Stora växter till discus

#1 - 20 juli 2014 14:49
Hej är ny och och har haft akvarium i snart 2 år och discus i ett 1/2 år och tycker de är väldigt fina, men jag tycker att det saknas något i akvariet så jag har åkt och köpt ny sand som är 0.2 mm och nu tänkte jag att det är dags att handla lite blommor till det. Jag vill ha en planta som är tålig,stor och som får små skott omkring sig, har ni något förslag?

MVH Nils
#2 - 20 juli 2014 15:04
Finns olika sorters svärdplantor du kan ha!
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 20 juli 2014 15:15
Du kan ju använda sökguiden bland akvarieväxterna och där markera "Passar i diskusakvarium" (främst sådana som tål lite varmare vatten) samt på "Växtens höjd" markera en lämplig höjd och om, så får du upp en lista. Om du specifikt vill ha upp svärdsplantor så markerar du också "Echinodorus" som släkte
#4 - 20 juli 2014 20:30
Du kan ju använda sökguiden bland akvarieväxterna och där markera "Passar i diskusakvarium" (främst sådana som tål lite varmare vatten) samt på "Växtens höjd" markera en lämplig höjd och om, så får du upp en lista. Om du specifikt vill ha upp svärdsplantor så markerar du också "Echinodorus" som släkte

Tack hittade indisk hygrophila och den låter väldigt bra, är det en växt som du rekommenderar?
#5 - 21 juli 2014 06:13
VonThaX skrev:
Tack hittade indisk hygrophila och den låter väldigt bra, är det en växt som du rekommenderar?

Den funkar, men växter fort som attan. I ett diskuskar är man dock och byter vatten så ofta att man ändå är där och bökar rätt mycket. Så man kanske kan trimma den "på vägen", så att säga. Annars finns det storvuxna anubias eller jättevallisneria som passar jättefint ihop med diskusar. :)
#6 - 21 juli 2014 10:13
Finns det någon bra ok "säker" hemsida som säljer jätte vallisneria och andra akvarie tillbehör.(vill också ha en stor mangroverot till akvariet som det kan gömma sig i och sova)
Har ett akvarie på 220L
#7 - 22 juli 2014 06:25
VonThaX skrev:
Finns det någon bra ok "säker" hemsida som säljer jätte vallisneria och andra akvarie tillbehör.(vill också ha en stor mangroverot till akvariet som det kan gömma sig i och sova)

Har ett akvarie på 220L

Kolla pwss.se. Jag har handlat massor med saker därifrån och är nöjd med dem.
#8 - 22 juli 2014 07:58
Fördelen med mixen med Anubias och Jättevallisneria är ju att de tål vattenbytena och jättevallisneria stormtrivs i finkornig sand. Tillsätter du dessutom en lerkula vid rötterna vid varje jättevallisneria så kommer du snart att kunna sälja fina plantor. Du behöver inte så många plantor vid start. Dessutom ger ju Jättevallisnerian snabbt ett tak av växtlighet som Diskusarna gillar.
#9 - 22 juli 2014 12:55
Bluewing skrev:
Fördelen med mixen med Anubias och Jättevallisneria är ju att de tål vattenbytena och jättevallisneria stormtrivs i finkornig sand. Tillsätter du dessutom en lerkula vid rötterna vid varje jättevallisneria så kommer du snart att kunna sälja fina plantor. Du behöver inte så många plantor vid start. Dessutom ger ju Jättevallisnerian snabbt ett tak av växtlighet som Diskusarna gillar.

Ja men var köper man dem då har kollat på nätet och de lokala djuraffärerna och hittar inte jätte vallisineria
#10 - 22 juli 2014 13:03
Just jättevallisneria är svår att få tag på i perioder, men har du sökt på tradera t.ex?

Annons