storlek på akvarium för påfågelciklider

#1 - 14 november 2023 14:28
har haft span på påfågelciklider som min lokala akvarieaffär har inne, har ett juwel rio 350 just nu, skulle det vara nog för 1-2 påfågeciklider eller är det för litet, är mera för ett eventuellt framtida inköp då de får in dem väldigt regelbundet men vill gärna få lite tips innan man tar beslutet
#2 - 17 november 2023 16:12
Påfågelciklider är underbara fiskar anser jag! Haft en del under senaste 20 tal år, - dock när jag flyttat har jag avvecklat akvarierna. Nu har jag åter igen akvarier - där jag hade tänkt byta från påfågelciklid till diskus - och jag gjorde det, men ändå kom saknaden av dessa "jättar" och har sedan några månader 3 st som är ca 9 cm - och igår kom jag över 4 st som är betydligt mindre. Tänkte att de skulle få växa till sig i akvariet med diskusar, men såg idag att diskusarna blev störda av de små påfåglarna - så de åkte i stora akvariet med de andra påfåglarna som är dubbelt så stora. Det har gått bra - även om de små ser till att simma nära varann.

Helt klart anser jag att du kan börja med ditt 350 kar med ca 4-6 st ungdjur, dock med beredskapen att skaffa ett dubbelt så stort om ca 1 - 1,5 år framåt. Har nu själv ett 576 som de går i, där min plan är att skaffa ett 900 kar om ca 1 år, eller kanske ett 720 beroende på hur många som är kvar.

De blir personliga, - känner igen sin "husse" som kommer och matar. Robusta växter såsom anubis är typ de enda växter som klarar påfågeln,- övriga bits sönder, grävs upp konstant. De lever länge och som sagt, blir starkt personliga. Men du bör veta att du inte ska skaffa andra mindre fiskar; De kommer bli mat åt påfåglarna.

Ser att det var i somras du skrev, men berätta gärna om du skaffade dig påfåglar så kan vi hålla liv i denna tråd- då jag nu åter alltså skaffat ungdjur :)

Annons