Stora scalarer

#1 - 26 april 2008 23:22
I fredags köpte jag två jäkligt snygga scalarer! Hanen är väl ca 20 cm hög, med väldigt långa fina fenor, bukfenorna böjer sig bakåt i en elegant båge. Tror nästan de är vf, eftersom de påminner en del om ett vf par som en kompis hade för ett antal år se´n. Sällan man ser så välväxta scalarer, med så fina fenor.
#2 - 27 april 2008 11:37
Micke_A skrev:
I fredags köpte jag två jäkligt snygga scalarer! Hanen är väl ca 20 cm hög, med väldigt långa fina fenor, bukfenorna böjer sig bakåt i en elegant båge. Tror nästan de är vf, eftersom de påminner en del om ett vf par som en kompis hade för ett antal år se´n. Sällan man ser så välväxta scalarer, med så fina fenor.

Bilder! :D
#3 - 27 april 2008 12:46
Kan nog ordnas :)
#4 - 27 april 2008 21:01
En inte alltför bra, men ändock bild, på paret :)

Förresten, apropå ditt namn Tutankhamun, kom på en "rolig" historia häromdagen. Vad sa Tutankhamuns mamma när han hade varit olydig?
#5 - 27 april 2008 21:02
Jag är ingen skalareman, men de var vackra :)
#6 - 27 april 2008 21:11
Tack, jag blev kär i dem när jag såg dem :)
#7 - 27 april 2008 21:13
Det kan jag förstå :)
#8 - 27 april 2008 21:17
Särskilt som jag såg att just de två putsade på ett blad :)
#9 - 27 april 2008 21:20
Ta nu inte ut något i förskott! =D
#10 - 27 april 2008 21:22
Tja, om mitt förra par, ett inte fullt lika välväxt marmorpar, kunde leka och vakta ynglen, så kan nog de här :)
#11 - 27 april 2008 21:33
Micke_A skrev:

Förresten, apropå ditt namn Tutankhamun, kom på en "rolig" historia häromdagen. Vad sa Tutankhamuns mamma när han hade varit olydig?

- Fina fiskar! Har själv ett akvarium där det går ett antal riktigt fina scalarer. Då och då försöker ett par leka. Det slutar hela tiden med att rommen som de lagt så prydligt på ett blad "försvinner"! Har nu plockat ur ett par som får gå ensamma i en annan burk. Tyvärr verkar de inte ett dugg intresserade av fortplantning för tillfället:) (samma par lekte tre ggr i gamla burken)

Har fått tag på "udda" scalarer genom annonser. Bland annat en rackare (hona) med extremt långa fenor. Är lite osäker på hur många varianter det finns av denna vackra fisk. Har även lite märkliga "färgvarianter"! Men det kanske är så att det finns en himla massa odlingsformer av scalarer.
#12 - 27 april 2008 22:43
- Fina fiskar! Har själv ett akvarium där det går ett antal riktigt fina scalarer. Då och då försöker ett par leka. Det slutar hela tiden med att rommen som de lagt så prydligt på ett blad "försvinner"! Har nu plockat ur ett par som får gå ensamma i en annan burk. Tyvärr verkar de inte ett dugg intresserade av fortplantning för tillfället:) (samma par lekte tre ggr i gamla burken)

Har fått tag på "udda" scalarer genom annonser. Bland annat en rackare (hona) med extremt långa fenor. Är lite osäker på hur många varianter det finns av denna vackra fisk. Har även lite märkliga "färgvarianter"! Men det kanske är så att det finns en himla massa odlingsformer av scalarer.

Japp, det finns många, lite för många enligt min mening, när ändå vildformerna är vackrast.

Att de har tappat sugen kan kanske bero på miljöombytet. Mitt förra discuspar fick frisimmande yngel några gånger i ett akvarium, men där hade jag annan fisk. Se´n flyttade jag på dem, till ett akvarium där de fick vara mer eller mindre själva, och de fortsatte visserligen leka en gång i veckan, men några yngel var det inte tal om.
#13 - 27 april 2008 22:52
Micke_A skrev:
Japp, det finns många, lite för många enligt min mening, när ändå vildformerna är vackrast.

