Storauktion i Malmö den 18 mars.

#1 - 24 januari 2012 22:53
Då var det åter dax att förbereda sig för auktion i Malmö.

Missa inte denna trevliga akvarieaktivitet.

Plats: Kirsebergsskolans aula.
Datum:18 mars
Inlämning av gods 09.00-11.00
Auktionsstart: 12.00
Inträde:20 kr.

På plats kommer att finnas fikaförsäljning,lotteriförsäljning(så långt lotterna räcker eller senast till kl 13.00)auktionen samt ett bord där man kan handla till fast pris.

Man kan med fördel föranmäla sina gods på auktionssidan på www.malmoakvarieforening.se from fyra veckor innan auktionens start.
På hemsidan finns också regler om hur auktionen går till,samt vilka regler som gäller vid anmälan av gods.

Nya regler som tillkommit i år,för att effektivisera auktionen ytterligare är att samtliga foderkulturer ska vara på fasta bordet samt att de auktionsgods som anländer till incheckning senare än kl.11.00 automatiskt hamnar sist på auktionslistan(detta för att godsen förhoppningsvis ska komma i tid så vi kan starta utropen kl. 12.00.)
Även lotteriet kommer effiktiviseras genom att vi kommer att dra en ny vinstlott för varje tionde gods vi auktionerar ut.

Frågor och funderingar om auktionen ställs och besvaras i denna tråd.

Boka redan nu in denna datum i era kalendrar.

Välkomna

Nille
#2 - 24 januari 2012 23:13
Det ska bli riktigt trevligt:)!
#3 - 25 januari 2012 05:37
Jaha där var årets första dubbelbokning. :( Inget Malmö iår.
#4 - 25 januari 2012 11:26
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Hej
Ingången är från Norra Bulltoftavägen och när ni kommer in på skolgården så skall ni in i ingång B1 på höger sida och gå upp en våning.
Om ni tittar på kartan på högerkanten så ser ni att det finns gps kordinater. [FONT=Times New Roman][SIZE=3]Skall även iår försöka ordna tillstånd till att vi får använda skolgården till parkering, jag återkommer.

/Stefan[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
#5 - 25 januari 2012 13:27
Det är samma ställe som förra året?
#6 - 25 januari 2012 13:32
hur smått får fisk vara för att få vara med på auktionen ?

.
#7 - 25 januari 2012 13:35
ansjo skrev:
Det är samma ställe som förra året?

Ja

/Stefan
#8 - 25 januari 2012 15:00
jag kommer! var riktigt roligt förra året :)
hur länge håller auktionen på? kanske svårt att säga men hur länge blev det förra året? :)
#9 - 25 januari 2012 22:28
freddi36 skrev:
jag kommer! var riktigt roligt förra året :)

hur länge håller auktionen på? kanske svårt att säga men hur länge blev det förra året? :)

Jag hämtar upp dig vid halv åtta på morgonen och beräknas vara hemma vid sju på kvällen!Haha

Skämt åsido auktionen startar med första utrop kl.12.00 och håller på till 16-17 tiden.

För oss som arrangerar är dock den första tiden dvs 07.30-19.00 en sanning,men det är värt varenda minut för denna fina hobby.

PS Fredde givetvis får du hänga på om du vill!

Nille
#10 - 25 januari 2012 22:30
kaj.p skrev:
Jaha där var årets första dubbelbokning. :( Inget Malmö iår.

Det var väl synd.

Är det golfen som kallar eller är det kanske diskusutställning någon annan stans?

Nille
#11 - 26 januari 2012 18:12
Tja ingen fisk bara folk då diskusklubbens årsmöte ligger den helgen.
#12 - 30 januari 2012 09:17
Kensa skrev:
hur smått får fisk vara för att få vara med på auktionen ?

.

.

bumpar frågan.

.
#13 - 30 januari 2012 11:53
Menar du yngel? Det brukar säljas ungfödare som inte är så gamla, men man får ofta betalt därefter...
#14 - 30 januari 2012 11:59
Det är väl kanske inte så mycket pengarna man e ute efter, men om jag har 25-50 endlers yngel + 25-50 Falcatus yngel
som antingen måste "avlivas" eller säljas för 1 kr / påse så är ju valet enkelt om man ändå är där......

.
#15 - 30 januari 2012 19:30
Å detta har jag längtat efter länge:):p
Ansjo skulle man kunna få lite [:-106] detta året med :confused:
#16 - 30 januari 2012 19:34
solis skrev:
Å detta har jag längtat efter länge:):p

Ansjo skulle man kunna få lite [:-106] detta året med :confused:

Det ska nog gå bra:)!
#17 - 30 januari 2012 19:36
Gott att höra vi får hoppas att det funkar, hoppas att jag inte får några förhinder bara eller någon av er:)
#18 - 5 februari 2012 12:14
Sex veckor kvar till auktionen.

Du har väl inte missat att skriva in detta i din kalender.

Välkomna.

Nille
#19 - 5 februari 2012 18:25
nille skrev:
Sex veckor kvar till auktionen.

Du har väl inte missat att skriva in detta i din kalender.

Välkomna.

Nille

Uppskrivet i min kalender iallafall :)
#20 - 5 februari 2012 19:05
nille skrev:
Jag hämtar upp dig vid halv åtta på morgonen och beräknas vara hemma vid sju på kvällen!Haha

Skämt åsido auktionen startar med första utrop kl.12.00 och håller på till 16-17 tiden.

För oss som arrangerar är dock den första tiden dvs 07.30-19.00 en sanning,men det är värt varenda minut för denna fina hobby.

PS Fredde givetvis får du hänga på om du vill!

