Stora rovfiskar...

#1 - 6 februari 2004 23:14
Såg idag en sorglig syn (jo, jag har förklarat för ägaren av butiken att jag har köpt min sista fisk där, p.g.a. detta).

I ett akvarium som väl var runt 120-150liter står en ormhuvudsfisk, gått och väl 30cm lång. (Akvariet var kanske 80 cm långt, och fisken var i mina ögon nog närmare halva akvariet lång än en tredjedel).

Nåväl, vi har väl alla flyttat fiskar så att de fått haft det lite trångt ibland, hellre än att de skall dö. Men här sitter det en gulnad lapp på akvariet om "Julrea Ormhuvudsfisk 695:-" vilket fick mig att förstå att den i alla fall inte tillbringat mindre än två månader i denna balja.

Varför har man dessa fiskar i handeln över huvudtaget? Varför kan inte zoobutiksägarna förklara för de intresserade av stora rovfiskar att de flesta växer ur sitt akvarium på 6-12 månader, och sedan är det bara att avliva, för ingen vill ha dem? Varför låter en zoobutiksägare en sådan stor fisk stå i ett litet akvarium i flera månader?

Idag var jag där på lunchen, jag hade inte tid att ta en lång diskussion med honom, men han är inte unik. Är man som jag en flitig gäst hos många butiker för att se om det kommit något nytt intressant så ser man allt för ofta kar med stora fiskar (inte sällan utpräglade rovfiskar, som inte omsätts alls. De är kvar där, månad efter månad, och lyckas ibland vrida till sig så att de kan vända sig i den trånga burken och titta åt ett annat håll.

I mina ögon är detta ett otroligt mycket större djurplågeri än att TV4 låter en guldfisk vara statist i en TV-studio en timme

Jag tycker att vi akvarister nu tar mod till oss och börjar förklara för zoobutikerna hur vi vill att branschen skall se ut, om vi skall fortsätta ge dem våra pengar.

Vad tycker ni?
#2 - 6 februari 2004 23:55
Så du menar alltså att istället för att ta emot fiskar som folk kommer med ska dom rekomendera avlivning?

Jag tycker det är bra om affären tar emot även större fiskar, synd bara när dom blir kvar i affären en längre tid, ett lågt pris och den hade säkert fått ett nytt hem hos någon med intresse.

Att klaga på affären är lite fel väg att gå när man inte vet hur dom fick fisken, troligen har någon lämnat den där.

//Marcus
#3 - 7 februari 2004 00:01
annars kan man alltid äta upp den för ormhuvudsfiskar är faktist en väldigt god mat fisk, dock låter ju 695 VÄLIDGT dyrt
#4 - 7 februari 2004 00:15
Är det så hemskt att avliva en fisk då?
Bättre än å låta den självdö i ett kar som är för litet...
#5 - 7 februari 2004 00:48
tommpa: så du tror alltså att affärerna har fiskar i akvarierna bara för att dom ska självdö?

givetvis vill dom sälja fiskarna......................

Jag förstår inte problemet, synd att affären inte lyckats sälja fisken, vilken sorts channa är det, det är inte ens säkert den bryr sig speciellt om karet inte är stort, många av channorna ligger mest stilla eller glider sakta runt, således klarar dom sig i mindre utrymmen än en paroon haj till exempel.

Så länge dom inte planerar att ha stora fiskar i för små kar permanent så tycker jag det är ok, tror knappast affären ser valet av kar mer än som en nödlösning, det var det karet som var tomt troligen.

//Marcus
#6 - 7 februari 2004 00:56
jo sant att dom vill sälja dom.
Tycker bara att det inte är så hemskt om en fisk är för stor, och man inte blir av med, att man avlivar den.
#7 - 7 februari 2004 06:35
Om det var en Channa micropeltes (ett vuxet exemplar ser inte alls ut som bilden i artbeskrivningen) på 30cm som dom sålde för 695kr så var det nog j*ligt billigt.
Jag har hört rykten om att en på runt 45cm såldes till kålmården för över 10000kr.
Har även sett ett exemplar, som nog var runt halvmetern eller kanske lite mer, där ägaren blivit erbjuden 25000kr.

/heeke
#8 - 7 februari 2004 08:57
Dr Strange: Jag tycker att det är bättre att rekommendera avlivning än att låta dem gå i ett så litet kar, så länge. De har mest vanliga sällskapsfiskar där i övrigt, så jag tror inte att deras kundkrets är särskilt intressad av denna fisk.

