Stormen

#1 - 26 oktober 2006 17:09
Vem mer är orolig för stormen som dem snackar om?Det jag mest orolig om är strömavbrotten som jag får alltid vid storm,det jag är alltid är orolig för är värmen i rummet ute i gäststugan som jag har mina kar plus sist det blev strömavbrott höll det på 30 timmar på grund av Gudrun.Så denna gång har jag laddat upp med värmeljus det blir ca 25 grader i rummet då man tänder 15 st.:)
#2 - 26 oktober 2006 17:11
Hmmm.... med tanke på det, hur länge klarar sig karen utan filter?
#3 - 26 oktober 2006 17:14
icejoy skrev:
Mina klarade sig sist men det är värmen jag är orolig för mest.Syre kan man alltid tillsätta om det nu behövs:)
#4 - 26 oktober 2006 17:15
jag hoppas att det inte blir ström avbrott när väl stormen kommer hit......jag får se vad jag kan göra för att hålla värmen uppe nere i min källare vid mina akvarium......
#5 - 26 oktober 2006 17:18
Själv undrar jag bara den ska komma?... Här hemma e´ det lungt bara lite små droppar av regn men inget annat nästan helt vindstilla.... Men det kanske e´ lungnet före stormen..
#6 - 26 oktober 2006 17:20
Isuxs skrev:
Själv undrar jag bara den ska komma?... Här hemma e´ det lungt bara lite små droppar av regn men inget annat nästan helt vindstilla.... Men det kanske e´ lungnet före stormen..
Eller så blir det inget alls:) det har hänt förr det har gått ut och varnat i radion hela dagen innan
#7 - 26 oktober 2006 17:26
Här lite erfarenheter från dgqlof som blev hårt drabbad av Gudrun.
#8 - 26 oktober 2006 17:33
ska ut och köpa ett bensindrivet elaggregat i helgen tänkte jag.
Får bli min lilla garant mot strömavbrott
#9 - 26 oktober 2006 17:56
stene skrev:
Eller så blir det inget alls:) det har hänt förr det har gått ut och varnat i radion hela dagen innan

Jo det har ju hänt..;)
#11 - 26 oktober 2006 18:03
Kunde inte skåne denna gång få ljusgult???
#12 - 26 oktober 2006 18:22
solbacka skrev:
Kunde inte skåne denna gång få ljusgult???

Tycker att mest att det räcker att det regnar så får jag strömavbrott i några timmar är väldigt trött på det vid detta laget[:(!]
#13 - 26 oktober 2006 19:44
hello

jag har sett inlägg innan om ytterfilter+innerfilter där jag har läst om dessa bakterier som finns i filtret......om man nu får ett ström avbrott och filtret står still flera timmar (vi säger 6-7 timmar)....och då om dessa bakterier har kvävits och så kommer strömmen igen och dessa bakterier komer ut i själva akvariet....1/ e detta farligt för fiskarna?? 2/ ivilket är det störst chans att bakterierna kvävs, e det i ett innefilter eller i ett ytterfilter?? 3/ sista frågan och om man nu säger att bakterierna har kvävits i ett innefilter åker de ut då i vattnet fast man inte har igång det då??

ursäkta dessa dumma frågor men är lite orolig om man kommer få strömavbrott nu under stormen kanske så vet jag iaf vad jagska göra om jag får ström avbrott och filterna stannar
#14 - 26 oktober 2006 19:54
1. Det kan vara farligt
2 Ytterfilter
3. Vet ej men det borde ju komma ut i vattnet

Om filtret har stått stilla i flera timmar bör du, skölja/krama ur filtermassan i en hink med akvarievatten innan du kör igång igen.

