Epiplatys sexfasciatus fungera, det är iaf något i den stilen (utseende) jag hade tänkt mig?
#2 - 21 februari 2006 21:04
Med det sällskapet finns det nog en hel del som skulle funka.
Beror på vad du kan få tag på.
Som alltid slår jag ett slag för Fundulopanchax gardneri eller nigerianum.
Eller kanske the Golden wonder- Alpocheilus lineatus

edit - Korrekt latinskt namn på golden wonder
#3 - 21 februari 2006 23:30
Det där är ju snälla fiskar alltihop. Vilken snäll killi som helst funkar. Jag slår ett slag för mina favoriter, lyktögonen.
#4 - 22 februari 2006 06:48
Har 26-27grader C, är det lite för varmt för Fundulopanchax gardneri?

Fundulopanchax gardneri eller Alpocheilus lineatus verkar ju också inressanta =)
#5 - 22 februari 2006 07:06
Jag har 26 grader till mina Gardneri och det funkar perfekt.
#6 - 22 februari 2006 07:23
Jag har ett västafrikakar med ganska så tuffa kompisar i s.steinbachi, p.taeniatus, p.humilis, P.buchholzi. Däri har jag följande killis:
Fundulopanchax.gardneri
Chromaphyosemion splendopleure "Big Ikange Camp"
Eiplatys dageti dageti "Nkwanta, GH 96"

Karet är på 500 liter. Jag misstänker att jag blir tvingad att välja bort bucholszi när de blir större, men det gör jag gärna till förmån för dessa underbara killis. Jag har testat lyktögon (similis), men det var nog för tufft för dem i detta kar.
MVH
Magnus
#7 - 22 februari 2006 09:09
Det kan nog vara så, men OP har inte ciklider.
#8 - 22 februari 2006 09:23
[quote=Azur]Det där är ju snälla fiskar alltihop. Vilken snäll killi som helst funkar. Jag slår ett slag för mina favoriter, lyktögonen.[/quote]
Snälla och snälla ;). Jag har bara provat en killi-art och det var Aplocheilus Lineatus, och de käkade upp mina Otocinclus. En av mina Aplocheilus dog dessutom av detta, då jag hittade den med en Otocinclus i munnen som den svalt till hälften. Men till de fiskar som Leonard tänkt sig så skulle den nog fungera. :)
#9 - 22 februari 2006 12:29
[QUOTE=Azur]Det kan nog vara så, men OP har inte ciklider.[/QUOTE]

Nej, men snällare fiskar torde väl innebära att samma killis borde fungera, eller? OP är ju orolig för killisarna, inte de andra i karet om jag förstått det rätt.

Sen är ju inte P.buchholzi som är mitt problem en ciklid.
MVH
Magnus
#10 - 22 februari 2006 12:30
A. lineatus är en stor killi med rejält gap, men även om det är strongt gjort av den att trycka i sig en otto som är en tredjedel så stor, så torde den få jobba för att få i sig en siamesisk algätare eller indisk glasmal.

Hans fiskar är alltså siamesisk algätare, indisk glasmal, och någon L-mal - han behöver inte alls skaffa stora eller tåliga killis för det sällskapet, vilken killi som helst klarar sig där, tillochmed småttar som normans lyktöga. Visst kan han ha lineatus eller nga-lyktöga eller tanganyikakilli eller nån annan stor killi om han vill, men han är inte alls begränsad till det av sina nuvarande fiskar.

Fjärilsfisk är en ytlevande rovfisk. Den äter små (och inte så små) killis.
P. taeniatus & P. humilis är palettciklider. De håller revir och spöar stöddiga killis.
OP har varken någon rovfisk eller någon ciklid.
#11 - 22 februari 2006 18:35
Tack, så jag kan egentligen välja vilken killi som helst till mina andra fiskar.

Då är det bara att gå och kolla in nån snygg killi då utan =)

Det jag tänkte på var om mina andra fiskar skulle bli ihjäl-jagade av nån större killi, så som jag hade fattat det så trodde jag att nästan alla killis var jätteagresiva och inte kunde gå i sällskapskar heller, så tack för hjälpen!
#12 - 22 februari 2006 18:49
Kanske dags att påpeka att betyldelsen av killi/killie inte har ett dugg med kill (=döda) att göra utan med kilde (holländska) som betyder källa.
#13 - 22 februari 2006 18:55
Finns det någon mer killi som linkar Epiplatys sexfasciatus eller Alpocheilus lineatus?

Aphyosemion australe skulle jag väl också kunna då, fast den är egentligen lite för liten, fast snygg.
Vad tror ni om Epiplatys dageti dageti, jag rekomenderades den, men den är väl inte uppåt 10cm, men skulle den annars passa mej?

Nåt tips ni har till mej, jag hade inte tänkt att odla dom, bara sköta dom?

Hade inte alls tänkt på det med "kill", hade bara fått för mej att dom var aggresiva.

