Storauktion i Malmö

#1 - 17 januari 2013 21:58
MISSA INTE VÅRENS STORA AKVARIEHAPPENING

Söndagen den 3 mars är det dax för Storauktion i Malmö.

Vi som arrangerar auktionen är Malmö Akvarieförening(MAF)

Fullständig info om auktionen kommer att finnas på www.malmoakvarieforening.se om ca 2 veckor,det kommer då även vara möjligt att anmäla sina auktionsgods,samt att se vad andra har anmält.

BOKA REDAN NU IN DATUMEN I ERA KALENDRAR.

VÄLKOMNA
#2 - 17 januari 2013 22:32
Det låter fint, ska bli kul att ses igen:)!
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 18 januari 2013 06:13
[QUOTE=ansjo;1632829]Det låter fint, ska bli kul att ses igen:)![/QUOTE]
Då får du köra attans snabbt med bilen ansjo för vi har ju Zoopetvästmöte hos Ferengi den dagen;)
#4 - 18 januari 2013 06:21
Anders får klona sig ;) :)
#5 - 18 januari 2013 06:50
Sv: Storauktion i Malmö

Och så är det ju Vasaloppssöndag!

Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
#6 - 18 januari 2013 06:58
[QUOTE=Kjell Fohrman;1632849]Då får du köra attans snabbt med bilen ansjo för vi har ju Zoopetvästmöte hos Ferengi den dagen;)[/QUOTE]

Ajfan, det var ju typiskt...
#7 - 19 januari 2013 20:22
Ni kan väl ha mötet hos oss innan auktionen börjar...
#8 - 20 januari 2013 07:59
[quote=nille;1633176]ni kan väl ha mötet hos oss innan auktionen börjar...[/quote]
:d
#9 - 27 januari 2013 08:47
Oh nej då försvann min skjuts till Malmö om ni har möte Ansjo:( är det någon annan som kör e6an förbi laholm som man kan lifta med :confused:
#10 - 27 januari 2013 09:37
Piss att man jobbar.. Jobbade förra gången också :(
#11 - 30 januari 2013 21:54
Glöm inte boka in dettta i almanackan!!!

Välkomna
#12 - 30 januari 2013 22:41
Storauktion i Malmö

Kommer att köra ner från Sölvesborg så det finns plats för minst fyra till i bilen. Det är bara att lägga ett pm om man vill hänga med. Först till kvarn. Vissa omvägar godtages mot ersättning ;)
#13 - 31 januari 2013 07:20
Helt fel håll för mig, undrar fortfarande om någon som kör e6an förbi laholm har någon extra plats till lilla mig;) jag har fått ett kanske om det finns plats över erbjudande men så länge jag inte vet något säkert så söker jag vidare.
#14 - 31 januari 2013 08:04

kan man handla och så om man inte är medlem i akvarieföreningen ? mvh christian

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#15 - 31 januari 2013 08:18
Ja man kan både handla och sälja, det är något man får betala om man inte är medlem däremot, kommer inte ihåg vad om det var inträdet eller vad det var.
#16 - 31 januari 2013 13:56
[QUOTE=solis;1634787]Helt fel håll för mig, undrar fortfarande om någon som kör e6an förbi laholm har någon extra plats till lilla mig;) jag har fått ett kanske om det finns plats över erbjudande men så länge jag inte vet något säkert så söker jag vidare.[/QUOTE]

Du kan inte ta tåget till Lund så kan man hämta upp där? Kan kanske vara en lösning.
#17 - 31 januari 2013 14:11
Tack för erbjudandet men det blir lite krångligt helst när man har en del att sälja att släpa på och sen är man ju inte tomhänt hem heller;), det är ju inte det att jag inte kan köra själv kommer ju att köra till e6 an jag bor ju en bit därifrån,men risken är ju att jag kommer vilse i malmö och så är det så trist att köra så långt själv när det är så långt :( man lär ju vara trött både på vägen dit och hem.

Så nej tack men tack ändå [:o]
#18 - 31 januari 2013 15:17
Storauktion i Malmö

Ok jag är Malmö påg i grunden själv så kör du själv så kan vi ju träffas innan så kan du följa efter mig ifall du är rädd att inte hitta :)
#19 - 31 januari 2013 15:38
Tack, jag ska ha det in tankarna, men det är mest den långa resan om man kör själv som är så trist. ;)
#20 - 1 februari 2013 00:47
Precis som Solis skriver så finns möjlighet att både köpa och sälja för alla.

Inträdet är på 20 kr för icke medlemmar.
#21 - 1 februari 2013 06:11
[QUOTE=solis;1634845]Tack, jag ska ha det in tankarna, men det är mest den långa resan om man kör själv som är så trist. ;)[/QUOTE]

tror detf inns gott omhallandsakvarister som skall ner kolla på deras sida på facebook https://www.facebook.com/home.php#!/groups/346773408711182/
#22 - 1 februari 2013 07:04

vi är två som kommer från knislinge ska bli nice :cool:

#23 - 1 februari 2013 10:35
Hittade inte villka som skulle dit men får kolla igenom igen, guy har erbjudigt mig om det blir plats kvar i bilen, men eftersom att inget är säkert så söker jag vidare, jag kan också köra om någon vill åka med från laholmshållet eller en liten bit ner, kan även möta upp vid hallandsåsen på mötesplatsen vid e6. Tack för länken kaj.p
#24 - 1 februari 2013 18:44
[QUOTE=solis;1634954]Hittade inte villka som skulle dit men får kolla igenom igen, guy har erbjudigt mig om det blir plats kvar i bilen, men eftersom att inget är säkert så söker jag vidare, jag kan också köra om någon vill åka med från laholmshållet eller en liten bit ner, kan även möta upp vid hallandsåsen på mötesplatsen vid e6. Tack för länken kaj.p[/QUOTE]
Vi löser det, du har plats i min bil.
#25 - 1 februari 2013 18:48
Åh tack, då säger vi så om inget annat händer:) och som jag skrev så kan jag med köra i nödfall om det skulle vara att vi blir förmånga;)
#26 - 2 februari 2013 07:27
Trevligt att ni kommer ner.

Ska som vanligt bli väldans trevligt att träffa er.

Välkomna
#27 - 2 februari 2013 08:05
Tack det samma:)
#28 - 3 februari 2013 13:40
När skriver ni in på maf sidan att det är auktion och att man kan börja lägga in poster:confused:
#29 - 4 februari 2013 08:21
Vi siktar på att uppdatera hemsidan och öppna auktionen för registrering på onsdag. Det är lite nya funktioner i auktionsprogrammet som måste testat grundligt först bara.

/Daniel
#30 - 6 februari 2013 23:40
Nu har förhandsregistreringen öppnat!

Vem blir först att registrera lite auktionsgods i år? :)

Information om årets auktion:
http://www.malmoakvarieforening.se/auktioner/auktionstillfallen/2013-03-03-auktion.aspx

Listan med förhandsanmält auktionsgods uppdateras i realtid allt eftersom registreringar sker:
http://www.malmoakvarieforening.se/auktioner/auktionstillfallen/2013-03-03-auktion/forhandsanmaltauktionsgods.aspx

Viktig information till dig som tänker sälja på auktionen:
http://www.malmoakvarieforening.se/auktioner/salja-pa-auktion.aspx

Alla akvarieintresserade är välkomna både som säljare och köpare! Det brukar bli många hundra poster till försäljning; fiskar, växter, räkor, foderkulter, teknik och andra tillbehör, ja allt akvarierelaterat. Räkna med allt från fantastiskt prisvärda fynd till riktiga rariteter som drar iväg i pris när köparna bjuder över varandra. :) Passa på att sälja det du har över!

http://www.malmoakvarieforening.se/
#31 - 7 februari 2013 11:17

Jag köpte ett gäng mindre skalarer där förra året som nu ska iväg så jag får plats till min australienska/new Zeeland biotop.. Är det för klumpigt att sälja dom där? Det är inga små skalarer direkt ;)

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
#32 - 7 februari 2013 13:29
[QUOTE=Dodat;1635850]Jag köpte ett gäng mindre skalarer där förra året som nu ska iväg så jag får plats till min australienska/new Zeeland biotop.. Är det för klumpigt att sälja dom där? Det är inga små skalarer direkt ;)

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2[/QUOTE]

Det ska inte alls vara några problem, bara du ser till att packaa dem väl. Är de stora så gärna en och en i stora fiskpåsar.
#33 - 10 februari 2013 19:28
Tänk på att ju tidigare ni anmäler ert gods,desto längre gör du reklam för dina grejor!!!