Att de har tappat sugen kan kanske bero på miljöombytet. Mitt förra discuspar fick frisimmande yngel några gånger i ett akvarium, men där hade jag annan fisk. Se´n flyttade jag på dem, till ett akvarium där de fick vara mer eller mindre själva, och de fortsatte visserligen leka en gång i veckan, men några yngel var det inte tal om.

- De skall få lite tid på sig. Kanske de har ett extremt långt förspel:)
#14 - 27 april 2008 23:15
Ett par jag hade en gång tog också väldigt lång tid på sig, och det slutade mindre bra. Den hanen var först ihop med en annan hona, och de kom bra överens, och var bra yngelvårdare. Se´n dog hon helt plötsligt, och jag köpte en ny. De struntade i varandra länge och väl, och när de väl lekte, så blev ynglen nästan frisimmande, men då blev hanen attackerad och ganska illa tilltygad av honan, och ynglen försvann.

Men om dina har lekt flera gånger utan att slåss, så beror nog inte uppehållet på att de inte kommer överens :)
#15 - 28 april 2008 16:29
Micke, det är bara att säga grattis till ditt fina par. Dom är mycket fina. Att du har gått å blivit kär... det förstår jag.
Jag har ett gäng med peru F-1:or, dom är väldigt lika dina vad jag kan se på kortet. Mina är brunaktiga upp mot ryggfenan och har mycket kraftiga svarta ränder. Skiftar även lite i grön/violett ibland.
Lycka till
#16 - 28 april 2008 17:00
tonpet skrev:
Micke, det är bara att säga grattis till ditt fina par. Dom är mycket fina. Att du har gått å blivit kär... det förstår jag.

Jag har ett gäng med peru F-1:or, dom är väldigt lika dina vad jag kan se på kortet. Mina är brunaktiga upp mot ryggfenan och har mycket kraftiga svarta ränder. Skiftar även lite i grön/violett ibland.

Lycka till

Tack :) De är finare i verkligheten än på bilden, som ju inte är nå´t vidare. Han har två till likadana i affären, funderar på att köpa dem också, ifall nå´n av de här skulle gå och dö. Men de skulle nog bråka en del då. Det räcker nog med det paret, och discusparet, som stora ciklidpar i akvariet. Se´n har jag lite tetror, malar, små tuppkammar och jurupari, bl.a.
#17 - 28 april 2008 17:22
Jätte snygga, gratulerar till ett bra val.
Får man fråga vart du köpt dem?
#18 - 28 april 2008 17:29
De är kanonfina!! :) Blir lite avis.. Skulle kunna fylla huset med skalarkar! :p
#19 - 28 april 2008 17:32
Jätte snygga, gratulerar till ett bra val.

Får man fråga vart du köpt dem?

Tackar :) I en liten zooaffär utanför Göteborg, ser att du bor i Östergötland, så namnet på affären kanske inte säger dig nå´t :p
#20 - 28 april 2008 17:34
Dysnomia skrev:
De är kanonfina!! :) Blir lite avis.. Skulle kunna fylla huset med skalarkar! :p

Ja, jag går i valet och kvalet om jag ska köpa de två kvarvarande också :) Han hade tre ungefär lika stora och långfenade guldscalarer också.
#21 - 28 april 2008 17:41
Micke_A skrev:
Ja, jag går i valet och kvalet om jag ska köpa de två kvarvarande också :) Han hade tre ungefär lika stora och långfenade guldscalarer också.

Attans att det är så långt iväg... :( Annars hade jag kommit och köpt guldisarna! På stört!
Här har de bara 50-öringar. Känns lite väl smått..
#22 - 28 april 2008 17:45
Dysnomia skrev:
Attans att det är så långt iväg... :( Annars hade jag kommit och köpt guldisarna! På stört!

