Storlek/kapacitet på ytterfilter och värmare

#1 - 25 mars 2004 10:25
Finns det några "tum regler" eller sätt att beräkna storlek/kapacitet på ytterfilter och värmare? Är två mindre värmare bättre än en stor?

Jag funderar på att införskaffa mig ett 310Liters akvarium.
Vilka fiskar jag ska ha vet jag inte riktgigt men mitt mål är att kunna husera ett gäng Diskusar. Så jag skulle vilja handla grejor som kan följa med ända tills det är dags för Diskusar...

Synpunkter/råd mottages tacksamt.
#2 - 25 mars 2004 10:27
Rätta mig om, jag har fel.
Doppvärmare ca:0.5W/liter
Pump 3-4 ggr/akvarie volymen

Tror inte antalet doppare spelar någon roll om du sätter värmaren vid insuget till pumpen.
#3 - 25 mars 2004 22:50
Enkla "regler" att hålla sig till...

Tackar så mycket
#4 - 25 mars 2004 23:29
En värmare på 200W borde räcka gott och väl, är dessutom lite enklare att skapa god vattencirkulation kring en värmare än två. Effekten på ytterfiltret beror på om du hade tänkt använda det som "huvudpump" för syresättning av ytvattnet i akvariet, eller om du har flera pumpar inuti akvariet för denna uppgift. Tänker du använda ytterfiltret mestadels för att filtrera genom torv och få svartvatten till dina diskusar räcker det med en golvpump/golvfilter med en effekt på ca. 500 L/timme. Ska själv ha discus och scalarer i mitt amazonasakvarium och har ett Eheim golvfilter med makaroner och torv som pumpar 450L/h (dock förmodligen endast 150-200L/h eftersom jag har packat det proppfullt med makaroner och torv), ett pumphuvud till Fluval 4 monterat på en filtermatta som sprutar 1000L/h, samt en cirkulationspump från Eheim som också sprutar 1000L/h. Det blir totalt en vattenomsättning på åtminstone 2200L/h. Räknar man med att vattnet ska kunna omsättas 5 gånger per timme för att kunna ha discus tar man akvariets volym gånger 5 (i ditt fall 310x5=1550L/h), detta innebär att du bör ha en total vattenomsättning på 1550L/h vilket mina pumpar klarar av med stor marginal. Fick du förhoppningsvis lite fler infallsvinklar.
#5 - 26 mars 2004 05:02
hmm.. varför skall man ha så mkt genomströmmning..??.,.

diskus är en sydamerikansk ciklid, den é inte på något sätt så krävande av vattenströmmningar, du blandar nog ihopa det hela med tan/malawiciklider tror jag....
#6 - 26 mars 2004 17:48
Ursprungligen skickat av jorgen41

Rätta mig om, jag har fel.

Doppvärmare ca:0.5W/liter

Pump 3-4 ggr/akvarie volymen

Tror inte antalet doppare spelar någon roll om du sätter värmaren vid insuget till pumpen.

Men låt oss leka med tanken att en stor doppvärmare hänger sig och krämar på för fullt.
Då stryker väl fisken med ganska snabbt? Men om man då har två mindre värmare så kanske vatten tempen inte skjuter i höjden så fort.... Bara en tanke...
#7 - 26 mars 2004 18:04
diskus vill ha stilla vatten... inte mer ström än att dom kan hålla balansen.
#8 - 26 mars 2004 18:53
Hej Bullhead!

Enligt mig har du helt rätt angående 2 värmare istället för 1. Ha två små istället för en stor. Särskilt om du ska ha discus som ska ha varmt från början så går det rätt fort att nå dödliga temperaturer antar jag om värmaren hänger sig.

Mvh Andreas
#9 - 26 mars 2004 19:11
Ursprungligen skickat av Holgersson

Hej Bullhead!

Enligt mig har du helt rätt angående 2 värmare istället för 1. Ha två små istället för en stor. Särskilt om du ska ha discus som ska ha varmt från början så går det rätt fort att nå dödliga temperaturer antar jag om värmaren hänger sig.

Mvh Andreas

Jo, jag anser nog att det är "säkrast" också.
Ett par kronor extra kan det vara värt att ha sina fiskar vid liv.

Mvh Jonas

Annons