I dag är det tre veckor kvar till auktionen.

Välkomna

Nille
#34 - 11 februari 2013 17:55
Ser fram emot årets auktion :)
Kanske inte blir att sälja något, eller köpa något speciellt heller pga av platsbrist, men alltid trevligt att träffa folk :)
#35 - 12 februari 2013 22:39
[QUOTE=freddi36;1636600]Ser fram emot årets auktion :)
Kanske inte blir att sälja något, eller köpa något speciellt heller pga av platsbrist, men alltid trevligt att träffa folk :)[/QUOTE]

Säkert är där något du hittar att köpa.

Borde inte du förresten ha några fraggar till utauktionering?

Kul du tänker komma Fredde
#36 - 13 februari 2013 15:52
Jo, det brukar ju bli så ändå.

Nej, inga fraggar just nu, alla åkte ner i det nya nanot. Men jag ska hem och gräva bland prylarna, brukar finnas nåt att sälja :)
#37 - 13 februari 2013 21:40
110 utrpo anmälda

Redan flera godbitar mman skulle kunna tänka sig.

ANMÄL ERA GODS
#38 - 15 februari 2013 08:56
Ytterligare några poster har tillkommit nu.
Vi siktar på att nå 500 poster totalt, precis som förra året. :)

Se det föranmälda godset här:
http://www.malmoakvarieforening.se/auktioner/auktionstillfallen/2013-03-03-auktion/forhandsanmaltauktionsgods.aspx
#39 - 16 februari 2013 15:06
Börja anmäl in era grejor,det underlättar vesäntligt för både dig och oss vid incheckningen.

Just nu 137 utrop

nille
#40 - 16 februari 2013 15:13
Hade tänkt att göra det men jag vet inte om mina corysar hinner växa till sig till dess :(
Sen ska jag starta upp ett akvaterrarium men väntar på silicon så jag vet ej hur mycket det blir över av växterna när det är färdigt men jag får försöka kolla på det ändå ;)
#41 - 17 februari 2013 22:35
I dag är det 2 veckor kvar till auktion.

147 poster anmälda,varav det senaste är en massa fina räkor minsann.

Fortsätt anmäla gods.

Det är tillsammans vi gör auktionen bra och spännande!!!

Välkomna
#42 - 19 februari 2013 10:08
Hur gamla bör yngel vara innan man flyttar dom, mina corysar är några månader men bara mellan 2-3 cm hur tror ni såna klarar en hel dag i påse.

Hur gör ni i år är alla påsar med fiskar framme för beskådning som ni brukar ha det?
#43 - 19 februari 2013 13:30
[QUOTE=solis;1637952]Hur gamla bör yngel vara innan man flyttar dom, mina corysar är några månader men bara mellan 2-3 cm hur tror ni såna klarar en hel dag i påse.

Hur gör ni i år är alla påsar med fiskar framme för beskådning som ni brukar ha det?[/QUOTE]

Hej
Det borde väl inte vara några problem med pansarmalar som är närmare 3 cm kan jag tycka. Packa dem bara generöst, med inte för många fiskar per påse och rejält med luft i varje påse.

Fiskarna kommer inte att ligga framme till beskådning innan och under auktionen. Detta av två anledningar:
1. Det kan vara stressande för fisken om påsen gång på gång blir lyft av nya spekulanter.
2. Lagstiftningen kräver att fisken skyddas från sådan stress.

Vi hade denna restriktion även förra året men efterlevnaden var tyvärr ej helt hundraprocentig eftersom några spekulanter inte lydde våra uppmaningar att ej lyfta i påsarna. Till i år har vi därför ordnat så att det levande godset förvaras i ett bättre avgränsat avskilt utrymme.

Detta kan naturligtvis upplevas som en begränsning för köparna, men eftersom det är i för fiskarnas bästa tror jag ändå på förståelse. Det är värt att nämna att vi inte märkt att någon fisk tagit fysisk skada i samband med tidigare auktioner där denna regel inte efterlevts hundraprocentigt. Myndigheterna har dock valt att gå på en försiktighetsprincip vilket säkert är vettigt eftersom det handlar om levande djurs välbefinnande. Vi har sökt tillstånd för vår auktion och ansökan och tillstånd för auktionen bygger på att ovanstående regel efterlevs. Därför kommer vi i år att vara strikta med detta.

Denna restriktion gäller enbart djur, ej växter eller tillbehör.

Vår målsättning är att kompensera för bristen på möjlighet att förhandsgranska de levande djuren på plats på två sätt:
1. Inom några dagar kommer säljarna att kunna ladda upp bilder på och mer utförlig info om varje post de säljer. Detta kommer visas i listan på vår hemsida. I de fall säljaren har laddat upp en bild på godset kommer den att visas på projektor i samband med auktionen.
2. Vår målsättning är även att ha en webbkamera som på en separat projektor visar upp den aktuella posten i samband med auktionen. Detta är dock inte helt löst tekniskt i skrivande stund, men vi arbetar på det.

Hoppas detta ger svar på dina frågor!

/Daniel
#44 - 19 februari 2013 18:39
Tack Daniel, jo det var svar på mina frågor, jag trodde nästan att ni skulle göra såhär iår villket jag tycker är bra för fiskarnas skull, man vet ju hur stressade vissa fiskar blir av att man går förbi bara.

Hur är det om man ska ha djur på fasta bordet då?

Jag får fundera lite mer på mina corysar för det är inte det lättaste att mäta dom ;) hade det varit en månad till så hade det inte varit några problem för då hade dom växt till sig mer men nu har jag ju bara en liten period innan jag måste bestämma mig och se hur stora dom är.
#45 - 19 februari 2013 19:07
Borde inte va problem med corys i den sizen,ofta ser man så små i butik.

Kom igen och anmäl era gods!!

Välkomna
#46 - 19 februari 2013 19:11
Jo det är nog sant, men man vill inte att kunden blir besviken heller ;)

Hur var det med fasta bordet med djur eller ställs dom också bakom på något sätt?
#47 - 20 februari 2013 17:43
fisk kommer inte vara på fasta bordet.

För att inte göra köparen besviken så ange vid din anmälan hur stora fiskarna är.

www.malmoakvarieforening.se

Nille
#48 - 20 februari 2013 22:17
Nu passerar vi nästan 200-posters vallen.

Fortsätt föranmäla,och underlätta för dig själv vid incheckningen.

Välkomna
#49 - 21 februari 2013 23:12
212 poster anmälda .

Senast i raden av anmälda gods är lite roliga växter som inte är så vanliga i handeln

Välkomna

Nille
#50 - 22 februari 2013 11:42
[QUOTE=daniel_i_malmö;1637985]Hej
Det borde väl inte vara några problem med pansarmalar som är närmare 3 cm kan jag tycka. Packa dem bara generöst, med inte för många fiskar per påse och rejält med luft i varje påse.

Fiskarna kommer inte att ligga framme till beskådning innan och under auktionen. Detta av två anledningar:
1. Det kan vara stressande för fisken om påsen gång på gång blir lyft av nya spekulanter.
2. Lagstiftningen kräver att fisken skyddas från sådan stress.

Vi hade denna restriktion även förra året men efterlevnaden var tyvärr ej helt hundraprocentig eftersom några spekulanter inte lydde våra uppmaningar att ej lyfta i påsarna. Till i år har vi därför ordnat så att det levande godset förvaras i ett bättre avgränsat avskilt utrymme.

Detta kan naturligtvis upplevas som en begränsning för köparna, men eftersom det är i för fiskarnas bästa tror jag ändå på förståelse. Det är värt att nämna att vi inte märkt att någon fisk tagit fysisk skada i samband med tidigare auktioner där denna regel inte efterlevts hundraprocentigt. Myndigheterna har dock valt att gå på en försiktighetsprincip vilket säkert är vettigt eftersom det handlar om levande djurs välbefinnande. Vi har sökt tillstånd för vår auktion och ansökan och tillstånd för auktionen bygger på att ovanstående regel efterlevs. Därför kommer vi i år att vara strikta med detta.

Denna restriktion gäller enbart djur, ej växter eller tillbehör.

Vår målsättning är att kompensera för bristen på möjlighet att förhandsgranska de levande djuren på plats på två sätt:
1. Inom några dagar kommer säljarna att kunna ladda upp bilder på och mer utförlig info om varje post de säljer. Detta kommer visas i listan på vår hemsida. I de fall säljaren har laddat upp en bild på godset kommer den att visas på projektor i samband med auktionen.
2. Vår målsättning är även att ha en webbkamera som på en separat projektor visar upp den aktuella posten i samband med auktionen. Detta är dock inte helt löst tekniskt i skrivande stund, men vi arbetar på det.

