storlek på uv-c filter???

#1 - 13 mars 2005 21:29
har nu sökt och inte hittat nått vettigt ang detta.

har kollat lite på uv-c filter och dessa verkar ju bra mot alger och div bakterier om jag nu fattat detta rätt.
men hur stort ska man ha då?
har köpt ett kar på 450L med 2 st fluval 404 som renar det.
vad ska man då ha för storlek på uv-c filtret ?

mvh jocke
#2 - 13 mars 2005 23:08
Det minsta du kan få tag på räcker gott eftersom dom är normalt
sätt dimensionerade för dammar. Sedan är det ju kvallité frågan
som spelar sin lilla roll ochså. Större dyrare kan i bland vara bättre
kvallité på ochså.Är ochså på jakt efter ett UV-C filter. har du någon
sida där dom säljer "billiga" sådarna så får du gärna posta dom i
tråden :D

mvh

/Baggen
#3 - 14 mars 2005 08:27
[QUOTE=Baggen]har du någon
sida där dom säljer "billiga" sådarna så får du gärna posta dom i
tråden :D

mvh

/Baggen[/QUOTE]

pwss har Aquael 9w UVC för 770:-
#4 - 14 mars 2005 09:42
[size=4]eBay![/size] Där kan du få ett nytt uv-c filter runt 350kr med frakt.
#6 - 14 mars 2005 16:31
Hur e det med Ebay? hur går det till ? är det "säkert" osv.
någon som testat?

mvh

/Baggen
#7 - 14 mars 2005 17:23
Köpte min ph controller på eBay för 1600 kr, och det var inga problem. Betalade med paypal som är en säker metod. Tog bara 4 dar så hade jag min nya ph controller. Läs mer på http://www.ebaysweden.com/ hur du handlar säkert.
#8 - 14 mars 2005 18:39
Jag köpte mitt uv-c filter från ebay, betalade med paypal och det funkade kanon!
#9 - 15 mars 2005 20:58
Jag är också ute efter ett nytt UV-C fileter,Har provat ett litet nu i en veckan och det har hjälpt men är nog förliten om jag ska koppla det till mitt ytterfilter.

Jag behöver ett som klarar ett pump flöde på ca 1000L/H, Har tittat runt lite men märkningen är lätt förvirrnande. Någon som kan tipsa?

/viggen_l
#10 - 18 mars 2005 08:20
Hi!

Har själv inget UV-filter. MEn jag har läst på nätet att det inte får vara mycket flöde genom ett UV-filter för att det ska fungera. Om jag kommer ihåg rätt så nämndes det på ett ställe att varje vattenmängd måste minst exponeras en sekund under UV-lampan för att en avdödning ska ske av icke önskvärda organismer.
#11 - 18 mars 2005 08:33
[QUOTE=strandbaden]Om jag kommer ihåg rätt så nämndes det på ett ställe att varje vattenmängd måste minst exponeras en sekund under UV-lampan för att en avdödning ska ske av icke önskvärda organismer.[/QUOTE]

Nej, det är fel. Det har egentligen inget med tid att göra. Du måste belysa vattnet med en viss mängd energi (olika beroende på vad du tänkt döda). Det är ett flertal parametrar som spelar in. Lampans effekt, vattenskiktets djup sett från UV-röret, Belysningsyta (dvs UV-rörets längd), vattenflöde, mängd partiklar i vattnet, osv...
#12 - 18 mars 2005 09:03
Att det är mycket som spelar in för vilken effekt som behövs är helt klart.
Men finns det inte någon generell lista som säger att ex 9w räcker till 500L/H.

Jag är ute efter ett filter som klara 1000L/H men jag har inte lyckats hittade vad jag behöver.
/viggen_l
#14 - 18 mars 2005 10:02
Nu kan jag inte se vad det är för en typ ifrån jobb eftersom det är filter på proxyn.
Vad är det för tillverkare. Effekt m.m?

/viggen_l

Annons