Stora vita fläckar?

#1 - 12 juni 2008 13:33
Hejsan,
mitt ytterfilter krånglade vilket innebar att fiskarna var utan det i 2-3 dagar. De hade endast innerfiltret på dessa dagar. Strax efter det fick några fiskar vita fläckar vilket jag behandlade med sera costapur då det var mycket likt vitapricksjukan. Det gick bra och prickarna blev färre och färre.

Nu ser jag dock stora vita fläckar på mina corydoras sterbai och på mina synodontis atterimus. Någon som känner igen detta?

Funderade först på svamp men det är ju inget luddigt så känns orimligt. Funderar om det är en annan sjukdom de fått eller bara att vattenkvaliten blev såpass sämre de dagarna och stressade dem till att förlora lite färg osv? Men ser ju ut som fläckar. Fläckarna är bara nära huvudena.
De är ganska stora mina atterimus, ca 10 cm så prickarna är inte så små direkt. Fläckarna är kanske lite drygt en cm stora. Därför blir jag ju lite orolig. Första gången jag haft sjukdom i mitt akvarium så nu känner jag mig helt nollställd mot vad det kan vara.
Tacksam för lite hjälp.

Mvh Sheela
#2 - 25 augusti 2008 19:39
Sheela jag har ev. något liknande på mina ancitrucus de har ljusa partier på kroppen och en har fått ett sår likande på ryggen (framför ryggfenna) ser nästan ut som den har skavt sig mot något dock inga resta fjäll på någon av fiskarna. Hittade din fråga då jag själv sökte på forumet efter svar på min "fisksjukdom" har haft i en msk salt i karet på 180L skall tillsätta lika mycket salt imorgon, rengjort filter och satt in lite extra foder åt dem. Har du fått någon bukt med dina ljusa /vita fläckar på fiskaran??
#3 - 26 augusti 2008 08:56
Tycker nog det låter som Columnaris, det sitter ofta vid just ryggfenan hos Corydoras. Det blir så småningom sår (om fisken lever så länge).
Bästa sidan jag hittat, med bilder och information, om Columnaris:
http://www.americanaquariumproducts.com/Columnaris.html
#4 - 26 augusti 2008 20:31
Azur skrev:
Tycker nog det låter som Columnaris, det sitter ofta vid just ryggfenan hos Corydoras. Det blir så småningom sår (om fisken lever så länge).

Bästa sidan jag hittat, med bilder och information, om Columnaris:

http://www.americanaquariumproducts.com/Columnaris.html

Vissa likheter finns men frågan är om det är detta som angripit mina ancitrcus och pleco. Tor du Azur att det är någon ide att saltlösnings badda fiskarna eller är det bara till att skaffa trippelsulfa eller primafix ?? Fläckarna på mina fiskar sitter i huvudändan framför ryggfenan.
#5 - 27 augusti 2008 16:20
Slogs av en tanke i dag på jobbet att det kan vara så att malen bränt sig på doppvärmaren då brukar gömma sig bakom den. Skall försöka fota fiskarna i kväll.

Annons