Hoppas detta ger svar på dina frågor!

/Daniel[/QUOTE]

Förra året, hur gjorde ni köparna uppmärksamma på detta med att det inte var tillåtet att lyfta påsarna? Jag kan tyvärr inte minnas att jag fått den informationen på förra årets auktion, men som sagt, det var ett år sen iofs..

Edit; om någon lägger ut en post med chokladgurami, Sphaerichthys osphormenoides, lovar jag att buda :)
#51 - 22 februari 2013 16:44
[QUOTE=freddi36;1638506]Förra året, hur gjorde ni köparna uppmärksamma på detta med att det inte var tillåtet att lyfta påsarna? Jag kan tyvärr inte minnas att jag fått den informationen på förra årets auktion, men som sagt, det var ett år sen iofs..

Edit; om någon lägger ut en post med chokladgurami, Sphaerichthys osphormenoides, lovar jag att buda :)[/QUOTE]

När man sagt till en massa gånger,tröttnar man tillslut,därför kommer de istället tyvärr ligga avskiljt.
#52 - 22 februari 2013 17:25
För tillfället så är det minst fyra bilar från Halland som jag vet om. Kan bli fler från Halmstad.
#53 - 22 februari 2013 17:26
Aha, okej.
Men det finns ju klart fördelar med att lägga upp bild på djuren istället. Dels, som redan nämts och som är huvudorsaken - fiskarna blir mindre stressade, samt att köparen får se fisken i sina rätta färger.
Jag tycker dock att man ska få en chans att inspektera och se så att djuren mår bra innan man köper dom. Antingen genom, som nämt tidigare, live kamera på djuren innan dom säljes (kanske fördelaktigt att ni kör live kameran på djuren medan föregående post auktioneras ut), eller så får någon av er ge djuren en snabb inspektion när dom hämtas upp innan dom auktioneras ut :)

Bara några av mina tankar.. :)

Hoppas förövrigt att det blir en trevlig auktion med lika många poster som sist. Jag vet inte riktigt, men nille, du föreslog innan att jag kanske skulle ta med några fraggar.. Tror du det finns köpare för det också? Det gör inte mycket ifall jag får ta hem dom igen isåfall, och någon måste ju va först med att ta med lite salt.., men bara så man kan få en liten ide om hur mycket som "kan gå åt" så att säga :)
#54 - 22 februari 2013 21:26
[QUOTE=freddi36;1638581]Aha, okej.
Men det finns ju klart fördelar med att lägga upp bild på djuren istället. Dels, som redan nämts och som är huvudorsaken - fiskarna blir mindre stressade, samt att köparen får se fisken i sina rätta färger.
Jag tycker dock att man ska få en chans att inspektera och se så att djuren mår bra innan man köper dom. Antingen genom, som nämt tidigare, live kamera på djuren innan dom säljes (kanske fördelaktigt att ni kör live kameran på djuren medan föregående post auktioneras ut), eller så får någon av er ge djuren en snabb inspektion när dom hämtas upp innan dom auktioneras ut :)

Bara några av mina tankar.. :)

Hoppas förövrigt att det blir en trevlig auktion med lika många poster som sist. Jag vet inte riktigt, men nille, du föreslog innan att jag kanske skulle ta med några fraggar.. Tror du det finns köpare för det också? Det gör inte mycket ifall jag får ta hem dom igen isåfall, och någon måste ju va först med att ta med lite salt.., men bara så man kan få en liten ide om hur mycket som "kan gå åt" så att säga :)[/QUOTE]

Som sagt någon ska va den första att ta med fragg,tyvärr omöjligt att avgöra hur stor efterfrågan är,vet att några "kenyaträd"kommer inanmälas,bara kul om du oxå tar med 2-3 grejor.
#55 - 22 februari 2013 21:41
Skriv gärna att det är salt, jag vet inte ens vad en fragg är[:o]
#56 - 22 februari 2013 21:41
Ja men då får jag väl göra det då :)
Xenia och skivor kan jag nog fixa fram ett par styck iallafall, ska ta en närmare titt och lägga upp vad jag har i listan sen :)
#57 - 22 februari 2013 22:11
Nu passerar vi snart 300 poster
#58 - 23 februari 2013 20:00
Föranmälan tuffar på så nätt.

Nu uppe i 312 poster,förmodligen dyker mer upp redan under helgen.

Nille
#59 - 24 februari 2013 11:41
Om en vecka vid den här tiden är auktionen i full gång.

I skrivande stund är ca 370 poster anmälda,antalet ökar för varje dag så håll koll på listan på våran hemsida.

www.malmoakvarieforening.se

Nille
#60 - 24 februari 2013 19:19
460 poster.

Nu går det undan,anmäl dina grejor du med.

Välkomna

Nille
#61 - 24 februari 2013 22:22
Roligt! :)
Och det ser inte ut till att bli underskott på PMDD iallafall...
#62 - 24 februari 2013 22:28
Nope det ser ut som om dom flesta som vill ha kan få ;) Använder sällan växtnäring så jag får se om jag slår till, behövs lite nu vintertid om jag kommer ihåg att använd det. villket jag aldrig kommer ihåg så då kan man ju likagärna strunta i att köpa det :p Villket kvällsdravel det är nog bäst att jag slänger mig i sängen nu, [:-5][:-89]
#63 - 24 februari 2013 23:25
Nära och bra =}
då ska man bara hitta dit, inte råka nysa och av misstag lägga ett bud som i en dålig komedi, & inte bli galen och vilja köpa ALLT. =}

detta är kanske en dum fråga. Men tar ni kort?
#64 - 25 februari 2013 05:14
[QUOTE=emscifer;1638994]Nära och bra =}
då ska man bara hitta dit, inte råka nysa och av misstag lägga ett bud som i en dålig komedi, & inte bli galen och vilja köpa ALLT. =}

detta är kanske en dum fråga. Men tar ni kort?[/QUOTE]

Nej, det går inte att betala med kort. Se till att ta med kontanter! :)
#65 - 25 februari 2013 21:30
Under dagen har det bl.a. inkommit några saltprylar,samt en del L-mal

Buden är nu upp i ca 480 st,varav en del går på det fasta bordet.

Vi vill göra er uppmärksamma på att man i år tyvärr inte kommer att kunna titta på fiskarna i påsen i förväg.Detta till följd av gällande lagstiftning,fiskarna kommer därför att ligga avskiljt från övriga gods,för att undvika att bli stressade av alla som lyfter och kollar i varje påse,vilket lagen föreskriver.

Vi kommer istället prova visa upp dem via webkamera,det kommer oxå att vara möjligt att lägga upp bilder på sina gods på föranmälningslistan.

Vi vill oxå uppmerksamma er på att denna regel gäller endast för fisk,vilket betyder att räkor och sniglar fortsatt är till allmän beskådan om inte,säljaren ber om annat.

En annan konsekvens som denna lag gör är att det blir omöjligt att ha fisk på det fasta bordet.

Tyvärr är vi tvungna att göra dessa åtgärder,och följa det regelverk som gäller för att även i fortsättningen kunna hålla denna typen av arrangemang.

Det positiva i det hela är att vi faktiskt inte alls utsätter våra fiskar för onödig stress i samma utsträckning.

Hoppas ni har överseende med de regler som gäller!

Välkomna

Nille
#66 - 25 februari 2013 21:46
När kan man börja sätta in kort på sina varor?
#67 - 25 februari 2013 22:47
[QUOTE=solis;1639119]När kan man börja sätta in kort på sina varor?[/QUOTE]

Senare i natt, förhoppningsvis...
#68 - 26 februari 2013 16:29
[QUOTE=daniel_i_malmö;1639133]Senare i natt, förhoppningsvis...[/QUOTE]

Alltså denna natten.... ;)

Bild- och dokumenthanteringen blev ett rätt stort projekt. Allt fungerar på utvecklingsservern nu, men jag väntar till efter barnen lagt sig med att ladda upp det nya så att jag kan göra det med full koncentration.

Förutom bilder kommer en även kunna ladda upp dokument, tex med skötselanvisningar eller manual. En kan också lägga in länkar för varje post, tex till sidor med skötselråd för den aktuella arten.

Det går också att skriva in en längre beskrivnig för varje post. Där kan en ange mer detaljer kring varje post; tex storlek, ålder, skötselråd, härstamning för djur, eller skick för föremål.

