Storlek på filter

#1 - 10 januari 2002 09:55
Hejs!

Jag skall bygga eget innerfilter enligt filteravdelningen här på sidan. Hur stor filtervolym är lagom för mitt 720-kar (200*60*60)? Jag kommer att använda ett Aquaclear 5000 som är 25 cm hög ca(!).

Vad användar man för att täppa igen plaströret?

/Jesper

Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 10 januari 2002 10:39
Storlek 10x10x50 cm är nog lagom.
Använder du elektrikerrör så finns det speciella "ändpluppar" att köpa. Annars kan man lika gärna klippa ut en bit av en plastpåse som man lägger dubbel över änden och sedan håller på plats med hjälp av ett gummiband.
Vet inte hur din pump ser ut men det verkar ju som om den är väldigt stor (åtminstone hög) så därför måste du luta filtret för att det inte skall sticka upp ur akvariet.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#3 - 10 januari 2002 10:52
Nog är den massiv...

Kan man inte göra filtret större på bredden istället för höjden? Om man tog två bitar på 10x15x35 och surrade ihop dessa med nylontråd eller buntband(stripes). På detta sätt skulle man få en kompaktare filtermassa med lite drygt dubbel volym jämfört med att bygga på höjden. Blir nog snyggare (mer lättgömt), men blir det några funktionsmässiga nackdelar?

/J

Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 10 januari 2002 13:01
Du har en så pass stark pump så det kan nog fungera. Vattnet skall dock inte passera mer än 10 cm filter. Dvs med ett rör i mitten på 10x10 så blir det lite drygt (drygt, pga att de är fyrkantiga) 5 cm som mest. Med ett rör i mitten på 20x20 blir det lite drygt 10 cm. Om jag fattar dig rätt skulle du få 20x15x35 och det skulle alltså funka om röret är i mitten.
Kom också ihåg att använda porstorlek 10 PPI.
Akvaristiska hälsningar Kjell.

#5 - 10 januari 2002 14:38
Tack!

Eftersom jag begränsar mig till 15x20 så blir det ju max ca 9 cm.
/J

#6 - 10 januari 2002 18:45
En fråga, jag har gjort ett eget filter på 10x10x300, ska man INTE borra hål överallt på plaströrets hela längd? Tyckte det såg ut så på bilden.

mvh / Pjotr
#7 - 11 januari 2002 06:18
Till Pjotr,
Röret skall inte gå helt igenom filtret, utanskall stanna en bit från botten, ca. 4 cm och hålen skall inte borras längre än att de hamnar ung. lika långt från överkanten.

Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 11 januari 2002 07:55
Jodå Pjotr,
Man borrar hål längs plaströrets hela längd, bortsett från allra längst upp som Karon skriver. Röret skall inte heller gå igenom hela filtermattan.
Att röret skall tätas i nerändan är för att det annars blir ett alldeles för stort hål där och då blir inte vattenintaget jämnt fördelat.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

Annons