Micke_A skrev:I fredags köpte jag två jäkligt snygga scalarer! Hanen är väl ca 20 cm hög, med väldigt långa fina fenor, bukfenorna böjer sig bakåt i en elegant båge. Tror nästan de är vf, eftersom de påminner en del om ett vf par som en kompis hade för ett antal år se´n. Sällan man ser så välväxta scalarer, med så fina fenor.
Micke_A skrev:En inte alltför bra, men ändock bild, på paret :)
Förresten, apropå ditt namn Tutankhamun, kom på en "rolig" historia häromdagen. Vad sa Tutankhamuns mamma när han hade varit olydig?
Olof Loklint skrev:- Fina fiskar! Har själv ett akvarium där det går ett antal riktigt fina scalarer. Då och då försöker ett par leka. Det slutar hela tiden med att rommen som de lagt så prydligt på ett blad "försvinner"! Har nu plockat ur ett par som får gå ensamma i en annan burk. Tyvärr verkar de inte ett dugg intresserade av fortplantning för tillfället:) (samma par lekte tre ggr i gamla burken)
Har fått tag på "udda" scalarer genom annonser. Bland annat en rackare (hona) med extremt långa fenor. Är lite osäker på hur många varianter det finns av denna vackra fisk. Har även lite märkliga "färgvarianter"! Men det kanske är så att det finns en himla massa odlingsformer av scalarer.
Micke_A skrev:Japp, det finns många, lite för många enligt min mening, när ändå vildformerna är vackrast.
Att de har tappat sugen kan kanske bero på miljöombytet. Mitt förra discuspar fick frisimmande yngel några gånger i ett akvarium, men där hade jag annan fisk. Se´n flyttade jag på dem, till ett akvarium där de fick vara mer eller mindre själva, och de fortsatte visserligen leka en gång i veckan, men några yngel var det inte tal om.
tonpet skrev:Micke, det är bara att säga grattis till ditt fina par. Dom är mycket fina. Att du har gått å blivit kär... det förstår jag.
Jag har ett gäng med peru F-1:or, dom är väldigt lika dina vad jag kan se på kortet. Mina är brunaktiga upp mot ryggfenan och har mycket kraftiga svarta ränder. Skiftar även lite i grön/violett ibland.
Lycka till
ciklidcollector skrev:Jätte snygga, gratulerar till ett bra val.
Får man fråga vart du köpt dem?
Micke_A skrev:Ja, jag går i valet och kvalet om jag ska köpa de två kvarvarande också :) Han hade tre ungefär lika stora och långfenade guldscalarer också.
Micke_A skrev:Mm, men där har han säkert inga så stora, fina scalarer :p
Dysnomia skrev:Nej, där är de troligen som enkronor... [:-28] Mina kommer därifrån btw.
Nå, får vara glad för det lilla? Har ingen plats för fler skalarer just nu. Ett väldigt aktivt lekpar är fullt tillräckligt i hörnkaret och jag har inte plats för ett stort kar till just nu! Så jag får sluta sukta!
Dysnomia skrev:Plus - minus.. ;) Helt ok pris oavsett om det var plus eller minus. :p
Micke_A skrev:En inte alltför bra, men ändock bild, på paret :)
Förresten, apropå ditt namn Tutankhamun, kom på en "rolig" historia häromdagen. Vad sa Tutankhamuns mamma när han hade varit olydig?
Tutankhamun skrev:Jag blir avundsjuk. Vad vackra de är. :)
Vad sa Tutankamuns mamma? :D
Olof Loklint skrev:- Nu har de lekt de små rackarna! Det tog 8 dagar efter omplacering av par till eget kar! Läckert! Nu återstår bara resten!
sucksdorff skrev:Lustigt har ett skalarpar som ser exakt likadana ut!Dom leker säkert en gång varannan vecka men går tyvärr i ett kar med andra glupska fiskar. Men visst är dom granna.
A C-son skrev:Gratulerar!:)
Det återstår väl då att se hur det utvecklar sig.
Känner du till om de klarat av "hela vägen" tidigare?
Micke_A skrev:Tack :)
Nej, ingen aning faktiskt, men de är stora och fina, med långa fina fenor, ser vf ut. Men å andra sidan var mitt förra par, ett lite halvkrumt marmorpar, yngelvårdande, så det kanske man inte kan gå så mycket efter. Men det kommer nog ändå inte att bli nå´t i det akvariet, eftersom det är ett sällskapsakvarium. Discusarna har i samma akvarium lekt på insugningsröret till en av pumparna, såg jag.
A C-son skrev:Okej, då spelar det kanske inte så väldans stor roll.
Nä, annars tycker jag inte riktigt att man brukar kunna se på fiskarna huruvida de blir bra föräldrar, snarare tvätom isf...hehe. Det är liksom "alltid" något som strular när man verkligen hoppas på ett par.;) Att du inte räknar med att det "blir nåt" kan alltså visa sig vara ett framgångsrecept![:D]
Lycka till med dem i vilket fall, fina exemplar!
Detroit skrev:Hej, Fina firra de där scalarerna." target="_blank">
Ni kan se mina VF på YouTube + lite VF Discus och Corydoras.
Stavre Zoo har just nu väldigt fina F3 P. Scalare och är mycket lika mina VF.
Här är länken till filmen:
Pelle:)
Micke_A skrev:Det verkar som om hanen är steril, eller har dålig mjölke, äggen har möglat igen :(
tonpet skrev:Är du säker på att de möglar, eller blir de bara vita. Som jag har fattat detta så blir de vita om de inte är befruktade, vilket kan bero på olika saker.
Och möglar om de inte blir tillräckligt syresatta.
Jag har fyra par nu som håller på för fullt. Första gången så blev det vita korn redan första dagen. Andra dagen så ökade det hela tiden. Och tredje dagen så var nästan alla vita och då kunde jag även se att en del var mögliga. Vilket jag tror beror på att då verkade det som paret gett upp. Senare åt dom upp allt.
Jag tror att dom behöver bara tid på sig för att lära sig.
Eller har jag fel :confused:
Micke_A skrev:Det verkar som om hanen är steril, eller har dålig mjölke, äggen har möglat igen :(