Såg idag en sorglig syn (jo, jag har förklarat för ägaren av butiken att jag har köpt min sista fisk där, p.g.a. detta).
I ett akvarium som väl var runt 120-150liter står en ormhuvudsfisk, gått och väl 30cm lång. (Akvariet var kanske 80 cm långt, och fisken var i mina ögon nog närmare halva akvariet lång än en tredjedel).
Nåväl, vi har väl alla flyttat fiskar så att de fått haft det lite trångt ibland, hellre än att de skall dö. Men här sitter det en gulnad lapp på akvariet om "Julrea Ormhuvudsfisk 695:-" vilket fick mig att förstå att den i alla fall inte tillbringat mindre än två månader i denna balja.
Varför har man dessa fiskar i handeln över huvudtaget? Varför kan inte zoobutiksägarna förklara för de intresserade av stora rovfiskar att de flesta växer ur sitt akvarium på 6-12 månader, och sedan är det bara att avliva, för ingen vill ha dem? Varför låter en zoobutiksägare en sådan stor fisk stå i ett litet akvarium i flera månader?
Idag var jag där på lunchen, jag hade inte tid att ta en lång diskussion med honom, men han är inte unik. Är man som jag en flitig gäst hos många butiker för att se om det kommit något nytt intressant så ser man allt för ofta kar med stora fiskar (inte sällan utpräglade rovfiskar, som inte omsätts alls. De är kvar där, månad efter månad, och lyckas ibland vrida till sig så att de kan vända sig i den trånga burken och titta åt ett annat håll.
I mina ögon är detta ett otroligt mycket större djurplågeri än att TV4 låter en guldfisk vara statist i en TV-studio en timme
Jag tycker att vi akvarister nu tar mod till oss och börjar förklara för zoobutikerna hur vi vill att branschen skall se ut, om vi skall fortsätta ge dem våra pengar.
Vad tycker ni?