Storlek på diskusyngel vid flytt

#1 - 15 april 2004 21:19
Jag undrar hur stora diskusyngel eller ungdiskus skall vara innan man kan flytta ihop dem med vuxna diskusar?

Jag har själv ett gäng med "yngel" på ca 3cm som jag av olika anledningar blev tvungen att flytta. Jag satte i dessa tillsammans med mina vuxna discusar 10-15 cm. De blev extremt agressiva, lade sig i vårätt läge och jagade ynglen runt i akvariet. Jag har även andra fiskar i detta akvarium med samma storlek som diskusynglen och de lämnas oberörda.

Är detta ett normalt beteende för diskus eller? Är det någon annan som har samma erfarenhet?
#2 - 23 april 2004 19:46
Nu en vecka senare har det lugnat ner sig i akvariet. Några yngel blev jagade till döds, men några har klarat sig och nu pågår endast de vanliga smågruffandet igen. Det ser ut som ynglen blivit accepterade.

Det verkar som det går att flytta yngel så här tidigt om man har mycket gömställen i akvariet. Nackdelen blir väl att de inte växer lika fort eftersom man inte kan mata lika mycket och ofta som i ett "uppväxtakvarium"! Någon som har några kommentarer eller synpunkter?

Annons