Nille

inte sett att du svarat.

jag kommer iallafall, finns kanske något man kan sälja med. 60 karet är snart igenväxt av vallisnerior! :)

vi får snacka där när man har lite mer tid :)
#21 - 9 februari 2012 17:02
I Kväll på vårat möte kommer de första bitarna av planeringen av årets auktion ta form.

Förhoppningsvis är intresset från medlemmarna lika bra som det brukar.

Nille
#22 - 12 februari 2012 22:48
I dag är det fem veckor kvar till auktionen.

Våran föranmälan startar om en vecka,så håll då hela tiden koll på vad som händer här i tråden .

Nille
#23 - 12 februari 2012 23:45
Hej!
Kommer det finnas någon lista på vilka saker som skall auktioneras ut eller det visas först på plats?

Har aldrig varit på er auktion men kommer att gå dit som den malmöboo jag är!
#24 - 17 februari 2012 07:52
nille skrev:
I dag är det fem veckor kvar till auktionen.

Våran föranmälan startar om en vecka,så håll då hela tiden koll på vad som händer här i tråden .

Nille

Kommer man att kunna se vad som är föranmält på hemsidan eller här?
#25 - 17 februari 2012 18:37
Tanken är att anmälningen av gods skall starta på söndag.

Att anmäla gods gör man på våran hemsida,där kommer man också kunna se de föranmälda godsen efterhand som de kommer in.

Man får givetvis även lov att skriva om sina objekt i denna tråd och göra lite PR för sina grejer.

Nille
#26 - 17 februari 2012 18:38
Hemsidesadressen är www.malmoakvarieforening.se

Nille
#27 - 21 februari 2012 10:11
Kensa skrev:
Det är väl kanske inte så mycket pengarna man e ute efter, men om jag har 25-50 endlers yngel + 25-50 Falcatus yngel

som antingen måste "avlivas" eller säljas för 1 kr / påse så är ju valet enkelt om man ändå är där......

.

Om fiskarna är små så kan mängden uppväga brister i storlek. Ta du med dem och bli (kanske) glatt överraskad.;) Tror nog inte priset blir lägre än 20-30 kr/påse, om det nu är EN påse av varje art, men minst 15-20 individer i varje.....
Men det beror på; skulle någon komma med 25-50 VUXNA Endlers så kanske dina blir svårsålda, fast det är å andra sidan det charmiga med auktioner, man VET aldrig hur det blir. [}:)]

Nu ska jag se om jag är ledig den dagen.:p
#28 - 21 februari 2012 10:24
Ja, jag är ledig den dagen, nu skall bara det praktiska lösas....

Vad jag tar med mig? Nja, vet inte riktigt; kanske kampfiskar, WP-räkor, lite blandade guppy, något akvarium, lite tillbehör, vi får se vad det blir när det närmar sig och om allt löser sig.

Vad jag vill ha tag i? Jag är alltid intresserad av olika arter av Corydoras, guppy, sedan vill jag gärna ha tag i snäckätande snäckor (vad de nu heter), kul L-malar kanske är intressant, sedan får vi se vad som dyker upp....:p Jag brukar alltid komma hem med mer och andra saker än jag trodde!;)
#29 - 21 februari 2012 11:25
Vad jag tar med mig:bra inledning där Tummen jag kopierar den;)
En massa flytväxter, och lite andra växter, funderar på körsbärsräkor, snackeskin endlers och kanske guppyn, jag har även guppyn som är ingen färg alls(tror dom såg ut så från början) men jag vet inte om någon är intresserad av färglösa guppys:confused:
Kanske ett palettciklid par med?

Funderar på att ta med några av mina kringliga hängask grenar men vet inte om det heller är av intresse, vill ju inte fylla ansjos bil både dit och hem med samma grejor dom är ju så skrymmande så jag får nog fundera på dom ett tag till.

Ska se hur många antomena helenor jag har kanske jag tar med det också.

Vad jag är intresserad av: corydoras såklart:p sen hittar man ju som sagt alltid en massa annat intressant.
#30 - 21 februari 2012 11:50
Jag tar troligen med mig lite olika växter, röda riliräkor, gula neon sakuraräkor och pygmésvärdbärare...
#31 - 21 februari 2012 17:53
Jag tar troligen med mig lite växter, en vit glödlampsramp 60 cm, eheim inner filter och lite annat smått och gott :)

Tar eventuellt med mig 3st Rineloricaria lanceolata och 2 st par med Guppy "bumble bee" med yngel, 2 st Apistogramma Borelli men detta är inte bestämt ännu.
#32 - 21 februari 2012 21:21
Hej alla!

Nu går det att anmäla sitt auktionsgods på hemsidan!

Anmälda poster går att redigera, radera och kopiera ända fram till incheckningen på auktionsdagen. Så tveka inte att anmäla era poster i god tid, du kan alltid att ändra eller ta bort poster efterhand om det skulle behövas. Genom att anmäla dina poster i god tid ökar du intresset för dem och för auktionen i stort, så att du förbättrar dina chanser att få bra betalt för det du vill sälja.

Här finns det allmän information om våra auktioner, och länk till sidan med information om årets auktion.
http://www.malmoakvarieforening.se/auktioner.aspx

Länk till listan med förhandsanmält gods. Den uppdateras automatiskt efterhand som anmälningarna registreras on-line:
http://www.malmoakvarieforening.se/auktioner/auktionstillfallen/2012-03-18-auktion/auctionListItemsForPublic.aspx

Här finns viktig info för de som tänker sälja:
http://www.malmoakvarieforening.se/auktioner/salja-pa-auktion.aspx

Du anmäler ditt gods genom att logga in och sedan gå till 'Dina sidor'.