Här har de bara 50-öringar. Känns lite väl smått..

Ja, jag tänkte faktiskt på dig, eftersom jag vet att du har guldscalarer :)
#23 - 28 april 2008 17:55
Micke_A skrev:
Ja, jag tänkte faktiskt på dig, eftersom jag vet att du har guldscalarer :)

Tack! Synd att vi inte ska semestra på det hållet. Får nöja mig med en tur till Åleds nu på semestern! ;)
#24 - 28 april 2008 17:58
Mm, men där har han säkert inga så stora, fina scalarer :p
#25 - 28 april 2008 18:04
Micke_A skrev:
Mm, men där har han säkert inga så stora, fina scalarer :p

Nej, där är de troligen som enkronor... [:-28] Mina kommer därifrån btw.
Nå, får vara glad för det lilla? Har ingen plats för fler skalarer just nu. Ett väldigt aktivt lekpar är fullt tillräckligt i hörnkaret och jag har inte plats för ett stort kar till just nu! Så jag får sluta sukta!
#26 - 28 april 2008 18:07
Dysnomia skrev:
Nej, där är de troligen som enkronor... [:-28] Mina kommer därifrån btw.

Nå, får vara glad för det lilla? Har ingen plats för fler skalarer just nu. Ett väldigt aktivt lekpar är fullt tillräckligt i hörnkaret och jag har inte plats för ett stort kar till just nu! Så jag får sluta sukta!

Ja, men det är svårt. Att sluta sukta alltså :p Hoppas att de inte dör på ett tag, så jag slipper gräma mig att jag inte köpte de andra två också.
#27 - 28 april 2008 18:09
Micke_A skrev:
Ja, men det är svårt. Att sluta sukta alltså :p Hoppas att de inte dör på ett tag, så jag slipper gräma mig att jag inte köpte de andra två också.

Får man fråga vad du fick ge för dem...?
#28 - 28 april 2008 18:12
120:- styck eller nå´t så´nt.
#29 - 28 april 2008 18:13
Ja Micke.... vi väntar. Skulle tippa 100 - 150 styck
#30 - 28 april 2008 18:14
Men du vill inte säga var, eller?
#31 - 28 april 2008 18:16
Micke_A skrev:
120:- styck eller nå´t så´nt.

Plus - minus.. ;) Helt ok pris oavsett om det var plus eller minus. :p
#32 - 28 april 2008 18:16
Vet du var man kan få tag VF scalare nu? Har ringt runt lite men det verkar vara svårt å få tag på det nu.
#33 - 28 april 2008 18:25
- Jäklar oxo. Blir mer sugen nu på att lägga fokus på mina scalarer. De är faktiskt riktigt trevliga fiskar. Kanske måste ordna med bilder och så. Är man Goldmedlem får man vällan anstränga sig lite! Kanske jag då kan få hjälp med vilka "märkliga" varianter jag har. Har hört olika benämningar. (Undrar var kameran är)
#34 - 28 april 2008 18:44
Dysnomia skrev:
Plus - minus.. ;) Helt ok pris oavsett om det var plus eller minus. :p

Inte över 120 i alla fall, tror det var 120 precis, men man brukar få 10% rabatt om man fångar fiskarna själv.

Affären heter Amazon zoo, en liten affär som har funnits i evigheter, typ.

Tropisk akvariefiskimporten i Göteborg har ibland vf scalarer, både vanliga och P. leopoldi. Det är inte omöjligt att mina är vf, de är rätt lika ett vf par som en kompis hade för ett antal år se´n.
#35 - 28 april 2008 19:03
Tropisk akvariefiskimporten i Göteborg verkar inte ha hemsida. Jag skall ringa dom i morgon och höra. Om du tror att du fått VF så tycker jag allt du skall åka och handla lite imorgon. Det är inte varje dag man springer på så fina fiskar, för de priset.
Skulle det sen visa sig att dina andra klarar sig, så tror jag inte du får svårt att bli av med de nya, om du inte skulle vilja behålla dom.
#37 - 28 april 2008 19:11
Jodå... den som letar, han finner. http://www.tropakvariefiskimport.com/
#38 - 28 april 2008 19:11
ler, hittade precis nu, men tack.
#39 - 29 april 2008 13:21
Men just nu har han inga vf scalarer, vad jag kunde se.
#40 - 29 april 2008 13:35
Micke_A skrev:

Jag blir avundsjuk. Vad vackra de är. :)

Vad sa Tutankamuns mamma? :D
#41 - 29 april 2008 13:56
Jag blir avundsjuk. Vad vackra de är. :)

Vad sa Tutankamuns mamma? :D

Tackar :)

Hon sa: Fy farao :p
#42 - 29 april 2008 14:44
Micke_A skrev:
Tackar :)

Hon sa: Fy farao :p

Haha
#43 - 29 april 2008 15:27
Haha

Kul va? :p Eller kanske inte.
#44 - 29 april 2008 19:41
Micke_A skrev:
Kul va? :p Eller kanske inte.

Men hurru Micke, du är ju också från Mölndal! :D
#45 - 29 april 2008 19:57
Japp, såg att du också var det :)
#46 - 30 april 2008 17:11
- Nu har de lekt de små rackarna! Det tog 8 dagar efter omplacering av par till eget kar! Läckert! Nu återstår bara resten!
#47 - 30 april 2008 17:15
- Nu har de lekt de små rackarna! Det tog 8 dagar efter omplacering av par till eget kar! Läckert! Nu återstår bara resten!

Får hoppas att de vet vad de ska göra då :) Själv såg jag att mina discusar har lekt, igen, efter ett litet avbrott.

Väntar också på att tuppkamshonan ska spotta, i samma akvarium.
#48 - 30 april 2008 18:42
- Tuppkamsciklid! Den ser verkligen lite speciell ut! Och får en jädra massa yngel trots att den är munruvare! Verkar vara en spännande fisk...
#49 - 30 april 2008 19:18
Ja, den är fin :)
#50 - 1 maj 2008 07:31
- Morgoninspektion. All rom är kvar. Romkornen ser fina ut. Hanen står en bit bort och väntar på foder. Honan håller sig vid rommen. Simmar fram då och då och "fläktar" lite. Kanske hinner det kläckas lite yngel. Vore fint...
#51 - 1 maj 2008 22:50
Ok, lycka till :)
#52 - 1 maj 2008 23:16
Micke_A skrev:

Verkar dom inte väldigt lika Altum med tanke på storleken och pannan?
Mycket ståtligt par iaf :)
#53 - 2 maj 2008 12:11
Tack :) Men några altum är det inte, bara välväxta P. scalare, Men har faktiskt för mig att jag har sett ännu större.
#54 - 2 maj 2008 17:42
- Rommen är kvar. Hanen och honan fläktar flitigt och plockar upp eventuella korn som lossnar. De allra flesta romkorn är kvar. Kan bli uppemot 100 yngel om allt fungerar. Håller alla tummar.
#55 - 2 maj 2008 18:37
Lustigt har ett skalarpar som ser exakt likadana ut!Dom leker säkert en gång varannan vecka men går tyvärr i ett kar med andra glupska fiskar. Men visst är dom granna.
#56 - 2 maj 2008 18:41
sucksdorff skrev:
Lustigt har ett skalarpar som ser exakt likadana ut!Dom leker säkert en gång varannan vecka men går tyvärr i ett kar med andra glupska fiskar. Men visst är dom granna.

Tja, du kanske har köpt dem på samma ställe, eller på det stället där de kommer ifrån ursprungligen :) Misstänker nämligen att han hade fått dem i inbyte där jag köpte dem.
#57 - 3 maj 2008 09:01
- Rommen borta! Rackarns...hm..så det kan gå! Ja ja! De får en chans till. Om det inte lyckas så provar jag ett annat par.
#58 - 10 maj 2008 18:54
Idag lekte mitt stora par :) En ganska rejäl laddning.
#59 - 10 maj 2008 19:20
Micke_A skrev:
Idag lekte mitt stora par :) En ganska rejäl laddning.

