Storlek på mina malar?

#1 - 8 oktober 2005 22:16
När jag startade upp mitt 450 liters diskuskar för ca 1 år sedan så köpte jag bland annat tre malar. Sorterna är enligt uppgift från butiken Queen Arabesque, Red Tail Sternella och Peckoltia Platyrhynca. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig med uppgift om hur stora dessa sorters malar kan bli?

Har även haft lite funderingar på att skaffa en pleco. Vet dock inte om mitt kar e för litet för den typen av mal eller om det skulle funka ihop med diskus?
#2 - 9 oktober 2005 13:48
www.planetcatfish.com
kolla i cat-e-logen
red tail sternella är troligtvis L114
peckoltian en wormline pleco L121
queen arabesque L260
#3 - 10 oktober 2005 16:22
Queen Arabesque runt 90 mm
Red Tail vet jag inte.
pecoltia (Aqualog shows Peckoltia platyrhyncha as L037, but does depict the real L037 as L037a!) blir ca 200 mm.

Pleco har jag och den kan bli ca 50 cm. Den går iaf bra ihop med mina gurami, väderålar och övriga malar.
#4 - 10 oktober 2005 21:09
Det finns en mängd olika pleco,vilken menar du.
MvH Richard
#5 - 11 oktober 2005 05:21
[QUOTE=gigardt]Det finns en mängd olika pleco,vilken menar du.
MvH Richard[/QUOTE]

:o sorry... det är en L165 jag har.
#6 - 11 oktober 2005 05:34
Hmm.. den vanliga redtail-malen som finns i affären blir STOR o kräver en tank på några tusen liter när den är färdigvuxen. De är ju jättevackra och av någon outgrundlig anledning jättevanliga i akvariebutiker trots den skräckinjagande storleken när de är fullvuxna. Den jag såg på Tropikariumet i Kolmården var ca 1,3 meter och ca 0,5 m bred över huvudet. De äter tydligen också allt de klarar av att få i sig så den kan vara lite jobbig att ha tillsammans med mindre fiskar som riskerar att bli mat.... Finns här på zoopet att läsa om under sötvattenfiskar.
#7 - 11 oktober 2005 13:02
Om "red tail sternella" är L114, Pseudacanthicus leopardus, är det bara att gratulera. Blir runt 30 cm, vansinnigt snygga och med åren ganska oskygga. Fast de är ganska tuffa, så man bör inte ha för många andra bottenfiskar. Tänk också på att de inte är algätare utan vill ha musslor, räkmix och sånt.
mvh Daniel
#8 - 11 oktober 2005 19:53
Först tack för all hjälp, fantastiskt!

Jag har hittat mina malar i cat-e-logen nu. Jo, min ena mal är en Red Tail Sternella L114, och jag håller med den är oerhört snygg! Ok, så jag ska mata med musslor, räkmix m.m. Som det är idag matar jag mina diskus med bland annat räkmix. Vet inte om det blir så mycket kvar på botten till min "Red Tail", kanske är att rekommendera att släppa ner lite räkmix även efter att ljuset har släckts då? Om jag ska mata med musslor, funkar det med inlagda musslor (konserv) då tro? Hittills har mina malar fått tabletter bland annat Vitakraft, plant chips och dessa verkar min "Red Tail" mycket riktigt inte ha varit intresserad av. Har nu även köpt en Nutrafin basix som verkar innehålla räka.

Vad gäller vilken Pleco jag hade tänkt mig, så är det inget bestämt. Som sagt så har jag inte varit igång så jättelänge och är inte så insatt i det här med malar. Det var väl så att jag kunde tänka mig en mal som blev lite större än de jag har, dvs Queen Arabesque L260 och Peckoltia. L121 Nur verkar det ju dock som att min "Red Tail" kan bli ganska stor. Funderingen var mer hur stora malar man kan ha ihop med diskus, samt i ett 450 liters kar?
#9 - 11 oktober 2005 21:25
Det kan bli problem när din L114 blivit stor och diskusarna ska försvara rom/yngel. En av mina hantelhonor blev rätt illa tilltygad när hon försökte jaga bort en 28-centimeters L114 (de är TAGGIGA).
Fast den verkar rätt skygg som liten, och när den väl blivit stor och stöddig kanske du tröttnat på diskus för länge sen.
Jag matar med frysta musslor från en stormarknad. Konservmusslor borde också funka, men det har jag aldrig provat. Och det är ju enklare att ha en påse i frysen och bryta av några stycken då och då.
De första tre åren var mina L114 rätt tillbakadragna, men sedan blev de värsta matvraken som knuffar bort alla andra från räkmixen eller räkpelletsarna. De andra fiskarna får ungefär 15 sekunder på sig att äta...
Om du vill ha en lagom stor L-mal rekommenderar jag Peckoltia sabaji (L075, L124, L301 och LDA02).
#10 - 12 oktober 2005 19:43
Ok, då ska jag se till att införskaffa frysta musslor. Som du säger så är den skygg nu, men ok den kommer att tuffa till sig i takt med att den växer. I dagsläget är den ca 5 cm, och ligger mest i sin rot och trycker. Hur lång tid kommer det tar för den att växa tror du? Vad jag har förstått så växer malar ganska långsamt?

Behöver jag ge mina andra malar dvs. L121 och L260 något annat än maltabletter?
#11 - 17 oktober 2005 15:54
tja l114 kan du ha ett par år innan den blir "stor" och om du behöver göra dig av med den då, så får du bra betalt för den :)
#12 - 17 oktober 2005 19:13
Och vad innebär bra betalt?
#13 - 24 oktober 2005 19:19
1000+ :)
#14 - 25 oktober 2005 16:41
[QUOTE=Rosen71]Behöver jag ge mina andra malar dvs. L121 och L260 något annat än maltabletter?[/QUOTE]

Mina L-260 som går sällskapkaret, klarar sig utmärkt med det foder jag matar mina discusar med. Som typ svarta mygg, artemia, räkmix osv.
Dom är ute och plockar varje gång det är matdags.

Annons