Om du har registrerat dig inför förra årets auktion men glömt ditt lösenord kan du få ett nytt här:
http://www.malmoakvarieforening.se/logga-in/glomt-losenordet.aspx

Maila mig (adressen finns på auktionsanmälningssidan) eller skriv här om ni har några frågor eller problem med registreringen.

Vi ses på auktionen!
#33 - 21 februari 2012 22:06
ansjo skrev:
Jag tar troligen med mig lite olika växter, röda riliräkor, gula neon sakuraräkor och pygmésvärdbärare...

dom där pygméerna skulle nog må bra av att byta ägare utanför lokalen.....

"viftar med mastercard"

.
#34 - 22 februari 2012 09:14
Alltid trevligt med auktion :) vi kommer komma ett gäng från Gcg ;) eller ja vi får väll se hur stort "gäng" men jag hoppas på två bilar iaf :)

Hoppas det finns mycket räkor på plats ;)

Tommy
#35 - 23 februari 2012 22:01
Hellsson skrev:
Alltid trevligt med auktion :) vi kommer komma ett gäng från Gcg ;) eller ja vi får väll se hur stort "gäng" men jag hoppas på två bilar iaf :)

Hoppas det finns mycket räkor på plats ;)

Tommy

Kul Att Hellsson och gänget från Göteborg dyker ner till Malmö igen.

Välkomna.
#36 - 23 februari 2012 22:05
Ni har väl inte missat att det nu går att registrera sitt gods till auktionen.

Tänk på att ju tidigare ni anmäler ert gods desto längre hinner det bli exponerat och gjort reklam för sig.

Registreringen gör man på våran hemsida www.malmoakvarieforening.se ,där kan man även se listan på de gods som är anmälda.

Nille
#37 - 24 februari 2012 10:42
Är det bara sötvattenssaker som får säljas eller kan man ta med någon saltvattenspryl också? Har en korall jag kan ta lite på.
#38 - 24 februari 2012 11:23
Dvärgtandkarpen kommer jag att lägga bud på :D och kanske körsbären också..
WP och Tiger sökes ;)
#39 - 25 februari 2012 13:31
freddi36 skrev:
Är det bara sötvattenssaker som får säljas eller kan man ta med någon saltvattenspryl också? Har en korall jag kan ta lite på.

Allt akvarierelaterat är välkommet.

Vettigt kan ju vara att ta ett foto av korallen medan den finns i akvariet,för att sedan sätta denna på påsen tillsammans med övrig information om godset,då den ju knappast är "utslagen"när den ligger i påsen och därför inte kommer till sin rätt.

Nille
#40 - 25 februari 2012 13:33
46 gods är hittills anmälda.

Anmäl dina gods i god tid!

Nille
#41 - 25 februari 2012 23:30
Jag kommer och ska sälja en massa flytväxter, vallisneria, snäckatande snäckor, ev ett par werneri, ett gäng jullar, körsbärsräkor etc :)

Kommer nog följa med räkor hem, läste att någon skulle sälja gula neon sakurer :o
Ev någon corydoras också :p

Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk
#42 - 26 februari 2012 22:42
Det anmäls lite gods varje dag,idag är vi uppe i ca 75 rop vilket ser lovande ut,för det är ju idag tre veckor kvar till auktionen.

Nille
#43 - 27 februari 2012 16:37
jag ska nog ta med lite saker. har en 100W doppvärmare som jag inte behöver. sen lite tigervallisneria, hornsärv, kanske någon flytväxt[SIZE=2][FONT=arial](Ceratopteris pteridoides) beroende på om dom har börjat växa igen. har varit lite slarvig med PMDD:n så dom är lite sura.
om någon är intresserad kan jag ta med malaysiska sandsniglar.
får se vad jag tar med beroende på vad som finns :)

vad jag är intresserad av är lite nya växter såsom cryptocorynes. en Aphyosemion Australe hane "behöver" jag också.
sen blev man ju sugen på dom där snakeskin endlers guppyna..[/FONT][/SIZE]
#44 - 27 februari 2012 17:43
cryptos ?????

finns massor i din hemby........

.
#45 - 28 februari 2012 00:19
ca 110 poster anmälda
#46 - 28 februari 2012 09:31
Tar nog med mig VF Guppy ifrån Trinidad ett par påsar sen ska jag se om jag kan sälja NIC också.:)
#47 - 28 februari 2012 10:32
Tar nog med mig VF Guppy ifrån Trinidad ett par påsar sen ska jag se om jag kan sälja NIC också.:)

Den ensamna hannen blir det nog inte många bud på...:p
#48 - 28 februari 2012 13:16
hehe, går han att ha till något, städa tvätta klippa gräset:confused::p
#49 - 28 februari 2012 13:53
Hmm, kanke en levande kylskåpsrensare...:D?

On topic:
Jag tar nog med mig lite Riliräkor med, om intresse finnes. Tyvärr är det bara de röda än så länge, de oranga har inte kommit igång ännu...:)
#50 - 28 februari 2012 16:15
solis skrev:
hehe, går han att ha till något, städa tvätta klippa gräset:confused::p
Städning har han då aldrig varit en hitt,men beskära träd det är han en brinnare på:D
On topic..vad jag är ute efter är en liten doppvärmare till ett 100L samt litta Räkor:)
#51 - 28 februari 2012 18:49
Städning har han då aldrig varit en hitt,men beskära träd det är han en brinnare på:D

On topic..vad jag är ute efter är en liten doppvärmare till ett 100L samt litta Räkor:)

Det jobbet har min pappa, nä då blir där nog inget bud på honom;)

On topic Ansjo dom där rili kommer nog gå som smör i solsken, jag är intresserad av såna:)
#52 - 29 februari 2012 18:09
det har ju kommit in en väldig massa gosaker på listan nu! man kan ju inte bjuda på allt, eller rättare sagt köpa allt men några saker ska man försöka få hem!
#53 - 29 februari 2012 22:31
155 poster anmälda.
#54 - 2 mars 2012 08:17
Jag hoppas att jag kan komma, men eftersom min tänkta chaufför inte är bra är det lite osäkert. Finns det annars någon från Göteborg (eller Bohuslän) som har plats i bilen?