Håll ut!
#69 - 26 februari 2013 16:32
Japp jag ska hålla ut ;)
#70 - 26 februari 2013 16:56
Bra du kämpar Daniel..

Idag är det fem dagar kvar,mest troligt kommer vi passera 500 bud nu under kvällen.

Under dagen har det bl.a. kommit in en del roliga levandefödare.

Fortsätt anmäla.

Välkomna.

Nille
#71 - 27 februari 2013 05:34
[QUOTE=solis;1639119]När kan man börja sätta in kort på sina varor?[/QUOTE]

Nu går det att lägga in längre beskrivning, bilder, dokument och länkar till sina poster.

För att ladda upp bilder och dokument, gå först till fliken 'Bilder & Dokument' som ligger under fliken 'Lägg till poster'. Där kan du ladda upp bilder och dokument.

När du gjort detta behöver du (för tillfället) ladda om sidan för att de nyuppladdade filerna ska synas (detta ska ändras).

Efter att du laddat upp filer kan du sedan välja dem när du lägger in en ny post, eller när du redigerar en befintlig post, och på så sätt knyta dem till en post.

Varje bild och dokument kan alltså knytas till flera poster.

Bilderna visas ej i ännu i listan med förhandsanmält auktionsgods men det ska ordnas under dagen. Och på auktionsdagen kommer utropslistan att kunna följas i smartphone - med bilder!

Bilder ska vara jpg- eller png-bilder på den vara du vill sälja. För djur kan bilden också vara på föräldradjuren, djur från samma grupp eller annat djur av samma art. OBS! Om bilden ej visar just det exemplar du ska sälja ska det tydligt framgå av bildbeskrivningen.

Dokument kan skötselanvisningar, manual eller liknande relevant information.

Bilder skall vara i jpg- eller png-format. Dokument skall vara i pdf-, doc-, docx-, rtf- eller txt-format.

Självklart respekterar vi upphovsrätten. Ladda inte upp stulna bilder! Malmö Akvarieförening kommer ej att att använda bilder och dokument du laddar upp i några andra sammanghang än årets auktion.

PS. Jag vore extremt tacksam om ni vill gå in och testa registreringsfunktionen och rapporterar resultatet här! Det är en hel del ny kod bakom dessa ändringar och det vore förargligt om något inte fungerade som tänkt.
#72 - 27 februari 2013 06:51

Finns det någon gräns för bildstorlek? :)

Ska hem och testa det i eftermiddag, samt lägga upp mina annonser.

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
#73 - 27 februari 2013 07:28
[QUOTE=daniel_i_malmö;1639308]Nu går det att lägga in längre beskrivning, bilder, dokument och länkar till sina poster.

För att ladda upp bilder och dokument, gå först till fliken 'Bilder & Dokument' som ligger under fliken 'Lägg till poster'. Där kan du ladda upp bilder och dokument.

När du gjort detta behöver du (för tillfället) ladda om sidan för att de nyuppladdade filerna ska synas (detta ska ändras).

Efter att du laddat upp filer kan du sedan välja dem när du lägger in en ny post, eller när du redigerar en befintlig post, och på så sätt knyta dem till en post.

Varje bild och dokument kan alltså knytas till flera poster.

Bilderna visas ej i ännu i listan med förhandsanmält auktionsgods men det ska ordnas under dagen. Och på auktionsdagen kommer utropslistan att kunna följas i smartphone - med bilder!

Bilder ska vara jpg- eller png-bilder på den vara du vill sälja. För djur kan bilden också vara på föräldradjuren, djur från samma grupp eller annat djur av samma art. OBS! Om bilden ej visar just det exemplar du ska sälja ska det tydligt framgå av bildbeskrivningen.

Dokument kan skötselanvisningar, manual eller liknande relevant information.

Bilder skall vara i jpg- eller png-format. Dokument skall vara i pdf-, doc-, docx-, rtf- eller txt-format.

Självklart respekterar vi upphovsrätten. Ladda inte upp stulna bilder! Malmö Akvarieförening kommer ej att att använda bilder och dokument du laddar upp i några andra sammanghang än årets auktion.

PS. Jag vore extremt tacksam om ni vill gå in och testa registreringsfunktionen och rapporterar resultatet här! Det är en hel del ny kod bakom dessa ändringar och det vore förargligt om något inte fungerade som tänkt.[/QUOTE]
Stor eloge att ni tar er tid att utveckla systemen för att auktionen skall bli så givade som möjligt för alla parter:)
Tänkte på en sak, går det att få in så att man kan se i förhandslistan om objektet är registrerat på att säljas som auktion eller till fast pris/fasta bordet?
#74 - 27 februari 2013 07:58
Kan man lägga in fler än en bild per post?det hade ju varit bra att kunna lägga in hur dom ser ut nu och hur dom ser ut som vuxna.
#75 - 27 februari 2013 08:29
Superbra! Jag som ska ta med några fraggar drar verkligen nytta av detta då koraller ser helt annorlunda ut när dom blir stressade och drar ihop sig :)
Tetsar i efter middag när jag kommit hem :)
#76 - 27 februari 2013 08:43
[QUOTE=freddi36;1639320]Superbra! Jag som ska ta med några fraggar drar verkligen nytta av detta då koraller ser helt annorlunda ut när dom blir stressade och drar ihop sig :)[/QUOTE]
[QUOTE=PiaJo;1639316]Stor eloge att ni tar er tid att utveckla systemen för att auktionen skall bli så givade som möjligt för alla parter:)
[/QUOTE]
Kul att det uppskattas! :)

[QUOTE=Dodat;1639310]Finns det någon gräns för bildstorlek? :)
[/QUOTE]

Jag har satt en begränsning på filstorleken till 1,5 MB. Innan bilderna visas kommer de att skalas ner på servern om de är stora (visningsstorlek på bilder är ännu ej bestämd).

[QUOTE=PiaJo;1639316]Tänkte på en sak, går det att få in så att man kan se i förhandslistan om objektet är registrerat på att säljas som auktion eller till fast pris/fasta bordet?[/QUOTE]

Det är möjligt rent tekniskt. Ska se om jag hinner implementera det till årets auktion.

[QUOTE=solis;1639318]Kan man lägga in fler än en bild per post?det hade ju varit bra att kunna lägga in hur dom ser ut nu och hur dom ser ut som vuxna.[/QUOTE]

Det går att lägga upp 3 bilder per post.

Förresten, det går redan att se utökade beskrivningar för de poster som har detta genom att klicka på plus-tecknet längst ute till vänster i listan med förhandsanmält gods. ( http://www.malmoakvarieforening.se/auktioner/auktionstillfallen/2013-03-03-auktion/forhandsanmaltauktionsgods.aspx )

I dagsläget är det bara posten '130227 08:16 Växter Hydrocotyle sp. Japan /Tripartita' som har en beskrivning inlagd.

Jag ska arbeta på att visa även bilder, länkar och dokument, och att det blir tydligare vilka poster som har extra info så att man inte behöver klicka sig fram på alla.
#77 - 27 februari 2013 08:54
Jag laddar upp bilder under "lägg till poster" sen " bilder och dokoment"..
Men hur gör jag sen för att få dom till en redan tillagd post? Jag går in på "dina poster" och ska redigera, men hur hittar jag mina bider där? :)
#78 - 27 februari 2013 08:58
[QUOTE=freddi36;1639326]Jag laddar upp bilder under "lägg till poster" sen " bilder och dokoment"..
Men hur gör jag sen för att få dom till en redan tillagd post? Jag går in på "dina poster" och ska redigera, men hur hittar jag mina bider där? :)[/QUOTE]

Efter att du laddat upp bilder måste du ladda om sidan. Sedan finns bilderna att välja i en rullgardinsmeny en bit ner på redigeringssidan, under 'Dina poster'.

Säg till igen om du inte hittar :)
#79 - 27 februari 2013 09:02
Ah! Okej, det var det jag missade, att ladda om sidan efter jag laddat upp bilder.
#80 - 27 februari 2013 09:52
[QUOTE=freddi36;1639328]Ah! Okej, det var det jag missade, att ladda om sidan efter jag laddat upp bilder.[/QUOTE]

Bra att det löste sig. Ska fixa så att en inte behöver ladda om sidan efter att ha laddat upp en bild.

