Storlek på ciklid akvarie? Vilka ciklider? Vilket akvarie?

#1 - 9 augusti 2007 17:07
Vad jag först tänkte mig var ett akvarie nånstans mellan 60 och 100 liter...
Och att jag skulle vilja ha ciklider i det. jag hade för några år sedan ett 200 liters malawiakvarie så jag har en del koll på hur man sköter akvarium och ciklider.

Vad ska jag satsa på?
Måste akvariet vara större, eller kan det funka med vissa arter..hade tänkt mig att bara ha 1 art om kanske 5 stycken?
Några bra tips på privärda akvarium i gbg området?

Mina ideer:
Akvarium mellan 500-1000:-
Ciklider: Hongi, Zebra, Auratus, Golden

Tack på förhand för hjälpen!!!
#2 - 9 augusti 2007 17:15
Hej där.

kolla på blocket.se. Jag kollar där varje dag & 4 av mina kar e inhandlade där, värsta klippen faktiskt. Tycker dessutom att det finns mkt i & i krokarna kring Gbg. Lycka till!

Mvh Eva
#3 - 9 augusti 2007 18:03
Golden är nog nästan den ända du nämner som kan tänkas få plats i ett 100liters. En vanlig "nybörjar tabbe" är att köpa ett för litet kar, jag ångrade mig varje dag tills ja köpte ett större:P
#4 - 26 oktober 2007 05:56
skaffa ett större, i malawi-sammanhang tkr jag att mitt 250liters nästan känns lite litet...
Maffia666
#5 - 26 oktober 2007 07:08
EvaPeva skrev:
Hej där.

kolla på blocket.se. Jag kollar där varje dag & 4 av mina kar e inhandlade där, värsta klippen faktiskt. Tycker dessutom att det finns mkt i & i krokarna kring Gbg. Lycka till!

Mvh Eva
Jag brukar oxå kolla nästan varje dag, och som du säger så är det mycket billigt i Gbgs området.
Varför inte några snäcklekare? dom skulle funka i ett 60-100l akvarium. Men fråga mig inte efter några sorter:confused:, det överlåter jag åt andra.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 26 oktober 2007 08:38
Denna kategori heter "Akvarier och tillbehör". Fiskförslagen hör hemma i en annan kategori.
Bilagor:
Maffia666
#7 - 26 oktober 2007 12:22
Denna kategori heter "Akvarier och tillbehör". Fiskförslagen hör hemma i en annan kategori.
Sorry Kjell[:o]. Mina fingrar är snabbare än hjärnan.;)

Annons