storodlare ?

#1 - 28 mars 2002 19:27
jag undrar om det finns några storodlare i Sverige och vad odlar dom isåfall. jag menar proffessionella eller halvproffs, det verkar som om det finns endel såna i Danmark och Tjeckien mfl. deras klimat skiljer sig ju inte så mycket som vårt så det vore intressant och höra am det fanns några proffs även här och hur dom isåfall löser bla uppvärmningsfrågan filtrering etc.

Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 30 mars 2002 14:56
Hej Andess,
Det finns några stycken i Sverige som försörjer på att odla akvariefisk, för någon går det så pass bra för dem att de har anställda.
Sedan finns det åtskilliga som odlar på hobbybasis, men i alla fall i så pass stor omfattning att de har registrerat in ett företag för sin odling.
De som odlar som yrke odlar i huvudsak vanliga fiskar som svärdbärare, platy, vanliga Corydoras, tetror och barber etc.
Hur anläggningen är uppbyggd varierar mellan vad det är de odlar, de flesta använder dock filtermattor men ofta i kombination med något annat som UV, eller droppfilter etc.
Vad gäller uppvärminigen vet jag inte om de använder något speciellt system. Oftast värms hela lokalen upp på traditionellt vis.
I nr 3 av Ciklidbladet kommer en artikel om en odlare i Danmark som försörjer sig på att odla dvärgciklider.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

Annons