[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Storlek på pump
.är det viktigt ? [/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Eller är det filtervolymen som är det viktiga ?[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Satt och tittade på mina nya fiskar i karet igår kväll och började fundera på det här med pumpen. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Nu har jag inga problem med existerande kar. Där har jag, som jag ser det iaf, väl fungerande pumpar. Utan mer på ett framtida kar. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag håller på att bygga ett kubliknande kar med måtten 50x50x60. Dvs runt 150 liter. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Enligt diverse regler skall man då ha en pump som snurrar runt 450-650 liter.. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Och då slog det mig igår kväll, om jag stoppar ner ett innerfilter med en cirkulation på 450-650 liter, så kommer det att bli en hiskelig rörelse på ytan. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Ett normalt kar på 150 liter är ju mer rektangulärt, med en yta som är i runda slängar 70-90 cm lång. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Det känns som att det blir kanske lite för mycket rörelse på ytan i min framtida kub. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Så, då har jag tänkt till lite. Rätt eller fel
.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Är det som så att man kan dra ner på cirkulationen om man ökar upp filtervolymen ?[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Just nu är jag väldigt mycket inne på hamburgerfilter.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Tänk er att man bygger upp en filterkammare som rymmer kanske 6 liter filtermatrial. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Och kopplar på en pump som spottar ut runt 250-300 liter istället.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Det känns mer rimligt med den ytrörelsen som blir då, jämfört med 450-650 liter. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Är det som så att den större filtervolymen kompenserar bortfallen cirkulation ?[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Eller ??[/FONT][/SIZE]