Har nyss gjort en liten buggfix: Nu funkar rutan 'Kom ihåg mig' vid inloggning som tänkt, så du förblir inloggad om du inte medvetet loggar ut.
#81 - 27 februari 2013 11:58
Så, nu har jag laddat upp bilder på två av mina poster, och det verkar ha fungerat. Jag vet dock inte var man kan se sina bilder när dom lagts till till posten..?
#82 - 27 februari 2013 12:12
[QUOTE=freddi36;1639345]Så, nu har jag laddat upp bilder på två av mina poster, och det verkar ha fungerat. Jag vet dock inte var man kan se sina bilder när dom lagts till till posten..?[/QUOTE]

Tack för att du testat! Funktionen för att visa upp bilder etc är inte klar ännu. Blir förhoppningsvis klar under dagen! :)

[QUOTE=daniel_i_malmö;1639308]För att ladda upp bilder och dokument, gå först till fliken 'Bilder & Dokument' som ligger under fliken 'Lägg till poster'. Där kan du ladda upp bilder och dokument.

När du gjort detta behöver du (för tillfället) ladda om sidan för att de nyuppladdade filerna ska synas (detta ska ändras).[/QUOTE]

Detta är nu ändrat. En behöver alltså nu ej längre ladda om sidan, de nya filen dyker automatiskt upp i rullgardinsmenyn när uppladdningen är klar.
#83 - 27 februari 2013 12:43
Jag har också testat, det är saltvattendekorationer om du vill se att det funkat;)
#84 - 27 februari 2013 23:18
Nmälandet tuffar på .

Nu uppe i 538 st

Välkomna
#85 - 28 februari 2013 06:58
När kan man se bilder på föranmälan?
#86 - 28 februari 2013 07:31
När slår vi förra årets rekord? :)
#87 - 28 februari 2013 13:37
Och nu har årets RO station trillat in. Bort med tassarna, den är min!! :p :D
#88 - 28 februari 2013 13:47
Vad har man en sån till :confused: freddi36
#89 - 28 februari 2013 13:52
Du kopplar den på kranen med en adapter, sen kan du göra rent vatten, såkallat osmos vatten. Det är vatten som är typ 98% helt rent eller nåt. Dvs, nästan bara rent H2O :)
Används inom saltakvaristiken när man blandar nytt saltvatten för att inte få med metaller och annat till karet.
#90 - 28 februari 2013 13:55
Ah ok, kan man ha sånt till driksvatten med eller blir det för rent då?
#91 - 28 februari 2013 13:59
Det är inte bra att dricka det. Kan förklara utförligt varför strax när jag är vid datorn om du vill :)
#92 - 28 februari 2013 14:10
Våra celler i kroppen har en viss salthalt. Om man då dricker osmosvatten så blir det fel salthalt när cellerna ska ta upp det eftersom osmosvatten inte innehåller något salt. Dvs cellerna försöker jämna ut och tar då upp vatten från omgivningen för dom vill att det ska va samma salthalt inuti cellen som utanför. Problemet blir att cellen måste isåfall ta upp så mycket vatten att den spränger sig själv...
#93 - 28 februari 2013 14:11
Ok, tack för förklaringen då är jag en erfarenhet rikare ;)
#94 - 28 februari 2013 14:45
Nu över 500 poster! Välkomna på söndag! :)

[QUOTE=freddi36;1639525]Våra celler i kroppen har en viss salthalt. Om man då dricker osmosvatten så blir det fel salthalt när cellerna ska ta upp det eftersom osmosvatten inte innehåller något salt. Dvs cellerna försöker jämna ut och tar då upp vatten från omgivningen för dom vill att det ska va samma salthalt inuti cellen som utanför. Problemet blir att cellen måste isåfall ta upp så mycket vatten att den spränger sig själv...[/QUOTE]

Jag måste tyvärr motsäga dig här. Det är en myt att det är farligt att dricka osmosvatten. Avsaknaden av salter spelar ingen roll. Det du får i dig med mat och övrig dryck kompenserar för detta med råge. Det finns portabla osmosapparater som militärer använder i fält för att rena sitt dricksvatten. Jag har skrivit ett längre inlägg om denna myt här på Zoopet för några år sedan, kan leta upp det senare. EDIT: det var kanske på ciklid.se...

/Dr Daniel :)
#95 - 28 februari 2013 14:47
Tack jag längtar, och nu börjar det bli ljus i karen igen när man kan plocka bort lite växter och även se sånt man inte kom ihåg att man hade :)

Ja ta gärna fram det när du har tid :)
#96 - 28 februari 2013 15:20
Okej, då har jag också lärt mig något nytt idag! :)
Har alltid trott så som jag skrev för det är vad andra sagt, men det du skriver verkat ju helt klart vettigt :)
#97 - 28 februari 2013 15:23
[QUOTE=daniel_i_malmö;1639530]Nu över 500 poster! Välkomna på söndag! :)

Jag måste tyvärr motsäga dig här. Det är en myt att det är farligt att dricka osmosvatten. Avsaknaden av salter spelar ingen roll. Det du får i dig med mat och övrig dryck kompenserar för detta med råge. Det finns portabla osmosapparater som militärer använder i fält för att rena sitt dricksvatten. Jag har skrivit ett längre inlägg om denna myt här på Zoopet för några år sedan, kan leta upp det senare. EDIT: det var kanske på ciklid.se...

/Dr Daniel :)[/QUOTE]

[QUOTE=freddi36;1639533]Okej, då har jag också lärt mig något nytt idag! :)
Har alltid trott så som jag skrev för det är vad andra sagt, men det du skriver verkat ju helt klart vettigt :)[/QUOTE]

Lite OT här, Sorry![:o]
Jag har en osmosvattenberedare här hemma - det blir toppengott vatten att dricka!:)
#98 - 28 februari 2013 16:13
Bra med erfarenhet.

När kan man se bilderna på poster?
#99 - 28 februari 2013 18:03
Vad jag tjatar, jag vet inte om jag gör fel eller om det inte fungerar, jag har satt in bilder på 3 poster till och vill ju kolla om det funkar [:o]
så därför undrar jag om ni fått ordning på det med bilderna och att jag bara inte hittar hur man ser dom eller om det är så att det inte funkar ännu och jag tror att jag är trög i onödan:p
#100 - 28 februari 2013 20:03
[QUOTE=solis;1639564]Vad jag tjatar, jag vet inte om jag gör fel eller om det inte fungerar, jag har satt in bilder på 3 poster till och vill ju kolla om det funkar [:o]
så därför undrar jag om ni fått ordning på det med bilderna och att jag bara inte hittar hur man ser dom eller om det är så att det inte funkar ännu och jag tror att jag är trög i onödan:p[/QUOTE]

Hehe, sorry! Det är på gång, blir i kväll men säkert ganska sent.
#101 - 28 februari 2013 20:54
Ah men då vet jag att det inte är jag som är trög o inte fattar, testar imorgon istället :p
#102 - 28 februari 2013 23:22
Efter ett långt styrelsemöte är man så åter hemma igen.

Anmälningsantalet har nu ökat tillca 570 poster.

Välkomna på söndag!!!

Nille
#103 - 1 mars 2013 14:28
[QUOTE=solis;1639564]Vad jag tjatar, jag vet inte om jag gör fel eller om det inte fungerar, jag har satt in bilder på 3 poster till och vill ju kolla om det funkar [:o]
så därför undrar jag om ni fått ordning på det med bilderna och att jag bara inte hittar hur man ser dom eller om det är så att det inte funkar ännu och jag tror att jag är trög i onödan:p[/QUOTE]

NU! :D

Nu går det att se bilder, beskrivningar, länkar mm. Testa gärna och kom med synpunkter, det är helt säkert inte perfekt ännu.

Kom ihåg att vi siktar på att visa bilderna, och ev beskrivningen av varje gods på projektorn i samband med att posten ropas ut.Utropslistan kommer även gå att följa på webben i t.ex smartphone, med bilder och beskrivning. En bild kan säkert göra att du får bättre betalt för dina grejer, antingen därför att spekulanterna ser hur fina fiskarna är eller att de känner sig tryggare genom att de bättre vet vad de bjuder på.

Så se till att ladda upp bilder! :)

EDIT: hade kastat om orden lite i min klipp.. o klistraiver. :)
#104 - 1 mars 2013 14:31
Ska göra det på övriga poster också, tack! :)
#105 - 1 mars 2013 14:59
Hmm, snart 600 poster. Hur många utrop hinner de med på en timme? Ett per minut låter snabbt i mina oerfarna öron men skulle ändå dra ut det hela till 10 timmar. Men de kanske kan köra ännu snabbare än så? Vad säger ni som varit där förr?

