Storlek på svärdbärare? Platy?

#1 - 4 mars 2006 19:54
Jag vill gärna ha stora tåliga fiskar i mitt större akvarium (med en sköldpadda, men det går utmärkt) och har därför ett gäng svärdbärare, men de blir inte så stora som jag hade hoppats att de skulle bli, de är väl 4-5cm långa, och jag skulle gärna haft dubbelt så stora. Är de normalstorlek, eller har jag särskilt små fiskar? Jag tror mig ha sett så stora levandefödare, kan det ha varit platy, eller vilka levandefödare blir stora?
#2 - 4 mars 2006 21:28
Svärdbärare kan bli betydligt större, men det finns lite olika varianter på dem ute i marknaden och en del blir inte större än dina.

Platy blir i allmänhet mindre än svärdbärare.

Om du vill ha något större, så testa några ciklider. Jag kan rekommendera Sajica, de blir 12-15cm, de är vackra med stora fenor, de verkar tåla en hel del och de går att få till lek också.
#3 - 4 mars 2006 23:35
Vad är det för sköldpadda?? dem brukar fånga allt som rör sig i karet!!!
#4 - 5 mars 2006 09:55
Sköldpaddan är en rödörad skönhet vid namn Kajsa, strax över 20 år gammal. Hon bryr sig inte alls om fiskarna, jag har haft ett stim briljanttetror och svärdbärare hos henne i mer än ett år, utan förluster, tvärtom har svärdbärarpopulationen fyrdubblats, och tetrorna fördubblats. (och jag som trodde det var svårt att odla tetror, jag gör ingenting...) Akvariet är på 375 l.

Ciklider hoppar jag nog, min erfarenhet är att de ytterst gärna äter mindre fiskar, vilket större levandefödare säkert också gör, men det är iaf inte deras naturliga föda. Men jag tar och försöker hitta stora svärdbärare. Synd att inte annonseringen funkar om man inte är guldmedlem längre...

Tack för svaren!
#5 - 5 mars 2006 17:28
Vildfärgade svärdbärare borde vara mindre avlade och därför även bli större. Bara en teori. Men jag har läst att en del svärdbarare i handeln är korsade med platy och då är det inte så konstigt att de inte blir större.

Annons