Storlek på ytterfilter till 110 L ?

#1 - 12 augusti 2005 05:53
Vad rekommenderar Ni för storlek på ytterfilter till ett Juwel rekord 110 Liter ?

Vilket fabrikat och varför ?

/Kent
#2 - 12 augusti 2005 07:15
Har läst lite på Eheims sida,

2222 professional upp till 150 liter (500 l/h) eller skall man gå på 2026 som klarar upp till 350 liter (950 l/h)??

Det skiljer ju en del i pris tyvärr, men antar att professional II serien är bättre !?
#3 - 12 augusti 2005 07:33
Jag har ett Eheim 2213 i ett 100-liters och det fungerar u.a. :)
#4 - 12 augusti 2005 08:24
Kan någon ge sina synpunkter på Eheims modeller, vad skiljer dem ?

Jag menar, det finns ju typ:

Classic
Ecco
Professional
Professional II
Professional III
#5 - 12 augusti 2005 15:14
det skiljer på priser och användarlätthet.
alla har olika funktioner, olika strömförbrukning
olika genomströmning osv.
#6 - 12 augusti 2005 15:52
Jag har bara erfarenhet av "Classic"serien (utom 2260) och 2028 vad gäller ytterfilter och har bara gott att säga om dessa och Eheims service.
Classicfiltren gör det dom är avsedda för i evigheteters evighet. Lite joxiga kanske att handskas med eftersom filtermedierna ligger fritt i behållaren (om man inte har nätpåsar).
Prof.filtren har korgar att ha filtermatrialet i, och det förenklar servicen en del de få gånger man behöver greja med det.
Prof.filtren har dessutom inbyggda snabbkopplingar som är mycket bra att ha (finns som tillbehör till classic, sätts då på slangarna).
Bägge är så tysta som ytterfilter kan vara.
#7 - 12 augusti 2005 16:56
Jag älskar Fluvals ytterfilter gärna modellen ]404 Kör en själv i mitt 240L:s kar. Anledningen till att jag föredrar fluval framför Eheim är att kvalitén på plasten är av samma modell som i en vanling hink. Eheims plast känns för härdad och jag har varit med om att det har blivit sprickor i plasten vid oaktsam hantering. Nackdelen som fluval har mot eheim är att det ej är genomskinligt, så du ser inte hur sketet ditt filter är.. Men detta lär du ju dig efter hand att hantera.. Jag brukar joxxa runt i sanden efter vattenbyte för att få upp skit i vattnet för att få en snabbare harmonisering av bakteriefloran och sedan tvättar jag mitt filter efter en vecka.. Och med tvätt avser att jag rengör filtermattan noga med kallt vatten, sköljer zeoliten snabbt under rinnande kallt vatten för att bli av med lösa partiklar och slutligen kokar jag det aktiva kolet för att reaktivera detta. Kolet byter jag med ett halvårs mellanrum eftersom reaktiveringen ej är bra nog. (Det är ju inget evighetsfilter tyvärr).

Filtret ligger på runt 1000 spänn om du letar lite.. Och om du orkar så kan du ju troligen använda dig av Hornbach:s lägsta prisgaranti så får du 10% av det lägsta du hittar. Men min personliga åsikt är att du skall stödja din lokala handlare för ju mer du köper hos honom desto billigare kommer han troligen att bli.. ;)
#8 - 12 augusti 2005 17:35
[QUOTE=saxmark]
Filtret ligger på runt 1000 spänn om du letar lite.. Och om du orkar så kan du ju använda dig av Hornbach:s lägsta prisgaranti så får du 10% av det lägsta du hittar. Men min personliga åsikt är att du skall stödja din lokala handlare för ju mer du köper hos honom desto billigare kommer han troligen att bli.. ;)[/QUOTE]

hehe, det finns hornbash på 2 ställen i sverige just nu, malmöe och i Gbg :).. så ....... *lol*

och markera TROLIGEN i menningen ovan osså...
#9 - 12 augusti 2005 18:37
Mmm.. Var hos dem i götet idag och letade efter ett kar och då hade de hemma.. :).. Köpte själv mitt senaste filter där (är väl iofs ca 5 mån sedan) då jag fick lift med polarn som skulle ha lite byggrejjer.. Gick på 595:- ;).. Han var ju inte överlycklig men han sålde det så snällt..
#10 - 12 augusti 2005 20:30
vem var det som vart sur för deras garanti?..
inte christian va?..
#11 - 13 augusti 2005 07:20
Men hörni, nu har vi/ni tappat tråden !