Gratulerar!:)
Det återstår väl då att se hur det utvecklar sig.
Känner du till om de klarat av "hela vägen" tidigare?
#60 - 10 maj 2008 19:38
A C-son skrev:
Gratulerar!:)

Det återstår väl då att se hur det utvecklar sig.

Känner du till om de klarat av "hela vägen" tidigare?

Tack :)

Nej, ingen aning faktiskt, men de är stora och fina, med långa fina fenor, ser vf ut. Men å andra sidan var mitt förra par, ett lite halvkrumt marmorpar, yngelvårdande, så det kanske man inte kan gå så mycket efter. Men det kommer nog ändå inte att bli nå´t i det akvariet, eftersom det är ett sällskapsakvarium. Discusarna har i samma akvarium lekt på insugningsröret till en av pumparna, såg jag.
#61 - 10 maj 2008 19:49
Micke_A skrev:
Tack :)

Nej, ingen aning faktiskt, men de är stora och fina, med långa fina fenor, ser vf ut. Men å andra sidan var mitt förra par, ett lite halvkrumt marmorpar, yngelvårdande, så det kanske man inte kan gå så mycket efter. Men det kommer nog ändå inte att bli nå´t i det akvariet, eftersom det är ett sällskapsakvarium. Discusarna har i samma akvarium lekt på insugningsröret till en av pumparna, såg jag.

Okej, då spelar det kanske inte så väldans stor roll.
Nä, annars tycker jag inte riktigt att man brukar kunna se på fiskarna huruvida de blir bra föräldrar, snarare tvätom isf...hehe. Det är liksom "alltid" något som strular när man verkligen hoppas på ett par.;) Att du inte räknar med att det "blir nåt" kan alltså visa sig vara ett framgångsrecept![:D]

Lycka till med dem i vilket fall, fina exemplar!
#62 - 10 maj 2008 20:04
A C-son skrev:
Okej, då spelar det kanske inte så väldans stor roll.

Nä, annars tycker jag inte riktigt att man brukar kunna se på fiskarna huruvida de blir bra föräldrar, snarare tvätom isf...hehe. Det är liksom "alltid" något som strular när man verkligen hoppas på ett par.;) Att du inte räknar med att det "blir nåt" kan alltså visa sig vara ett framgångsrecept![:D]

Lycka till med dem i vilket fall, fina exemplar!

Tja, paret är nog bra, de var i lektagen i affären redan. Det som gör att jag är rätt säker på att de inte klarar sig, är att det finns gott om hungriga munnar i akvariet, som jordätare, discusar, bågfensciklider, stänktetror, och kejsartetror.

Men också en hel del rötter och växter, så vi får väl se. Marmorparet jag nämnde klarade det inte, men det här paret är större.
#63 - 11 maj 2008 17:46
Hmm, verkar som om allt hade möglat idag :(
#64 - 13 maj 2008 10:39
Hej, Fina firra de där scalarerna.
Ni kan se mina VF på YouTube + lite VF Discus och Corydoras.

Stavre Zoo har just nu väldigt fina F3 P. Scalare och är mycket lika mina VF.

Här är länken till filmen:
" target="_blank">

Pelle:)
#65 - 17 maj 2008 16:05
Hej Pelle
Jag var på Stavre idag och köpte ett gäng Scalarer. Undra om inte det kan vara av samma kull, för dom var så fina så jag kunde inte låta bli. Jag skulle bara köpa mat, men...;)
Dom har väldigt raka fenor och är mycket röda upptill.:D
Du vet väl att han har fått ut en hemsida, www.stavreszoo.se
Det är faktiskt en av de få butiker jag handlar i.

Detroit skrev:
Hej, Fina firra de där scalarerna.

Ni kan se mina VF på YouTube + lite VF Discus och Corydoras.