Hörde just på TV att den eventuella stormen är uppgraderad till klass 3 vid Norrlandskusten, hu jeda mig, men än så länge är det kav lugnt här.
#15 - 26 oktober 2006 20:11
hur är det i resten av sverige här i stockholm verkar det lungt regnar lite och lite blåst men inte mycke.
#16 - 26 oktober 2006 20:21
Ja här i skåne är det inte mycket till storm.. Inte hos mig iaf..
Bilagor:
#17 - 26 oktober 2006 20:38
Det är tydligen först i morgon som det brakar lös med början i södra Sverige för att sedan dra vidare norrut under eftermiddan.
#18 - 27 oktober 2006 03:50
Än så länge tror jag att det inte har varit srömavbrott i alla fall det är inget som blinkar.Jag var ute i trädgården f..vad det blåser tror det blir ännu värre upp mot dagen.
#19 - 27 oktober 2006 05:50
Bor i norra västernorrland, ja mitt i mellan de två röda zoonerna :eek: Skulle också önska att de va gult här nu
Än så länge så regnar de bara lite... och lite snö kan ju inte skada!
Nu är de många år sen jag kommer ihåg att vi har haft ett strömavbrott som varat mer än en timme, fast jag bor mitt ute i ingenstans!:p
#20 - 27 oktober 2006 05:58
Här på västkusten var det ihällande regn fram till lunch igår samt hela kvällen och natten till idag. Fortfarande ingen storm i sikte här men det blåser stadig kuling.

På ekot säger de att 6000 hushåll är utan ström, de flesta i södra Sverige, att det blåser storm på Öland och att det snöar kraftigt i västernorrland.

Ok, ett rejält oväder men det känns ändå som om massmedia blåst upp :rolleyes: det hela till orimliga proportioner.
#21 - 27 oktober 2006 06:03
Snön i Västernorrlan skyltar med sin frånvaro! Hade +5 och spöregn i morse!
Haha nu såg ja, dom varnar ju för snö och drivbildningar, inte vind. De brukar ju ledningarna klara!
#22 - 27 oktober 2006 06:06
Här blåser det mycket nu:( Hoppas att vi får behålla strömmen...är man sist på ledningen så får man tillbaka strömmen sist. Vi skulle köpt ett el-aggregat, kanske man får göra det? Fast de är väll slut om man köper ett nu.
#23 - 27 oktober 2006 06:32
albjohn skrev:
1. Det kan vara farligt

2 Ytterfilter

3. Vet ej men det borde ju komma ut i vattnet

Om filtret har stått stilla i flera timmar bör du, skölja/krama ur filtermassan i en hink med akvarievatten innan du kör igång igen.

Hörde just på TV att den eventuella stormen är uppgraderad till klass 3 vid Norrlandskusten, hu jeda mig, men än så länge är det kav lugnt här.

ok tack...men du säger att om filterna har varit av i flera timmar så ska jag skölja av filtret i en spann med akvarievatten......men jag har alltid gjort det i vanligt kranvatten och jag har aldrig haft problem med det......varför vill de att man ska ta det akvarievatten?? går det inte med vanligt kranvatten??
#24 - 27 oktober 2006 06:35
här i åstorp så blåser det rätt så mycket än så länge men inga hårda vindar och ingen syn av regn än så länge
#25 - 27 oktober 2006 06:37
Här i Hufvudstaden så är det samma väder som vanligt, dvs duggregn och grått rena Londonvädret!
#26 - 27 oktober 2006 06:52
Ja, det blåser en del här i helsingborg.... ger mig nog inte ut på cyklen idag.
#27 - 27 oktober 2006 07:04
albjohn skrev:

Var det inte en diskussion i en tidigare tråd om att om man (vid ett ev. strömavbrott) öppnade locket på ytterfiltret (syresättning?) så överlever bakterierna åtskilliga timmar?! :confused:

Och dessutom: Lätt bris och strålande solsken för tillfället i Gävle!:p
#28 - 27 oktober 2006 07:51
Macke: Det går nog det ochså om tempen på vattnet är någotsånär lika som i akvariet.

Conny: Ja varför inte, det borde ju funka och det kan ju inte göra saken sämre i allafall.

Konstigt att du har sol i Gävle, här regnar det och blåser, jag tolkade det som att ovädret skulle komma söderifrån.
#29 - 27 oktober 2006 08:06
albjohn skrev:
Konstigt att du har sol i Gävle, här regnar det och blåser, jag tolkade det som att ovädret skulle komma söderifrån.

