Storlek på yngel när de kan släppas tillbaka i huvudakvariet?

#1 - 28 februari 2005 02:08
Har 3st Saulosi-yngel i ett 30L kar som ska få gå tillbaka i ett 250L när de blir stora nog. I detta kar finns fullvuxna Rödzebror och Saulosi.
Så mina frågor är:
Hur stora måste de vara innan man släppa tillbaka dom?
Ett yngel är betydligt mindre än de andra två, har fått för mig att det är bäst att vänta tills det minsta är stort nog och då släppa i alla 3 samtidigt, är det rätt tänkt?

/Tomas
#2 - 28 februari 2005 12:15
[QUOTE=samot]Har 3st Saulosi-yngel i ett 30L kar som ska få gå tillbaka i ett 250L när de blir stora nog. I detta kar finns fullvuxna Rödzebror och Saulosi.
Så mina frågor är:
Hur stora måste de vara innan man släppa tillbaka dom?
Ett yngel är betydligt mindre än de andra två, har fått för mig att det är bäst att vänta tills det minsta är stort nog och då släppa i alla 3 samtidigt, är det rätt tänkt?

/Tomas[/QUOTE]Tillräckligt snabba å stora så att de inte passar in i det andra större firrarnas munnar...
#3 - 28 februari 2005 12:27
Som Poseidon redan har svarat beror det på storlek på de andra fiskarnas munnar samt deras glupskhet
#4 - 28 februari 2005 23:13
[QUOTE=peppito]Som Poseidon redan har svarat beror det på storlek på de andra fiskarnas munnar samt deras glupskhet[/QUOTE]
storleken på yngelkaret påverkar ju även ynglets tillväxt tid. har du dem i ett 30l kan det ta ett bra tag innan dem vuxit till sig
#5 - 1 mars 2005 02:24
Hade hoppats på ett svar som, när de är 3cm är det lugnt, men förstår att det inte är så lätt att ge ett sådant svar. Det blir med andra ord en liten chansning när det blir dax för det är ju inte så lätt att uppskatta munnen på en rödzebra kontra storleken på ynglet. Lite trist bara om man räknat fel och ynglet man så omsorgsfullt skött om i några månader slutar som föda direkt man släpper i den.
Nåja, det löser sig nog.
#6 - 1 mars 2005 06:51
[QUOTE=Wracker1]storleken på yngelkaret påverkar ju även ynglets tillväxt tid. har du dem i ett 30l kan det ta ett bra tag innan dem vuxit till sig[/QUOTE]

Wracker1: Var det ett svar på mitt inlägg?

Ja det självklart men det finns inget som hindrar att man släpper ner en i taget. Så fort ett av ynglena har växt till sig kan man stoppa tillbaka det.

Samot: Vet tyvärr inte vad som är minimistorlek på ynglena för deras överlevnad. Men min vän tar aldrig ut sina malawiyngel. Har man bara tillräckligt med gömställen så överlever alltid några i alla fall.

Annons