större filtervolym i liten behållare?

#1 - 27 november 2003 12:28
Hej!
Jag har köpt ett 50l akvarium (mitt första akvarium) Pumpen fom följde med var ganska lite och filtermaterialet också..det ser ut som typ skum-gummi fast grått.
Jag har läst lite här på forummet och undrar vad ni tror att det går att göra åt den lilla filtervolymen, jag funderar på att köpa lite filtermatta och någon form av keramik-saker som har en stor yta i förhållande till sin storlek.(Någon som har tips på vilken sort och var man isåfall kan köpa dom) Kan det funka att försöka med att lägga ner detta i den befintliga behållaren som finns på pumpen? Kan iofs inte tänka mig att det skulle bli sämre. Men det kanske inte blir så stor skillnad att det är värt det...
Pumpen har en kapacitet på 300l/h vilket ju skall vara tillräckligt.
#2 - 27 november 2003 12:56
kör utan behållaren och montera filtermatta istället se länk för beskrivning på filtret det är filteret med blå filtermatta lite längre ner på sidan
#3 - 27 november 2003 14:59
Jag har innan under den perioden som det bodde en hel del Ancistrusyngel i det här karet använt mig av ett mörkgrått avloppsrör som jag borrade en massa hål i sidan på och fyllde med blå finporig filtermatta (inte keramik alltså, funkar säkert bra det med men jag har ingen erfarenhet av det bara!)och använde täcklock på ändarna som jag sedan gjorde ett lagom stort hål i och stack ner pumpen i.
Har bestämt för mig att det är ganska trångt i behållaren till pumpen på den? har du ett lagom belastat akvarium så behövs det inte att du utökar filtervolymen dock, det är ju dock aldrig fel att ha en bra tilltagen volym på filtret!
Enklast är helt klart att göra som sundelin säger här ovan, nackdelen är att man ser mattan då..

Har tyvärr inte filtret kvar :( annars hade du kunnat fått det..

Filtermatta finns att köpa i "lösvikt" på 4 Tassar i Linköping, både grov och finporig.
#4 - 27 november 2003 15:13
tack tack :) det kannske känns som överkurs att hålla på med sånt här, menjag vill göra allt ordentligt så jag kan undvika att få problem senare... Ska kolla upp filtermaterial. Vill iofs inte att tekniken skall synas, men hellre det än att den inte är tillräcklig.. Får klura lite på nån bra lösning :)
#5 - 27 november 2003 16:10
Om du inte vill att tekniken skall synas så är ju ytterfilter ett bra tips, men det kostar ju lite mer.
MVH
Magnus
#6 - 27 november 2003 17:49
Ehfisubstrat har stor yta. http://www.akvarieshopen.com/info.asp?ProductID=5117

Annons