Om jag trycker ansiktet mot fönstret och tittar söderut, (iofs mer s-sö än s) så ser det faktiskt riktigt mörkt ut åt det väderstrecket just nu!
Men likt förbaskat så är det blått på himlen ovanför Gävle! :p
#30 - 27 oktober 2006 08:11
Nu ha de börjat snöa!
stor tung blötsnö! Lapphanskar!
#31 - 27 oktober 2006 08:14
icejoy skrev:
Ja, det blåser en del här i helsingborg.... ger mig nog inte ut på cyklen idag.

Om du har tur kanske det blåser ner för hälsobacken. Borde ju kunna få upp en hyfsad fart då ;) .
Om du ska på det hållet då [:o] .
#32 - 27 oktober 2006 08:44
Verkar som om enda stället i Sverige som har sol just nu är Gävle? ;)

Märkligt att solen alltid skall lysa över Sockerconny :rolleyes:
#33 - 27 oktober 2006 09:17
Hoppas det inte blir som Gudrun då var vi utan ström i 6 dagar.

Thomas
#34 - 27 oktober 2006 09:47
Nu har vi haft första strömavbrottet :(. Jag fick panik, ringde min man och sa att nu kör jag till Jula i malmö och köper elaggregat! När jag kom hem så hade strömmen kommit tillbaka:):). Min man får koppla in den när han kommer hem, sedan kan strömmen komma och gå som den vill!!!!!
#35 - 27 oktober 2006 10:08
S_sund skrev:

i sala skiner också solen
#36 - 27 oktober 2006 10:59
S_sund skrev:

Solen skiner (fortfarande) för fulla muggar i Brynäs-land, dock har det börjat blåsa något mer än det gjort tidigare under dagen...
#37 - 27 oktober 2006 11:20
icejoy skrev:

Det beror på vad du har för filter. Innerfilter klarar längre strömavbrott än ytterfilter (enda nackdelen med ytterfilter tycker jag). Sen beror det mycket på hur stort akvariet är, hur många och hur stora fiskar, om du har mycket växter eller inte och givetvis hur känsliga fiskarna är.

När jag häromveckan hade strömavbrott i 3 ½ timmar rengjorde jag mina ytterfilter noga innnan jag satte på dem igen och "lånade" "ny" filterskit av en kompis.
#38 - 27 oktober 2006 11:34
jag va ute på promis med hundarna alldeles nyss och visst blåser det mer än vanligt,så vi får se vad som händer.när man går i skogen så hör man hur vinden tar tag i träden
#39 - 27 oktober 2006 11:41
Vi har ström, men de som levererar bredband till oss har strömavbrott:( Tur man kom på att jag har snigelmodem i den bärbara datorn :D
#40 - 27 oktober 2006 12:13
Skumt, värsta stormen på väg och så har man bättre väder än på minst en vecka :D
Solen har tom tittat fram och än ser man lite blåa fläckar på himlen.
Men det blir väl värre kan jag tänka det har börjat friska i rejält i byarna nu senaste timmen.
#41 - 27 oktober 2006 12:32
Här är också himlen lite blå nu (mellan molnen) solen tittar fram...det blåser fortfarande friskt, men kanske det håller på att avta???
#42 - 27 oktober 2006 13:07
Dom har minskat varningen! SMHI har sänkt varningen för snö och drivbildning i västernorrland från 3 till 2! Men än så länge ser du ut att vara ganska rätt.
De blåser på ganska bra och de snöar lite. Nen inte mycke snö på backen
#43 - 27 oktober 2006 13:14
Kom precis hem två Stora bokar har lagt sig bakom huset med rötter och allt trodde att bokar brukar klara sig det gjorde dem sist tur att huset klarade sig i alla fall.
#44 - 27 oktober 2006 13:27
Se det ännu mera positivt.
No har du gott bränne om till pannan/braskaminen.
Om du har någon. Annars är det bara att sälja. :)
#45 - 27 oktober 2006 13:49
Tenkare skrev:
Se det ännu mera positivt.

No har du gott bränne om till pannan/braskaminen.

