storlek för ancistrus vid lek

#1 - 22 november 2005 21:02
Hur stora måste honan va för att hon ska kunna lägga rom?
Har en hanne som är 5-6 cm med skägg, honan ca 4,5 cm
#2 - 23 november 2005 07:11
Runt 5 cm... Men är du säker på att det är en hona om hon inte är större?

/Mattias
#3 - 23 november 2005 08:58
Skulle nog ta och satsa på en större hona!Svårt att se om den inte är större!
Sen när det gäller hanarna så ska dom precis ha blivit könsmogna för bästa resultat(det är vad jag har märkt,de är mer leksugna än fullvuxna hanar).
#4 - 23 november 2005 22:02
Jag har fn två Ancistrus, en hane och en hona. Båda två är runt 4-5 cm och då jag gärna vill ha yngel så funderar jag på att skaffa en hona till, något äldre och därmed större. Går det? Kommer de två honorna att slåss om hanen? :D
HazelCR
#5 - 24 november 2005 06:59
[QUOTE=Loppan11]Jag har fn två Ancistrus, en hane och en hona. Båda två är runt 4-5 cm och då jag gärna vill ha yngel så funderar jag på att skaffa en hona till, något äldre och därmed större. Går det? Kommer de två honorna att slåss om hanen? :D[/QUOTE]

Jag tror inte de två honorna kommer att slåss. Jag har själv försökt köpa mig till ett lekpar med vuxna fiskar och misslyckats. Jag tror att det beror av två saker dels att äldre fiskar, hanar, är mindre leksugna dels att det ändå kan vara olika arter av Ancistrus. Olika ancistrusar kan säkert leka, men lika barn leker nog bäst. En orsak till som gjorde att det tog tid innan jag fick fram ett lekpar var just att ungdjur som jag hoppades skulle vara en hona utvecklade en egen julgran på nospartiet till slut. Så jag instämmer med mmm att det inte är säkert att du har en hona.

Lättast att få till ett lekpar är nog att köpa på sig några ungdjur, 5-6, från en butik eller privatperson och på så sätt hoppas att det verkligen är "lika barn".
Så gjorde inte jag utan jag gjorde på det besvärliga sättet för att undvika inavel. Jag köpte från oilka ställen såväl butik som privat odlare, en fisk i taget.

Mitt lekpar behövde bli större än 5 cm, kanske 7 cm vid den första leken. Mina är inte alls fullvuxna än. Honan drar iväg i storlek och hanen fläktar sig smal och hinner inte växa på sig. Stackarn.

Lycka till //Gunnar
#6 - 25 november 2005 08:23
[QUOTE=Loppan11]Jag har fn två Ancistrus, en hane och en hona. Båda två är runt 4-5 cm och då jag gärna vill ha yngel så funderar jag på att skaffa en hona till, något äldre och därmed större. Går det? Kommer de två honorna att slåss om hanen? :D[/QUOTE]
Har en hane+två honor!Funkar utmärkt!Hanen leker honorna var tredje vecka ungefär=mycket yngel!!
#7 - 27 november 2005 21:31
mer är en

Jag har 2 honor och 2 hanar i mitt "avelskar"och det funkar kanon bra,,,det är samma hane som leker av båda honorna alltid,och jag ser aldrig något bråk i mitt kar.Och vad storleken gäller så är det nog så att ju större desto bättre*L*
#8 - 27 november 2005 22:43
Jag har nu köpt ett yngelakvarium (33 l) och gjort i ordning det. Ska ha i ynglen i morgon, tänkte jag.
Nu till frågan: jag vill ju så gärna ha Ancistrus så min nya idé är att jag kan köpa en pytteliten som jag sett i zooaffären och låta den växa till sig i yngelakvariet. Bra idè... eller inte..?
Kanske borde jag skaffa 2 stycken. Men man vet ju inte om man får hona eller hanne när de är så små. Två honor är tydligen inte något problem. Men tänk om det är två hannar.
Någon Ancistrus-kännare som har några synpunkter?
#9 - 28 november 2005 04:03
[QUOTE=Birgitta W]Jag har nu köpt ett yngelakvarium (33 l) och gjort i ordning det. Ska ha i ynglen i morgon, tänkte jag.
Nu till frågan: jag vill ju så gärna ha Ancistrus så min nya idé är att jag kan köpa en pytteliten som jag sett i zooaffären och låta den växa till sig i yngelakvariet. Bra idè... eller inte..?
Kanske borde jag skaffa 2 stycken. Men man vet ju inte om man får hona eller hanne när de är så små. Två honor är tydligen inte något problem. Men tänk om det är två hannar.
Någon Ancistrus-kännare som har några synpunkter?[/QUOTE]
Du har ju en tråd där du frågat liknande tidigare:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=81125
#10 - 28 november 2005 08:49
Ajdå, Sonja! Jag har frågat om ancistrus-yngel förut!!! Kan man skylla på hjärnsläpp?
Har bestämt mig, jag köper ancistrus-yngel! Jag ska skaffa ett 50-60-liters att ha dem i när de blir större. En LITEN fråga bara: Borde jag köpa två så de har sällskap?
Förlåt en förvirrad människa!
#11 - 28 november 2005 14:05
[QUOTE=Birgitta W]Ajdå, Sonja! Jag har frågat om ancistrus-yngel förut!!! Kan man skylla på hjärnsläpp?
Har bestämt mig, jag köper ancistrus-yngel! Jag ska skaffa ett 50-60-liters att ha dem i när de blir större. En LITEN fråga bara: Borde jag köpa två så de har sällskap?
Förlåt en förvirrad människa![/QUOTE]
Jag tycker nog att 50-60 liter är lite väl litet för vuxna ancistrusar också. Kolla Zoopets rekommendationer: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315
Men du kan mycket väl ha dom så i början, kanske ett år eller så. Dom växer lite ojämnt. Som jag skrev i mitt svar i den tråd du startade själv så blir dom uppåt 15-18 cm som vuxna.
#12 - 28 november 2005 14:16
[QUOTE=storfiskaren]Jag har 2 honor och 2 hanar i mitt "avelskar"och det funkar kanon bra,,,det är samma hane som leker av båda honorna alltid,och jag ser aldrig något bråk i mitt kar.[/QUOTE]

Hur stora är de och hur stort är ditt akvarium? Funderar nämligen fram och tillbaka på om jag ska skaffa 2 honor till min ensam hane (L183) eller inte...

Annons