Niklas
#106 - 1 mars 2013 15:27
600 utrop tar ca 5-6 timmar, lite beroende på utropare:).
#107 - 1 mars 2013 15:28
Tusan vad fränt, jäkligt gott jobbat :D!
#108 - 1 mars 2013 15:32
Vad jag har förstått så är inte alla poster till auktionen utan en del är till fasta bordet
#109 - 1 mars 2013 15:36
OK, tack för svar!

Niklas
#110 - 1 mars 2013 15:43
Det går bara att få in bild på en av sina likadana poster, ska det vara så?
#111 - 1 mars 2013 16:26
[QUOTE=solis;1639666]Det går bara att få in bild på en av sina likadana poster, ska det vara så?[/QUOTE]

Just nu har jag gjort så att bilder och beskrivningar endast visas för en post, om det finns flera identiska poster. Vet inte om det var helt lyckat, kanske gör jag så att man kan välja att dölja dubblettposter i listan istället.

EDIT: Äh, jag ändrade det, det blev förvirrande eftersom de identiska posterna inte alltid kom i följd. Nu visas alla bilder mm. SKa fixa senare så att det går att dölja dubletter.
#112 - 1 mars 2013 16:31
En liten önskan som kanske kan va något för nästa års auktion är att köparna skulle kanske få möjlighet att se vad som ska säljas på fasta bordet och vad som går på auktion? Det fina på bordet ryker ju ganska snabbt..

Hursom, superbra jobbat i år! Ni har gjort många uppdateringar som varit klart fördelaktiga :)

Edit; skrev detta innan jag kollade er hemsida, och det har ni ju redan fixat det med! Superbt! :D
#113 - 1 mars 2013 17:59
Jag hade önskat mig att det stod i sin inskrivningslista villka man satt bilder o kommentarer till, blir helt förvirros när jag har lika poster villken post som jag är färdig med och jag vet knappt villka som fått bilder hehe jag orkar inte tänka på kvällen ;)
#114 - 1 mars 2013 18:30
Riktigt bra system och mycket roligt att se bilder och mer info, då blir det ju mindre att "köpa grisen i säcken":)
#115 - 1 mars 2013 18:39
[QUOTE=daniel_i_malmö;1639655]NU! :D

Nu går det att se bilder, beskrivningar, länkar mm. [/QUOTE]

Var nånstans? Försökte hitta på Malmös hemsida , men icke! Är jag blind eller?
#118 - 1 mars 2013 19:09
[QUOTE=solis;1639684]Jag hade önskat mig att det stod i sin inskrivningslista villka man satt bilder o kommentarer till, blir helt förvirros när jag har lika poster villken post som jag är färdig med och jag vet knappt villka som fått bilder hehe jag orkar inte tänka på kvällen ;)[/QUOTE]

Hmm, ja det har du rätt i, det borde finnas något sätt att se det. Ska fundera på en lösning. Men det blir nog inte till årets auktion...
#119 - 1 mars 2013 19:11
Äntligen har jag också anmält lite gods: vildguppy, lite olika växter, micromask och ett helt oanvänt Fluval U4-filter. Jag ser fram emot auktionen, vi ses! :)

Olle
#120 - 1 mars 2013 21:02
[QUOTE=daniel_i_malmö;1639696]Hmm, ja det har du rätt i, det borde finnas något sätt att se det. Ska fundera på en lösning. Men det blir nog inte till årets auktion...[/QUOTE]

Vad bra du måste ju ha något att göra till nästa auktion med ;)
jag är nöjd som det är just nu med, tycker det är jättebra med att man kan se bilder och info om grejorna, man behöver inte googla så mycket då.
Ses på söndag :)
#121 - 1 mars 2013 21:32
Ser inte ett smack!

Listan finns men inga bilder !
Kör senaste firefox!

Säg vilken post som har en bild!
#122 - 1 mars 2013 21:38
Det skulle du se direkt för bilderna är framme, javaormbunken är sista posten som har bild, små musselblommor, killisar
#123 - 2 mars 2013 07:57
Någon Göteborgare som ska ner?

/Peter.
#124 - 2 mars 2013 09:40
Ett dygn kvar till auktionen ca 620 poster är anmälda.

Gå in och kolla de fina bilderna som är uppladdade i förbokningen.

Ni som är säljare och fortfarande inte har lagt in bilder på era fiskar,rekommenderar vi att ni gör detta innan auktionen.

De fiskar utan inskickad bild kommer endast kunna ses via web kamera,vilket ger en klart sämre bild.

Måste passa på att ära Daniel som gjort detta fantastiska jobb med att få listan uppdaterad på detta fina sätt!!!

Vi ses i morgon

Välkomna.

Nille.
#125 - 2 mars 2013 09:49
Jag kanske ska nämna att jag inte har tillgång till utskrivare nu, men det går väl att få listan över auktionsgods utskriven på plats också?

Olle
#126 - 2 mars 2013 10:54
[QUOTE=Wilhelm;1639705]Ser inte ett smack!

Listan finns men inga bilder !
Kör senaste firefox!

Säg vilken post som har en bild![/QUOTE]

Kolla ifall det är så att du saknar ett flash-visningsprogramm. Jag såg inget på mobilen heller, men löste sig nu med Flsh-programet
#127 - 2 mars 2013 13:21
[QUOTE=nilla87;1639756]Kolla ifall det är så att du saknar ett flash-visningsprogramm. Jag såg inget på mobilen heller, men löste sig nu med Flsh-programet[/QUOTE]

Märkligt. Sidan använder inte Flash. Bara javascript (jquery, json). Just i Firefox har jag märkt att det kan ta en längre stund innan bilderna visas.
#128 - 2 mars 2013 15:44
Det ser ut att bli en lååång dag imorgon :p:)
#129 - 2 mars 2013 18:58
Jag har kanske inte möjlighet att skriva ut min lista, skrivaren pajade.. Vart går jag imorgon för att få den utskrven?
#130 - 3 mars 2013 04:56
[QUOTE=freddi36;1639817]Jag har kanske inte möjlighet att skriva ut min lista, skrivaren pajade.. Vart går jag imorgon för att få den utskrven?[/QUOTE]

bara kom i god tid så fixar vi det. :)
#131 - 3 mars 2013 05:05
Dagen är här, åker vid 8-tiden. Ses i Malmö
#132 - 3 mars 2013 05:26
Allt packat, resesällskapet anländer för frukost om en timma sedan drar även vi söderöver:).
Ses om några timmar!
#133 - 3 mars 2013 05:49
Ses om en stund.

Många gods idag så det lär bli en lång dag.

Välkomna.
#134 - 3 mars 2013 06:36

Ses där nere :)

#135 - 3 mars 2013 07:02
Hur är det i år, får man parkera på skolgården?
#136 - 3 mars 2013 09:28
[QUOTE=ansjo;1639910]Hur är det i år, får man parkera på skolgården?[/QUOTE]

Nej, det går inte att parkera på skolgården. Det går att lasta av tillfälligt, men inte parkera.
#137 - 3 mars 2013 17:36

Jätte bra aktion jag vann ett cocoon kar på lotteriet [ATTACH]60451[/ATTACH]

#138 - 3 mars 2013 17:40
Hemma igen, fick tag på vad jag ville ha redan första timmen så det blev ingen lång visit. Characodon audax och Xiphophorus pygmaeus.
Tobbe
#139 - 3 mars 2013 18:42
Tack för en bra auktion! Även om jag inte fick med mig hem allt jag ville är jag väldigt nöjd :)
#140 - 3 mars 2013 18:57

[QUOTE=skoda-15;1639989]Jätte bra aktion jag vann ett cocoon kar på lotteriet [ATTACH]60451[/ATTACH]

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2[/QUOTE]

Härligt! :D
#141 - 3 mars 2013 19:22
Kommit hem från en mycket bra auktion, medlemmarna i MAF har verkligen lyckats med arrangemanget. Jag blev lycklig ägare till tre killiarter och en trio slöjguppy från danmark. Växter köpte jag på fasta bordet. Nu har jag mitt nystartade nanoakvarium jämte datorn så nu ser jag den ena killiarten och den har redan börjat att få tillbaka sin färg. Clownkillis är verkligen vackra trots sin ringa storlek.
#142 - 3 mars 2013 19:57
Ja skoda-15 tur för dig att jag inte ville ha det annars hade jag tagit det ;)
Men jag blev lycklig vinnare till 2 filter, 4 lotter 2 vinster så nu kommer jag väll aldrig vinna igen när jag förbrukade turen så fort:p

Blev även medlem i maf idag.

Jag hade en jättetrevlig dag på auktionen och hade jätte trevligt sällskap med.

