Stormigt förhållande (palettciklid)

#1 - 22 december 2007 19:03
Hej!

Har 1 par palettciklider och 2 st ancistrus i ett kar (70L). Paletterna har 10 dagar gamla yngel och har hittills varit mycket goda föräldrar. I morse bytte jag ca 20L vatten i karet (gör detta varje lördag). Efter vattenbytet blev hannen som förbytt och betedde sig som om han ville leka igen trotts att han redan har bebisar. Honan vaktar troget sina små medans hanen simmar runt och speglar sig. Om han kommer nära ynglen försöker honan försvara dem. De krigar en hel del.

Är det någon som har varit med om något liknande?
Beror hanens beteende på vattenbytet eller har han blivit tokig pga något annat?
Är det risk för att hanen har ihjäl honan?

MVH/Jennie
#2 - 22 december 2007 19:32
Kan nog vara svårt att veta exakt varför, men vattenbytet kan ju ha med saken att göra, om han blev så precis efter, att han blev i lektagen på grund av vattenbytet.

Om jag inte minns fel hade jag ett palettpar för några år se´n där det var honan som ville leka igen, och hanen verkade tycka att de nog borde ta hand om ynglen de redan hade.
#3 - 22 december 2007 19:34
Hanen kan förstås leka oftare än honan.

Det är mycket vanligt att paletthanar slår ihjäl sina honor om leken av någon anledning misslyckats, vilket den ju inte gjort än för dig, men det kan nog ändå vara läge att hålla koll på hur det utvecklar sig.
#4 - 22 december 2007 19:54
Tack för svaren. Nu verkar det vara hanen som ligger risigt till. Det är ett ruskigt drag i honan. Hon går t o m lös på sniglarna. Får se om hanen överlever natten.
#5 - 27 december 2007 22:01
Japp det gorede mina palleter med hanen bara stack i typ 2 dar och simmade runt bara.
Men han kom tillbaka sen så det löser sig nog

Annons