Olle
#55 - 2 mars 2012 11:10
Ni som har tänkt ta med räkor till auktionen. verkar som där ett stort
intresse för räkor så var inte försiktiga med att ta med. jag är själva
intresserad av alla sorter.:)
#56 - 2 mars 2012 17:36
Jag och min kollega insåg att vi har för mycket bröte i lokalen! Funderar på att plocka ihop lite bröte nästa vecka! Men när är sista dag att anmäla gods?

Tommy
#57 - 3 mars 2012 08:37
Visst behöver man rensa lite ibland.

Vi brukar inte stänga ner föranmälan vilket betyder att du kan föranmäla ända in till slutet.

Dock är det ju fördel att göra det så tidigt som möjligt för att göra mer reklam för sina grejor.

Nille
#58 - 3 mars 2012 15:06
165 poter är anmälda.

Anmäl du oxå ditt gods!

Nille
#59 - 4 mars 2012 10:08
nille skrev:
165 poter är anmälda.

Anmäl du oxå ditt gods!

Nille

Menar givetvis poster inte poter.

I dag är det två veckor kvar till auktionen.

Kom igen och anmäl era gods!

Nille
#60 - 4 mars 2012 19:14
Jag längtar, jag vill ha ljuuuuuuuuuuuus i mina kar igen, det ända jag gör är att rensa flytväxter tycker jag och nu har jag tänkt att sälja bort dom flesta och bara ha några kvar av alla sorter så får det börja om från början igen:)
Funderar på att ta med några äppelsnäckor med i storleken mindre.
#61 - 8 mars 2012 21:47
10 dagar kvar till auktionen.

Har varit lite stiltje föranmälningen av gods,då det knappt inte hänt något de senaste dagarna.

Kom igen och lägg in era saker nu så ni hinner göra lite reklam för grejorna.

Nille
#62 - 8 mars 2012 22:02
Det kommer:D....
#63 - 9 mars 2012 06:30
Jag lägger in det sista idag :p

#64 - 9 mars 2012 16:40
jag ska lägga in mina saker i helgen eller ikväll :D det blir lite växter, t.ex tigervalle och en ovanlig flytväxt, doppvärmare, och om någon vill ha kan jag ta med några malaysiska sandsniglar.
lääängtar till den 18:e!!!
#65 - 9 mars 2012 19:24
Funderar ta med några F1 L401 yngel....nån intresse på såna tro?
#66 - 9 mars 2012 20:22
starman_ skrev:

Det tror jag säkert, dom såg intressanta ut.
#67 - 10 mars 2012 07:45
starman_ skrev:

Klart du ska ta med dem.

L-mal är alltid kul.

Nille
#68 - 10 mars 2012 07:48
185 poster är anmälda.

kommer nog en del till under helgen.

Håll utkik på listan.

Nille
#69 - 11 mars 2012 07:22
En vecka kvar till auktionen.

Ca 200 poster är nu anmälda.

Nille
#70 - 11 mars 2012 12:26
nu börjar det komma in lite saker :)
#71 - 11 mars 2012 12:56
Ytterligare ca 25 inkomna sedan jag kollade i morse.

Ser ut som man får ladda plånboken,många intressanta saker att bjuda på!!

Nille
#72 - 11 mars 2012 15:19
Jag gissar att räkodlaren Janne Johansson skickat in lite poster, där är en del mumma:D...
#73 - 11 mars 2012 15:40
ansjo skrev:
Jag gissar att räkodlaren Janne Johansson skickat in lite poster, där är en del mumma:D...

Jag trodde faktiskt det var du ansjo.

Nu är det bara en vecka kvar. Ska bli riktigt roligt.
#74 - 11 mars 2012 15:50
Nope, inte ännu. Jag ska hem till en kompis ikväll för att se vilka växter jag ska ta med mig från honom, då han tyvärr inte kan åka med till Malmö. Sedan lägger jag in mina poster tänkte jag:)...
#75 - 11 mars 2012 17:55
Trodde också att det var du som lagt in räkorna, jag har lagt in en del men det lär bli mer på lördag när jag väl börjar rensa i karen och se lite mer vad jag har och vad jag får upp;)
#76 - 11 mars 2012 19:03
Nu har det kommit in en massa kul på listan :)
#77 - 11 mars 2012 19:06
Så var listan 20% längre:p...än så länge.
#78 - 11 mars 2012 19:08
det ser bra ut, dock hade jag väntat mig lite mer l-malar och pansarmalar. men det kanske dyker upp inom det närmaste ^^
#79 - 11 mars 2012 19:11
Synd det är lite långt att åka.
#80 - 11 mars 2012 19:14
Får se med pansarmalar, jag kommer se bättre när jag tömt karet på växter om där är så jag kan sälja av dom och OM jag får upp dom ;)
#81 - 11 mars 2012 19:14
lillfrasse skrev:
Synd det är lite långt att åka.
Äh, kom ner till mig kvällen före så slaggar du här:)!
#82 - 11 mars 2012 19:21
ansjo skrev:
Äh, kom ner till mig kvällen före så slaggar du här:)!

