storlek på räkvas?

#1 - 29 januari 2009 13:57
hejsan! undar över hur många räkor (körsbärsräkor) man kan ha per liter vatten i en räkvas.. å kan man ha en "för liten räkvas"?:confused:
#2 - 29 januari 2009 14:36
går det att få lite tips av er som är lite mer "räkvana" än vad jag är..?
#3 - 29 januari 2009 14:41
Storlek på vaser kan ju vara lite olika mer info hittar du på denna tråden
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124714
Sen till din fråga om man nu ska börja med en Räk-Vas så tycker jag ett antal(10-15)kan vara vettigt sen lär dem mångfördubblas sen beror det på storleken förstås hur stor hade du tänkt dig?
#4 - 29 januari 2009 14:43
jo hade tänkt starta med ungefär så många.. har haft räkor i ett akvaruim tidigare men efter din tråd vill ja ha en vas =) har sett en snygg vas på ikea.. en fyrkantig med lite tjockare glas.. inte gigantisk men nåt att börja med kanske?
#5 - 29 januari 2009 14:48
Myzan___ skrev:
jo hade tänkt starta med ungefär så många.. har haft räkor i ett akvaruim tidigare men efter din tråd vill ja ha en vas =) har sett en snygg vas på ikea.. en fyrkantig med lite tjockare glas.. inte gigantisk men nåt att börja med kanske?
Funkar det att ha ett filter i den?
#6 - 29 januari 2009 14:49
heheh med inspiration från dej tänkte ja skaffa ett sånt litet rörformat från "sera"(eller va de heter) låter de ok.. å nån växt å en liten ormhassel gren.. tror de blir snyggt...
#7 - 29 januari 2009 14:56
Myzan___ skrev:
heheh med inspiration från dej tänkte ja skaffa ett sånt litet rörformat från "sera"(eller va de heter) låter de ok.. å nån växt å en liten ormhassel gren.. tror de blir snyggt...
Det funkar jättebra med ett sånt Filter,Räkorna älskar att sitta vid utloppet och få sina ägg fläktade när det är dags för det.

Ett stort tips är att köp inget för litet för sen ångrar man sig både då det gäller när du ska ner med handen för att dona med nåt kan bli trångt;)och när det gäller filtret det ska ner också,jag tror men inte säker jag vet vad för fyrkantig vas du menar och jag undrar om ett sånt filter går ner i den vasen.Men det kanske funkar ta måtten innan du köper ett sånt filter för det stjäl en del plats på botten på vasen så du vet:)

Härligt att fler satsar på denna härliga iden tycker jag jätte roligt att beskåda dem små liven ifrån däe man sitter.
#8 - 29 januari 2009 14:59
ok=) hade tänkt börja med en sån vas den ä väl 17 ch hög bara... men vill egentigen ha en sån modell fast större.. annars har ja bara hittat runda och jag vill inte ha de... jo ä ju därför man vill ha en räkvas.. i akvariet försvinner de nästan bland växter å fiskar... tack för tipsen =)
#9 - 29 januari 2009 15:06
hittade vasen på internet.. Kanist heter den... vill ha den modellen fast större egentligen.. får börja me den om de går...
#10 - 29 januari 2009 15:23
Myzan___ skrev:
hittade vasen på internet.. Kanist heter den... vill ha den modellen fast större egentligen.. får börja me den om de går...
Skit snygg vas det var den jag misstänkte där passar inte det filtret i tyvärr:(men du kan kan köra med en liten luftpump sidan om för att få lite rörelse i vattnet och det är jättebra bättre än ingen bara att byta lite vatten oftare bara.Så jag säger bara lycka till med din vas:)PS.om du lägger till 200kr så får du en ännu större:d:d
#11 - 29 januari 2009 15:29
vart hittar du en sån fast större?? nu blev ja nyfiken!! vill ju hellre ha en stor =) tack =)
#12 - 29 januari 2009 15:32
Myzan___ skrev:
vart hittar du en sån fast större?? nu blev ja nyfiken!! vill ju hellre ha en stor =) tack =)
:dNu tänkte jag på en Rund:pmen det finns ännu större fyrkantiga också här hemma är en affär som säljer en, den är nog en 50 cm hög men det spelar ingen roll det är samma mått på botten som den du har sett så ett filter där är också att glömma tyvärr[:o]
#13 - 29 januari 2009 18:02
Den vasen var riktigt snygg och hade nog fått plats här på mitt skrivbord! Din vasakvarium blev riktigt fint Steen!
#14 - 29 januari 2009 18:27
Linda_A skrev:
Den vasen var riktigt snygg och hade nog fått plats här på mitt skrivbord! Din vasakvarium blev riktigt fint Steen!

Var inne på din blogg och jag måste ta mig till akt och säga vilka bilder du visar nästan man blir avis när man ser sådana:)
#15 - 29 januari 2009 18:33
Åå tack så mycket, jag var nästan på väg att kolla runt i rummet för att se om du menade någon annan först! :D
Det var snällt sagt verkligen!

Vilka storlekar är det på dina vasar? Funderar på vilken som hade passat bäst här. Här inte så lång och skrivbordet är högt som det är. Fast iofs kanske man inte måste ner på botten så ofta.
#16 - 29 januari 2009 18:37
Med respekt för trådskaparen och hennes tråd så kan du fråga här
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124714 annars är dem 65cm 45cm 28cm och en i reserv på 20 cm...=)
#17 - 29 januari 2009 19:40
Jag har en fyrkantig inläggningsburk på 3 liter köpt på Ö_o_B.
#18 - 29 januari 2009 19:46
köpte en vas på ikea till slut =) liknade den 1:a ja hade tittat ut men den va jättehög! hela 45 cm =) å 10 x 15,5 cm i botten =) går ner ca 4 liter i den =) finns på ikeas hemsida Rektangel heter den =)

Annons