Jag vill ha mer förslag på storlek/modell av ytterfilter till ett juwel rekord 110 liter...

Kom igen nu, mer förslag !
#12 - 13 augusti 2005 07:41
Sorry du har så rätt.. Om du har plats över så kan du ju alltid bygga ett droppfilter.. Det torde väl räcka med en 12 liter.. Hade väl byggt ett på ca 50 liter. Det tar ju längre tid att starta upp det men det kommer ju att kunna hantera de flesta förorerningar.. Det finns gott om diy länkar på hur du bygger ett och du får ju ett biologiskt filter.. De ser dess utom coola ut när nivån stiger och när den tömmer sig och börjar stiga på nytt..
#13 - 13 augusti 2005 07:50
f-låt...

tja, 2211, 2213, 2215, 2011,2013,2015, eheims classic
i princip alla eheims som har en l/H på >600l/h är nog lagom i ytterfilterväg till ditt kar.

och det gäller nog alla ytterfilter föresten...

droppfilter é la att ta i.. :)...kan du ju lika gärna köra en sump rakt av.....
#14 - 13 augusti 2005 07:55
Anledningen till att jag gillar droppfilter är att de är i princip underhållsfria.. Här snackar vi inte om att det skall tvättas ur en gång i månaden.. Jag gillar att ha akvarie men jag gillar inte vattenslabb och inte heller massa spring fram och tillbaka genom lägenheten med pumpar som droppar etc.. Därför gillar jag överdimensionerade filter och bra med bottenlevande som kan hantera matrester.. :)

[Jipii.. Tror jag höll mig inom topic.. ;) ]
#15 - 13 augusti 2005 09:21
Vad duktiga Ni är som håller inom topic :)

Jag hittade en katalog hos eheim och genom att läsa igenom där så kanske ett bra alternativ kan vara 2224 (700l/h) eller 2026 (950 l/h, för stark ? Kan man strypa den ?)

Vad tror Ni ?

Orsaken att jag tittar på professional serien är att det verkar smidigare med snabbkopplingar osv..
#16 - 13 augusti 2005 09:32
Strypa den tycker jag verkar dumt.. Är det inte bättre att fördela flödet på flera utlopp.. Det kan ju enkelt ordnas med lite vvs rör eller slangar.. Hur skall du ha filtret anslutet i akvariet ?.. Sitter det bakom nått typ en BTN eller så ?.. Annars kan man dölja mycket med skiffer.. ;)
#17 - 13 augusti 2005 12:39
Halloj !

Tänkte inte ha någon BTN eller sånt i detta karet, blir väl någon "snygg" plansch..
#18 - 13 augusti 2005 14:23
Okej.. Jo de är ju inte direkt billiga.. Men det är ett smidigt sätt att filtrera vatten.. Men det är klart att 110L så blir det inte så mycket plats att leka med.. :).. Plansch.. Själv föredrar jag blått som bakgrund.. Typ som i mitt gamla kar.. LÄNK
#19 - 13 augusti 2005 15:41
Jag letar också ytterfilter, så istället för att starta egen tråd tänkte jag att jag skulle passa på att fråga här. Det ska vara till ett 500 liters kar. Har tittat lite på ebay, men de flesta är på tyska, och jag vet inte riktigt vilka som orkar med 500 liter. Fluval 304 eller Fluval 204? Är det ett bra filter?
#20 - 13 augusti 2005 16:05
Kör ett 404 i mitt 240.. Det räcker inte riktigt för filtreringen så jag får köra ett extra huvud med en filtersvamp i botten.. Huvudet ligger på 200L/h men det skapar en motcirkulation som håller skiten från botten.. En snabb räkning på ljugsifforna från fluval säger att 404 ligger på 1300L/h det ger en genomcirkulation på 2.5ggr/h i ditt 500 liters kar.. Om du inte har massa stenar etc i det.. Jag skulle väl vilja ligga på det dubbla så personligen skulle jag satsa på 2 st 404:er som jag skulle rensa 1/månad och på så sätt inte få några bakterieproblem med.. Men det är ju bara vad jag skulle göra.. :)
#21 - 13 augusti 2005 16:16
Vad finns det mer för olika sorters ytterfilter som passar 500l? Som inte är allt för dyra. Som studerande får man ju inte mycket pengar.
#22 - 13 augusti 2005 17:16
Nu går jag nog utanför tråden en aning men det som ger mest effekt för pengarna är att du bygger dig en sump och har en ytavrinning till ditt akvarie.. Dvs.. Om du pumpar in vatten i ditt akvarie från sumpen så rinner det ner till sumpen via ytavringen igen.. Sen i sumpen så kan du ju bygga fack och få en filtrering som inte är av denna värld.. Används i stort sett alltid inom saltvatten.. Kostnad borde bli under 1000-lappen..
#23 - 13 augusti 2005 17:25
[QUOTE=saxmark]Nu går jag nog utanför tråden en aning men det som ger mest effekt för pengarna är att du bygger dig en sump och har en ytavrinning till ditt akvarie.. Dvs.. Om du pumpar in vatten i ditt akvarie från sumpen så rinner det ner till sumpen via ytavringen igen.. Sen i sumpen så kan du ju bygga fack och få en filtrering som inte är av denna värld.. Används i stort sett alltid inom saltvatten.. Kostnad borde bli under 1000-lappen..[/QUOTE]
Tror att det är över min förmågan.. Har ingen i närheten som kan hjälpa mig. Har du fina beskrivande instruktioner med bilder kanske jag klarar av det... :)
#24 - 13 augusti 2005 17:38
märk väl att alla rekomendationer som förekommer här är högst subjektiva till vilka fiskar man har..
ta ett ex.