Stavre Zoo har just nu väldigt fina F3 P. Scalare och är mycket lika mina VF.

Här är länken till filmen:
" target="_blank">

Pelle:)
#66 - 17 maj 2008 19:55
Om någon orkar hämta dessa i uppsala väldigt snart så är det bara att komma... Annars lär de hamna hos Akvariehobby
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

Snygga Peru F1:or som vårdar (osams ibland då går det sämre). har gått hela livet i akvarium som är 60cm högt
#67 - 27 maj 2008 12:13
Kul! Hoppas du blir nöjd med dem. De är verkligen fina. Svenskodlade är alltid kul att ha. Speciellt när de ser ut som dessa gör.

Pelle
#68 - 6 juni 2008 18:35
Nu har paret lekt igen såg jag. Förhoppningsvis möglar det inte över natten, som förra gången :p
#69 - 6 juni 2008 20:10
Håller tummarna :)
#70 - 27 juni 2008 18:35
Så var det dags igen, men det går väl som de tidigare lekarna :p
#71 - 27 juni 2008 18:52
Trägen vinner![:-68]
#72 - 28 juni 2008 18:22
A C-son skrev:
Trägen vinner![:-68]

Ja, men inte den här gången [:-129]
#73 - 12 juli 2008 17:58
Det verkar som om hanen är steril, eller har dålig mjölke, äggen har möglat igen :(
#74 - 12 juli 2008 19:06
Micke_A skrev:
Det verkar som om hanen är steril, eller har dålig mjölke, äggen har möglat igen :(

Är du säker på att de möglar, eller blir de bara vita. Som jag har fattat detta så blir de vita om de inte är befruktade, vilket kan bero på olika saker.
Och möglar om de inte blir tillräckligt syresatta.
Jag har fyra par nu som håller på för fullt. Första gången så blev det vita korn redan första dagen. Andra dagen så ökade det hela tiden. Och tredje dagen så var nästan alla vita och då kunde jag även se att en del var mögliga. Vilket jag tror beror på att då verkade det som paret gett upp. Senare åt dom upp allt.
Jag tror att dom behöver bara tid på sig för att lära sig.
Eller har jag fel :confused:
#75 - 12 juli 2008 19:31
tonpet skrev:
Är du säker på att de möglar, eller blir de bara vita. Som jag har fattat detta så blir de vita om de inte är befruktade, vilket kan bero på olika saker.

Och möglar om de inte blir tillräckligt syresatta.

Jag har fyra par nu som håller på för fullt. Första gången så blev det vita korn redan första dagen. Andra dagen så ökade det hela tiden. Och tredje dagen så var nästan alla vita och då kunde jag även se att en del var mögliga. Vilket jag tror beror på att då verkade det som paret gett upp. Senare åt dom upp allt.

Jag tror att dom behöver bara tid på sig för att lära sig.

Eller har jag fel :confused:

Om jag inte har fel, så möglar de lättare om de är obefruktade. Och befruktade ska de nog bli, även om det är unga och oerfarna fiskar, men det här paret är inte det, båda är, om inte så stora som de kan bli, så ändå ganska stora.

Mitt förra (mindre) par, som var marmorscalarer, fick fram frisimmande yngel flera gånger i samma akvarium, och discusarnas ägg kläcks också. Just nu har en bågfensciklidhona yngel i samma akvarium, så hennes ägg kläcktes uppenbarligen också.
#76 - 12 juli 2008 19:34
Micke_A skrev:

Surt, då spelar det ju ingen roll hur trägen han än är... (:p)
Håller för övrigt med dig, de verkar vara tillräckligt stora och har lekt ett flertal gånger nu så...Tråkigt!
#77 - 16 juli 2008 11:54
gmm.. finns det ngt man kan göra för att motverka eller underlätta för skalarerna när de lagt rom..

mina la rom under natten o det har redan blivit ett par vita ägg.. tips o råd för fortsatt process!!

Annons