Nu ställde du till det. Skall ta detta under noggrant beaktande finns ju sämre ställen att tillbringa en Lördag kväll på. :D
#83 - 11 mars 2012 19:22
lillfrasse skrev:
Nu ställde du till det. Skall ta detta under noggrant beaktande finns ju sämre ställen att tillbringa en Lördag kväll på. :D

Och så kommer jag till frukosten :)
#84 - 11 mars 2012 19:24
Och jag hoppar på i farten när ni kommer förbi här;):p
#85 - 11 mars 2012 19:27
Det blir trevligt det här:)!
#86 - 11 mars 2012 19:30
Äh jag ändrar mig,ni kan väll stanna bilen innan så jag kan kliva in i lugn och ro[:o]

Där är många intressanta objekt i listan får fylla plånboken innan avfärd.
#87 - 11 mars 2012 21:34
285 poster anmälda varav ca 80 hittills idag.

Dyker säkert upp mer under veckan som går.

Nille
#88 - 12 mars 2012 14:52
lite OT, skrattade högt när jag läste...det har kommit ut en post på en fisk som har namn, Flexipenis.... hahahaaa

Den måste jag nästan buda på för tänk när folk frågar vad fisken heter och deras min blir när man säger vad den heter :)
#89 - 12 mars 2012 16:33
PiaJo skrev:
lite OT, skrattade högt när jag läste...det har kommit ut en post på en fisk som har namn, Flexipenis.... hahahaaa

Den måste jag nästan buda på för tänk när folk frågar vad fisken heter och deras min blir när man säger vad den heter :)

hahaha. den var ju faktiskt ganska snygg :p
#90 - 12 mars 2012 16:53
PiaJo skrev:

Törs du säga det vad de heter jag kommer ihåg en gång när du blev något generad vid ett litet restaurang besök i Tyskland. :D
#91 - 12 mars 2012 16:56
mmm, jag blev liiite generad då men det är banne mig inte ofta jag blir det, får väl skylla på ölen och att jag hade sällskap av 4 st grabbar i bästa ålder ;) :)
#92 - 13 mars 2012 20:08
#93 - 13 mars 2012 20:12
Saknar en hyffsad grupp Troffar...:p
#94 - 13 mars 2012 21:03
Inga fler malar? :(

#95 - 13 mars 2012 21:32
Ca 320 poster anmälda.

Det brukar dyka in en del saker även de sista dagarna,förhoppningsvis bla lite malar,diskus,labyrintfiskar mm.

Håll koll på listan.

Nille
#96 - 14 mars 2012 11:33
PiaJo skrev:

Skrattade själv gott åt det, lustigt namn:D
#97 - 14 mars 2012 13:51
Äntligen är det klart att jag kan komma på auktionen. Tar jag inte med något annat, blir det åtminstone massor av flytormbunkar. :)

Olle
#98 - 14 mars 2012 15:06
Om någon vill ta med sig lite mångbandade snäckskalslekare, så lovar jag att buda på dem. Jag är också spekulant på Windelöv.
#99 - 14 mars 2012 21:20
Ramlar in lite poster hela tiden,just nu ca 355 poster.

Du som är besökare och ämnar att köpa djur,viktigt är att du tar med dig något lämpligt att stoppa dessa i för att de inte ska bli kalla och stressade.Bästa alternativ för detta är frigolitlåda eller kylväska.

Nille
#100 - 14 mars 2012 21:33
Ja, nu börjar det dyka upp lite intressanta saker på listan som även börjar bli lååång. Kommer att lägga in lite Mångbandad snäckskalslekare och lite annat om några dagar. Det kommer i alla fall att finnas med på auktionen.
#101 - 14 mars 2012 23:50
Själv söker jag en annan variant av Microsorum Pteropus, den som heter Needle Leaf/Narrow Leaf. Tar nån med en post av det så bjuder jag.[h=3][/h]
#102 - 15 mars 2012 19:56
Hej
Tyvärr kan jag inte bjuda på parkering på skolgården i år. Malmös parkeringsbolag är inte våra vänner :(
och jag var ganska envis och ville inte ge mig, så risken finns att dom blev sura och kommer att kolla extra noga bara för att jäklas, så tyvärr får ni försöka hitta parkering på gatorna runt omkring. Naturligtvis går det bra att köra in på skolgården för att lasta av och i bilarna. Hoppas det går bra ändå.
#104 - 15 mars 2012 21:46
stefan s skrev:
Hej

Tyvärr kan jag inte bjuda på parkering på skolgården i år. Malmös parkeringsbolag är inte våra vänner :(

och jag var ganska envis och ville inte ge mig, så risken finns att dom blev sura och kommer att kolla extra noga bara för att jäklas, så tyvärr får ni försöka hitta parkering på gatorna runt omkring. Naturligtvis går det bra att köra in på skolgården för att lasta av och i bilarna. Hoppas det går bra ändå.

Tråkigt. Var ganska lite med plats på gatorna runt om trots att många parkerat på skolgården. Jag missade nämligen det budskapet förra året och letade parkeringsplats i närheten istället. Får hoppas att det går lättare i år :)
#105 - 16 mars 2012 05:56
Getingen skrev:
Tråkigt. Var ganska lite med plats på gatorna runt om trots att många parkerat på skolgården. Jag missade nämligen det budskapet förra året och letade parkeringsplats i närheten istället. Får hoppas att det går lättare i år :)

Kan bara hålla med. Det tråkiga tycker jag är att dom inte ger någon vettig förklaring, mer än att parkering Malmö ser alla skolgårdar som parkering förbjuden zon och ger inga tillstånd utan undantag.
#106 - 16 mars 2012 15:57
såg när jag anmälde mina saker att det fanns en kategori som hette "terrariedjur". jag undrar om man kan ta med terrarietillbehör också? har ett UV lysrör som är användt ca 3 månader så det finns ju ca 8-9 månader kvar på röret.
#107 - 16 mars 2012 19:33
freddi36 skrev:
såg när jag anmälde mina saker att det fanns en kategori som hette "terrariedjur". jag undrar om man kan ta med terrarietillbehör också? har ett UV lysrör som är användt ca 3 månader så det finns ju ca 8-9 månader kvar på röret.

