Större fiskar

#1 - 16 januari 2010 16:34
Hejsan. I mitt 500L kar har jag 4st större praktbothior, 3 Blåciklider, 1 Eldstjärt, 1 blackghost, 1 ancistrus och 2 stora jäkla algätare av någon sort. Men jag hade tänkt utöka men vet inte riktigt med vad? Är det någon som har nå förslag på några fina fiskar som blir upp till ca 30cm? Och är det någon som testat med 2 Blackghost i samma tank? Har läst att det inte ska gå men på en zoobutik jag var in i så funkade det hur bra som hellst. Vet dock inte hur länge eller om det var hona och hane?
MVH Danne
#2 - 17 januari 2010 11:26
Det har oftast med vad fisken är van vid. Om BG är van med fler av sin egen art så brukar det funka. Har sett en tank med 4 st runt 20-25 cm, verkade inte vara några problem. Testa dig fram.
Jag brukar mata, göra ett vattenbyte och möblera om när jag är lite osäker på om den nya fisken riskar stryk. Detta resulterar i att de "gamla" fiskarna inte har några gamla revir som de försvarar. De har heller inga anledningar ät smaka på den nya fisken då dem redan är mätta. Få ner antalet faktorer som kan få de gamla att gå den nya alltså.

Hantelciklid skulle funka, fin fisk som finns lite olika färgkombinationer.
#3 - 17 januari 2010 15:34
sjebbe skrev:
Det har oftast med vad fisken är van vid. Om BG är van med fler av sin egen art så brukar det funka. Har sett en tank med 4 st runt 20-25 cm, verkade inte vara några problem. Testa dig fram.

Jag brukar mata, göra ett vattenbyte och möblera om när jag är lite osäker på om den nya fisken riskar stryk. Detta resulterar i att de "gamla" fiskarna inte har några gamla revir som de försvarar. De har heller inga anledningar ät smaka på den nya fisken då dem redan är mätta. Få ner antalet faktorer som kan få de gamla att gå den nya alltså.

Hantelciklid skulle funka, fin fisk som finns lite olika färgkombinationer.

Härligt :) Åker nog och köper em BG imorgon då och ser hur det går för de har precis fått ny burk att bo i sen tofsalgerna tog över den gamla :) Börjar med en BG då och sen några ciklider :)

Annons