Det kanske är lättare att fråga vilka killies jag inte ska ha?
#14 - 22 februari 2006 19:11
Det finns hundratals olika arter av killis.
Se vad kan få tag på.
Googla arten eller fråga om råd här på Zoopet eller någon annanstans.
Det är nog den bästa sättet att gå tillväga.
#15 - 22 februari 2006 19:19
Ok, ska kolla i helgen vad Zoomässan har för killies inne och vad dom kan få hem och frågar sedan här.
Han i affären är omöjlig att prata normalt med, synd för det är en fin affär =(

Hur många Alpocheilus lineatus (är mest inne på dom nu) är lagom att ha i mitt kar?
Är dom svåra att få tag på?

Kollat lite på Alf och Anitas hemsida (på bilderna och sen sökt på google :) ), men hittade ingenting som verkade bättre än Alpocheilus lineatus eller kanske Epiplatys sexfasciatus då.
#16 - 23 februari 2006 11:44
Observer att i vissa butiker säljs A lineatus som "Sexbandad killi" (=sexfasciatus). Detta är inte samma fisk utan A. lineatus kommer från Asien och Epiplatus sexfasciatus från västra afrika.

Lineatusen finns oftast i butiker som oflingsformen "Gold" den gullysande fisken.

Lycka till med ditt val!

/Pär
#17 - 23 februari 2006 12:22
Killis köper man inte i zoobutiker, de köper man från andra killioter. Kolla på skandinaviska killisällskapets hemsida, där har du en lista över vilka arter som finns att få tag i i skandinavien.
MVH
Magnus
#18 - 23 februari 2006 15:09
Men just zoo-mässan försöker hålla minst 10 olika killis i sitt sortiment.
I alla fall enligt sin egen annons i Killibladet.
Men visst finns det betydligt fler arter hos några storodlare här och var i landet.
Och enstaka arter här och där bland de flesta SKS-medlemmarna.
#19 - 24 februari 2006 06:44
Ja, jag vet att det finns mycker mer att välja på och hitta hos odlare, men iom att jag bor 5km från Zoomässan så ligger det väldigt bra till :)
Ska kolla vad dom har i helgen iaf...

Hur många A lineatus är lagom i mitt kar?
Hur många E sexfasciatus är lagom i mitt kar?
Hur många F garndrei är lagom i mitt kar?
Hur många E dageti är lagom i mitt kar?
#20 - 24 februari 2006 10:03
Den enda jag haft av de där är F. gardneri, och jag hade fyra stycken (två hanar, två honor) i ett 90-liters utan några problem. De förökade sig entusiastiskt också.
#21 - 24 februari 2006 10:31
Om man tänkt sej avkomma är oftast mer än ett par att rekomendera då hannarna ibland kan vara påtagligt intresserade. Och sedan står man där utan hona. Så åtminstone en trio (1 hanne och 2 honor) eller som Azur föreslagit två par. Och inga springor där de kan hoppa ut. På den tiden jag hade killis i sällskapsburk gardneri och kubarivulus och de hade inga problem med varandra. Man bör däremot akta sej för arter där honorna är alltför lika varandra.
#22 - 24 februari 2006 20:07
Tack!

Ska inte försöka odla dom och tänkte bara ha en art (killi).

Man ska alltså ha 2-4 killies av A lineatus, eller någon av dom andra jag var inne på, vilken dom egentligen, rätta mig om jag förstod fel, att det bara gällde F gardneri :)
#23 - 24 februari 2006 20:20
I så fall skulle jag välja gardnerin som är lite lättare att föda upp.
Lineatusen tar ingenting från botten medans gardnerin tar från alla vattenlager.
Något att tänka på i alla fall.
#24 - 24 februari 2006 20:43
[quote=erikthur]I så fall skulle jag välja gardnerin som är lite lättare att föda upp.
Lineatusen tar ingenting från botten medans gardnerin tar från alla vattenlager.
Något att tänka på i alla fall.[/quote]

Mat ifrån alla lager, eller vad?

"Tar" dom båda Epiplatysarna inte heller från botten?
#25 - 24 februari 2006 20:50
Tror inte jag haft de två epiplatysarna du listat men kan ha fel.
Haft annulatus dock och de fick för mycket grindalsmaskar i alla fall.
Men det är en historia i sej.

Vad gäller lineatusen har jag dessutom en annan historia från en kille som höll dom här i Jönköping. Han tyckte 5 cm vattendjup räckte eftersom dom i alla fall inte utnyttjade mer om de så fick det...
#26 - 25 februari 2006 11:03
är det mat dom "tar" menar du?
#27 - 25 februari 2006 11:38
Japp - maten
#28 - 25 februari 2006 15:37
Ok, tack :)
#29 - 25 februari 2006 15:43
Såg att Hornbach hade fjärilsfiskar, riktigt coola. Har aldrig sett sånna innan.

