Större Dammsnäcka

#1 - 30 juni 2014 19:52
Hej,
Har just inskaffat 2 exemplar av större Dammsnäcka till mitt 60 L akvarium och ställer nu frågan: jag har hört att Dammsnäckan kan ge sig på mindre snäckor, är detta sant? och 2, Förtär den levande växter? har ingen önskan om att mista min vackra Hornsärv. Tacksam för svar
mvh Gabriel
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 30 juni 2014 20:59
Jag vet inte vad en dammsnäcka är för något - har du inget artnamn
#3 - 30 juni 2014 21:11
Stor Dammsnäcka Lymnaea stagnalis
#4 - 30 juni 2014 21:23
Jag vet inte vad en dammsnäcka är för något - har du inget artnamn

stor dammsnäcka Lymnaea stagnalis
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 1 juli 2014 12:01
Har aldrig haft arten men kan tänka mig att den kan bli ett problem speciellt om akvariet är så litet.
Dock som sagt - jag har inte testat
#6 - 1 juli 2014 14:45
Dammsnäckan äter allt den rår på och kommer åt, växter, alger, små snäckor... Den kan till och med attackera fisk. Med det sagt skall det också sägas att finns det mumsiga alger så ägnar den sig mest åt att äta av dem. Men blir den hungrig alltså, då kan den ge sig på ungefär vad som helst. Finns det inga alger så ge den då för all del nåt fiskfoder, kräsen är den inte.

Det som också skall sägas är att om de är fångade här (det är en inhemsk art) så gillar de i o f s värme men det med måtta, det finns gränser för vad den tål. De får också ofta svårigheter framåt hösten när deras naturliga klocka är inställd på vintervila. Köpta i affär kommer de ofta från sydligare trakter där de problemen inte är så uttalade. Möjligen slipper man också då ett annat problem, de kan vara mellanvärd för diverse parasiter.
#7 - 1 juli 2014 18:14
Bygert skrev:
Dammsnäckan äter allt den rår på och kommer åt, växter, alger, små snäckor... Den kan till och med attackera fisk. Med det sagt skall det också sägas att finns det mumsiga alger så ägnar den sig mest åt att äta av dem. Men blir den hungrig alltså, då kan den ge sig på ungefär vad som helst. Finns det inga alger så ge den då för all del nåt fiskfoder, kräsen är den inte.

Det som också skall sägas är att om de är fångade här (det är en inhemsk art) så gillar de i o f s värme men det med måtta, det finns gränser för vad den tål. De får också ofta svårigheter framåt hösten när deras naturliga klocka är inställd på vintervila. Köpta i affär kommer de ofta från sydligare trakter där de problemen inte är så uttalade. Möjligen slipper man också då ett annat problem, de kan vara mellanvärd för diverse parasiter.

Hmm ja, hittade dom i ett dike men inget som innehåller fisk men det kanske fortfarande är möjligt att dom har parasiter som kan skada fiskarna? jag matar mina snäckor med maltabletter och gurka så hungern är nog inget problem. temperaturen är på 20 grader
mvh Gabriel
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 1 juli 2014 18:40
Om dom är fångade i ett dike så är risken mycket stor att de för in sjukdomar
#9 - 1 juli 2014 18:50
Om dom är fångade i ett dike så är risken mycket stor att de för in sjukdomar

Då sätter jag dom i ett separat akvarium och försöker få dom att föröka sig och sedan får deras avkomma flytta in i de vanliga akvariumet, eller sprids parasiter från föräldrarna till äggen?
#10 - 1 juli 2014 19:17
Jag har för mej att azur påstod att dom bara tynar bort i vanliga akvarier men jag kan ha fel. Jag hade dem i min damm men det verkar som om de strök med i vintras - trots att de klarat betydligt kallare vintrar förr.
#11 - 1 juli 2014 19:21
erikthur skrev:
Jag har för mej att azur påstod att dom bara tynar bort i vanliga akvarier men jag kan ha fel. Jag hade dem i min damm men det verkar som om de strök med i vintras - trots att de klarat betydligt kallare vintrar förr.

Va sorligt! vilket hemskt öde att bara tyna bort, instängd i en rektangel av glas.
#12 - 2 juli 2014 10:27
Ja, det är min erfarenhet. Har provat flera gånger, de har alltid dött efter kort tid. Jag misstänker att de har foderkrav som är svåra att uppfylla i akvarium.
#13 - 5 juli 2014 07:27
Märkligt, jag har aldrig sett några direkta problem med den arten, en del gälsnäckor däremot har varit svåra. När det gäller dammsnäckan så är det att hålla ner temperaturen, under 26 säger någon, och att inte ha för surt vatten som kan vara viktigt, i övrigt tycker inte jag arten är svår och fler har samma bild.
#14 - 7 juli 2014 10:45
Skulle kunna vara temperaturen, mina akvarier har säkert varit varmare än 26 grader, åtminstone tillfälligt. Jag får erkänna att jag har utgått från att den inte var temperaturkänsligare än t.ex. Theodoxus, Bithynia, Hydrobia/Paludestrina, eller Planorbis, som alla har fungerat bra.

Annons