Javisst, det går bra! Lägg det i kategorin 'tillbehör'.
#108 - 17 mars 2012 09:23
Jag kommer plocka med mig lita av L401 F1, får kolla i mina lådor om man hittar något tillbehör som ligger till ingen nytta.
#109 - 17 mars 2012 10:04
Ett dygn kvar. Redan nu 25% fler poster anmälda än förra året! :)

Till er som säljer gods: läs gärna igenom anvisningarna för säljare en gång till så att ni inte har missat något:
http://www.malmoakvarieforening.se/auktioner/salja-pa-auktion.aspx

Några viktiga punkter för säljare:

Förpacka godset väl
Detta gäller särskilt levande djur! Se länken ovan för närmare instruktioner. Om en post innefattar flera kolli (tex fiskar uppdelade på mer än en påse) ska samtliga kolli som hör till ett utrop skall sitta ihop på något sätt, med tejp, snöre. Samtliga kolli vara märkta väl samt att det framgår att de hör ihop.

Märk godset tydligt
Dina poster får ett unikt fem- eller sexsiffrigt id-nummer (###-###) som syns i listan på din registreringssida. Dina poster ska vara tydligt märkta med detta ID-nummer, artens/varans namn samt försäljarens namn. Du ser detta id-nummer i din godslista på registreringssidan.

Lista för incheckning
På sidan där du registrerar ditt auktionsgods finns en länk för att skriva ut en lista med ditt auktionsgods. Denna lista ska du ha med dig vid incheckningen på auktionsdagen. Har du inte möjlighet att själv skriva ut listan kan du få den utskriven på plats vid incheckningen, men det tar förstås lite längre tid.

När du kommer till auktionslokalen med ditt gods
Om du har med dig poster som ej är förhandsregisterade eller du registrerat efter du skrev ut din incheckningslista måste du först uppsöka registrator när du anländer till auktionslokalen, för att få en ny lista utskriven.

Om din lista stämmer med ditt gods, eller det bara är små ändringar (inga nya poster!) så uppsök incheckningsdisken med ditt gods.

När du checkat in ditt gods gå med din signerade incheckningslista till registratorn (mig) så registrerar jag dina incheckningar i databasen.

Kom i tid!

Insläppet öppnar kl 09. Incheckningen stänger kl 11. Gods som anländer för sent kommer att läggas sist i auktionslistan.

Auktionen börjar kl 12. Försäljningen av varor till fast pris öppnar direkt kl 09, efterhand som godset checkas in.

Tyvärr har vi inte fått tillstånd att använda skolgården som parkeringsplats denna gång så räkna in tid för att hitta parkering. Naturligtvis går det bra att köra in på skolgården för att lasta av och i bilarna.

Kom ihåg kontanter!

Vi ses i morgon! :)

PS. Vi tar tacksamt emot all hjälp vi kan få under auktionen i morgon. Om du kan tänka dig att hjälpa till att få auktionen att flyta bra så tveka inte att fråga om det är något du kan hjälpa till med!
#110 - 17 mars 2012 13:38
Jag har tyvärr ingen möjlighet att skriva ut min lista, så det får bli vid incheckningen. Vi ses! :)

Olle
#111 - 17 mars 2012 14:49
blir tre poster med L401, 1 påse med växter :)
#112 - 17 mars 2012 18:55
det närmar sig! sakerna är packade, plånbocken är laddad och jag är taggad! :D
detta ska bli kul, första gången jag säljer på auktion eller liknande.

vi ses imorgon allihop! :D
#113 - 17 mars 2012 19:24
tyvärr så långt till malmö när man åker själv :/
#114 - 17 mars 2012 22:49
En sista tanke slog mig nu ikväll och allt var perfekt anordnat förra året förutom att där var lite lite plats på borden. Hoppas ni fixar detta i år så det både är enklare att betrakta varorna innan budgivningen och även att inga fiskar ska behöva åka i golvet. Vi ses imorgon.
#115 - 17 mars 2012 23:25
Färdig packat.

Börjar nu bli hög tid att få lite sömn.

Precis som Daniel skrev så är vi tacksamma för om någon vill hjälpa till,säg bara till någon av oss som finns på plats.

Välkomna!!!

Nille
#116 - 18 mars 2012 06:12
Då var allt färdigpackat, och efter en frukost med PiaJo blir det avresa söderöver... Vi ses:)!
#117 - 18 mars 2012 07:07
Så nu ska jag bara slänga in allt i bilen så får jag köra och möta upp Ansjo och Pia Jo, så kul detta ska bli:)
#118 - 18 mars 2012 07:36
jag är jäteavundsjuk på alla som ska på den här auktionen :(
hoppas ni alla hittar nått fint!
#119 - 18 mars 2012 08:55
nu åker jag :D
#120 - 18 mars 2012 13:02
Nu har vi hunnit lite drygt halvvägs.

Auktionen flyter på i bra tempo.