Om jag skulle köpa Fjärilsfiskar (hur många isf?), skulle mina andra klara sig då, eller är Fjärilsfiskarna (Pantodon buchholzi) för aggresiva?
#30 - 26 februari 2006 10:51
[FONT="Times New Roman"]Fundulopanchax sjoestedti är inte heller fel, gärna ”Blue”...[/FONT] :)
#31 - 26 februari 2006 11:49
Ok, tack för tipset. Ska snart in till Zoomäsan och kolla, annars kanske en sväng till Alf och Anita inte vore fel heller ;)
#32 - 26 februari 2006 16:33
Zoomässan har en del olika F gardneri (bla sjoestedti och nigerianus), A lineatus och E dageti.
Ni kan ju kolla själva på deras hem sida: http://www.zoomassan.se/fiskar/fiskar.htm#Killifiskar

Han rekomenderade ett par (säljes i par) till mitt kar, borde väl funka, eller så kanske man kan få köpa 1 hane+2 honor :)

Tack så mkt för hjälpen!
#33 - 27 februari 2006 16:31
Kan man ha 1par eller kommer honan att bli jagad då, är det bättre med 2par än 1par av A lineatus?
Är 1hane+ 2honor den bästa lösningen för A lineatus?
#34 - 27 februari 2006 17:41
En trio är alltid den bättre lösningen försåvitt hannen inte avlider.
Två par är därför en något säkrare lösning.
Vid ett par är risken större att det är honan som dör i förtid.
Min filosofi - inga garantier givna.
Jag har haft både Apl. lineatus och Fp. sjoestedti som lekt ihjäl sina honor...
#35 - 27 februari 2006 18:55
Tack, ska se om jag kan få köpa inte exakta par, 1hane+ 2honor =)
Eller i värsta fall 2par av A lineatus.
#36 - 26 mars 2006 16:21
Hur är det att ha Mosaikgurami med A lineatus?
#37 - 27 mars 2006 23:55
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=DarkSlateBlue]Det bör gå bra tycker jag. Aplocheilus lineatus är ju oftast en rätt lugn fisk, förutsatt att den inte umgås med andra små fiskar den kan gapa över - då är de mindre firrarna detsamma som fiskfoder, undantagslöst. Men mosaikgurami kan de knappast få ner, så det är nog inga problem därvidlag... [:-19]
[/COLOR][/SIZE][/FONT]
#38 - 28 mars 2006 12:57
Ok, har också Neontetror, hur är det med dom tror du?

Killisarna kan inte jaga ihjäl gurmiasarna så att de blir stressade?
Är det bättre med Kejsartetra, Leoparddanio eller nån annan danio i den storleken istället för Neontetrorna om ja ska ha A linestus?
#39 - 28 mars 2006 13:33
Neontetrorna kan nog bli uppätna.
Lineatusen håller dock oftast till i övre vattenlagret medans neontetran håller sej lägre. Detta kan möjligen rädda dom men jag skulle själv inte chansa. Då har nog t ex fullvuxna kejsartetror bättre odds.
#40 - 28 mars 2006 17:57
Ok, tack för svaren! :)
#41 - 29 mars 2006 22:05
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=Navy]Inte troligt att lineatusarna stressar guramin särdeles mycket, men man vet ju aldrig... Rent allmänt kan sägas att de flesta Aplocheilus brukar vara så gott som helt ointresserade av fiskar de inte kan äta upp eller para sig med; de är varken rädda för dem, eller jagar dem. Men individuella undantag finns som sagt.

För övrigt håller jag med Erik; visst kanske neontetror kan klara sig eftersom de inte delar vattenskikt med lineatusarna, men jag skulle inte chansa. Leoparddanio och sebrafisk simmar ju dessutom i samma vattenskikt som lineatusarna, så de är bara att betrakta som onödigt dyrt levandefoder... Vill du ha någon art ur Daniokomplexet så välj då istället till exempel blå danio, eller kanske ännu hellre jättedanio. Personligen tycker jag emellertid att det nog är bäst utan[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=Navy]. Alla Danio är mycket livliga, medan Aplocheilus precis som gurami har synnerligen lugna temperament[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=Navy] – om man undantar de stunder det är matdags, vill säga...[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=Navy]
[/COLOR][/SIZE][/FONT]
#42 - 30 mars 2006 23:19
[QUOTE=Leonard]Jag har ett 160l (40*40*100cm) som jag är lite sugen på att ha någon killifisk i (ej årtids.), skulle det funka med "vanliga" andra fiskar?
Jag hade tänkt Indisk Glasmal (Kryptopterus minor), Crossocheilus oblongus, kanske någon L-mal, t ex L260 eller L81, men det tror jag inte och så någon lite större killi-art, ca 10cm som håller.
Skulle Epiplatys sexfasciatus fungera, det är iaf något i den stilen (utseende) jag hade tänkt mig?[/QUOTE]

DET GÅR HUUUR bra som helst. Inga problem om du nu inte har en massa dvärgrasboror eller yngel av ex. endlers guppy...

mvh
#43 - 3 april 2006 15:29
OK, fast jag ska nog inte ha neontetror me dom iaf, får sätta dom i ännu ett nytt kar... ;)

Annons