Alltid lika kul att få träffa lite zoopetfolk.

Gick + för första gången på auktion och fick hem det mesta jag ville ha. Tyvärr så såg jag precis att en av mina scleromystax sp CW38 jag köpte hade krokiga fenor där framme :(

Men Maf gjorde ett kanon jobb och snabbt gick det med även fast det var så många poster, däremot så hade jag nog viljat ha en sträckare till. :)

Men tack för denna auktionen och vi ses väll nästa år igen.
#143 - 3 mars 2013 21:22
Är så otroligt ledsen att jag inte kunde komma idag.
Hade verkligen sett fram emot detta, även om jag
inte äger något akvarium än.

Kul för er andra som var där. Har ni bilder så dela gärna med er.
#144 - 4 mars 2013 06:41

[QUOTE=solis;1640020]Ja skoda-15 tur för dig att jag inte ville ha det annars hade jag tagit det:-)

Ville ju igentligen inte ha ett litet akvarium till men fick ju gå :)

#145 - 4 mars 2013 06:46
Hehe ja det blev ju en liten börda att jag inte tog det så du fick ta det istället ;)
Jag fick ju tänka på att inte fylla upp Piajos bil för mycket på vägen hem:D då var det ju lättare att ta filter, nu i efterhand så kanske jag skulle tagit det har har ju aldrig testat ett så litet kar men jag är nöjd med pumparna jag tog dom kan man ju aldrig få förmånga av, hade tänkt köpa pump men det behövde jag ju inte sen och sen låg det 2 små pumpar i min fyndkasse som jag köpte med så pumplös var jag inte :p
#146 - 4 mars 2013 07:15
Jag kom hem igår till Borås igår kväll vid 10.00 tiden och trots att det är en lång väg att åka så är det helt klart värt den resan :)
Fick med några för mig, lite ovanligare levandefödare och är mycket nöjd med dessa, under och efter inkoppningen så började de få tillbaka sina färger och de var mycket fina. Gjorde ett rejält fynd, 5 st Normans Lyktögonfisk för 50 kronor så man kan göra bra fynd med.

Stort tack och stor eloge till Maf-gänget som gjorde auktionen till en mycket trevlig dag!
Jag passade på att bli medlem i föreningen med ;)

Stort tack även till mitt resesällskap Ansjo och även till Solis och Guy som vi hämtade på vägen.
#147 - 4 mars 2013 07:20
Tack PiaJo, det blev en trevlig resa med er alla, tung resa för dig helst efter en lång dag men som du säger så är det värt det :)

Ps det var bara att sätta på dekorationen på bilen igen, jag fixade det på kvällen och man skulle tydligen kunna ta av den ifall man ska fixa med låset, men så paff jag blev när den flög iväg :p men jag har skrattat gott åt det :D
#148 - 4 mars 2013 08:37
Pia; så du fick med dig lyktögon också? Dom missade jag helt, men jag antar att vi kommer få se dom på bild antingen här eller i tävlingen för det är riktigt vackra djur! :)
#149 - 4 mars 2013 09:11
[QUOTE=freddi36;1640069]Pia; så du fick med dig lyktögon också? Dom missade jag helt, men jag antar att vi kommer få se dom på bild antingen här eller i tävlingen för det är riktigt vackra djur! :)[/QUOTE]

ja, det kommer säkert foton på dessa sen :)
#150 - 4 mars 2013 14:09
Jag och mitt sällskap var lite angelägna om att komma hem i hygglig tid så vi stannade inte ända till utrop 494. Men vi hade väldigt trevligt så länge vi var där, och vi lämnade inte tomhänta heller:). Tack till MAF för ett väl genomfört evenemang!

Var det någon av er som kom hem med de 4 cory green lazers som ropades ut ganska sent? Eller någon som vet vad priset hamnade på??

Niklas
#151 - 4 mars 2013 14:12
Jag fick 220 kr för dom. så den som köpte dom ska vara glad för jag betalade själv 129 st har jag för mig.
#152 - 4 mars 2013 14:54
Doh! Ok, det var ju synd för dig att jag inte stannade längre. Jag hade gärna pyntat en hundring styck för dem. Nåväl, en annan gång...
#153 - 4 mars 2013 14:57
Ja tyvärr så hade nästan alla cory människorna lämnat byggnaden när posten kom fram och många hade åkt därifrån.
Dom är bland dom läckrast corysarna tycker jag själv.:)
#154 - 4 mars 2013 15:21
[QUOTE=solis;1640112]Ja tyvärr så hade nästan alla cory människorna lämnat byggnaden när posten kom fram och många hade åkt därifrån.
Dom är bland dom läckrast corysarna tycker jag själv.:)[/QUOTE]

Japp, håller med. Jag tyckte de var så läckra att jag tänkte de måste vara någon avelsvariant när jag såg dem första gången. Men tydligen inte, och då var jag bara tvungen att börja jaga dem. Min lokale handlare kan ta in dem, säger han. Men dom är rådyra på hans listor och man vill ju ha ett litet gäng... tyckte det här kunde vara ett bra tillfälle att få en liten grundbult till en hygglig peng. Skit att de gick så sent i auktionen:mad:
#155 - 4 mars 2013 16:47
Jag fick tyvärr dom flesta av mina poster i senare delen av auktionen men det är ju lite om rollett man vet inte vart dom hamnar.
Vad kostade dom på hans listor?

Jag förstår om dom är dyra för dom ger så få ägg att det är svårt att få mängder av dom :(

Jag var väldigt velig om jag skulle sälja av mina yngel eller inte eftersom att jag inte får så många av dom, har däremot inte varit aktiv på sistone att trigga igång dom heller men utdelningen är inte stor.
#156 - 4 mars 2013 20:43
[QUOTE=solis;1640127]
Vad kostade dom på hans listor?[/QUOTE]

Kommer inte ihåg exakt vad han sa men det var närmare 200 än 100
#157 - 4 mars 2013 21:35
Ok kan vara intressant att veta, skriv gärna till mig när du vet igen :)
#158 - 4 mars 2013 21:53
Nu Daniel så ska jag skriva in bra och dåligt till dig så ni har underlag för nästa år ;)
Jättebra var att man kunde sätta in kort på listan och att dom kom med på auktionen också det underlättar mycket för dom som vill handla så ett jätte + där.
Det ni skulle kolla på var om man kunde göra något så man visste villka poster man hade satt in bilder på.
Att ni skrev in fast och auktion på listan var också bra för då visste man om man skulle kolla in fasta bordet först.

Fasta bordet hade jag nog viljat att ni skrev något på som tex fasta bordet, det försvann lite när det var folksamling i dörröppningen och jag tror inte alla förstod att det fanns. Det var många som budade typ 90 spänn på något som kostade 30 kr på fasta bordet istället.

Webbkameran var jättebra :)

Men dom andra varorna hade jag svårt att se, kunde man inte visa dom för webbkamera också.
Dom grejorna som var lite mindre iallafall.

Sen hade jag viljat att grejorna kom högre upp eller något när dom visas för publiken så man ser mängd.

Jag tyckte det var jättebra att ni drog alla lottorna ibörjan innan auktionen för när vi haft det emellan så har det blivit lite stressigt med att få fram lotter och sånt och det är ju inte så kul om man ska hämta vinst när auktionen börjar igen för då kanske man missar något man vill buda på så detta var jättebra även fast det var tidsfördriv när vi väntade.

Hoppas du blev glad för bra och dåligt listan :) (ni andra som var där Daniel ville gärna ha lite bra o dåligt så dom vet tills nästa år vad som funkar och inte funkar så skriv ni med)

Tack än en gång för en bra auktion.
#159 - 5 mars 2013 09:41
[QUOTE=solis;1640020]Tyvärr så såg jag precis att en av mina scleromystax sp CW38 jag köpte hade krokiga fenor där framme :(
[/QUOTE]
Sorry för det, jag tar med 2 nya när jag kommer upp vid tillfälle. Då kanske du vet vad du har för kön så kan jag plocka lämpliga tillägg.

Det var jag som köpte dina CW09, fick också en av dina påsar av CW10 av Andreas Keller med order om att odla upp en stor grupp till honom!!! De går på tillväxt tillsammans nu.
#160 - 5 mars 2013 09:44
Okej, villken kallas för cw09 och villken av dom är cw 10 har aldrig hört beteckningarna innan så det kan vara bra att veta :)

Ingen fara, tack så gulligt av dig :)hur ser man skillnad på denna sortens pansarmalar cw 38?

