Stora räkor

#1 - 31 december 2007 15:51
Vilka stora räkor finns det?
Med stora så räknar jag typ 5-6 cm och större.

Jag vill ha lite större räkor så att jag kan ha dom tillsammans med lite större fisk.
#2 - 31 december 2007 17:39
Kolla de artbeskrivningar som finns här på zoopet;
http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur_avancerad_sok_resultat.php
#3 - 31 december 2007 17:47
[URL="http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=18"]http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=18[/URL] Klippräka, den blir ca 10 cm.

Vilken sorts fisk är det du pratar om?
#4 - 31 december 2007 18:58
Skaldjur nr 18 kan jag inte kolla på när jag inte är guldmedlem.

Jag har väl inte hunnit tänka på nån speciell fisk, men typ nått större än neontetror som jag har nu tillsammans med mina Crystal Red.

Så ju större desto bättre.
#5 - 31 december 2007 19:18
Atyopsis moluccensis sök på det på Google så hittar du säkert nåt.
#6 - 31 december 2007 22:06
Finns ju de (större) räkor som äter fisk...
#7 - 1 januari 2008 01:34
Annaica skrev:
Finns ju de (större) räkor som äter fisk...

Men då är det väl egentligen bara att köpa större fisk?

Hur som helst så vill jag kunna ha både fisk och räkor och fisken ska väl inte vara minimal som typ neontetror.
Om det betyder stora räkor och normala fiskar eller gigantiska räkor och stora fiskar spelar ingen större roll.

Finns det nån av dom större räkorna som är relativt enkla att föda upp själv?
Dom verkar vara ganska dyra, så det skulle inte skada om dom ersatte sig själva hela tiden.
#8 - 1 januari 2008 15:15
amanon blir stor (mina 3 honor är 7cm å hannen 5cm)
sen har du blå jätte räka som är en filterräka och det enda den gör är att filtrera vattnet efter små partiklar som den äter.
montain rock och klipp räkan hör oxå till filter räkorna och blir över 10cm.
trevliga saker som färgar ut i härlig orangeröd färg när dom trivs fast min personliga favo är dock den blå jätten ;)
#9 - 1 januari 2008 15:17
glömde alla dom jag rabbla upp är svåra att föda up, när honan lagt rommen så måste man ur med honan och i med saltvatten till larverna, massa pyssel å plock.
#10 - 1 januari 2008 15:44
polysperma skrev:
amanon blir stor (mina 3 honor är 7cm å hannen 5cm)

sen har du blå jätte räka som är en filterräka och det enda den gör är att filtrera vattnet efter små partiklar som den äter.

montain rock och klipp räkan hör oxå till filter räkorna och blir över 10cm.

trevliga saker som färgar ut i härlig orangeröd färg när dom trivs fast min personliga favo är dock den blå jätten ;)

Dom verkar intressanta, men synd att det krävs så mycket jobb för att få dom att föröka sig.

Om jag ändrar frågan lite, vilken är den största räkan som kan föröka sig ganska lätt i sötvatten?
#11 - 1 januari 2008 17:29
Då skulle jag säga t.ex körsbär, crystal red eller andra mini-räkor som föder färdiga miniatyr-räkor.
#12 - 1 januari 2008 19:59
Jahapp, så den storlek jag har är det jag får nöja mig med.

Då får jag ändra frågan igen, vilka är dom största fiskarna som jag kan ha tillsammans med räkorna?

Nu förstår jag att neontetrorna kan vara ett problem ihop med större fiskar, men dom har jag mest som utfyllnad i akvariet så jag kan ge bort dom om det behövs.
#13 - 1 januari 2008 21:20
Varför vill du ha stora fiskar? Om du känner ett behov av att ha stora fiskar kanske du skall strunta i att ha räkor eller skaffa ett kar att ha stora fiskar i? Stora firrar kräver ju ganska gott om utrymme ;)
#14 - 1 januari 2008 21:27
hmm.. någon som vet någon bra nybörjarräka som skulle funka med 10 kilfläckar och 2 kampfiskar i ett 100L ?
#15 - 1 januari 2008 22:27
Stora fiskar tycker jag är lite roligare än små =)
Sen så är räkor riktigt roliga också, så ja, två kar vore väl bäst, men min ekonomi tillåter inte det.
Lösningen är alltså att klämma ihop dom små räkorna med stora fiskar, jag vet bara inte hur jag ska lösa den biten =)
#16 - 2 januari 2008 00:27
Har du ett tillräckligt stort kar för att ha stora fiskar?
#17 - 2 januari 2008 00:32
Nja... inte för stora fiskar egentligen, men nu menar jag stora fiskar som i "större än neontetror" =)

Typ 6-10 cm eller nått sånt.

Mitt akvarium är ca 100x40x40.
Bilagor:
#18 - 2 januari 2008 01:24
Ett tips:

Ett gäng körbärsräkor, Crystal red eller crystal black och sen ett stim endlers, du kan även ha den mindre varianten av praktbotia ihop med dessa. Sen kan du även ha några äppelsnäckor i olika färger :D
Då har du en hel del att titta på.
Sen inreder du med ett par kalksten, rötter och en massa växter :D
pump har du förmodligen redan, tänk bara på att små räkor har benägenhet att åka in i filtret, detta går att lösa med en nylonstrumpa. Kanske även en luftpump och en syresten bakom en rot eller sten.

Nu har du fått ett konkret förslag ;)

Annons