Om du har någon. Annars är det bara att sälja. :)
Det var det första min fru sa när jag kom hem...Ut och såga:D
#46 - 27 oktober 2006 13:53
Jag ska ta ett foto på rotvältan och länka ett foto
#47 - 27 oktober 2006 14:12
100_1500.jpg (176.1 KB)Bara sten under märks att man bor mitt på skånes sten ås:)
#48 - 27 oktober 2006 14:13
Började blåsa här i Sthlm för en timme sedan... men vi ska visst få det värsta inatt..
#49 - 27 oktober 2006 14:18
hoppas du har en motorsåg.
Tänk på att rotvältan kan vara farlig som f*n
#50 - 27 oktober 2006 14:22
Där har du lite jobb stene, men rotvältan kräver försiktighet den är inte helt riskfri.
#51 - 27 oktober 2006 14:24
Tenkare, du hann imellan med varningen, men det kan alldrig varnas nog för dessa.
Guest
#52 - 27 oktober 2006 14:33
blåste rätt kraftigt här när jag åkte från jobbet, men det är lite lugnare i jönköping och huskvarna
#53 - 27 oktober 2006 14:50
problemet är att den har kilats fast i ett annat bok rätt så ordentligt,så den ligger inte alls på marken.
#54 - 27 oktober 2006 14:52
Aj, aj. Du har fått det faligaste, ta det försiktigt! Både rotvälta och att den sitter fast :(
#55 - 27 oktober 2006 15:00
Det är inte första gången det händer bara fram med motorsågen det är bara det att i tisdags då jag spinka ved så högg jag fel med yxan så jag högg av mitt pekfinger till hälften så det fick syss i hop sen satt dem nån skena där under så man är rätt så försvars lös när det gäller att göra saker
#56 - 27 oktober 2006 15:38
Om det är till någons tröst så blåser det faktiskt bra mycket mer än en lätt bris i Gävle!!;)
Det är desstom numera väldigt mulet!!! :D
#57 - 27 oktober 2006 15:41
Bra, nu känns det lite bättre i snöstormen :)
#58 - 27 oktober 2006 16:26
Här i Hammastrand (Östjämtland) har det snöat sedan igår. SLASK ända fram till 14 tiden. Vindstilla fram till lunchtid.

En del strömavbrott i trakten och det är minusgrader. Hur många vet jag inte. Nu kommer det en och annan starkare vindby + snö. Slasket är numera snorhalt! Men annars så är det inte så farligt.

Fast jag är rätt så nöjd med att vara inne.
#59 - 27 oktober 2006 16:44
Här i Halmstad tycker jag inte att stormen ställde till så mycket och just nu så har det både blivit klarare väder och stormen har avtagit. Det enda roliga som hände var att samma polska långtradare välte två gånger inom loppet av en timme.
http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=178463
:)
#60 - 27 oktober 2006 16:57
frankieboy skrev:
Snön i Västernorrlan skyltar med sin frånvaro! Hade +5 och spöregn i morse!

Haha nu såg ja, dom varnar ju för snö och drivbildningar, inte vind. De brukar ju ledningarna klara!

Jasså?? Just blötsnö brukar orsaka en hel del strömavbrott i mina trakter. (Grenar tyngs ner av snö och lägger sig på ledningarna.)
#61 - 27 oktober 2006 17:55
Vid kusten var de nästan ingen snö alls på backen,
åkte hem en mil innåt och här hade vi hela 10 cm! :p

gladys skrev:
Jasså?? Just blötsnö brukar orsaka en hel del strömavbrott i mina trakter. (Grenar tyngs ner av snö och lägger sig på ledningarna.)

Joo men de va länge sedan vi hade något längre strömavbrott här...
Nu blåser de ganska bra så förhoppningsvis blåser de av lite snö från grenarna!
Oftast när vi har haft strömavbrott är det när det har blåst mycket.
#62 - 27 oktober 2006 18:07
här i åstorp ärdet lungt blåser inte ett dugg alls.....men tror att det komemr bli värre i natt....men innan i helsingborg så blåste det nåttt j*vlar i det
#63 - 28 oktober 2006 06:17
Lung och skönt i igen men kallllt nu på morgonen
#64 - 28 oktober 2006 10:02
hos mig ser det ut som om det ska bli litta sol:)

Annons