Storlek på reaktor och pump?

#1 - 15 juli 2005 13:45
Hej!

Jag är lite nyfiken på hur stor en rektor är. Jag menar den verkliga volymen eller måtten. och är även nyfiken på hur stort pumphuvud man behöver (liter per timme).

Jag har ett 150 liters kar med mäsk och alltsammans diy vilket suger. Jag ska bättra på upplösningen, men behöver lite grundinfo.

Tack!

Urban
#2 - 15 juli 2005 13:59
Min Fluval 404 har en volym på runt 8,5 liter och pumpkapacitet runt 1000 l/h, med den specifikationen klarar jag att lösa upp så mycket gas jag vill i en 310-litrare med 0,7 watt/liter.
#3 - 15 juli 2005 14:16
[QUOTE=defdac]Min Fluval 404 har en volym på runt 8,5 liter och pumpkapacitet runt 1000 l/h, med den specifikationen klarar jag att lösa upp så mycket gas jag vill i en 310-litrare med 0,7 watt/liter.[/QUOTE]

Funderar på att testa min Fluval 304 som upplösare, hur har du fixat bubbelräkningen? eller går du på känslan bara?

Blir det inte problem med "rapningar" i filtret ?
#4 - 15 juli 2005 14:16
Hej!

Har du ditt fluval enbart som reaktor? vad har du i det?

Urban
#5 - 15 juli 2005 17:00
[QUOTE=Hawkmoon]
Funderar på att testa min Fluval 304 som upplösare, hur har du fixat bubbelräkningen?
[/quote]
Såhär:
http://www.defblog.se/picture/1294.html

Blir det inte problem med "rapningar" i filtret ?

Jo ju högre CO2-halten blir i vattnet desto fler rapningar, ibörjan (på morgonen) när vattnet är ganska co2-fritt så blir det inga rapningar alls medans det innan ljuset slocknar rapar ganska friskt.

Hade jag inte kunnat stänga in hela filtret i skåpet inlindat i en massa frottéhanddukar så jag hade behövt höra eländet hade jag förmodligen inte gjort så med en Fluval som låter värre än ett tröskverk utan att agera CO2-reaktor.

Däremot kör farsan på samma sätt med sin Eheim 2222:a och det är knäpptyst. Varje rapning är som en liten snabb nästan ljudlös suck.

Har du ditt fluval enbart som reaktor? vad har du i det?

Nej det agerar biologiskt filter också. Först Fluvalen skumfilterpatron för grovfiltrering, sedan ett fack med Hagen Biomax-makaroner, sedan Ehfimech och sist två behållare Ehfisubstrat.
#6 - 15 juli 2005 18:33
Jag kör EHEIM 2028 som både reaktor och filter, det fungerar kanon. Jag har co2-slangen kopplat till insuget så där går det jättebra att räkna bubblor.
#7 - 17 juli 2005 13:59
Skall försöka modda ihop något med min fluval 304, problemet är att jag har en ytvattenrenare kopplad till insuget på fluvalen så insuget sker dels vid ytan dels vid botten.

Botteninsuget är dolt bakom växtmassan, att räkna bubblor där är inte att tänka på, nåja får försöka fixa till en separat bubbelräknare.
#8 - 17 juli 2005 16:54

problemet är att jag har en ytvattenrenare kopplad till insuget på fluvalen så insuget sker dels vid ytan dels vid botten.

Om det är en Eheim surface-extractor så brukar jag bara klämma in CO2-slangen mellan gallret där nere och sätta en tunn skumplastbit ovanför ledningen till pumpen. CO2-bubblorna slår då i skumplasten och sugs in i pumpen.
#9 - 20 juli 2005 07:59
Har klurat lite på problemet, jag har ett AM TOP ytterfilter i garderoben och funderar på att dra i gång det och använda som reaktor.

Frågan är om det kan bli för mycket med 2 ytterfilter för mitt lilla akvarium, vattencirkulationen går alltid att lösa (strypning på trycksidan), men det jag funderar över är om det kan bli för mycket av det goda när det gäller filtreringen ?
#10 - 20 juli 2005 08:02
Det kan aldrig bli för mycket filtrering vad gäller nitrifikation osv, däremot kanske cirulationen kan bli lite väl häftig men det borde som du säger gå att lösa genom strypning av utblåset.
#11 - 20 juli 2005 08:05
Okej, tackar, då dammar jag av det och fyller med biosubstrat och matar med Co2, dagens pyssel är ordnat :p
#12 - 20 juli 2005 14:54
kan ju alltid köra med strilrör om du inte redan gör det.
#13 - 20 juli 2005 15:40
Jodå, bägge filtren är igång nu med uppborrade strilrör så det är relativt lugnt i akvariet, AM TOP:en käkar Co2 så jag har sänkt bubbeltakten,tror jag kommer att få bättre upplösning nu, får kolla senare vad PH hamnar på.

Annons