Storlek på nytt akvarium

#1 - 2 augusti 2009 19:53
Funderar på att skaffa ett nytt akvarium nu snart i samband med flytt.
har ett 152L nu med tanganyika.
Funderar lite på vad ni säger om storleken, är 375L en bra storlek på akvarium? Kan man hålla dom flesta sorter i ett sådant?
Vart går gränsen när man tänker litet resp stort akvarium?
#2 - 2 augusti 2009 20:01
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Var gränsen går mellan litet och stort är nog väldigt individuellt. En del tycker att 100 liter är jättestort medans andra tycker 500 liter är litet.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag skulle säga att det beror på vad du har tänkt ha i det.[/COLOR][/FONT]
#3 - 2 augusti 2009 20:31
Jag vill inte ha större än 375 liter och maxhöjd 50 cm. Av två anledningar. Större akvarier är för tunga att lyfta för mig och en till. Om akvariet är högre når jag inte ner i akvariet för att plantera mm.
#4 - 2 augusti 2009 20:47
Som Maria sa så beror det på vad du tänkt ha det till. Vilka arter man har bestämmer framför allt vilken storlek osm är minimum på akvariet. Men det betyder inte att man inte kan ha ett 960-liters räkakvarium för det! :D

Jag är en av dem som tycker att stora fiskar är finast och tycker därför att allt under 200 liter endast är till för yngel av sådana fisksorter. Men om man har snäcklekare eller dylikt så är det ju inte lika noga.

Sen är det inte snarare måtten än antalet liter som avgör vilket akvarium jag väljer, jag vill hellre ha ett två meter långt akvarium som är 45 högt och 60 djupt än ett som är 1,5m*60cm*60cm, och båda är ju faktiskt 540 liter. Vidare kräver olika fiskar olika egenskaper av akvariet, rockor bryr sig t.ex. inte lika mycket om höjden på akvariet som de gör om bottenytan, andra fiskar behöver en lång "raka" att simma på osv. Det varierar helt enkelt. Välj vad du vill ha för arter och välj antal av varje art och akvarium därefter.

Men för att göra det enkelt skulle jag nog säga att akvarium som är mer än 1,5m långa nog kan klassas som större akvarium.
#5 - 3 augusti 2009 06:50
Personligen tycker jag 540 L är en trevlig storlek. De extra 10 cm botten jämfört med ett 375 betyder mycket inredningsmässigt. Dessutom finns det stort utbud av 540 begagnat.
#6 - 3 augusti 2009 07:27
Jag stod och valde mellan 375 och 540 liter, kom fram till samma slutsats som Marsipulami att de extra 10 cm skulle göra stor skillnad både i djup och på höjd för växterna. Samtidigt är det de 10 cm för mycket när rotar i karet, blir alltid blöt på t-shirten...
Ska man ha en djup 3D bakgrund hade jag helt klart ändå tagit 540.
#7 - 3 augusti 2009 07:29
Jag köpte nyligen ett 375 och ångrar verkligen att jag inte tog ett 540 istället (lite pga att min bänk är gjord för 540).

De traditionella måtten för dessa är 150x50x50 och 150x60x60. De extra tio centimetrarna gör det visserligen svårare att plantera, som du redan har nämnt, men det extra djupet gör mycket för djupkänslan i akvariet. Jag hade tidigare ett 450 på 130x60x60 och det hade en otrolig djupkänsla!

Om jag någon gång byter kar så blir det definitivt ett 540!
Guest
#8 - 3 augusti 2009 10:43
Hur korta är ni om ni inte når ner i karet?
#9 - 3 augusti 2009 10:49
Narii: Jag vet inte vad du är för jätte, men jag är 180cm och mina kortärmade plagg blir blöta när jag planterar växter i mitt 50cm höga 375. När jag höll på med mitt 60cm höga fick jag arbetade med bar överkropp i princip varje gång.
Guest
#10 - 3 augusti 2009 11:16
Jag rullar upp mina ärmar om ja håller på i karet, men de är inga problem att röra runt... Min överkropp hamnar inte direkt i akvariet. Oftast brukar ja möblera om i samband med vattenbyte = hälften så mkt vatten i karet (hos mig).
#11 - 3 augusti 2009 11:29
Är 185 och når utan problem ner i ett 720 vilket även det har 60 i djup och höjd. Kanske att man skulle bli blöt om ärmen om man inte kavlade upp densamma, men varför skulle man inte göra det? Har ni inte bottenmaterial eller? :D

Och precis som Narii tycker jag att det är smidigast att möblera om/plantera/rengöra pumpar m.m. i samband med ett vattenbyte. Jag föredrar 60 i höjd, men skulle gärna ha 70-80 i djup istället för "bara" 60, vilket kanske beror på min BTN...
#12 - 3 augusti 2009 11:35
Jag tycker att 375 är en kanonstorlek på akvarium.
Tillräckligt stort för de flesta fiskar. Ändå så litet att det är lätt att placera. Det sticker liksom inte ut så mycket från väggen. Dessutom är det lättskött .
Det behöver inte kosta en förmögenhet att få ett 375 att se beboeligt ut.

Har du 60 i höjd så får man tänka igenom att man får fisk även den översta biten. Jag har sett många akvarium som varit helt fisktomma de sista 10cm.
#13 - 3 augusti 2009 11:43
Min arm är från långfingertoppen till armhålan 65-70 cm. Jag tycker det blir lite bökigt när jag ska ner och rota nära bakgrunden i mitt kar som är 56 cm högt, men några cm till med armaturen på (möbelakvarium).

För att inte gå helt off topic här så funkar 375 liter alldeles utmärkt så länge man inte ska ha de allra största fiskarna. När det gäller tanganyika så är det väl på gränsen om man ska ha troffar har jag fått för mig men någon med större kunskap i ämnet får ge sin åsikt i frågan.
#14 - 3 augusti 2009 12:04
Narii skrev:
Hur korta är ni om ni inte når ner i karet?

185 , men karet står högt (och det är jobbigt att hämta en pall) och jag har inte så jag kan lyfta bort mer än halva rampen, sedan har jag aldrig lyckats få tröjarmar att bli uppe:p
#15 - 3 augusti 2009 13:10
Ja har samma problem som du flygrc. Mitt ena kar är 1 meter djupt o 60cm högt.
O varje gång man ska i karet så blir armen plask:):)
Guest
#16 - 3 augusti 2009 13:44
flygrc skrev:
185 , men karet står högt (och det är jobbigt att hämta en pall) och jag har inte så jag kan lyfta bort mer än halva rampen, sedan har jag aldrig lyckats få tröjarmar att bli uppe:p

Jag är 182 och mitt/mina kar står inte så högt kanske drf ja når ner ;) ännu en anledning till varför låga ställningar e snyggare och bättre :p p.s. av me tröjan :D

Näe 375l e mysigt, jag tycker inte de är för lite bottenyta, e.v. om man slänger in en stor klumpig 3d bakgrund.

Annons