Jag älskar Fluvals ytterfilter gärna modellen
]404 Kör en själv i mitt 240L:s kar. Anledningen till att jag föredrar fluval framför Eheim är att kvalitén på plasten är av samma modell som i en vanling hink. Eheims plast känns för härdad och jag har varit med om att det har blivit sprickor i plasten vid oaktsam hantering. Nackdelen som fluval har mot eheim är att det ej är genomskinligt, så du ser inte hur sketet ditt filter är.. Men detta lär du ju dig efter hand att hantera.. Jag brukar joxxa runt i sanden efter vattenbyte för att få upp skit i vattnet för att få en snabbare harmonisering av bakteriefloran och sedan tvättar jag mitt filter efter en vecka.. Och med tvätt avser att jag rengör filtermattan noga med kallt vatten, sköljer zeoliten snabbt under rinnande kallt vatten för att bli av med lösa partiklar och slutligen kokar jag det aktiva kolet för att reaktivera detta. Kolet byter jag med ett halvårs mellanrum eftersom reaktiveringen ej är bra nog. (Det är ju inget evighetsfilter tyvärr).
Filtret ligger på runt 1000 spänn om du letar lite.. Och om du orkar så kan du ju troligen använda dig av Hornbach:s lägsta prisgaranti så får du 10% av det lägsta du hittar. Men min personliga åsikt är att du skall stödja din lokala handlare för ju mer du köper hos honom desto billigare kommer han
troligen att bli.. ;)