Stora stenar/risk för spräckt glas?

#1 - 14 mars 2013 13:29
Har precis plockat lite fler stenar i skogen, vanlig gråsten. Gillar mycket sten och det passar ju i ett malawi-kar.
Frågan är den, hur långt vågar man gå?
Har redan, om jag höftar lite, 45-50 kilo sten i. Vill nu lägga i typ lika mycket till. Skall täcka hela botten i mitt 450 liters kar tänkte jag. Med en liten sluttning uppåt i ena hörnet. Har lagt liggunderlag under sanden och stenarna på det.

Då stenar väger mer än vatten riskerar man då att knäcka bottenglaset tillslut tro?

Tacksam för svar.
#2 - 14 mars 2013 15:40
Tveksamt.. Förhoppningsvis står väl glaset på en skiva eller bänk.. Alltså överför du ju bara trycket till bänken så länge inte glaset hänger i luften.. Alltså, beroende på vad glaset står på ska du inte knäcka glaset..
#3 - 15 mars 2013 08:13
Nidhöggg skrev:
Har precis plockat lite fler stenar i skogen, vanlig gråsten. Gillar mycket sten och det passar ju i ett malawi-kar.

Frågan är den, hur långt vågar man gå?

Har redan, om jag höftar lite, 45-50 kilo sten i. Vill nu lägga i typ lika mycket till. Skall täcka hela botten i mitt 450 liters kar tänkte jag. Med en liten sluttning uppåt i ena hörnet. Har lagt liggunderlag under sanden och stenarna på det.

Då stenar väger mer än vatten riskerar man då att knäcka bottenglaset tillslut tro?

Tacksam för svar.

Jag har ramakvarium så det står bara på ramen, närmare 100kg sten och inga problem än. Största problemet är om stenhögen rasar...
#4 - 15 mars 2013 11:08
Ok, tack för svaren. Karet står ju på en juwel-bänk som jag köpte till så det borde ju vara safe då. jag vältrar i bumlingarna så får vi se.
#5 - 15 mars 2013 19:26
Mmmmm... det går ju att räkna på sånt här, jag kan det dock inte längre..men...så länge som det finns en luftspalt eller annat mellan botten och bänken (tex en ram på akvariet), så skulle jag nog tänka mig för. Jag vet inte var gränsen går...hade det varot ett helglasakvarium ser jag ingen risk alls så länge du har ett bra skydd för bottenskivan, typ ditt liggunderlag...
#6 - 16 mars 2013 08:42
Det gick bra! Jag lade i de nya stenarna (med liggunderlag och sand under) och byggde inte upp dom mer än lite drygt en decimeter.
Efter en viss förvirring och ett par nya invånare i slängda, verkar alla nöjda :)

Annons