Priserna varierar stort men generellt är snittpriset lägre i år än förra året då vi hade ett rekordhögt snittpris på 90 kr/post.
#121 - 18 mars 2012 13:31
Jag var där i syfte med att hitta hantelciklider, jag fick ett blad men kunde inte hitta några hantlar, någon som vet var jag kan få tag i hantlar runt malmö?
#122 - 18 mars 2012 16:11
blidde en mindre gäng pygmésvärdbärare som nu tuffar runt i ett 50 liters
tillsammans med några metalltandkarpar.

blidde även en bunke med skruvvallisar som nu står i 240 literskaret.

hade specat in mig på lite mer blommor, men mitt i allt så ringde telefonen
där det var svärmor i andra luren som panikartat bad om hjälp, hennes bil startade inte,
så det vara bara att åka dit och starta eländet, hon fattade inte att om en bil står
stilla sedan juli så finns det en betydande risk att batteriet laddar ur, särskilt när
batteriet är av samma ålder som bilen, dvs från 1992..............

fick instruktioner att köra till biltema och köpa nytt batteri....

annars är jag lagom nöjd med att nu har man ett ansikte till ansjo + piajo + solis.

mycket trevligt att snabbt skaka tass med dom.

.
#123 - 18 mars 2012 18:02
hemma igen efter en rolig dag :D
med mig hem fick jag två par "blackbar" endlers, en cryptocoryne, två cryptocoryne wendtii var green, och lite christmassmoss. det blev kanske inte så många inköp men jag har inte så mycket plats. det var jättekul iallafall.

sen träffade jag ansjo och Piajo vilket också var roligt :)

skriv gärna vad ni andra köpte :)
#124 - 18 mars 2012 18:47
Jättebra auktion!

Tack alla som jobbat med detta.

Jag köpte bara ett 120 liters akvarium och en ensam Panaque. Så lite har jag nog aldrig köpt på en MAF auktion innan och det berodde deffinitivt inte på att priserna var för höga...

mvh

olof
#125 - 18 mars 2012 19:13
Jag tyckte det var lite folk iår.

Som vanligt när det är dags för auktion så var jag halvkass, inte helt frisk efter förkylningen i år :(

Jag kom hem med ett gäng Dvärgtandkarpar och Caridina sp(som ser ut som WP :D ) :)
#126 - 18 mars 2012 19:53
Det var en trevlig auktion med nya bekantskaper och lite nya ansikten på zoopet folk som Kensa, Hellson, mfl har tyvärr glömt namnen i all hast var lite fokuserad på posterna skriv gärna i villka jag träffade hehe[:o], som vanligt så budar jag såklart på grejor som tydligen låg i bilen på vägen ner utan att jag visste om det(Ansjos och PiaJos grejor) men lika glad är jag för det:D
Har precis fått i alla fiskar hm det blev visst ett gäng men jag gick ändå plus :p

Det blev L 066. L 401, zebrafiskar danio, cardinia sp, praktbarb, guldfiskar,2 pumpar, panda stenalgätare,chokladfärjad piskstjärts mal,fundulopanchax gardneri mamfensis mfui CSK 95-5 ( hur beter dessa sig vid lek egentligen, såg precis att en hanne höll på att åma sig kloss intill en hona:confused: dom kan väll inte leka redan jag släppte ju bara i dom för en stund sen)och blyxa japonica. och så kom en vänlig själ fram till mig men en burk nykläckta yngel sturissoma festivum ska se om jag lyckas få dom att överleva:( dom är tydligen svåra.

Trevligt hade jag och tack för den lugna och säkra körningen Ansjo:)
#127 - 18 mars 2012 19:56
Önskar jag åkt dit, kollade dock kontot igår kväll och insåg att det inte var mycket lönt att åka dit xD
#128 - 18 mars 2012 20:19
firejackan skrev:
Önskar jag åkt dit, kollade dock kontot igår kväll och insåg att det inte var mycket lönt att åka dit xD

:)mm, det hade varit bättre om auktionen hade varit vid löning (då hade även jag lagt bud på black tiger räkorna :D)
#129 - 18 mars 2012 20:27
Tack för en lyckad aktion ^^

Budade på dom flesta räkposterna, men vann inte en enda, haha :P

Fick följa med 3 L malar hem (minns inte numret), 5 skalarer, en co2 system, ett ytterfilter, några växter och några risfiskar! :D
#130 - 18 mars 2012 20:27
Nu är fiskarna på plats. Blev en liten mellanlandning i Helsingborg hos föräldrarna innan jag åkte vidare till Halmstad.

Själv köpte jag.

10 Galaxyrasboror
3 par snakeskin endlers
10+ körsbärsräkor

Christmass mossa och Vallisneria nana

Än en gång en jättebra auktion!
#131 - 18 mars 2012 22:36
ångrar lite att man inte tog bilen och drog ner men kommer fler tillfällen :)
#132 - 19 mars 2012 06:22
Även jag vill tacka för en ytterst välordnad och trevlig auktion. Det är alltid lika trevligt att komma till Malmö och träffa både kända och okända akvarister, samt få ett ansikte på Zoopetmedlemmar:)! Att jag sedan även gick och blev MAF-medlem är bara en bonus:)!
Jag sålde en hel del denna auktionen då jag håller på att avveckla ett kar, och köpte bara en enda post som jag inte ens ska behålla:p!

Lite snabbt om auktionen. Förhandsbokningen funkade otroligt bra, en stor eloge för detta! Det var många poster, runt 540 tror jag varav kanske ett hundratal på det fasta bordet. Trots detta gick utropen snabbt och smidigt, och det hela var överstökat till ca kl. 16.och då även lotteriet inräknat i den tiden.
Det negativa är antalet besökare, där var en hel del tomma stolar som även jag tror kan härledas till lön och studiebidrag som fattades så här mitt i månaden.
Priserna överlag var väldigt låga på mycket, vanliga växter gick ofta för utropspriset eller kanske någon tia upp. Sedan var det en hel del räkor och ungfödare som inte är så vanliga, och dessa postar hoppade upp en bra bit och hamnade runt 200:- strecket.