200l kar med fiskar från malawi/, resten av dom afrikanska sjöarna, MASSOR med flås i pumpen. ju mer desto förlite....

annat exempel:

200l kar med discus, så lite flås som möjligt, men däremot stor area i filtret...

allt beror på vad du har för fisk!.
#25 - 13 augusti 2005 17:40
[QUOTE=Karon]Jag har ett Eheim 2213 i ett 100-liters och det fungerar u.a. :)[/QUOTE]
Har ett till ett 300l,,funkar bra.
/Lasse
#26 - 13 augusti 2005 19:56
Så en Fluval 404 är inte tillräckligt för mitt 500 liters kar med slöjstjärtar och guldfiskar?
#27 - 13 augusti 2005 20:34
uhj, har du lortgrisar... då skall du ha mkt swoosch i filtret, för dom skitnar ner massor!..
#28 - 13 augusti 2005 20:45
[QUOTE=MagicFingers]uhj, har du lortgrisar... då skall du ha mkt swoosch i filtret, för dom skitnar ner massor!..[/QUOTE]
Ja, det är därför jag behöver tips om bättre renings-system. :)
Är själv inte så insatt i alla olika sorter som finns, och vilka som är bra och prisvärda.
#29 - 14 augusti 2005 11:31
en blåmatta 10cm, som täcker ena kortsidan på karet, och en dammpump (hazel eller liknande) på 2000l+/h och biobollar ovanför den i det utrymmet som finns mellan matta och glas...
billigt och bra.. :)....
#30 - 14 augusti 2005 16:00
det behöver ju inte bara vara eheims filter som är akutella! Visst de är bra, men DYRA! Har både fluval och eheim och visserligen är det lite trixande ibland med fluval3+ men efter ordentlig rengöring av pumphuvudet funkar de klockrent, och fluval kostar uppskattningsvis hälften så mycket som motsvarande eheim.

jag menar, min Opel funkar lika bra som en BMW :D
#31 - 14 augusti 2005 16:25
Efter en del läsande här så får jag nog rekomendera en do it yourself (DIY) lösning.. Den billigaste lösning som jag har kört är en powerhead av lämplig modell med en 60cl:s merflaska i botten.. I botten på flaskan borrade jag ett par hål för att kunna suga in vatten genom.. Sedan fyllde jag flaskan med i detta fallet lavasten.. Det går lika bra med filtervadd.. Filtermatta eller ännu hellre biobollar.. Efter nån vecka har du ett fullt fungerande biofilter.. Kostnaden för en PH 402 (1000L/h) ligger på under 300.. Merflaskan kan man hitta i nån papperskorg eller köpa för 1 spänn av nån som man ser är påväg att dricka ur den på stan.. Fyller man den med mackadam som man proppar fickorna fulla med på nått bygge så är kostnaden noll där med.. Sen har du ett biofilter för under 300:-.. Vill man ha svagare cirkulation är det bara till att ta en lägre modell av PH.. Men det är klart.. Skall man välja mellan Opel eller BMW är väl detta den rostiga trabanten som går på tråkolja i polen.. ;)
#32 - 14 augusti 2005 16:50
Jo, det skulle kunna vara en lösning, men eftersom det är över mina förmågor så tar jag hellre en Opel :D
#33 - 15 augusti 2005 15:28
hehe det är rätt!

Annons