Jag vet inte vilken channa det var, för något latinskt namn var inte utsatt, och jag är inte alls hemma på de arterna. Tror inte att de i butiken heller vet, så om den är fullvuxen nu eller om den blir en meter till är väl upp till en ny ägare att upptäcka... :-)

Men fisken har stått i denna balja i 2 månader nu, den kan lagom vända sig så är det stopp sedan. Det är affärens största storlek på akvarium. Jag tycker att de borde ha kunnat förutse detta på en gång, och inte tagit emot fisken alls. Den förre ägaren kan ju knappast ha haft den i ett kndre akvarium i alla fall...

#9 - 8 februari 2004 01:15
Som jag skrev tidigare, Affären gjorde troligen den förra ägaren en tjänst och försökte hjälpa honom genom att ta emot fisken, Sen kan man ju undra varför dom har ett högt pris på en fisk som tar upp ett helt akvarium ensam.

Om du tänker dig själv att du hade en liknande fisk, skulle du direkt komma på iden att avliva den istället för att fråga din lokala affär om dom kunde ta emot den så den kanske kunde få ett nytt hem någonstans?

Det är inte omöjligt att den fisken får ett bra hem hos någon med ett lämpligt akvarium, att den skulle lida speciellt tvivlar jag på.

Som jag skrev tidigare brukar Channor ta det ganska lugnt så den gör nog just det i väntan på mat eller mer vatten.

//Marcus
#10 - 8 februari 2004 02:37
utan att ha en aning gissar jag på att det är iguana zoo som har fisken? :)
#11 - 8 februari 2004 08:59
Orm: Nej, det är inte Iguana Zoo, det är en affär ganska långt ut i förorterna som är ansluten till en stor kedja.

Dr Strange: Jag förstår visst att man vill ha en ny ägare till sin fisk, men hur länge är det acceptabelt att ha en fisk under de förhållandena i väntan på något bättre? Faktum är ju att inte ens om man vill skänka bort en sådan fisk så står ju människor i kö för att få en...
#12 - 8 februari 2004 10:50
Swetrot: Att inte folk står i kö är helt klart, därför har affären gjort ett stort misstag när dom satt ett högt pris, 100kr så kanske någon varit intresserad.

//Marcus
#13 - 8 februari 2004 11:30
den har kostat 1200 förut liger i slaksta strand

är stamis dar för 20 poset rea dar
#14 - 8 februari 2004 11:32
har haft en 75 cm kniv fisk i ett akvarium på 1 meter typ

kostade 1750
#15 - 8 februari 2004 11:36
dom hade
#16 - 20 februari 2004 05:58
Det är en Channa Micropeltes och affären han pratar om ligger i Slagsta strand.
Jag köpte min Hemibagrus Wyckii där och den hade gått tillsammans med fisken du pratar om .Wyckiin hade bitit Channan så channan fick flytta till ett annat akvarium.
Jag hade med stor säkerhet ALDRIG fått tag på min Wyckii om affären hade haft policyn du pratar om.Jag fick den för 500 kr vilket är väldigt billigt och vilket jag är väldigt glad för.

Mvh
Danne
#17 - 21 februari 2004 18:06
Danne: Roligt att du hittat en fisk du sökt efter. Det ändrar dock inte att jag tycker det är fel att stoppa ned enormt stora fiskar under långa perioder över flera månader, i alldeles för små kar.

Fiskar som inte får sträcka ut och simma runt tappar mycket muskulatur, motståndskraft och blir lätt sjuka. Det sunda förnuftet säger att så håller man inte fiskar. Om man vill kunna erbjuda kunderna exklusiva stora fiskar får man minsann också ha några större akvarier att ha dem i.

Jag förstår att det finns en fascination och intresse i att ha dessa fiskar och studera deras jaktbeteende. Även om jag själv inte är särskilt "blodtörstig" så är jag visst imponerad av att se hur rovdjur med list, teknik och styrka tar ett byte. Sedan må rovdjuret vara en varg, en fisk, en örn eller ett lejon, fascinationen finns där.

Men om man ställer det emot att fiskarna sällan kan erbjudas en bra miljö att leva i efter sin uppväxt så skall man kanske ha förstånd att avstå från att köpa dessa fiskar från början. Det är idag ett rätt så vanligt förekommande problem med fiskar som växer upp och inte får plats hos akvarieägare som snabbt upptäcker att det är svårt att finna en plats för sina kelgrisar som vuxit ur sin balja. Många butiker har helt slutat att sälja fiskar som blir mer än 20cm, därför att de sällan har i normala akvarier att göra alls. Det tycker jag i grunden är en sund inställning.

Istället hoppas jag att det växer fram seriösa butiker som har utbildning och utrustning nog att för människor med stora akvarier och kunskaper kunna hålla dessa fiskar.

Annons