Så ett stort tack för en väldigt bra genomförd auktion:)!
#133 - 19 mars 2012 06:48
ansjo skrev:
Även jag vill tacka för en ytterst välordnad och trevlig auktion. Det är alltid lika trevligt att komma till Malmö och träffa både kända och okända akvarister, samt få ett ansikte på Zoopetmedlemmar:)!

Förhandsbokningen funkade otroligt bra, en stor eloge för detta! Det var många poster, runt 540 tror jag varav kanske ett hundratal på det fasta bordet. Trots detta gick utropen snabbt och smidigt, och det hela var överstökat till ca kl. 16.och då även lotteriet inräknat i den tiden.

Så ett stort tack för en väldigt bra genomförd auktion:)!

Anders skrev precis det jag hade tänkt att skriva men jag sov så gott att jag inte hann före så jag säger bara att jag håller med:)

Jag fick med mig det jag ville hem, dvs. ett par med Apistogramma, Corydoras "orange stripe" och några Galaxys.

Tack igen för trevligt sällskap, bra auktion.
#134 - 19 mars 2012 07:36
Jag fick med mej snäckskalslekare som planerat (jösses vad stora de är), äppelsnäckor och körsbärsräkor. Inga växter trots att jag försökte och tyvärr inte heller de oerhört läckra koi svärdbärarna. Auktionen var väldigt välorganiserad. Jag var inte med förra året, så det var första besöket i den lokalen - mycket bra!
#135 - 19 mars 2012 07:47
Ah så du fick hem mina äppelsnäckor:)
#136 - 19 mars 2012 11:35
solis skrev:

Jag tror jag fick dina körsbärsräkor och snakeskin endlers. ;)
#137 - 19 mars 2012 12:20
solis skrev:

Jajjemensan, en lila, en blå och två rosa. Jag hade äppelsnäckor tidigare i just dessa färger som jag beställt från utlandet och som ynglade av sig en hel del. Men så blev akvarierna för många och tiden för liten...

Körsbärsräkorna var förresten också från dig. :)
#138 - 19 mars 2012 14:06
Getingen skrev:
Jag tror jag fick dina körsbärsräkor och snakeskin endlers. ;)

Misstänkte att det var mina men det fanns ju fler poster som var samma så jag var inte helt säker.
Du hade haft närmare om du kom hit och handlade hehe;)
Hoppas du blev nöjd:)
#139 - 19 mars 2012 14:09
Mona skrev:
Jajjemensan, en lila, en blå och två rosa. Jag hade äppelsnäckor tidigare i just dessa färger som jag beställt från utlandet och som ynglade av sig en hel del. Men så blev akvarierna för många och tiden för liten...

Körsbärsräkorna var förresten också från dig. :)

Det är alltid kul med dessa snäckor, såg att jag har massvis kvar och ännu en kull på gång:)
Ja då vet jag iallafall vart 2 av räkburkarna tog vägen;)
Hoppas att du också blev nöjd, av mina räkor har jag både fått blå och riliräkor.
#140 - 19 mars 2012 14:14
solis skrev:
Misstänkte att det var mina men det fanns ju fler poster som var samma så jag var inte helt säker.

Du hade haft närmare om du kom hit och handlade hehe;)

Hoppas du blev nöjd:)

Får kanske göra det en annan gång istället ;)
#141 - 19 mars 2012 14:24
Getingen skrev:
Får kanske göra det en annan gång istället ;)

:)
#142 - 19 mars 2012 21:47
Vem fick med sig Vildformssvärdbärarna hem?

/ Peter.
#143 - 19 mars 2012 21:58
Malmö akvarieförening vill tacka alla som deltog vid auktionen i går.

Hoppas att ni hade en trevlig dag,gjorde många fynd,träffa nya människor och bestämde er redan på hemvägen att detta evenemang ska besökas fler ggr.

Vi skulle gärna vilja veta hur ni tycker att dagen flöt på,kanske framförallt hur ni uppfattade lotteridragningen,dvs om det är så här vi kan göra i fortsättningen för att spara tid.

Måste oxå passa på att berömma alla som var säljare på auktionen.
Av ca 540 poster var det endast 4 poster som inte var förbokade,vilket underlättar för oss väldigt mycket.

Nille
#144 - 19 mars 2012 22:23
Såklart att jag kommer göra detta igen, det var 3 dje året i rad som jag varit med och sålt och fyndat, och jag längtar lika mycket varje år till nästa år auktionen är igen:D

Jag tycker att auktionen flöt på jättebra så jag är helnöjd med auktionen så det har ni gjort väldans bra[:-106]

Lottdragningen var rolig men man var lite orolig att man skulle få en vinst( villket jag får väldigt sällan, hm inte denna gången ivarjefall:p)för om man har otur så missar man en post som man kanske hade viljat buda på när man hämtar sin vinst och det hade inte varit så kul[:o]

Tackar tackar jag märkte så gott jag kunde hehe och jag blev av med mina grenar med det var det nog inte många som trodde;)

Tack än en gång och jag längtar redan tills nästa år detta är min höjdpunkt på året:p
#145 - 19 mars 2012 23:00
Tack för en fantastiskt bra auktion!!! Helt klart en av de bästa jag har varit med på. Sällan har man kommit hem med så mycket fina och annorlunda fiskar: killis, bettor, svarta makropoder, kejsargoby... en del nästan skamligt billiga dessutom, så det var ju bara att fortsätta bjuda. :) Tur att jag hade gott om plats i akvarierna. Nu har fiskarna funnit sig tillrätta i mina akvarier och jag ser fram emot spännande odlingar framöver.

Olle

Annons