Fick du alla mina poster med corysar? det var 3 neon redstripe och 1 greenstripe, sen var det någon annan som sålde goldstripe

Hur mådde fiskarna efter dagen?

Såg dom bra ut?
#161 - 5 mars 2013 21:49
Härligt att höra att folk verkar nöjda med auktionen!

Också vi arrangörer känner att det var en riktigt lyckad auktion. Antalet auktionsutrop ökade med 25%, och efter en lite försenad start flöt tempot ändå på riktigt bra inte minst tack vare att Niclas är en riktigt duktig utropare. Det var också betydligt fler besökare på årets auktion, vilket säkert bidrog till att snittpriset på auktionens poster blev lite högre än förra året - så de flesta säljare verkar vara nöjda, men utan tvekan fanns det ändå en hel del riktiga fynd att göra, som konstaterats här.

Det nya systemet med fiskarna på avskild plats verkade mötas av förståelse, och bilder, beskrivningar och även i viss mån webbkameran kompenserade nog ganska bra för den uteblivna möjligheten till förhandsgranskning. Bildfunktionen bidrog säkert också till att dra upp snittpriset, inte minst på de många vackra killifiskarna - något att tänka på för er som tänker sälja nästa år.

Dessutom var det ovanligt många, helt nya personer, som på auktionen valde att bli medlemmar i MAF vilket vi tycker är extra kul. :)

[QUOTE=solis;1640214]Nu Daniel så ska jag skriva in bra och dåligt till dig så ni har underlag för nästa år ;)
Jättebra var att man kunde sätta in kort på listan och att dom kom med på auktionen också det underlättar mycket för dom som vill handla så ett jätte + där.
Det ni skulle kolla på var om man kunde göra något så man visste villka poster man hade satt in bilder på.
Att ni skrev in fast och auktion på listan var också bra för då visste man om man skulle kolla in fasta bordet först.

Fasta bordet hade jag nog viljat att ni skrev något på som tex fasta bordet, det försvann lite när det var folksamling i dörröppningen och jag tror inte alla förstod att det fanns. Det var många som budade typ 90 spänn på något som kostade 30 kr på fasta bordet istället.

Webbkameran var jättebra :)

Men dom andra varorna hade jag svårt att se, kunde man inte visa dom för webbkamera också.
Dom grejorna som var lite mindre iallafall.

Sen hade jag viljat att grejorna kom högre upp eller något när dom visas för publiken så man ser mängd.

Jag tyckte det var jättebra att ni drog alla lottorna ibörjan innan auktionen för när vi haft det emellan så har det blivit lite stressigt med att få fram lotter och sånt och det är ju inte så kul om man ska hämta vinst när auktionen börjar igen för då kanske man missar något man vill buda på så detta var jättebra även fast det var tidsfördriv när vi väntade.

Hoppas du blev glad för bra och dåligt listan :) (ni andra som var där Daniel ville gärna ha lite bra o dåligt så dom vet tills nästa år vad som funkar och inte funkar så skriv ni med)

Tack än en gång för en bra auktion.[/QUOTE]

Tack Solis, det var precis så här jag menade! När vi börjar planera kommande auktion har vi i MAFs styrelse tagit för vana att läsa igenom förra årets inlägg här på Zoopet för att påminna oss om vad som fungerade bra och vad som vi behöver förbättra.
#162 - 5 mars 2013 21:57
Varsågod.
Läste precis på fb att det var någon som var där för första gången och han saknade att numren nämdes och det saknade jag med, Niclas läste några nummer när någon sa till men glömde av det efter en stund ;)
#163 - 6 mars 2013 11:26
[QUOTE=solis;1640243]Okej, villken kallas för cw09 och villken av dom är cw 10 har aldrig hört beteckningarna innan så det kan vara bra att veta :)

Ingen fara, tack så gulligt av dig :)hur ser man skillnad på denna sortens pansarmalar cw 38?

Fick du alla mina poster med corysar? det var 3 neon redstripe och 1 greenstripe, sen var det någon annan som sålde goldstripe

Hur mådde fiskarna efter dagen?

Såg dom bra ut?[/QUOTE]

CW09 är de gröna och CW10 de röda. Det är ju Ian Fuller och hans CorydorasWorld som beteckningarna kommer från. Precis som CW38.

Hanarna får mycket längre ryggfena och bröstfenor. Annars svåra att skilja. Inte som med kronei och barbatus där könen skiljer i teckning.

Nej fick CW09 och som sagt en påse med CW10 som Andreas köpte! Trevliga kompisar man har!

De mådde bra men alla utom räkorna skrubbade sig en hel del första timmarna. Nu far de runt som de ska och käkar mikro och grindal.
#164 - 6 mars 2013 12:03
Hoppas att du tyckte dom var fina [:o]
Skönt att dom slutade klia sig, dom var i ett tillfälligt kar några dagar innan och till auktionen så det kanske är därför men däremot så var greenstripen i en yngelkasse i sitt kar bara över natten så dom borde ju inte varit såna men man vet ju inte alltid varför dom gör som dom gör.
Var det mina räkor med:confused:

Har studerat mina kvarvarande yngel av redstripen och vissa ser ut att fått en ljusare variant och någon har antydan till streck mer mot magen, ska bli spännande att se vad det blir av dom när dom växt till sig :D
Det står inget om beteckningarna i han bok eller för jag hittar inga.

Så bra då vet jag vad jag ska kolla efter, satt o kollade igår och tittade just på fenorna och det verkar finnas av båda men ska kolla bättre nu när jag vet med säkerhet, får kanske rensa bort lite växter så dom inte simmar under växterna o letar mat när man vill kolla in dom ;)
#165 - 6 mars 2013 19:24
Stort tack till alla besökare på auktionen,även stort tack till funktionärerna.

Det är tillsammans vi gör det bästa av dagen.

Fortsätt gärna ge oss ris och ros.

På återseende nästa år!!!

Nille.

PS någon gång i höst kommer vi att ha ett litet nanoakvariumcompetition som ni är hjärtligt välkomna att besöka.
#166 - 6 mars 2013 19:38
Efter ett par dagar har jag sugit på karamellen och kan delge ett par tankar...
Ett stort plus att lotteriet var först, det sparar säkert en hel del tid så det alltid blir oroligt när lotteriet ska ut. Kör man det mitt i auktionen drar det ofta ut på tiden, så jag tror nog att trots att alla väntade på listorna sparade ni säkert in lite tid där.

En annan grej som jag tror hade gjort att listhanteringen funkade än bättre, är att stänga incheckningen kl 11.00, på så sätt har ni mer tid att ordna fram listorna innan auktionen ska starta kl 12. Lotteriet kunde då tex göras klart 11.45.

Jag har faktiskt inget negativt, personligen tyckte jag det var bra att fisken inte låg framme för allmän beskådan då dels fotona och webkameran funkade så bra. Jag kunde nog önska att även räkorna låg på samma ställe.
Kanske en liten negativ sak, det var flera gånger svårt att se vad som budades ut då löparna höll i varorna och kanske inte tänkte på att lyfta upp varorna.
Än en gång, ett stort tack för en väl genomförd auktion och även ett tack till alla som kom dit och sålde eller köpte. Roligt att så många stannade till slutet:)!
#167 - 9 mars 2013 09:02
[QUOTE=ansjo;1640521]Efter ett par dagar har jag sugit på karamellen och kan delge ett par tankar...
Ett stort plus att lotteriet var först, det sparar säkert en hel del tid så det alltid blir oroligt när lotteriet ska ut. Kör man det mitt i auktionen drar det ofta ut på tiden, så jag tror nog att trots att alla väntade på listorna sparade ni säkert in lite tid där.

En annan grej som jag tror hade gjort att listhanteringen funkade än bättre, är att stänga incheckningen kl 11.00, på så sätt har ni mer tid att ordna fram listorna innan auktionen ska starta kl 12. Lotteriet kunde då tex göras klart 11.45.

Jag har faktiskt inget negativt, personligen tyckte jag det var bra att fisken inte låg framme för allmän beskådan då dels fotona och webkameran funkade så bra. Jag kunde nog önska att även räkorna låg på samma ställe.
Kanske en liten negativ sak, det var flera gånger svårt att se vad som budades ut då löparna höll i varorna och kanske inte tänkte på att lyfta upp varorna.
Än en gång, ett stort tack för en väl genomförd auktion och även ett tack till alla som kom dit och sålde eller köpte. Roligt att så många stannade till slutet:)![/QUOTE]

Tack för dina tankar Ansjo.

vi tar med oss dessa inför planeringen av nästkommande auktion.

Annons